Selasa, November 25, 2008

Menjawab TAG Ummi

Assalamualaikum w.b.t

Ni saya nak jawab TAG ummi, tentang 10 weird pasal diri kita, punya malas nak fikir dan takde idea saya selongkar entry lama blog dulu sebab teringat Luna dengan Kak Long Syikin pernah gak tag benda ni dulu..tapi masa tu 6 jer..hah ni dia, 23/2/2007 punya entry, hehee, masih relevan lagi kot...


1. Tak kisah duduk dalam sepah/serabut kerana pada saya dalam kesepahan dan keserabutan itu ada keindahan dan kekreatifannya.

Kalau meja pejabat kemas atau rumah kemas sangat2 saya tak boleh nak buat kerja, rasa nak duduk rehat jer..malas nak usik apa-apa...katil pun camtu, kalau dah kemas (master bedroom)...jangan harap ada orang boleh bergolek2..."abang...silakan baring di bilik tetamu yer..., katil yang ini untuk tidur sebelah malam jer yer bang.." sound lembut kat pak hj, tapi kalau dah memang sepah ngan mainan Hani/bantal2 tu lantak jerlah tunggang terbalik pun saya tak marah...time dah nak tido betul2 yg peliknya saya mesti clearkan balik siap tukar cadarnya/comforternya sekali. di u dulu saya siap wakafkan katil saya utk sapa2 baring & rehat sementara tggu class (bilik saya markaz tmpat rakan sejemaah PKPIM, berkumpul)...dan pasal dah wakaf sepah camana pun saya tak kesah...suker jer...siap tetamu tido atas katil saya plak tido bawa kat lantai...

Rentetan dari kepelikan pertama itu, saya ada satu sifat kontranya (utk cover sifat kat atas tu). memandangkan saya bukan kaki kemas maka suami sangat2lah faham...kalau sepah tu dia malas nak tegur dah...jadi dia selalu jugak surprisekan saya kata ada tetamu nak datang.


2.Yang peliknya sepah sebulan dalam sejam saya boleh clearkan...siap mop lantai lagi...terkejut member mula2 dulu...

Sekarang dia (pak haji) tak pelik dah tapi jadik kagum pulak kerana kecekapan pada tahap "maksima" mengclearkan apa sahaja sehingga terbeliak bijik matanya...(skill tersembunyi: biasanya satu bilik akan menjadi mangsa menyumbat apa sahaja, tetamu balik baru clearkan part nih!) buruk tul perangai....tapi suami kata camni kena suh tetamu selalu datang rumahlah...


3. Saya berkemampuan untuk memaki dengan kata2 (si*l, sun*al, ba*i, celak*, tak g*na, Bul*shit, bask*t, dan seangkatannya)

Ini kalau dah geram sgt pada orang/keadaan tertentu/frust/sedih/ menyampah / stress/depress tapi kata-kata ini saya tak pernah ucap masa kejadian berlaku malah depan suami/hani pun tak pernah, kata2 ini hanyalah diucapkan secara perlahan dan berhemah serta lemah lembut sambil memutar-mutar stereng kereta masa drive sensorang selalunya, kalau orang kenal saya mesti tak caya, pasal saya bukan jenis cakap macam ni, dan tak pernah cakap kata2 negatif ni..tapi nilah cara saya releasekan prob sekeliling...(doa/solat/zikir..memang rutin cuma yg ni jadik automatik bila tension)... sebenarnya ni mula dari 2002 terpengaruh dengan seseorang susah plak nak buang sekarang...jadik habit. Trylah...dalam kes ni takde sesapa jadik mangsa..hanya stereng keter jer..


4. Saya suka menyorokkan/menyembunyikan diri kalau saya rasa saya tak boleh/malas/tak sesuai emosi utk jumpa orang.

Kes ni kalau kat pejabat, saya duduk dlm bilik saya akan kunci pintu, padam lampu, ketuklah macamana pun saya buat tak tahu, telefon pej saya angkat gagangnya letak atas meja. Tapi hanya saya buat waktu lunch hour dan after office hour. Biasa sangat orang carik saya kat bilik waktu camni...nak discusslah apalah... pasal tengok keter saya ada lagik kat parking, diaorang tau saya tak balik lagi...tapi kalau diorang call hp saya jawablah...tanya pentingke tak? Kalau kat rumah plak nasib tak baiklah jawabnya kalau sapa datang umah saya tengah mood teruk, bagilah salam kat pagar tu...call handphone sure saya akan buat tak tau jugak...sebab kalau bgtau sy ada rumah tapi taknak terima tetamu nanti kecik ati plak, kalau angkat telefon kena cakap tipu2 sikit...malaslah. Saya ignore jerk...anda boleh buat tak camtu? Pengalaman mengajar saya...baik takyah jumpa kalau rasa banyak datangkan keburukan dr kebaikan...duduk diam2 dalam rumah time mood down adalah terapi terbaik buat saya....tapi kes camni kena pada tenpat jugak, asalkan tetamu tu jangan tau yg kita sengaja buat begitu udahlerr...diam2 jer...


5. Saya mampu/boleh tak tidor lebih 24 jam (rekod 3 hari 3 malam tak tido pun pernah) ...

Biasanya adalah dalam sebulan sekali (malam tadi pun saya berjaga), macam dah jadik habit pulak...bukan buat apa pun, tengok TV, menjahit ke, surf internet ke...kemas rumah ker atau basuh baju sampai masa solat subuh terus gi office dan buat kerja macam biasa. Cubalah bagi yang tak biasa..lain rasanya berjaga seorang diri di malam hari...relax dan aman sambil berfikir2 tentang hidup dan muhasabah apa yang patut...tanpa gangguan bunyi kereta dijalan dll...enjoy your time, naknya macam saya basuh baju kat laman belakang nampak bulan/bintang semua dengan tiupan angin..syahdu jer...tapi nih kena kuat semangat orang penakut takyahlah cuba. Suami saya pun tak tau habit saya nih..malas citer kat dia..saya buat masa dia takder jer...bagi yg ada suami setiap malam tu tak sesuailah kot...


6. Rentetan dari itu juga, saya berani duduk di office sensorang buat kerja sampai 2,3,4 pagi kalau ada mood dan keadaan memaksa dengan hanya ditemani seorang jaga di pondok pengawal

Sampai kena tegur dengan adik pengawal tu, "eh...akak tak takutker sorang2...akak sorang jer yang buat camni kat office ni... tak pernah orang lain balik lambat camni"...Hah, Saya jawab selamba "kau diam..nilah namanya 'hantu syok buat kerja' dah datang, ko jangan cakap kat oghang lain...akak balik lambat..nih rahsia kita". Kadang bukan apa, malu jugak orang tau buat kerja sampai pagi macam banyak sangat kerja walhal bukan boleh claim OT pun tapi tulah yang peliknya saya ni...suka buat kerja sensorang kat off time ni senyap dan aman dan kerja pun lancar... dan masa nih saya tak akan ambik Hani...suka2 jer suh Mak ros jaga mentang2lah Mak Ros tak penah complaint!...hahaaa...sapa2 yg ada laki&anak2 kat rumah tak sesuailah kot...

Hah...ni tambahan idea baru!


7. Saya selalu makan bila perut dah gigil...

Ni selalnya masa kerja, eh kat rumah pun selalu gak...bukan sengaja ni, tapi saya selalu terlupa nak makan sebab aktiviti makan tak masuk dalam jadual tu sebab saya main makan jer kat mana-mana...bila lapar baru carik makan, kiranya hal2 makan ni kalau orang cerita breakfast situ sedap, sini best, tak terkesan langsung kat saya, saya mana2 tempat jer saya okay...malah kat rumah saya ni, stok makanan memang jarang ada, yang selalu ada adalah keropk ( yg belum digoreng) dengan maggi [yg tak habis2], lain2 makanan payahler...eh tu pasal kalau kawan2 nak datang rumah kena bagitau awal...walaupun begitu, badanku masih jugak 'Gemuk'! <-- betul tak Luna? Kesimpulan: Banyak lagi pelik saya nih...yang lain dari lain...tapi banyak sikap buruk yang tak patut dicontohi...banyak kelemahan lagi saya nih...sendiri simpan udahlerrr... 8. Saya suka ke mana-mana seorang diri tanpa berteman...

Saya ni memang dilahirkan untuk berdikari kot...saya selesa berseorangan, baik dalam aktiviti gembira atau sedih, saya suka pergi minum/lunch sensorang, saya suka shopping sensorang, saya suka travel sensorang...saya jugak suka duduk rumah sensorang [kalau hani ke PD lah ni], saya rasa bebas dan enjoy, boleh berfikir dan bertindak dengan mudah, takde halangan. Kalau keluar minum dengan kawan2 pejabat kan, selalu sayalah yg bawak keter & bayar, tapi dalam keter lagi saya dah sibuk tanya, nak makan kat mana...nak makan apa...benci tau, mesti diorang kata, takperlah puan jer pilih..ni yang saya menyampah sebab saya punya prinsip kalau bawak dan belanja diorang makan saya nak puaskan hati diorang, nak kasi apa diorang suka, sebab kalau saya, saya jenis main sapu jer, asalkan kedai tu dekat, dan saya kenyang saya makan jer, tak memilih..diorang pulak, hari ni makan roti, esok mee kari lusa nasik lemak...saya kalau kedai tu dekat, jimat masa saya, hari2 ke situ pun takper..



9. Saya sangat low profile, peramah dan suka bergurau...<--org kat pejabat cakapler ni
Saya ni kan jarang keluar minum pg/makan tengahari, so saya selalu lepak sambil2 buat air, sambil minum, sambil baca majalah kat bilik cleaner...saya dengan 4 kakak cleaner tu macam best friend tau! Diorang mula dulu, malu2 alah bila saya lepak sama, lama2 diorang suka plak kalau saya datang lepak, time minum pagi dan lunch...sedih sangat diorang saya tak kerja ni, dah tu kan, masalah2 diorang semua diorang citer kat saya tau! Saya ni plak selalu menyakat2 diorang yg hari2 dtg kerja bersolek, pakai barang kemas w.pun hidup susah... ...heheee...kadang2 bila mengetahui masalah kesusahan hidup diorang buat saya bersyukur..<--hubungan rapat saya ni kata diorang ramai kat office yang tak percaya, haihh, nak ker Pn salwa lepak sini? Satu lagi saya suka sangat lepak dengan pengawal, borak2 dengan tukang kebun...tapi ni masa nak balik kerja atau weekend saya datang [sampai sekarang sikap ni masih jugak begitu] bukan apa, mendengar keluhan dan pandangan di peringkat bottom ni penting, banyak gak info diorang tau tau, nak2nya sekarang dah ada diluar pejabat, so sukerlah saya borak2, gelak2 dengan diorang...esok2 kalau balik sini semula...senang kerja, takdelah kena2 kutuk dengan peringkat bawah ni... 10. Saya setia, dan sangat sayang dengan rumahtangga saya <---cewwaahh..

Walau macam2 badai saya tempuh, cabaran dan gelombang, yang peliknya, bila saya tengok wajah suami malam2 nak tido tu [macam ada makna jer yer dak?]... yg pelik...sayang saya tetap ada, kalau tak banyak macam dulu pun, sekelumit sayang tu tetap masih ada, selagi 'rasa' tu masih ada, saya anggap jodoh saya masih panjang. Bukan orang jer pelik, saya pun pelik maaa!!! Adakah dia telah manderemmm saya??? Takde, saya tau, suami saya pun mungkin ada rasa yang sama, sebab niat dia ikhlas nak didik bini dia yg degil ni [ni satu lagi pelik], sebab saya tak berubah2 kot tu yg dia rasa macam nak pelempang jer agaknya...tapi rasa kasihan dia dan setia saya tu, buat dia fikir2 balik kot...dah gayanya begitu rumahtangga ni sejak dulu...saya kena sesuaikan diri ketidaknormalan ini...saya jugak setia dengan barang2 yg saya guna, selagi tak rosak, sandal scholl saya dari 2005 saya guna sandal yg sama, bila koyak pun saya beli lagi corak dan warna yg sama jugak, dokumen bag, handbag , beg duit brand HILLY pun begitu jugak, dah 3 tahun beli, masih guna beb...camana keluar fesyen baru + harga murah pun, 3 benda tu jugak saya pakai, sandal tu baik majlis formal, kuliah, kursus, exam atau gi pasar, balik kampung kira semua tempatlah itulah yg saya guna...tapi macam hari tu ada public speaking, saya siap2 jinjing kasut tinggi bawak masuk dalam dewan tu, semata2 masa present jer pakai u, lepas tu sarung balik scholl saya jinjing balik kasut tinggi bawak masuk keter <--semua pandang jer, napa tak pakai terus...tak suker, saya kata...tapi masa jumpa Luna hari tu, sandal tu kat pintu belakang rumah, tak sempat nak mengambiknya, sarung jer sandal 10 hengget yg hani suh beli [nak raya beli kat bazar sama fesyen dengan dia]


Woookay, settled!...saya tak tag sapa2 pun pasal tak ramai yang kenal (rapat) saya pun...tapi kalau sudi yang baca blog ni buatler yer dak..sebab melalui tag ni kita dapat tau personaliti seseorang tu walaupun tak kenal di luar... mana tau ada rezeki jumpa nanti takderlah pelik dah dengan kepelikan kawan2 kita tu...

2 cetusan rasa:

Ummi berkata...

salam,

terima kasih wa :)

betul cakap wa, nanti bila dah jumpa tak lah pelik tengok ummi tak nak makan sebab kedai makan tu kain buruk lap meja dia hitam :)

hahahaha!

MOKCIK AZWA berkata...

No. 7 & 8 tu ada sikit2 macam perangai azwa hehehe.

Jarang bekfes bukan sebab apa, besanya klu ada kes memang takkan ada selera makan. lepas abis kes baru gi makan. azwa juga suka pergi ke mana2 bersendirian, kerana tak suka menyusahkan orang. klu pergi sendiri2, kita bleh buat xktvt mengikut kemahuan kita. asben memang dah faham sangat perangai azwa nie hehehe. klu gi shopping pun suka sendirik2, tak suka gi ngan asben hahaha.

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP