Jumaat, November 21, 2008

Teknologi

Assalamualaikum w.b.t


Kalau saya tanya andalah untuk senaraikan 3 teknologi (produk @ ciptaan manusia) hari ini yang paling anda rasakan anda kagum dan banyak membantu melancarkan kehidupam anda, apa agak2nya yang akan anda senaraikan?

Kalau sayalah kan, tak cukup 3 tu, sebab terlampau banyak benda yang ada hari ni yang nenek2 moyang2 kita dulu kalau dia hidup baliklah dan tengok mau terkejut beruk dan melopong gamaknya.

Kalau kat rumah tu kan, yang pasti teknologi yang saya rasa beri manfaat besar pada surirumah tangga ialah peti ais, tv, dapur gas, mesin basuh...eh banyaklah kalau nak senaraikan. Cuba bayangkan kalau salah satu benda tu rosak kat rumah, meggelabah kan...dapur gas jerlah senang citer, kalau rosak, manalah nak carik minyak tanah, kotler kalau ada jual lagi dapur minyak tanah tu, nak masak dapur kayu takyah harapler, mana hutan plak nak carik kayu, kan? Tu kalau peti ais tk wujud pulak, mau hari2 kena pergi beli ikan takpun adaler yang tukar kerjaya jadik penternak ikan kolam, sebab nak simpan ikan hidup2 dalam kolam, sudahnya hidup kita takdelah kemana...masak makan jerlah, masak lambat kang ikan plak busuk, takpun kalau hujan kan dah susah nak nyalakan kayu api sebab lembab2 gitu,kan?


Eh takleh bayangkan camana nak survive, tapi mak2 kita dululah macam tulah,kan...macam mak saya, nak tanak nsik tu kena ambik padi dalam sekam dulu, pastu jemur, tumbuk, kalau rajin tumbuklah lebh2 sikit buat simpanan 2/3 hari, lepas tu tumbuk lagi...yerlah sekali masak banyak sebab yang nak makannya semua jenis makan banyak sebab penat balik dari ke sawah...mak saya sorang perempuan nak layan 3 abang lelaki dan 1 adik lelaki, teruk dia masa umur 10 tahun dah berhenti sekolah duk dapur jer, siap kerja anyam tikar mengkuang, ke sawah, buat kuih jual...hishhh kesian dia masa kecik2 tau, tengah syok2 main 'ting-ting', kena berhenti main sebab nak kena masak, sebab matahari naik jer, abang2 dia balik dari ke sawah nak makan, kadang mak saya cerita masak sambal jer tu pun habisss...yerlah dulu2 kan hidup susah. Kadang2 mak saya cerita, dah kumpul ramai2 main tu ada pulak yang lapar curik2 masuk dapur mak saya [yerlah rumah dulu2 kan rumah papan kecik jer]pastu ambik nasik secekut [macam segenggamlah] pergi cicah dalam periuk sambal tu...tak hangin tu, orang balik ke sawah lapar2 tengok2 dalam sambal ada ketul2 nasik... jahat tau bebudak dulu2..Kalau nak sedap sikit atuk saya ke laut, kan rumah nenek saya tu sepelaung jer dari medan ikan bakar umbai tuuu...dah runtuh pun rumah tu sekarang...

Ok abis citer mak saya, pasal teknologi ni, yang saya kagum lagi ialah kenderaan pengangkutan ni, bagi kita keretalah kan, hisshh tak leh lah bayangkan kalau takde kereta, mau nak ke satu2 tempat berbulan lamanya, nak kena jalan kaki, mau bawak bekal sekarung makanan, kalau ada keldai ker unta ker takper jugak, takkan nak tunggang lembu atau kerbau kot? Takyah lah nak bayang2kan nak melancong ker apa ker...toksah harap! Nak pergi kampung seberang pun berpeluh2 berjalan...apa lagi nak ke Paris macam irfa tu..heheeee

Heh...kalau nak cakap pasal teknologi ni tak habih nak citer, cuba anda bayangkan ajer kalau hilang hp atau tertinggal hp [bayangkan fix lain pun takde]dah susah kan, camana orang dulu2 berhubung,kan...mulalah masing2 beli burung dan latih burung jadik penghantar utusan, surat er apa2 ker, takpun wujudlah kerjaya sebagai penghantar mesej2 ni, entahlah takleh bayangkan ler...tapi dulu2 macam tuler cara hidupnya, baru2 ni masa mak saya datang dia tercerita pasal nenek saa rupanya ada adik beradik lain, yang saya tak pernah tau pun [walhal saya ni jenis rajin korek2 cerita mak saya] katanya duduk di KL, terputusa hubungan jer sebab dia ikut suami dia [mualaf cina masuk islam] ke kuala lumpur lepas darurat dulu. Abah saya dulu masa darurat [1968/69] ada di KL sempatlah dapat kesan, lepas tu putus jer, dengarnya abah kata, anak2 nenek sedara saya tu semua educated, jadik pensyarah dengan buat bisnes, ada 3 orang anak...tulah baru ni saya tau, ntah2 ada pembaca blog ni sedara mara saya kot...

Lepas raya hari tu pun sama,mak saya pesan kat kakak kat Kg Melayu keluang suh carik adik beradik nenek sebelah mak pulak, yg tadi nenek sebelah ayah, yang mak lain bapa sama, kakak saya jenis berat mulut beza dengan saya, dah lama mak suh tanya, baru majlis hari raya sekolah dia dia buka mulut, rupanya memang sah, anak kepada nenek saudara tu pun cikgu yang mengajar situ tapi dah bersara 2/3 tahun lepas...kiranya lepas2 ni bolehler jejak kasih balik...zaman sekarang takde berlaku gitukan, sebab perhubungan dah mudah, senang nak calling2, melainkan dia memang lari dari rumah.... macam abang saya yg duduk kulim yg tak balik2 rumah sejk 1987 [sy form 1 lagi] sampailer sekarang, tu sajer dia carik pasal, anak pun 4 org....bukan takleh balik...hah melalut plak

Pendek kata kalau nak citer pasal teknologi ni, waaahhh banyak sungguhlah, yerlah Allah bagi akal pd manusia yg sungguh2 ajaib sehingga mampu cipta macam2 benda... yang kalau org zaman batu hidup balik, mati semula dan hidup sekali lagi pun belum tentu diorang bleh percaya kot...



Hishh...sebenarnya saya nak cakap ni pointnya adalah, sebagai pelajar pada hari ini saya rasa bertuah sangat dengan adanya teknologi internet ni, syukur pada Allah sangat memudahkan, cakap jer nota ni takde, tak sampai seminit email dah sampai, kalau tak cukup bahan pasal teori2 apa, browse jer adalah nota mana2 pensyarah kat dlam ni buat bantu2...tu jer point saya....lepas tension stdy buat entry jap...

3 cetusan rasa:

Ummibatrisya berkata...

salam

akak boleh hidup tak ada hp, tapi akak tak leh hidup tak de internet :)

akak tak boleh hidup tak de kereta tapi akak boleh hidup tak de mesin basuh

dah dua minggu mesin basuh akak rosak, akak maintain aje basuh baju pakai tangan

akak rasa best jugak sebab boleh exercise tapi kalau tak de kereta nak jalan dan pergi tempat-tempat penting camna ye?

nak komen pasal entry kat bawah plak :)

tersenyum akak baca :)

hidup berumahtangga ni kena ada kesabaran, tolak ansur dan give and take :)

lahir bulan mei ye, samalah kita :)

tapi dari penilaian akak, rasanya perangai kita berbeza kot sebab akak ni pelakon air mata yang terhebat tapi kalau akak dah geram akak akan kuat semangat :)

payarumput21 berkata...

Salam..

Hahaha.. Teringat time belajar.. putus cinta sebab misunderstood message orang bagi.. :-( guna surat.. yang ada stem tu.. hehehe..

Kalaulah time tu ada sms.. rasanya masih bertahan lagi kot sampai arinie..

HappyIrfa berkata...

salam kak wa..
adui semput membacanya tp seronok.
buat sy terpikir betapa beruntung kita hidup zaman skrg.sy kalau gas abis pun dah kelam kabut..hehe

payut tersedak..nama disebut dlm blog.hihi

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP