Isnin, Disember 20, 2010

Penyedia makanan: sukarkah jaga kebersihan@memakai sarung tangan?

Assalamualaikum w.b.t


dah lama saya perhatikan


peniaga kita ni susah betul nak ada kesedaran


Bahawa kebersihan itu amat penting dalam penyediaan makanan


Selamba jer mereka membelah roti burger dengan memegang roti mengguna tangan kiri


Tanpa menyarung tangan dengan sarung tangan plastik tu...


Bukan mahal pun sarung tangan tu...dan bukan susah pun nak pakai


Suasana pakai sarung tangan ni saya selalu nampak di bazar ramadhan jer


Kadang nak tegur rasa serba salah


Sudahnya bila tengok gerai burger tak guna sarung tangan saya cancel order


Nak2 kalau peniaga tu remaja lelaki yang merokok


Lagilah sampai jer tengok cara kerja dia trerus tak jadik


tu tak masuk dia pegang sana sini, dengan air yg terhad nak basuh tangan dan dia pulak selang seli pegang senduk, pegang kain buruk..pastu pegang lak roti burger tu...haru!


jumaat lalu


saya makan di noodle station


makan banana split jer pun, kawan saya makan noodle


Macam biasa dah terbiasa tengok kat gerai


Mata ni nak jeling gak orang yg buat kat kaunter tu


mula2 dah rasa semacam...(lelaki) dengan rambut panjang, telinga bersubang, ibu jari ada cincin besar....dari gaya nampak macam perokok tegar


Dan bukan sebangsa dengan saya!


Yang tak bestnya saya nampak dia potong dua banana tu pegang pisau tangan kanan, pisang tangan kiri tanpa sarung tangan plastik tu


sepanjang buat kerja juga dia tak lupa menguak rambut yang belah tangah sebab tepi2 rambut asyik jatuh tutup muka


Aduahaiii camana nak makan dan telan banana split ni?


memam tak lalu lah...mamat tu siap pegang2 botol, pinggan ntah apa2 lagi...


So, bila banana split saya sampai terus saya komplen


Rasa hak pengguna dicabar


terus pelayan report kat manager...


saya nampak dia call sana sini pastu baru datang meja saya


dia ucap terima kasih


Ambil banana split yg dah dihantar


dan katanya akan ganti baru...


dengan tahap kebersihan yang dijaga...


Yesss...baru lalu nak makan...


Selalulah tuntut hak pengguna kerana kita bayar untuk dapat yang terbaik!


Kalau bukan kita pejuang hak kita, siapa lagi?


Wassalam

0 cetusan rasa:

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP