Ahad, November 30, 2008

Bahasa Orang Melaka

Assalamualaikum w.b.t

Di Blog kopi suam saya ada terbaca pasal loghat orang2 melaka, terasa seronok pulak baca dan terkenang2 yang kami adik-beradik kalau berkumpul kat umah bercerita maka automatik istilah2 melaka ni keluarlah. Walhal kadang tu dah lama tak sebut istilah tu tapi bila borak2 jer ntah dari mana dapat ilham terkeluar jugak, pastu gelak2lah sebab tak sangka ingat lagi istilah tu...

Ni saya senaraikan istilah2 tu yang saya ingatlah..anda pernah dengar tak atau tahu tak apa maknanya, kalau tak tau, agak2 boleh teka ker? Pelik bunyinya kan? Kak Paya rumput tau tak agaknya...

Kanting = teramat kering = "angkatlah baju kat ampai tu dah kanting dah!
jeran = serik = "dia dah jeran nak naik bas tuah, sebab panasnnya dalam bas tu, ya allah"
manggil = cuma tinggal yang tu = "beras tu jerlah manggil yang tinggalnya"
kancil = sesuatu yang nampak pelik dan tak sesuai = "eh kancil sangat nampaknya kalau letak kat situ"
egel = sesuatu yang nampak tak kukuh dan macam nak jatuh = "Eh, betulkanlah pasu bunga atas meja tu, nampak egel lah"
semenggah =senonoh = "ko ni tak semenggahlah"
terkucil = kecik hati / merajuk = "dia tu mana nak datang rumah kita, kan dia dah terkucil dengan abah kau"
cupul = tak cukup = "eh...cupul sangat beras ni, memang tak cukup nak masak ni"
cokin = towel = "napa yang kau bercokin jer dari tadi. pergilah mandi"

Ada banyak lagi sebenarnya, tapi ni jer yang saya ingat dalam masa sekejap ni...

Tag Ummi Batrisyia & Damya

Assalamualaikum w.b.t

Kawan2 masa sekolah menengah, semua dah kawin...tapi ntah, dua org jer dlm gambar yg saya masih berhubung...yg lain2 kat facebook pun takde...diorang duduk dunia yg lain ker??? Ni majoriti cikgu, yg saya tau 5 cikgu, sorang ADK, Jururawat, lain2 xtau!


1. What is the relationship of you and them ?
berkawan untuk selamanya

2. Your 5 impressions towards them
kawan yang boleh bagitau keburukan kita tanpa segan silu
kawan yang boleh puji kita dengan ikhlas bila kita buat baik
kawan yang tak perlu cantik sangat dan terlalu baik sangat [rimas]
kawan yang boleh berkongsi luar dan dalam [apa harta dia harta kita & sebaliknya]
kawan yang kenal dan tahu seluruh keluarga kita





3. The most memorable things they had done for you.
Sedia berkongsi masalah dan beri pendapat dan berkongsi 'rahsia' perkahwinan rahsia saya



4. The most memorable things they have said to you?
Hidup mesti terus... <--itupun dah cukup bermakna dah

5. If they become your lover, you will... rasa berbaloi sebab dah kenal hati budi [kalau diorang lelakilah]

6. If they become your enemy, you will... bagus gak sebab dah tau buruk baik dia, senang nak pujuk dia jadik kawan semula



7. If they become your lover, they has to improve on sensitiviti kena tambahkan...



8. If they become your enemy, saya takkan putus asa sambungkan silaturrahim tu semula, sayangkan dari kawan jadik musuh...mana boleh biarkan jadik musuh lama2...



9. The most desirable thing to do on them? nak kembali macam dulu...enjoy sama2, takdelah asyik kena control dengan laki masing2 mcm sekarang...sedeyyy jer...dahlah memasing jauh2

10. The overall impression of them is... Mereka tempat saya mencurah perasaan dulu tapi skrg mereka berubah ikut peredaran, saya tak salahkan mereka, kalau semua macam dulu kan bagus?

11. How do you think the people around you will feel about you? Sama macam saya rasa, mesti diorang doakan yang terbaik buat saya dan mereka sentiasa sedia mendengar masalah saya, cuma saya taknak susahkan hati diorang dengan masalah saya yang tak sudah2

Saya dan zah





12. The character of you for yourself is?
sabar, berani dan 'just do it...', terus terang, talkative...selalu risiko saya tolak tepi, kawan2 saya semua tau...sabar jerlah kan, sapa2 yang kena laser dengan saya...

13. On contrary, the character you hate of yourself is?
kadang2 suka memaksa kawan dengar cakap saya, kuat merajuk dengan kawan2, dan sangat marah dengan kawan2 kalau buat keputusan tak musyuwwarah....tak sukerrr

14. The most ideal person that you wanna be is?
Ada satu kawan di kelang, yang melalui hidup yang sangat lancar, habis degree terus kahwin mak ayah carikan jodoh, dapat suami yg baik, bekerjaya, dapat anak tak putus2, keluarga bahagia, dapat jadik cikgu kat kampung sendiri...banyak lagilah...dalam group kami dia yang tak pernah diuji dengan masalah besar...tak taulah nanti2 apa ujian untuknya....kalaulah saya juga melalui hidup yang lancar sebegitu, sikit pun jadikler...[bunyik macam tak bersyukur...tapi dah soalan tanya gini...saya jawab ler]


15. For the people who likes you, say something about them.


tak nak jawab...kalau nak jawab panjang berjela, tak cukup ruangan nanti...



16. Ten people to tag:

Yang ni takperlah, silakan buat yer bagi yang nak buat, bagi yang taknak takde paksaan...









Zaman belajar yang indah, setiap kali cuti semester, ke Kampung Pondok Batu Hamparlah destinasi kami, ke rumah cikgu mie



Luna, yang berdiri dua dari kanan tu Cikgu Mie, sebelah tu isteri dia, Kak Mun...yang lain2 tu kami pelajar USM + UUM yang buat attachment dengan cikgu mie, jadi pejuang masyarakat kununnya...abis belajar ntah kemana2 masing2

Sabtu, November 29, 2008

Dataran MBMB

Asslamualaikum w.b.t



Lepas makan Laksa Shack di Melaka Mall, kami pun berandur nak balik ke s'ban, kena buat U turn nak ke lebuhraya, tengok2 depan MBMB, bangunan MBMB yang ada dataran tu tengok2 ramainya orang melepak, sebab kat situ banyak air pancut...ada yang madi lak tu. Hani dah teruja tengok orang ramai, sayapun park keter kat tepi jalan tu, terus kami turun konon nak tengok apa yang menarik sangat...



Rupa2nya diorang ni sesajer melepak ajer, banyak gak saya ambik gambar tapi kamera casio ni dah ketinggalan atau saya yang tak pandai guna, rasanya ada night mode tapi tak pernah gunakan, tak reti plak nak carik...
Takat ambik gambar Hani, sebab pemandangan semua gelap! Ngambek gambar hani pun mencabar sebab dek kerana terlalu happy, tak suker nak bergambar sibuk berlari ke sana ke sini, bila nak ambik gambarnya, mulalah buat aksi macam2....



Ntah tak tau apa punya aksi nih...







Ni pun sama...kan elok kalau pandang kamera,kan, sesajer nak bagi menyakat ammie



Sudahnya dia bagi gak satu pose dengan harapan ammie tak kacau dia lagi...

Singgah di Melaka

Assalamualaikum w.b.t




Semalam petang kan saya balik kampung. Nak ambil angah, anak saudara saya yang baru ajer abis SPM. Saya sampai jam 6, jam 8 gitu saya balik semula ke rumah. Malas nak tido kat kampung sebab mak pun dah pergi Langkawi jugak. Perjalanan balik tu, memang dalam hati dah fikir dah nak ke JJ, tapi bila dah sampai area tu, depan JJ kan ada Parkson [Melaka Mall], hani pulak sibuk nak ke Melaka Mall.



Ikutkan ajerlah sebab bukan ada beza sangat pun dua2nya. Lagipun tekak ni teringat2 laksa shack yang saya makan dulu masa pergi court case, so layankan ajer permintaan si Hani. Lagipun angah ada untuk tengok2 Hani takdelah asyik terkejar2 mencarik hani yang gemar menyorok...



Saya sebenarnya nak survey handbag jenis sandang belakang tu, hari tu tengok beg sembonia tapi warnanya tak berkenan sungguh, warna coklat macam warna kulit tu tapi coklat macam murah jer nampaknya...nanti beli mahal tapi nampak murah, tak bestlahkan...semalam saya nak beli beg brand pierre cardin, takdelah pulak, tengok sacha ada yang menarik sesangat di mata saya, tapi diskaun 10% ajer, dan harganya RM219, ohh bajet saya bawah 200, so cancel. Teruk,kan...saya kalau boleh nak yang mahal tapi diskaun mesti 50%, baru untung sket,kan...hari pergi dengan zah ke parkson hari tu, jenuh zah tunjuk barand yg macam2 tu, F timber lah, jacques lafleur lah, degil takmo, nak yang brand hilly...harganya memangler takde bawah 200,kan? Rasa kalau kat KL ni mesti banayk pilihan...tapi malasnya nak ke KL...sogo mesti banyak,kan?



Bukan apa, beg sandang ni utk ke kuliah, semester lepas terasa sarat-marat sangat, yerlah perempuan kan macam2 barang, alat make up, telekung, ntah apa2 lagilah...pastu dengan beg komputer, tu tak masuk lagi, buku nota dengan pencil case....kira masa tu kiri kanan saya bawak beg, sebelah beg dokumen, sebelah beg komputer. Saya ni kan masalah sakit pinggang....memang kaedah bawak beg kiri kanan ni beri kesan pada pinggang saya!



Sudahnya kan, lain plak yang saya beli, hari tu terbeli sandle kat parkson, dari setia dengan sandle scholl, tertukar 'terbeli' sandal pierre cardin, walhal kalau tambah sikit jer dapat dah beg sandang ikut bajet saya yang kat Melaka Mall tu. tapi kan sandle scholl tetap selesa, saya rasa sia-sia juga beli sandle brand lain sebab lepas ni saya kena beli jugak scholl ni utk ke kelas, brand lain yg selesa rasanya clarks tapi seremban ni macam cikai sikitlah, tak banyak pilihan...rasa2nya di Dataran melaka [bandar hilir], ada kot sebab anak saudara saya kata banyak pilihan di sana. Nama jer orang melaka, tak pernah pun sampai....yerlah selama ni lalu dengan pak haji, mana orang tu nak menyinggah situ...



Nilah saya beli semalam, casserole tu saja tambah koleksi sedia ada, tak taulah napa akhir2 ni minta sangat buat koleksi perkakas dapur ni. Bekas bertutup merah tu rasanya bekas kuih raya kan, tapi saya beli untuk isi teh, kopi, milo, horlicks, sajer nak kasi bekas yang seragam...2 jug tu nak isi keropok untuk kunyah2, sajer nampak cantik, sebab botol tu plain kan...senduk tu nak ganti senduk kayu yang saya guna sebelum ni, senduk kayu ni setahun dua pakai dia macam mereput,kan...guna plastik mungkin lebih tahan...

Okay yer...jangan tak percaya, 3 casserole yang boleh tahan panas, sejuk sama macam casserole correlle ni hanya berharga RM 20.00 selepas di diskaun dari harganya RM 40.00. Harga tu pun adik yang jaga tu main letak jer sebab dia sendiri tak tau harga sebenar, siap pesan, akak kalau budak kaunter tu tanya akak cakap ni memang harga dia, yer... ok dik, no hal! So, dapatler saya, kalau bandingkan dengan correlle saya tu, rasanya sama jer kualitinya, suker sangat dapat ni....terubat hati sebab tak dapat beli beg...

p/s : Kalau tak cerita rumahtangga, mulalah cerita merepek2 ni, kalau nak cerita rumahtangga memang ada ceritanya, tapi kita alihkan perhatian pada aktiviti seharian lain plak yer...[selama ni ada gak aktiviti membeli belah ni, cuma masalah rtangga tu yang di highlightkan...gituler jadiknya...

Jumaat, November 28, 2008

Barang dapur

Assalamualaikum w.b.t



Menyediakan makanana untuk kanak2 5 tahun bukanler sesuatu yang sukar dan mencabar. Apatah lagi tinggal berdua hampor sepanjang masa, maka masak cincai jerlah. Tapi nak masak kena tanya anak gadis tu dulu. kalau tak ikut selera dia tak hendak nya dia makan. Membazir.



Hari ni, saya cadang nak masak sup ayam, tapi anak gadis takmo, nak udang masak pedas, lagi senang saya, takpayah nak susah payah menumis sup bagai...tu yang terus potong bawang, tomata tumis dan masukkan sos tiram dan sos, masuk udang terus dah jadik.















Ayam 4 ketul digoreng tepung, tu pun hani tak makan, ammie lah kena makan. Sejak cuti ni kenalah memasak, takkan semata-mata nak makan, kami dua beranak kena keluar ke kedai pulak. Dua hari lepas, keluar dengan hani beli stok makanan sket, yerlah duduk rumah ni, kebulur ajer, itupun beli ala kadar jer, sebab saya pergi kedai dekat rumah jer, malas nak ke tesco ker, Giant ker...kalau ke sana lagi besarlah belanja nya...





Beli yang paling murah, susu dairy champ RM 1.95, yang lain2 pun ambik yang sederhana jer, mujur hani bukan kaki pow ammie ambik makanan bukan2, setakat cadburry Bytes yg kecik dan chips more yang kecik jugak. Tepung goreng cekodok 3 bungkus, biskut tiger 2 bungkus, satu hani dah simpan dalam tupperware [anak gadis yg rajin] dan tepung 2 bungkus. Turut dalam gambar ikan bilis, telur omega dan tepung kek coklat segera cap d'ros yang hani sangat suka...[campur mentega dan telur sahaja], kek yang saya buat sendiri hani tak suka plak...



Yang ni sabun, langkah berjimat jugak, biasa Dynamo 3 kg RM 20.00 tapi semalam RM 22.90 [pelik plak cepat sangat naiknya], beli attack serbuk RM 7.90 utk rendaman dan basuhan selain pakaian...minyak masak kena beli dua, utk kami minyak cap buruh, RM 9.00 jer, untuk pak hj minyak Naturel [bunga matahari] RM 25.90..ntahlah dari dulu sejak dia stroke memang saya belikan dia minyak sayuran dan garam bukit...tak tauler sejauh mana menyumbang pada kesihatan dia....

Oh yer, belanja semua2 ni RM104 sahaja, siap dapat cabutan bertuah sebab belanja lebih seratus, dapatler sebungkus keropok [awatler tak dapat hadiah lain --->TV 29" ataupun peti ais samsung???]...maklumler kami berdua sahaja sesuailer, agak2 kalau yang ramai anak2 tu mesti banyak yer....jumlah itu termasuk juga ayam seekor dan udang Rm 4.50....yang saya masak tadi tu....

P/s: tiba2 kerajinan membuat entry menjadik2, layankan ajer....

Madu dan ginseng


Tajuk tak boleh blah, mencabar sungguh....kat rumah ni macam2 supplement ada, ubata moden ni toksah cakapler, memang semedang ada jer kat mana2. Tapi dua supplement ni kira terkinilah, terkini tu maksudnya dalam 6 bulan digunapakailah kot!


Madu tu memang dijual oleh pak haji, dengan harga RM 80 sebotol kecik tu, kecik jer botolnya, cuba bandingkan dengan mug belakang dia tu, sebab mahal katanya datang terus dari Yaman, madu asli terbaik di dunia. Sebenarnya bekalan madu ni dari along, anak pak hj yang sulung tu, dari kawan2 dialah kot, asalnya untuk pak haji, tapi sebab ada permintaan kerana melihat keberkesanannya, pak haji jadik supplier lah pulak!





Yang ni ginseng dari Korea, kawan2 pak haji kan selalu keluar negara [buat usaha dakwah] dan yang ni dibelikan kawan2nya lah [utk stroke], memang pure ginseng, pahitlah...perempuan pun boleh minum kena campur dengan madu....saya dipelawa jugak untuk minum ginseng ni utk kesuburan, tapi ahhh, pahitlah, nggak mau tekak saya menerimanya...


P/s : macam2 supplement dah, tapi pemulihan dari stroke tu sangat slow...

Alkisahnya Hani

Assalamualaikum w.b.t

Alkisahnya rambut hani ni memang selalu jadik isu, saya nak potong, pak haji tak benarkan. Particular betul dia hal rambut anak2 perempuan ni. baik yang besar atau yang kecik semua dia minta berambut panjang. Ikut sunnah. Hani pun dah tau benar, kalau nak potong cepat jawabnya, ammie tau tak, rambut ni yang akan digunakan umat nabi untuk menutup aurat di padang mahsyar nanti. Jadik sapa yang berambut pendek nanti terdedahlah aurat depan dan bawah....takde benda nak digunakannak tutup aurat. Kalau ayahnya dah tanamkan dari kecik, bebudakkan memang dia dengarlah, benda yang baik, bagus diikut, begitu jugak tudung, sampai sekarang, jangan harap nak keluar tak bertudung, takut kepala terbakar! yang heran kalau tengah jalan atau dalam kereta tu tak heran pulak dia tak bertudung! Itulah namanya kanak2!





Sekarang lagi panjang dah paras pinggang dah, kalau basah ke punggung panjangnya! Kalau tak berdandan lemas saya menengoknya!




Baru2 ni seminggu hani duduk rumah kak aza, keluar dari mulut ayah suruh saya potong sikit rambutnya, potong sebelah hujung...kata ayahnya, jangan potong pendek terus...alkisahnya hani ni kan on off kutunya, sekarang ni takdelah, baru2 ni kan saya sibuk study tak sempat menjengah kepala dia, kalau seminggu tak tengok memanglah membiak [eii meremang tengkuk bayangkan] jadik kat rumah kak aza kak aza dah kerjakan dengan sikat kutu, dan kak aza minta dipotongkan sikit, tu yang pak haji baru tau masalah sebenar rambut anaknya ni. Tambah2 plak tengok tangan hani asyik naik atas kepala jer...yang pelik kutunya tak mau berjangkit atas kepala saya dan ayah...kepala hani ni best sangat kot....banyak tempat bersembunyi....





Saya pun teringin gak nak potongkan, tapi hani takmo ke kedai...takut dengan gunting, dia nak ammie jugak yang potongkan...kalau saya nak potong kasi pendek terus, kemas jer...suka saya tengok bebudak rambut pendek ni...senang dijaga...kalau si hani ni 10 minit tetiap pagi nak sikat, minyak, dan ikat tocang keling ni...bazir masa jer...tapi tulah kalau rambut panjang bila didandan akan jadik kemas bila pakai tudung, anak2 rambut takdelah terkeluar,kan?





Kemas,kan...takdelah panas bila di dandan begini...




Bagi dia pun kalau diikat, selesa jer





Kalau malas dirumah, sanggul ajer...





Bila tengok2 arkib gambar, masa 3 tahun dulu saya dah pernah potongkan pendek terus rambut dia ni, jadik kerinting pulak!


Tapi masih kena ikat jugak..takpun rambut tu asyiklah tutup muka dia...








Tapi comel gak hani kalau rambut pendek,kan?



P/s : Dah takde citer, citer rambut pun jadik...rasanya sehari dua ni saya putuskanlah nak potong ker idak? Tag ummie yang satu lagi tu lewat sikit saya buat yer...

Menyambut tetamu

Asslamualaikum w.b.t



Sebelum Azizah datang rumah saya, saya siap-siap pesan kat dia belikan saya 10 helai kain batik 3 serangkai. Kan saya sekarang ni kununnya nak menolong kakak saya kat kampung nun meniaga kecil-kecilan, kain batik ni nak bawa balik kg petang nilah...Zah beli kat Labuan RM11 jer untuk sehelai, kat sini saya tak tau dengan tepat harganya tetapi hari tu rasanya masa pergi survey di senawang, dia jual RM 15 sehelai...tapi rasanya kualiti yang Zah beli ni lagi elok, made in indonesia, coraknya pun sangat meriah.



Rasanya mesti ramai pelanggan kakak saya yang suka. Oh yer, kakak saya ni ramai kawan2 sebabnya dia sejak lebih 10 tahun kot menjadi kepala kutu [main undi] sampai 30 orang kadang tu, tak pernah putus, kadang saya gelak kat kakak saya ni, ada yang main kutu 50 sen sehari...khas untuk budak2 sekolah [mak2 pun ada jugak] baru ni saya pun main kutu sama..[bayar atas nama saya, bila dapat suh kakak bagi mak jer...] yang saya main ni dapat RM2,000 rasanya kot, bulan lepas mak saya cabut katanya dapat no 20...ntah bila dapatnya...kalau tak main kutu pun habih gak duitnya...main suka2 jer...








Orang-orang sekarang [wanita dan gadis] adaker pakai kain batik ni lagi kalau duduk di rumah? Rasanya lebih ramai yang selesa berseluar panjang ataupun seluar 3/4 tu kan...kalau pakai kain batik ni katanya macam orang kampung! Ada plak kata nanti asyik terlurut jer [tak pandai ikat], tapi kan macamana moden pun kain batik tetap penting. Masa berpantang, masa nak berurut, masa nak mandi [berkemban], dan masa2 lain. Saya masih berkain batik di rumah walaupun takdelah sekerap mana, tapi setakat 7/8 helai kain batik tu memang sentiasa ada jer...



okay...ni masa azizah datang tu, buat kuih koci dan lepat pisang lagi...Rajin tak? Sedap pulak tu kuih ni...azizah siap puji berkali-kali tu...rasa betul2 macam orang dulu2 buatlah katanya. Wah saya pun kembang kempis gitu bila kena puji..tapi nak tipu lama-lama tak sedap pulak...kenalah berterus terang dengan azizah...bukak peti ais tunjukkan dia bungkusan kuih ni....zaman sekarang, apa yang takder? Carik ajer, semua ada dijual,kan? Nak senanglah katakan...pak hj pun puji sedap....nak tau sapa buat?



.............................


.........................................


..............................................................



..............



hahaaaaa..



Beli segera jer weyyy.....


Sumer ada, pilih ajer...



Saya beli kuih koci, lepat pisang, donut, perencah nasi tomato, dan pes rendang. Pes rendang pun sangat sedap, tak perlu nak susah payah nak gi kedai beli lengkuas, serai apa semua tu...masak yang ini ajer...tambah santan dan daun kunyit. Semalam saya masak rendang ayam kampung. Sesuailah kalau terdesak2 ni, kalau ada masa saya pun suker masak sendiri...cuma sebab azizah datang seorang ni, tak berapa nak berbaloi masak beriya-iya, lain ler kalau hubby dia pun datang sama dengan anak2 ker...


Kat [alstik dia tulis kukus 5 minit




Oh yer, karipap pun beli segera jugak, inti ayam kentang, santapan kami berempat pagi semalam. Kalau karipap yang di pasaraya tu saya tak gemarm tapi yang saya beli ni memang khas untuk industri orang2 kampung, semua makanan tradisional dan kuih2 yang dibuat orang kampung ada di sini, untuk pasaran tempatan ajer, takde label2 bagai....


Saya bagi 4 bintang dari 5 bintang untuk kuih2 nih...nanti bila perlu boleh pergi beli, dekat jer kedainya, hari2 lalu, cuma kelmarin baru teringin nak masuk ke kedai ni...






Award

Assalamualaikum w.b.t

Award 1



Award dari Puan Payarumput21

[Apalah agaknya yg 21 tu yer?]


Award...kelakarlah, award-award ni, sapalah gamaknya yang mulakan budaya mengawardkan ni, saya dari dulu memangler kalau terpandangkan macam2 jenis award kat mana-mana blog memangler ssengih sensorang. tambah2 dapat award yang begini rupanya, apalah yang disengih2kan oleh monkey tu yer?

Peraturan dan syarat2nya maleh nak tempek sini...award ni saya nak jugak serahkan pada semua pembaca tetap blog ni....camana monkey tu sengih bayangkan ajerlah gituler saya menyengih sambil menyerahkan award ni yer!



Award ke 2

Hari tu, lama dulu ummi batrisyia ada bagi saya award, walaupun dah lebih dua bulan saya ingat lagi yang saya belum ambik award tu, so sekarang sampailah masa yang sesuai untuk saya mengambik award ni, jenuh saya selongkar entry ummi batrisyia baru jumpa [ummi sy cadangkan ummi buat 'label' ni baru senang sket nak carik] ehh .. saya suka jugak award ni cuma kekarlah gitu, brillante tu maksudnya brilliant ker? Eh mana ade, ni blog takde briliant ni blog sesuka hati melepas perasaan ajer...wakakaaaa

Award dari Puan Ummie


Apapun, saya sangat berterima kasih sebab dapat award ni, maksudnya takdelah macam terasing di dunia blog ni...heheee...ada jugak orang yg ingat, yer dak? eh nampaknya kena reka award2 barulah, tapi camana nak buat award ni? bagi banyak sket kategori, contohnya macam payarumput21 cakap tu, blog cerita panassss...hehehehe

Khamis, November 27, 2008

Destinasi bercuti?

Assalamualaikum w.b.t



Saya teringin nak bercuti. Pak haji pun dah lama bangkitkan isu bercuti ni. Memandangkan sebelum ini agak kesibukan dan hani yang bersekolah, dan juga saya pun kerap berjalan atas urusan kerja maka isu bercuti tenggelamlah.



Lepas 'perang' ni, isu bercuti timbul lagi, cadangan awal nak ke Trengganu, tapi saya ingatkan pak haji, yang di sana musim hujan, agak tidak mengujakan kalau berjalan di waktu musim hujan,kan?



Malahan destinasi Trengganu bukan destinasi asing bagi kami, di tahun2 awal kahwin 2001-2003, hampir setiap bulan kami ke trengganu menziarah anak pak hj yang belajar di madrasah Kubang Bujuk. Tapi keasyikan Trengganu membuatkan kami tak pernah jemu ke sana lagi dan lagi. Pulau Redang dan Kapas jugak telah dilawati. Itu semasa 2003, ketika menyambut ulangtahun kahwin yang ke 2...



Makanya bercuti kali ni kami kebuntuan, tak tau nak ke mana. Tanah tinggi, memang reject sebab keadaan fizikal pak hj yang tak tahan sejuk, malah saya pun tak teringin ke sana, 3 kali dah ke Cameron Highland, 2 kali dengan pak hj dan sekali bawa Hani masa umur 2 tahun. Kemudian ke Genting Higland dan Bukit Larut pun dah pergi, ni semua pergi zaman Hani takde lagi, berdua jer...



Untuk ke pantai pun rasanya takde yang menarik dah....tu bagi pak hj yang tinggal dekat pantailah, macam saya, oklah jugak, cumanya tak taulah pantai mana. Dalam kepala ada jugak teringin nak ke Mersing, setahun dulu destinasi ni ada masuk senarai kami, kononnya nak ke Tioman, tapi sebab musim angin ketika tu, tak jadiklah, sekarang pun musim angin jugak di situ.



Terfikir jugak nak ke Cherating walaupun dah pernah bercuti di situ, tapi tanya pak hj dia pulak senyap jer. Nak ke Langkawi, 2006 kami dah pergi, nak ke Pangkor, 2002 kami dah pergi. Cumanya kalau ikut rancangan dulu2 [sebelum stroke] nak ke K.Kinabalu. Cuma masa tu sempat rancang tapi tak sempat pergilah, yang sempat tahun 2005 tu bawa hani ke Kuching. Sajer merasakan dia naik aeroplane.



Tiba-tibakan baru-baru ni masa malam saya stay up di de palma tu, ada siaran ulangan Majalah 3, zaman Norzie belum bertudung lagi. Abdullah Sidek Majin yang buat cover story bagi siaran hari tu. Dia pergi ke Kelong Aceh di Johor. Buat aktiviti memancing dan dia tunjukkan mereka yang datang dan pelancong luar kat situ. Macam popular sangat tempat tu...


Sejak tu asyiklah terbayang-bayang nak bercuti ke Kelong Aceh tu, pagi tadi bincang dengan pak hj, dia setuju jugak cadangan saya tu, terus saya carik dalam internet berkaitan Kelong Aceh ni. Kelong Aceh ni tempat memancing, bukan tempat jalan-jalan, tapi seronoknya tengok ikan2 yang ditangkap dahtu terus dimasak pulak tu...



Ada 30 bilik kat Kelong ni, satu bilik RM 150 semalam, makanan dan umpan semua disediakan. Pak hj ni minat memancing, dulu2 khabarnya ada speed boat, ada jugak joran mahal [katanya] yang diletak di rumah saya dulu, tapi dah dikebas oleh drug addict masa proses kami nak pindah rumah yang dulu...dulu2 sebab hani baby lagik, kalau dia takde, rasanya saya pun dah ikut pak hj memancing. tapi sayang, sebab stroke semua tu habis camtu jerk...




Jadik gituler, rancangan nak bercuti ni minggu depan, tapi destinasi takde lagi. Agak2 kalau ke Trengganu jugak ok tak? Kami ni bukan jenis jalan2 beli belah, kami jenis jalan2 memang betul utk jalan semata2, masa gi Sarawak, gi Thailand, gi Langkawi, kami sewa kereta dan kami masuk ceruk kampung semua, makan kat kedai ceruk2 kampung, bukan pergi pusat membeli-belah ke, tempat sejarah ker...tapi tu yang seronoknya....




Semalam sampai petang ni kawan saya Azizah dari Labuan ada di rumah sementara nak tunggu hubby dia sampai hari ni dari Langkawi berkursus, sebab pak hj dah biasa dengan za, malam tadi dia balik jugak, terbatas lah sikit aktiviti kami nak berborak2, saya tak kisah mengadap jer si za ni citer2 dulu punya hal lah, tapi dia plak yang terlebih asyik suh layan pak hj....petang ni dia dah ke KLIA dah ambik hubby nya, dan saya pulak jap lagi nak ke sekolah hani ambil rekod prestasi dia....tak taulah camana perkembangan dia, ok ker ko ker....



P/s : pak hj nak ke Terengganu sebab nak carik jala2 ikan 2nd hand nak buat kepung bela ayam kampung kat rumah yang baru buat tu...tulah pasal dia nak ke sana jugak kot...

Survey barang sekolah...

Assalamualaikum w.b.t

Malam tadi, saya kata, "za, jom gi Jaya Jusco"...."jommm!" za jawab!
"Eiiii..bestnya ammie..jommmm!" hani menyampuk...sukerlah tuuu...
Wah, serta merta bersiap si hani...siap suh za siapkan lagi tu...kesian za kena buli dengan hani


Ok..tengok...tengok....takper..pilih jangan yer...




Hani gigit jari jerklah, sekadar menengok...membeli idakler lagi...lambat lagi nak naik sekolah, kalau beli ni, tak sempat bawak ke sekolah, habissss!




Marahlah tu...tak dapat beli...!!!


Tengok tu, buat muka...sajer menyakat ammie
...dia buat muka kat ammie...


Pastu, ammie plak menyakat dia....

...

........

......................

Takdelah....

Dia yang lari2 sampai ammie carik tak jumpa!

Saya dan za nak makan pizza, hani nak makan McD,

So za cadang kita makan McD, u gi bungkus pizza!

Saya pun pergiler pizza tu sebab pak haji dah lama menyebut nak makan pizza

Saya tau dia nak suh saya buat sebenarnya....

....[bukan dia tak tau bini ni bukan kreatif nak masak2ni, malas pun yer jugak!]

..patut cakap arr dengan kak aza, yer dak?

Ni mesti dia tak cakap tu, dia cakap ngan saya jerk!

[pssssttt....sebab dia tau, saya tak tau masak tu takde hal,

sebab resepi melambak dlm internet!]

Hani tinggal dengan za di McD, saya ke Pizza....[sebelah jer]

dah order saya patah balik ke mcD, za tengah beratur,

ehh ehh... hani takdak!

Za pun tak tau...

Pucat muka saya, jenuh saya carik dia...

masuk guardian, masuk kedai cd...

pusing2 keliling mcd takde jugak!

Pastu eh....gelak2 dia datang balik ke McD...dari dalam pizza..

so.....

kena 'kuti manja' dengan ammie!

Ps: kuti = kutil = cubit

Kami tak jadik gi JJ, hujan sangat lebat, takut parking atas takde! Kami gi parkson ajer, makan2...oh yer, saya 'terbeli sandal' nak gi kelas......takdelah cantik mana bila dah balik umah tu, tapi bolehlarr...

Rabu, November 26, 2008

Tiga benda nak cerita

Assalamualaikum w.b.t


Tiga benda ni buat saya rasa macam menyampah tengok...lepas ni tengoklah apa saya nak buat...


1) TV dan tv cabinet (side table)



Skang orang sumer dah pakai tv plasma siap dengan letak kat dinding lagik kan? Kalau diorang tengokler tv kat umah saya ni nangis diorang, bukan apa, kesian....dahler TV lama saiz 14" jenama Zapporo, letak pulak atas side table...ada hati pasang astro plak tu... tu yang pandang sakit hati jerk..masa exam tu lantakler...ni dah takde menda, terpikir2 nak kena ubah ni....takde mood tengok tv kok gini gayanya......


2) Kerusi urut

Ni pun satu hal jugak ni, tertonggok depan mata, ikut hati nak let go ajer...sebab penggunaan yg teramat min...baru2 ni saya pun pi lah kedai BUY&SALE dia nak ambik 300/400 ajer...kalau buat agreement dengan dia, bolehla pi sampai 1000 syaratnya dia tolong jualkan, tak laku ambik balik...sudahnya dok lagu tu jerlah...kulit bahagian sandar kepala tertanggal agaknya rambut @ peluh kepala pak haji tajam!!! lain2 elok lagi...<--ada sesapa nak ker?





3) Jam dinding

Ni semalam pi beli, jam orient ni, cakap kat tokey tu nak jam yang boleh nampak dalam gelap nak tengok bila terbangun tido, dia bagi yg ni, balik2 test dalam gelap hancusss, gelap gelita, langsung tak nampak, petang ni mau gi kedai tu tukar semula...

Assalamualaikum w.b.t



video

Selasa, November 25, 2008

Buah hati


Mata stim


Muka sedih


Bear kesayangan aka adik dia



Sejak lepas raya hari tu, hani takmo dah pakai tudung kanak2 dia tu, nak tudung macam 'orang dewasa', selalu sangat dah merengek2 dekat ammie nak tudung gitu, tulah lepas raya tu imej baru gitu, hani sekarang dah pakai tudung mortada saiz kecik ni...mengalahkan ammie harganya, tak tau mana nak carik yg murah2...yg ni reganya RM28 per piece, siap nak brooch sendiri tuh! demi anak ku belikan jugak 3 helai...ammie pun pakai selendang 10 hengget jer...


Ok...video ni hani bebel, banyak rasanya ada 10 shoot, satu shoot jer masuk kat sini, semua shoot tu skrip dia merepak termasuklah yg ini, ammie dok sebok study, dia nak kacau, layankan ajer dia yg nak rakam muka sendiri... ntah apa2 dia bebel, kalau nak dengar suara dia tryler nengok ek... eh suara ammie pun ada...semua shoot ada suara ammielah pulokkk...terpaksalah masuk suara ammie jugak yek!


video




Malam semasa menunggu ayah nak jumpa Hani, anak ini sekarang gemar beraksi di depan kamera, layan kan ajer... sampai 10 shoot dia ambil lepas tu dia bebel...ni salah satu shoot, jenuh tunggu nak import video ni,kan?




Ok, ni gambar hani terbarulah ni...sajer buat hiasan kat blog ni, asyik cerita jer boring lak saya tengok...






rak2

De Palma

Assalamualaikum w.b.t




Masa di De Palma Sepang ni hari tu, pak hj suh ambik gambar2 rumah dua bilik kat hotel ni, nak buat contoh katanya, idakler saya tau nak buat apa..so saya pun ngambikler gambarnya...sesambil jalan gi dewan makan -balik ke bilik tu...








Pintu masuk


Penat mendaki hari2 weyy...




Ni dewan, almost setiap hari 9 orang jer makan kat sini, kami 6, urusetia 3 orang...makanan punya banyak, tapi idakler rajin mengambik gambar, sebab sambil makan pun saya membaca nota2 kecik...serius nak berjaya nih!



Pemandangan dari dewan makan, syok tengaok hijauuuu jer....


Dari dewan makan menapak naik bukit nak ke bilik saya ni


Ada 15 biji rumah, ada 2 pintu [bilik] kira ada 30 biliklah...kat atas ada design untuk family...



Hah...nilah bilik saya 202



Meja study yg simple tp panjang



Katil yang sederhana jer, aka tempat study jgk...





Buhsan!

Assalamualaikum w.b.t

Selepas seminggu dua terkejar dan mengejar masa!

Hari ini...

Tidur yang selesa...

Poket yang penuh [hari gaji sedunia]

Anak manja ada di sisi...

Takde apa nak di nanti...

Aku bosan...

Menjawab TAG Ummi

Assalamualaikum w.b.t

Ni saya nak jawab TAG ummi, tentang 10 weird pasal diri kita, punya malas nak fikir dan takde idea saya selongkar entry lama blog dulu sebab teringat Luna dengan Kak Long Syikin pernah gak tag benda ni dulu..tapi masa tu 6 jer..hah ni dia, 23/2/2007 punya entry, hehee, masih relevan lagi kot...


1. Tak kisah duduk dalam sepah/serabut kerana pada saya dalam kesepahan dan keserabutan itu ada keindahan dan kekreatifannya.

Kalau meja pejabat kemas atau rumah kemas sangat2 saya tak boleh nak buat kerja, rasa nak duduk rehat jer..malas nak usik apa-apa...katil pun camtu, kalau dah kemas (master bedroom)...jangan harap ada orang boleh bergolek2..."abang...silakan baring di bilik tetamu yer..., katil yang ini untuk tidur sebelah malam jer yer bang.." sound lembut kat pak hj, tapi kalau dah memang sepah ngan mainan Hani/bantal2 tu lantak jerlah tunggang terbalik pun saya tak marah...time dah nak tido betul2 yg peliknya saya mesti clearkan balik siap tukar cadarnya/comforternya sekali. di u dulu saya siap wakafkan katil saya utk sapa2 baring & rehat sementara tggu class (bilik saya markaz tmpat rakan sejemaah PKPIM, berkumpul)...dan pasal dah wakaf sepah camana pun saya tak kesah...suker jer...siap tetamu tido atas katil saya plak tido bawa kat lantai...

Rentetan dari kepelikan pertama itu, saya ada satu sifat kontranya (utk cover sifat kat atas tu). memandangkan saya bukan kaki kemas maka suami sangat2lah faham...kalau sepah tu dia malas nak tegur dah...jadi dia selalu jugak surprisekan saya kata ada tetamu nak datang.


2.Yang peliknya sepah sebulan dalam sejam saya boleh clearkan...siap mop lantai lagi...terkejut member mula2 dulu...

Sekarang dia (pak haji) tak pelik dah tapi jadik kagum pulak kerana kecekapan pada tahap "maksima" mengclearkan apa sahaja sehingga terbeliak bijik matanya...(skill tersembunyi: biasanya satu bilik akan menjadi mangsa menyumbat apa sahaja, tetamu balik baru clearkan part nih!) buruk tul perangai....tapi suami kata camni kena suh tetamu selalu datang rumahlah...


3. Saya berkemampuan untuk memaki dengan kata2 (si*l, sun*al, ba*i, celak*, tak g*na, Bul*shit, bask*t, dan seangkatannya)

Ini kalau dah geram sgt pada orang/keadaan tertentu/frust/sedih/ menyampah / stress/depress tapi kata-kata ini saya tak pernah ucap masa kejadian berlaku malah depan suami/hani pun tak pernah, kata2 ini hanyalah diucapkan secara perlahan dan berhemah serta lemah lembut sambil memutar-mutar stereng kereta masa drive sensorang selalunya, kalau orang kenal saya mesti tak caya, pasal saya bukan jenis cakap macam ni, dan tak pernah cakap kata2 negatif ni..tapi nilah cara saya releasekan prob sekeliling...(doa/solat/zikir..memang rutin cuma yg ni jadik automatik bila tension)... sebenarnya ni mula dari 2002 terpengaruh dengan seseorang susah plak nak buang sekarang...jadik habit. Trylah...dalam kes ni takde sesapa jadik mangsa..hanya stereng keter jer..


4. Saya suka menyorokkan/menyembunyikan diri kalau saya rasa saya tak boleh/malas/tak sesuai emosi utk jumpa orang.

Kes ni kalau kat pejabat, saya duduk dlm bilik saya akan kunci pintu, padam lampu, ketuklah macamana pun saya buat tak tahu, telefon pej saya angkat gagangnya letak atas meja. Tapi hanya saya buat waktu lunch hour dan after office hour. Biasa sangat orang carik saya kat bilik waktu camni...nak discusslah apalah... pasal tengok keter saya ada lagik kat parking, diaorang tau saya tak balik lagi...tapi kalau diorang call hp saya jawablah...tanya pentingke tak? Kalau kat rumah plak nasib tak baiklah jawabnya kalau sapa datang umah saya tengah mood teruk, bagilah salam kat pagar tu...call handphone sure saya akan buat tak tau jugak...sebab kalau bgtau sy ada rumah tapi taknak terima tetamu nanti kecik ati plak, kalau angkat telefon kena cakap tipu2 sikit...malaslah. Saya ignore jerk...anda boleh buat tak camtu? Pengalaman mengajar saya...baik takyah jumpa kalau rasa banyak datangkan keburukan dr kebaikan...duduk diam2 dalam rumah time mood down adalah terapi terbaik buat saya....tapi kes camni kena pada tenpat jugak, asalkan tetamu tu jangan tau yg kita sengaja buat begitu udahlerr...diam2 jer...


5. Saya mampu/boleh tak tidor lebih 24 jam (rekod 3 hari 3 malam tak tido pun pernah) ...

Biasanya adalah dalam sebulan sekali (malam tadi pun saya berjaga), macam dah jadik habit pulak...bukan buat apa pun, tengok TV, menjahit ke, surf internet ke...kemas rumah ker atau basuh baju sampai masa solat subuh terus gi office dan buat kerja macam biasa. Cubalah bagi yang tak biasa..lain rasanya berjaga seorang diri di malam hari...relax dan aman sambil berfikir2 tentang hidup dan muhasabah apa yang patut...tanpa gangguan bunyi kereta dijalan dll...enjoy your time, naknya macam saya basuh baju kat laman belakang nampak bulan/bintang semua dengan tiupan angin..syahdu jer...tapi nih kena kuat semangat orang penakut takyahlah cuba. Suami saya pun tak tau habit saya nih..malas citer kat dia..saya buat masa dia takder jer...bagi yg ada suami setiap malam tu tak sesuailah kot...


6. Rentetan dari itu juga, saya berani duduk di office sensorang buat kerja sampai 2,3,4 pagi kalau ada mood dan keadaan memaksa dengan hanya ditemani seorang jaga di pondok pengawal

Sampai kena tegur dengan adik pengawal tu, "eh...akak tak takutker sorang2...akak sorang jer yang buat camni kat office ni... tak pernah orang lain balik lambat camni"...Hah, Saya jawab selamba "kau diam..nilah namanya 'hantu syok buat kerja' dah datang, ko jangan cakap kat oghang lain...akak balik lambat..nih rahsia kita". Kadang bukan apa, malu jugak orang tau buat kerja sampai pagi macam banyak sangat kerja walhal bukan boleh claim OT pun tapi tulah yang peliknya saya ni...suka buat kerja sensorang kat off time ni senyap dan aman dan kerja pun lancar... dan masa nih saya tak akan ambik Hani...suka2 jer suh Mak ros jaga mentang2lah Mak Ros tak penah complaint!...hahaaa...sapa2 yg ada laki&anak2 kat rumah tak sesuailah kot...

Hah...ni tambahan idea baru!


7. Saya selalu makan bila perut dah gigil...

Ni selalnya masa kerja, eh kat rumah pun selalu gak...bukan sengaja ni, tapi saya selalu terlupa nak makan sebab aktiviti makan tak masuk dalam jadual tu sebab saya main makan jer kat mana-mana...bila lapar baru carik makan, kiranya hal2 makan ni kalau orang cerita breakfast situ sedap, sini best, tak terkesan langsung kat saya, saya mana2 tempat jer saya okay...malah kat rumah saya ni, stok makanan memang jarang ada, yang selalu ada adalah keropk ( yg belum digoreng) dengan maggi [yg tak habis2], lain2 makanan payahler...eh tu pasal kalau kawan2 nak datang rumah kena bagitau awal...walaupun begitu, badanku masih jugak 'Gemuk'! <-- betul tak Luna? Kesimpulan: Banyak lagi pelik saya nih...yang lain dari lain...tapi banyak sikap buruk yang tak patut dicontohi...banyak kelemahan lagi saya nih...sendiri simpan udahlerrr... 8. Saya suka ke mana-mana seorang diri tanpa berteman...

Saya ni memang dilahirkan untuk berdikari kot...saya selesa berseorangan, baik dalam aktiviti gembira atau sedih, saya suka pergi minum/lunch sensorang, saya suka shopping sensorang, saya suka travel sensorang...saya jugak suka duduk rumah sensorang [kalau hani ke PD lah ni], saya rasa bebas dan enjoy, boleh berfikir dan bertindak dengan mudah, takde halangan. Kalau keluar minum dengan kawan2 pejabat kan, selalu sayalah yg bawak keter & bayar, tapi dalam keter lagi saya dah sibuk tanya, nak makan kat mana...nak makan apa...benci tau, mesti diorang kata, takperlah puan jer pilih..ni yang saya menyampah sebab saya punya prinsip kalau bawak dan belanja diorang makan saya nak puaskan hati diorang, nak kasi apa diorang suka, sebab kalau saya, saya jenis main sapu jer, asalkan kedai tu dekat, dan saya kenyang saya makan jer, tak memilih..diorang pulak, hari ni makan roti, esok mee kari lusa nasik lemak...saya kalau kedai tu dekat, jimat masa saya, hari2 ke situ pun takper..



9. Saya sangat low profile, peramah dan suka bergurau...<--org kat pejabat cakapler ni
Saya ni kan jarang keluar minum pg/makan tengahari, so saya selalu lepak sambil2 buat air, sambil minum, sambil baca majalah kat bilik cleaner...saya dengan 4 kakak cleaner tu macam best friend tau! Diorang mula dulu, malu2 alah bila saya lepak sama, lama2 diorang suka plak kalau saya datang lepak, time minum pagi dan lunch...sedih sangat diorang saya tak kerja ni, dah tu kan, masalah2 diorang semua diorang citer kat saya tau! Saya ni plak selalu menyakat2 diorang yg hari2 dtg kerja bersolek, pakai barang kemas w.pun hidup susah... ...heheee...kadang2 bila mengetahui masalah kesusahan hidup diorang buat saya bersyukur..<--hubungan rapat saya ni kata diorang ramai kat office yang tak percaya, haihh, nak ker Pn salwa lepak sini? Satu lagi saya suka sangat lepak dengan pengawal, borak2 dengan tukang kebun...tapi ni masa nak balik kerja atau weekend saya datang [sampai sekarang sikap ni masih jugak begitu] bukan apa, mendengar keluhan dan pandangan di peringkat bottom ni penting, banyak gak info diorang tau tau, nak2nya sekarang dah ada diluar pejabat, so sukerlah saya borak2, gelak2 dengan diorang...esok2 kalau balik sini semula...senang kerja, takdelah kena2 kutuk dengan peringkat bawah ni... 10. Saya setia, dan sangat sayang dengan rumahtangga saya <---cewwaahh..

Walau macam2 badai saya tempuh, cabaran dan gelombang, yang peliknya, bila saya tengok wajah suami malam2 nak tido tu [macam ada makna jer yer dak?]... yg pelik...sayang saya tetap ada, kalau tak banyak macam dulu pun, sekelumit sayang tu tetap masih ada, selagi 'rasa' tu masih ada, saya anggap jodoh saya masih panjang. Bukan orang jer pelik, saya pun pelik maaa!!! Adakah dia telah manderemmm saya??? Takde, saya tau, suami saya pun mungkin ada rasa yang sama, sebab niat dia ikhlas nak didik bini dia yg degil ni [ni satu lagi pelik], sebab saya tak berubah2 kot tu yg dia rasa macam nak pelempang jer agaknya...tapi rasa kasihan dia dan setia saya tu, buat dia fikir2 balik kot...dah gayanya begitu rumahtangga ni sejak dulu...saya kena sesuaikan diri ketidaknormalan ini...saya jugak setia dengan barang2 yg saya guna, selagi tak rosak, sandal scholl saya dari 2005 saya guna sandal yg sama, bila koyak pun saya beli lagi corak dan warna yg sama jugak, dokumen bag, handbag , beg duit brand HILLY pun begitu jugak, dah 3 tahun beli, masih guna beb...camana keluar fesyen baru + harga murah pun, 3 benda tu jugak saya pakai, sandal tu baik majlis formal, kuliah, kursus, exam atau gi pasar, balik kampung kira semua tempatlah itulah yg saya guna...tapi macam hari tu ada public speaking, saya siap2 jinjing kasut tinggi bawak masuk dalam dewan tu, semata2 masa present jer pakai u, lepas tu sarung balik scholl saya jinjing balik kasut tinggi bawak masuk keter <--semua pandang jer, napa tak pakai terus...tak suker, saya kata...tapi masa jumpa Luna hari tu, sandal tu kat pintu belakang rumah, tak sempat nak mengambiknya, sarung jer sandal 10 hengget yg hani suh beli [nak raya beli kat bazar sama fesyen dengan dia]


Woookay, settled!...saya tak tag sapa2 pun pasal tak ramai yang kenal (rapat) saya pun...tapi kalau sudi yang baca blog ni buatler yer dak..sebab melalui tag ni kita dapat tau personaliti seseorang tu walaupun tak kenal di luar... mana tau ada rezeki jumpa nanti takderlah pelik dah dengan kepelikan kawan2 kita tu...

Isnin, November 24, 2008

Izinkan saya...

Assalamualaikum w.b.t

Izinkan saya nak melepas lagi apa yang terbuku di hati...dada saya sesaklah...sempit rasanya, air mata pun rasa macam kalau dilayan boleh tertumpah kot......tentu tertanya2 lagi, larr apa pulaknya hal kali ni?


Saya kesian sangat-sangat-sangat dengan diri saya. Kalau saya berdiri di satu sudut dan melihat diri saya dari kejauahan saya pun akan kata, alahai napalah budak ni, tak sedar2 diri...

Saya selesai exam jam 12.30 tadi, 3.30 jam menulis tanpa henti...entah kenapa saya rasa takanan untuk buat yang terbaik dalam PTK ni begitu tinggi sekali. Bukan ada sesapa pun yang saya nak bertanding, kalau tak dapat baik pun bukan kena buang kerja, tapi dari semalam siangnya, saya berkurung di hotel lepas ayah balik, sampailah ke pagi tadi, saya dok study-blog-tv-study. Pendek kata saya tido sekejap2 jer, berhenti solat, makan pun saya keluar untuk makan malam ajer, minum dan makan tengahari semua saya skip jer.

Tambah2 sebab empat kelas saya 'tuang' sebab saya exam, maka saya terpaksa baca notes jer, walaupun ada 12 soalan dan kena jawab 5, tapi saya takut ambik risiko utk baca 5 topik, mana tau sampai kat dewan otak stuck pulak, maka saya baca jugak kesemua notes, dan cuba hafal sebanyak mana yang boleh. Tambah2 otak pun dah letih 2 minggu ni asyiklah study non stop. Tiso memang dah jatuh nombor ke berapa dah...muka semua naik jerawat kecik2.

Tapi tu saya tak kisahlah, utk berjaya kenalah usaha. Saya hantar jer kertas jawapan tadi, terus ayah call dah tunggu kat bawah, maka saya terus pergi jumpa dia dan ambik hani bawak ke bilik utk kemas2 beg dan check out. Takde rest langsung di situ [dahlah bilik dan kaunter semua melibatkan tangga dan berbukit, kena turun naik]. Sarapan pagi saya tadi sungguh tak selera, macam saya kata tekanan exam tu terasa jugak...

Jadik, bila tanya ayah boleh makan jap tak, dia benarkan saya bawaklah hani suapkan dia makan, saya makan sikit jer sebab saya nak kejar masa takut2 ayah nak solat zohor tak sempat. Tapi alhamdulillah sebab saya makan sikit cuma layankan hani jer, betul2 kami sam[ai masjid azan berbunyi.

Masa kat dalam kereta ni pun dah letih teramat, sebab dari jam 2 am saya berjaga, cuma tido lepas balik dinner [ 9 malam] pastu takde tido2 lagi, maka wajarlah saya mengantuk dan lepas 2 minggu study-assignment-ulangalik ukm-de palma-seremban, memang patut seoarng bernama salwa itu penat!

Ayah pulak tanya nak solat kat rumah ker kat sini, saya cepat jawab kat rumah sebab baju saya kan saya kata 'persiapan pakaian saya tak cukup', memang ada benda di badan yg kesuciannya diragui, malah saya kalau berseluar saya agak was-was sikit, najis sebab asyik ke toilet masa exam, tambah2 ada sembahyang jenazah dan ramai sungguh orang di masjid tu, hishhh memang leceh perempuan ni, ...ini jarang berlaku sebab saya selalu kalau jalan dengan pak hj pakai jubah, dalamnya ada baju lain, nak solat tanggal jubah di luar ajer...

Sudahnya, pak haji risaukan saya sebab saya tak solat, semua dia taknak singgah, cadangan nak tengok kereta mini dia di bengkel tak jadik, dengan dia2 nak makan pun dia senyap jer, sebenarnya saya lapar sebab kan saya hanya suap hani, saya makan sikit sesangat....tapi pak haji terus balik lalu jalan dalam tu, jauh jugak rupanya.


Yang jadik saya kesian sangat dengan diri saya bukannya apa, dalam kepala dah terbayang dah balik ni, lepas solat, saya nak ajak dia keluar makan, saya nak belanja, lepas tu bolehlah ke bengkel tengok kereta mini dia, sambil tu kiranya bolehleah saya happy-happy sikit dah habis exam,kan?

So, saya cakaplah kat dia camtu, wahhhh tau apa jawapnya? Huiiihhh ikut hati saya memang saya nak marah depan2 dia jugak, dia jawab dia nak balik pd terus lepas ni!!!lepas gaduh sebulan lebih, dia hanya balik rumah saya sekali [malam yg mula2 tu yg saya jadik patung cendana tu], lepas tu ada balik sekali sekejap antara maghrib-isyak dan sekali lagi hari sabtu baru ni yang saya bawak dia ke KL hantar assignment tu dan kami terus bermalam di De Palma....hanya tulah kiranya bermalam sekali jer di hotel tu, tu pun kan saya banyak berjaga untuk study untuk PTK ni....[malah bilik saya ni katil single 2, beb...takkan nak bersesak2 plak]

Maka patut tak saya mengharapkan malam ni suami ada? Bukan untuk saya jer, tapi macam saya cakap, dah lama sangat kami tak berkumpul sekeluarga [w.pun keluarga kecik] tapi lain lah pulak versi dia...

Yang saya dapat jawab dalam keter saya tadi hanyalah.."takperlah kakak, lepas gaduh ni langsung dah takde prinsip keadilan..,kalau cakap banyak nanti lain jadinya, baik ammie diam2 jer,kan kakak?" katanya, ada jemaah masturat [wanita] yang keluar kat surau taman dia, dalam hati saya bukan jemaah datang rumah dia, rumah belakang rumah kak aza, tambah2 bukan di sorang jer karkun kat situ...tapi malas nak tanya/cakap sebab nanti saya gak yang salah...lepas tu dia kata, susah sekarang nak tinggalkan angah, kalau dia takde sebab angah 'tak sanggup'[malu kot] nak bermalam rumah kak aza kalau ayah takde...

Pastu dia kata, malam yang bermalam kat hotel tu, angah bermalam kat pantai... heyyy dalam hati saya kata....budak tu dah 27 tahun, dah besar apa kejadahnya membontot ayah jer...balik ajerlah rumah kak aza...lepas tu dia cakap nak tunggu AJK surau siapkan renovate bilik utk dia kan dia mengajar ngaji kat surau tu, tapi sebab tak siap menumpanglah rumah kak aza dulu...abis saya cakap selagi angah ada, tak boleh datang sinilah...[masa ni tahap sabar saya macam teruji sesangat], dia kata hari rabu baru dia datang sini semula [alah standardlah hari tu kan hari mesyuarat kat sini...]


Tu yang dia kata susah sikit...sudahnya senang jer saya simpulkan, takperlah, abang balik hari sabtu depan jerlah, esok saya hantar hani sekolah, saya nak siapkan assignment PTK, rabu azizah [kawan labuan] nak datang tiod semalam, lepas tu saya nak balik kampung, sebab mak dengan kakak saya ada rombongan ke langkawi, angah dengan dila takde sapa nak jaga...[dua2 anak dara, kan bahaya tinggal kat rumah sendiri2, angah, 17 tahun, Dila, 13 tahun]..so dia senyap jer...saya anggap dia setujulah...sebenarnya statement tu seolah2 saya menyindir dialah tu...tu pun kalau dia faham....


So balik tadi, lepas solat saya lepak atas sofa, tido, memang letih fizikal dan mental/rohani/emosi dan jasmani. Betul Kak nor course mate saya cakap, once u settled u punya exam PTK mesti u akan tak larat, jalan huyang-hayang dan u akan letih yang teramat... rupanya betullah, dia dah alami lepas abis exam hari jumaat lepas, bagi saya hari nilah baru rasa lega, cuma assignment PTK tulah...


Yg tu pun satu hal jugak... kak azwa, diberinya saya tajuk, syarat-syarat pembuktian seksyen 15 APR 1997...sek ni pasal salah guna kuasa / gunakan kedudukan dan jawatan untuk dapatkan suapan[rasuah], kalau cerita 4/5 ms tu okaylah ni 20 ms...sedangkan akta ni ada kelemahan, kebanyakan kes salahguna kuasa lebih mudah beban pembuktian guna ordinan 22 kuasa2 dharurat...macam kes Anwar Ibrahim, Harun Idris, Datok Waad...tu yg pecah kepal jugak tu, tak boleh buat dalam sekali duduk jer...dalam internet pun takder...nampak gaya assignment ni bukan kerja mudah..kena cari authoriti kes kena ke libarary pendakwaan HQ...sebab tak banyak sangat kes seksyen 15 ni yg saya tau, banding sek2 yg tuduh hari2 masuk Tv tu, sek 10, 11 yg paling popular!...wahhh merepek lagi..sajer share dengan anda...nilah hidup saya...

Tadi, pak haji tak balik terus, dia relax kat kerusi urut, dalam hati saya kata agaknya dia balik malam2 sikit kot...takdenya! jam 4 terus dia blahhhh...lepas tu saya hantar ke pagar, sempat cakap, dia lapar, 'bukan diberinya abang makan'...saya cakap saya pun lapar jugak...dalam peti ais memang takde lauk...saya kata abis tu sombong sangat taknak gi makan terus nak balik, kenapa? Dia diam jer, nampak macam marah....lantaklah, takde pun hon saya masa keter nak berlalu tu, biasa mesti hon atau angkat tangan!

Sedih dan sungguh kasihan dengan diri saya...isunya sekarang angah pulak...abis selagi angah ada susah lah nak balik ke sini? Geram dalam hati saya kat anak tiri saya ni, agaknya kak aza lagilah geram kot, bayangkan anak tiri besar ada kat rumah, mesti dia kena jaga2 sikit tak boleh nak seksi2 [maksud saya nak menyusu badan] pakai pun taklehler pakai baby t [wahhh ayat!!!...kak aza memang pakai gini masa zaman2 menyusukan anak sebab senang nak singkap!

Takper...sabar..sabar..sabar...settelkan dulu kerja2 saya ni, lepas tu baru boleh kalau nak gaduh balik!

Ahad, November 23, 2008

Isu Taat suami lagi

Assalamualaikum w.b.t

Ni sajer boring nak study ni, so belek blog plak...oh yer...esok jam 9.00 hingga 12.30 tengahari saya exam PTK, kalau kawan2 datang tengok blog tak update esok, tengah examlah tu...tolong2lah doakan saya esok, moga2 boleh jawab...tak sabar nak tunggu abis exam tu...nak tunggu pak haji dan hani dan zubair datang dari PD ambik saya. Dah terasa-rasa rindu dengan anak gadis saya tu, Hani Suhaila... dari Ahad lepas 16.11.08 ikut ayah balik PD esok baru jumpa semula. Sengaja saya tak call dia lagi sebab taknak emosi dia terganggu dan saya plak nanti teringat2 kat dia...dua kali jer call, mula2 tu tak suka nak cakap sebab tengah syik main. Kali kedua menangis2 suh datang ambik dan-dan tu jugak...macam kena dera jer...


Rupanya esok tu call sekali lagi tapi cakap dengan kak aza, rupanya kak aza rasa macam bersalah sebab dia takut saya susah hati dengar hani menangis, masa saya call hani nangis2 tu kak aza ada kat tingkat atas mesin baju, saya cuma cakap dengan hani syakirah tanya napa adiknya nangis, syakirah jawab sebab dah gelap, saya ingat takde letrik..rupanya kak aza cakap dia dah padamkan lampu sebab siang tu semua tak tido, kak aza kata lepas abis basuh baju turun2 tu jer dua2 hani tu dah tergolek tido...


Saya tau hani sedih sebab dia takde nak peluk sesiapa lah tu. Kalau tido tergolek sensorang dia memang sensitif, w.pun kiri kanan adik beradik dia ada, dia mesti nak ada body contact. Masalahnya yang dia nak peluk samaada saya atau ayahnya jer, orang lain dia taknak langsung. Kalau kt rumah, masa ayah ada, memang ayah tidokan dia dulu, kalau kat rumah umi dia mesti nak tido dengan ayah jugak. Hani cerita kalau hari ayah balik lambat dari surau tu, dia akan nangis perlahan2 di sebalik bantal sebab tak kasi orang dengar sebab malu + sedih takde sapa nak peluk...<--ni kalau dia cerita saya sedih dengar ni mesti pesan kat ayah balik cepat2 tidokan hani dulu... Mujur juga, kat rumah tu adik dia zubair jenis taknak ada body contact langsung, so tak timbullah isu berebutkan ayah...hani conquer ayah sorang... Kawan2...., malam tadi kan saya borak2 dengan pak haji & dia cadangkan hani sekolah tadika swasta di PD..[again sama macam awal tahun ni punya problem], saya pulak dia suh menyewa apartment di PD, kalau di sana melambak aparment around 200++ sebulan ni, takat ada hall dan bilik jer, setakat duduk masa hari takde kelas.... Fikir buat kali pertama macam tak setuju 100% idea pak hj ni but again timbul isu 'tak taat' pulak nanti...serba salah. Tapi fikir dalam2 rasanya ada logik dan rasional idea dia tu. cuma sem depan ada 5 paper, harap2 jadualnya takdelah pack sangat...cuma terfikir nanti menyusahkan kak aza uruskan persekolahan hani plak, tapi kata pak haji, sebab nak suh hani sekolah PD adalah kerana nak bagi motivasi zubair utk ke sekolah, aza kan dah sibuk dengan hani sofiyyah, elok jugak zubair ke sekolah... Dan lagi, kalau benar pak hj nak sekolahkan hani ke PD saya kira elok jugak, masa nilah kalau benar dia kata kalau saya ikut kata dia pindah ke sana, dia akan tanggung, bolehlah saya tunggu dan lihat...adakah hani punya kos dia biayai, ntahlah macam2 pulak pak hj ni... Buat masa ni, cuti nanti kami akan survey apartment kat sana, dia ada sebutkan beberapa apartment, nanti2ler, susah jugak nak buat keputusan....adakah kalau saya ikut cakap dia kali ni akan dapat mengurangkan faktor2 yang mendorong pergaduhan kami, sebab dia takde alasan kata saya tak taat, sebab selama ni banyak benda dia cadang saya tolak, tu sebab pagi2 tadi masa hantar dia ke kereta utk balik PD say tanya lagi banyak benda ssys ikut cakap abang, tak cukup 8 tahun ni saya ikut cakap abang, dia kata mana ada saya ikut, semua saya buat ada unsur kepentingan diri...WHAT??????? tapi sebab keter dia dah nak gerak tak dapat saya nak bahaskan tuduhan [tohmahan] dia tu!!!!



P/s :Tadi bukak customize, baru terperasan ada kemudahan poll... so saya buat poll kat sebelah kanan atas sekali, kalau rajin kelik2 lah kat poll tu, boleh jawab lebih dari satu jawapan dan boleh juga poll banyak2 kali, kalau malas pun takper, dah namanya pun suka2..kan...

'~Bilik No 202~'

Assalamualaikum w.b.t



Tajuk macam drama jer..bilik no13...tapi ni lain sikit, bilik no 202. Jemu lak rasanya duk sensorang kat bilik ni 202 ni dari isnin lepas, so malam semalam lepas public speaking saya baliklah, lepak sungguh rasanya, mengantuk yang amat, balik tu ada risalah dalam letter box tu, so masuk rumah jer lepas kunci pintu, saya baring kat sofa sambi belek2 newsletter jualan2 barang ni, rasanya tak sampai dua muka surat saya dah tertido....tudung pun tak tanggal sebab kalau tanggal nanti harus saya campakkan kat situ jugak, sebab malas nak sepahkan saya biar jer kat kepala...sudahnya setengah jam tertido...



Rasanya bila jam bunyi 12 kali baru saya tersedar...cadangan nak sambung buat tugasan, hancussss, sebab katil dah memanggil2...sudahnya jam 5 bangun semula sebab susah hati kerana 12 jam lagi nak kena hanar tugasan yang baru siap 40% rasanya.... solat isyak pun jam 5....pastu terus duduk depan pc tu sambil2 mesin baju, sampailah jam 12 tu dengar macam alarm keter ayah...dah..dah balik pulak dah orang tua ni....dengan kerja saya tak siap, kang dia plak suh ambik tu ini..saat2 ni memang rasanya tak boleh org kacau..saat2 kritikal...




Saya ni dahlah jenis kalut2, menyesal sungguh rasanya tangguhkan buat assignment ni, yang teruknya, kami berempat dari minggu lepas berbincang kononnya kami berempat nak minta tangguh hantar assingment yg ni, tapi kami bincang berempat jer dan tak tanya pensyarah... tak siap tu kononnya sebab bz dengan persiapan nak exam lah..



Asignment yg ni sebenarnya proposal utk tesis masing2 next semester nanti... sbnarnya ini perubahan diakhir2 minggu kuliah tu, asalnya ni bukan assignment tapi ada satu assignment tu dibatalkan, sedangkan kami dah present tapi ada group yang macam tak ok, pensyarah batalkan assigment tu ganti yg ni.... yg buat jadik lambat sesangat sebab saya sebenarnya nak buat tajuk lain, tanya kat pensyarah tu, dia kata why not u buat tajuk ni...bla...bla...., lagi bagus...sebab ni benda baru kan, mesti kajian tu nanti dapat menyumbang pada jabatan....semua orang nak tengok apa beza, apa lebih dan apa kurangnya SPRM (suruhanjaya bebas tulah...) banding yg sedia ada ni...tengok expectation masyarakat, tengok bidang kuasanya, panjang lah dia cakap....sudahnya saya pun berubah hati konon nak buat tajuk tulah...sudahnya makan diri, sebab akta tu pun tak bentang lagi kat parlimen, kami pun tetanya2 apa perubahannya...jadik mencari bahan tu memang cabaran besar...next semester nanti barulah jelas sebab parlimen pun dah bahaskan dan mungkin akta baru pun dah diwartakan...




Agaknya tadi dalam jam 3.30 barulah saya dapat siapkan tapi dengan perasaan tak puas hati sangat sebab ada banyak fakta dan statistik tak dapat buat dalam bentuk chart dan table, ada beberapa bibliograpy tak masuk sebab tak sempat sangat nak belek2 buku...yang pak haji pulak sibuk duk tanya2 dah siap ker, jam berapa nak pergi...eiiii semak otak saya! kang nak marah merajuk lagi plak, sudahnya, cakap kat dia, bang senyap kejap bang wa tengah tension ni....sudahnya dia buka astro jer...dia datang tu pasal dia nak guna internetlah tu....walhal lappy ada, tapi dia nak betul2kan wayar modem tu semua, ambik lappy semua leceh utk dia, semua nak saya yang sediakan....tp bininya sibuk tak hengat!





Tiba2....ahhh sudah!!! A4 paper lak abisss...tak perasan sungguh...laghap (cepat habis) benar A4 ni, sejak2 musim assignment dan exam ni, so sy cadang on the way nanti gi office jerlah boleh binding sekali...tapi alamak sempat ker ni??? janji jam 5 berkumpul dan pergi sama2 ke Mc D i ikea tu, ni dah jam 3.45...tapi klau lambat rasanya kena pergi sendiri terus ke IKea lah...tapi camana saya tak tau jalan...alhamdulillah sib baik pak hj ada kan....cepat2 ajak dia ikut gi KL, mujur dia tak kisah....pelan kecemasan sebab pertama dia pandai jalan ke ikea tu dan sebab kedua bawak bintang dia, boleh pecut dan cepat sampai...hal kertas A4 pak hj cakap baik gi kedai cepat lebih jimat masa, terus dicampak kunci keternya, masa ni saya dah siap nak bergrk cuma pk2 nak gi office ker nak gi kedai beli A4...memang teruk betul kali ni, jangan contohi part ni, last minit yang betul2 last minit ni, sebab isnin lectr dah kena submit markahnya....so nak taknak semalam dia cakap senyum2 dia talleh tolong kami kena hantar hari ni jugak, sebab umah dia dekat ikea tu makanya kenalah kami ke ikea...




So gi kedai sib baik kedai kat umah ni ada jual kertas yang siap dah lubang2 tu, so dalam perjalanan tadi bila berhenti jammed saya pun masukkan lah ring dia secara manual jer...fizikal tugasan tu takdelah teruk..cantik cuma dalamannya tak taula...



Asyik citer buruk jer,kan...so hari ni saya nak rakamkan terima kasih sebab pak hj sanggup temankan saya gi hantar assignment, takde tunjuk moody dia walaupun sya bawak keter tadi cilok2 potong sana sini dan kejap2 keluar bahasa #%$^*& bila keter/bus masuk jln sy, dan dia izinkan saya bawa bintang dia sebab saya kata kalau abang bawak mesti tak sempat sampai jam 5 kat jalan duta, macam saya memang dah biasa memecut 140/150 per hour, so dalam jam 4 dari rumah, 5.05 minit dah sampai jalan duta. hujan lebat sangat, terima kasih juga sebab dia rela tangguhkan solat jemaah utk asar tu sebab saya cakap takut tak cukup masa dan sesampai jer off jalan duta, alhamdulillah suraunya dekat dan tmpat wudhu'nya pun selesa dan sesuai utk pak hj dan dia terus ke surau...nasib baik juga, ASP polis yg sama course tu tolong hantarkan ke pensyrh, memang dah janji kami ber4 nak kumpul kat office j.duta pastu baru ke McD, yg dua org lagi tu [sorang asp polis jgk, yg sorang lagi TNB] sebab dah kelewatan siapkan tgsan diorang terpaksa hantar terus ke McD tu...hahahaa...padan muka kami....kenangan betullah hari ni...sampai kena sound dengan pak hj apasal teruk sangat yang assignment kena hantar kat Ikea tu...kan ker jauh sangat tu...saya senyum jer malas nak citer panjang kat dia...banyak hal pulak nanti..sebab dah ada tanda2 dah dia tanya saya sebulan lebih dia takde tu kenapa tak buat bagi siap, kan dia takde tak payah layan dia, banyak masa...heheheee, layan blog lerrr...[tapi takcakapler dengan dia]




Balik dari Kl terus saya ajak pak hj gi de palma sepang dan dia setuju..yeyyy...asalnya cadang balik rumah sajork...singgah makan kat kedai di salak, pastu maghib sampai ke de palma, lepas maghrib layan tido dulu [tk abis2 ngantuknya..] sudahnya group discussion malam ni terlepas sebab 10.30 baru saya terbangun...pak hj layan internet [sib baik sini ada wifi, tak dia melangut jerlah], ntah pasal ternak ketamlah, ikan kelilah mcm2 bisnes dia minat....



Lepas tu layan Tv, makan2 yg ringan [memang dr sampai sy beli mcm2 makanan stok msa stay up utk study], pastu borak2 ngan pak hj, dia ada ajak balik rumah jugak, sy kata malas, balik umah mesti mood nak tido bila tengok katil sendiri....so kami putuskan dok sini jerlah walhal persiapan pakaian tak cukup ni, tadi sempat capai baju kurung jer 2 helai, persiapan lain habukk tarak...esok gi kedai kat nilai jap...so pak hj balik PD esok, isnin lepas sy abis exam dia dengan hani datang ambik sy...sekarang sy mulakan buat entry sebelum saya mula study semula utk PTK pulookkkk....cissss tak abis2 gue study...seksa...




p/s : baru kejap ni kak aza call tanya napa tak balik2 lagi, 'terketar2' jugak pak hj nak menjawabnya, dia kata kan dah cakap malam ni tido seremban...., malam tadi masa saya cakap dgn pak hj jangan balik rumah sy sebab saya ada tugasan nak disiapkan, memang dia ada cakap nak balik seremban sebelah petang hari ni, nak relax katanya, saya kata takperlah, apa saya kesah sebab saya pun dah takde kat rumah, memang sy cadang nak ke Kl sensorang pastu terus ke sepang, tapi dah dia 'serah diri' angkutlah sekali ke hotel ni...saya tanya, hai takut juga nak bagitau ada kat hotel yer...dia kata, yerlah dah kat sana ada dua anak pak hj merangkap anak tiri kak aza jaga, takkan dia nak senang2 tinggalkan pulak...2 anak tiri tu Hani dan angah lah...sian kak aza, semua anak2 tiri berkumpul kat umah dia...angah, 27 tahun pun duduk sana dah sebulan, jadik imam dan ajar budak2 ngaji kat surau .... takper isnin nanti pak hj akan bawak hani dan zubir dan saya akan jaga zubir plak...pastu kan saya akan siapkan assignment PTK ni dan lepas tu pak haji ajak cuti2 malaysia, destinasi nanti ikut gerak hati [kami memang begitu, klau rancang tak jadik], kami akan bawak hani dan zubir, senang perjalanan tu nanti takde hani merengek2 mengacau sebabzubir ada dan dia boleh main sama2....

Sabtu, November 22, 2008

Rindunya...

Assalamualaikum w.b.t




Malam tadi public speaking berjalan dengan lancar walaupun masa nak mulakan public speaking tu rasa macam nak ketar jugak, public speaking [perucapan awam] tu secara fitrahnya takdelah susah mana cuma artikel 25 mukasurat yang diberi pada saya tu tu sangat mencabar minda sayalah sebab, ia dipetik dari sebuah buku terbitan Yale Univercity berdasarkan kajian mereka, tajuknya pun ntah apa2, Interest Group Activity and Legislature : Corruption, Campaign Contribution and Lobbying... hapal lagi tu, dahlah kami berempat jer, maksudnya ketiga2 panel tu sentiasa bertenaga, tak sempat diorang nak boring sebab baru nak panas enjin jer selesai dah empat2 nya. Tapi semua panel sibuk setiap sorang nak tanya 2/3 soalan. mampusss nak menjawabnya.




Haha...kooo kalau bagi jawab in BM mau tak cukup pulak 10 minit tu...sebab baru abis exam ni kan banyak membaca dan banyak idea...tapi sebab nak menjawab in english dapat pulak dia tanya macam2 soalan, antaranya opinion kita berhubung konsep lobbying dan campaign contribution yang dibuat dalam pemilihan presiden di US tu elok tak kalau dilaksanakan di Malaysia, what is your opinion, pn Salwa...heheheeeee mula tu senyum jerlah...pastu pepandailah goreng...macamana agaknya kurang tak rasuah di malaysia kalau rasuah tajaan mereka yg beri rasuah ni jadi legal..tak jadik kesalahan bagi legislature utk terima fund during election season.... ntah gituler, sengsara jugaklah, dan tambah sengsara sebab, saya hanya mula baca artikel tu bermula jam 2.00 [balik dari exam semalam] sampai jam 6 jer....dah tu menyelit buat entry blog plak tu..., ntah apa2 lah, pastu kan masa minum lepas sessi tu, panel2 tu cakap takper semua okay [legaaaa lah saya yg memang krg sedia, tp macam confident jer], diorang pun cakap artikel kami tu memang susah nak faham...selain dari kajian tu dibuat dengan senario di US, bahasanya juga sangat berbelit, bahasa level PhD...kalau bagi artikel Dr Mahathir ker, Tuanku Abd Aziz [naib presiden DAP] ataupun artikel tulisan ahli akademik universiti tempatan tentu lebih senangkan...ntah panel2 kat HQ ni tinggi sangat expectation diorang ni...




Petang ni nak ke KL hantar tugasan, pastu ke de palma semula....sebab malam ni ada discussion dengan 5 jejaka sekursus tu..hah camana nak elak bergaul dengan lelaki, senario kerja ni memanglah gitu..tengah2 malam dengan lelaki ni normal sangat...kalau tak pergi kang, dahlah saya 3 sessi ceramah saya absent [exam], tak tau soalan apa masuk, nak taknak kena jugak joint bapak2 orang ni, kita ni pun bukan kuat iman, tulah pasal kalau ada suami tu adalah banyak kebaikannya, diorang pun malu nak ajak keluar makan malam2 ker...[masa kerja pun macamni gak suasananya], habis kerja lepas tangkap orang tu, tak kisahlah samaada 2/3 pagi pun, sebelum/selepas arahan utk siasat selanjutnya, isi perut dulu...fund saya yg kontrol, anak2 buah dah penat2 kerja lapangan [tgkp org] bg semangatlah sikit, saya pun kena turun sama bagi diorang rasa dihargai..apapun pokok pangkalnya dilemma saya banyak...sampai satu tahapkan, peliklah nak cakap tapi hakikatnya malam2 kan kalau ada kerja, dan kalau pak haji keluar 40 hari, saya tersangatlah perlu ada suami....saya dah fikir dah tak boleh saya ni kalau tak bersuami...mudarat nanti...lainler saya ni duduk diantara 4 dinding....jaga pandangan jer..


Nantilah sambung lagi....



p/s : tajuk rindu tu sebenarnya dah ada rasa rindu utk berkumpul sekeluarga, dah lama sangat dah kami bertiga tak kumpul bersama, tadi pak hj call nak balik sini pagi ni, saya 'paksa' diri cakap jangan balik, sebab nak siapkan tugasan ni dulu, pastu nak study utk mlm ni pulak, w.pun dalam hati tak sabarnya, dari 9 Nov, dah berapa hari tu tido malam sensorang jer, waahhh kagum tu dah lebih 40 hari tu...eh eh..takdelah berdua tapi cuma dengan hani jerlah... de palma ni kan atas bukit, jenis challet, nakmsuruh pak hj datang pun tak sesuai dengan keadaan di, w.pun diorang sediakan buggy boleh angkut tapi pak hj ni kejap kang nak ke masjid, menyusahkan dia dan menyusahkan saya plak kang nak melayan mood dia yg tak elok kalau tak dapat solat jemaah kat masjid, tapi nampak swimming pool mesti hani seronok..tapi sapa mau jaga dia, kelas dah habis tapi masa discuss tu sapa mau jaga dia, baiklah dia duduk dengan ummie sajork....selamat...mak dia pun boleh enjoyyyy...enjoy studylah beb!!! Nak dapat aras 4 lah katakan...

Jumaat, November 21, 2008

aduhhh letihnya...

Assalamualaikum w.b.t


Tak taulah apa nasib saya utk paper hari ni, dari keseluruhan markah 50, ntah berapalah dapat agaknya. Hishhh, sembilan2 orang menyerbu pensyarah komen kenapa keluar soalan yg kami tak jangka langsung. Yang kami baca sampai tak tido malam tak keluar pulak...

Dia kata, last kuliah dia ada cakap, tapi tulah kami tak jangka langsung soalan dia begitu rupa...dahlah hari ni saya duduk belakang. Biasa saya mesti duduk depan sebab saya tak suka ada terganggu bila tengok orang ada kiri kanan, kalau duk depan nampak dinding dengan jam ajer...

Kami 3 orang kat belakang siap boleh pssttt...psstt...lagi, tapi masing2 semua tak baca topic tu, macamana tak haru....agaknya geleng kepala pensyarah baca jawapan kot...dahlah paper ni takleh nak goreng langsung...semua fakta... takde markah kesian ker?

Perjuangan tak tamat lagi, masih tak boleh balik seremban, sebab malam ni ada presentation public speaking, dari 6 peserta, 2 repeat sebab nak reapir keputusan, so kami ber 4 jer present malam ni.

Pagi tadi, cikgu hani called sebab rupanya hani tak habis exam lagi, dia tak seat utk ujian lisan, hari tu tanya dia katanya dah habis exam, saya pun percayalah sebab sampai dah dua minggu examnya mengalahkan budak spm.

So, saya call rumah PD, nak suruh ayah hantar hani ke Murni CDC, dia banyak program lah pulak. nampak gayanya selasa minggu depan lah hani baru ke sekolah semula. Rugi dua minggu tak sekolah, bayar percuma sahaja.

Dua hari lepas called hani tanya khabar, tak tau kenapa menangis teresak2 suh ammie 'datang sekarang jugak' kakak nak balik rumah. Malam tadi called rumah PD nak cakap dengan hani, kak aza yang jawab, katanya hani menangis sebab dah mengantuk, kalau kat sana semedang tido awal sebab penat sangat bermain...lepas tu cakap dengan hani happy jer tengah makan sedulang dengan anak2 kak aza...

Esok, ada satu lagi assignment, proposal tesis yang kena hantar, sebab kami 4 orang minta lambat hantar, pensyarah suh kami hantar dan jumpa dia kat McD sebelah IKEA...aaaahh sudah bukannya reti nak ke sana, nak redah pun bazir masa juga tu, tegoklah nanti camana..nampaknya malam ni masih di sini jugak kot, lepas public speaking tu stay up siapkan proposal tesis pulak...

Sabtu ahad tak taulah nak balik seremban ke tidak, yg peserta lelaki 5 org tu ajak buat group discussion bincang soalan dan jawapan, tapi rasanya malas lah..diorang takpelah baru nak exam, saya ni dah tepu dah..seminggu lebih dah tak cukup tido...bergelumang dengn nota dan buku jer...

lagipun penceamah PTK ni cakap dia akan bagi markah asalkan ada point yg dia bagi tutu, penerangan dan contoh ikut suka sendiri...senanglah...tak banyak nak hafal. Saya tak tau PTK 3 ni soalan dia tak berkaiatn secara langsung dengan organisasi kita, rupanya tajuk dia semua lain, benda baru...nampaknya baca + hafal tetap kena jugak...

PTK 3 ni rupanya tajuk dia semua pasal cara nak urus organisasi, urus sumber manusia, urus konflik, kepimpinan berkesan, motivasi, effective job delegation, pemikiran kreatif dll...nampaknya banyak ilmu baru, teori2 pun bnyk jugak, malam tadi ceramah pasal pengurusan konfik, terasa sangat yg saya ni asiklah berkonflik...asyk kena kat batang hidung jer...dah tu saya jadik mc asyik tersasul jer, sebab risau paper hari nilah punya pasal, tu yg kejap2 dia perli, macam puan kita tadi, gelabah jer, katanya...cissss...dia tak tau sy nak cepat abiskan sessi tu...

Dah tu penceramah2 semua macam kesian kat kami ber 6 sebab kami ni kan batch yg tertinggal yang sepatutnya naik 48 november ni tapi tak ke PTK so tinggallah... apalah nasib...tu yg kejap2 dia cakap "ok, tajuk yg ni sangat penting, kalau nak tukar kereta baru sila buat catatan yer..." kira kebanyakan topik kami dah tau soalan apa masuk, cuma nak baca dan hafal jer....tkper tu hari ahad punya kerja tu...

Isnin periksa PTK, selasa hani pulak peksa lisan, rabu/khamis/jumaat buat tugasan PTK ni pulak yg kena hantar before 5 disember...nmpk gayanya lepas tu barulah boleh tarik nafas...zah kawan saya kat labuan tu akan datng tido rumah saya 26/27 ni sebab suami dia ada kursus di langkawi, takperlah lama tak borak2 berdepan dengan dia..nanti2 bolehler ajak dia jenjalan..

Wah penuh gak jadual..ntah bila nak suruh pak haji balik sini...kalau dia ada nanti tak boleh buat kerja pulak...mlm tadi boring2 dengar ceramah saya sms dia saya tanya betuler dia nak cerai sangat, kenapa yg cakap lagi cepat lagi bagus....dia jawab, kalau dah taknak belajar taat dengan suami, macamna nak dapat redha allah... hmmmmmmmppppp isu dulu jugak..taat..taat...taat...hati saya masih pedih sebenarnya, tu yg saya rela duduk sensorang kat hotel ni, sampailah emosi ok, apapun , air mata saya menitis juga bila baca sms tu, bukan sebab apa, sebab nasihat tu masih sama macam dulu, saya ni takkanler tak berubah2 di mata dia...letih dan pelik arrr....


Oh ya, kalau ada yang nak di add, sila minta diorang email kepada saya di;

salwamuharam@gmail.com atau hanisumayyah@hotmail.com

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP