Isnin, November 10, 2008

haaaaiiii....ntahlah....

Assalamualaikum w.b.t

Sukar juga henda menipu perasaan sendiri. Walaupun setitik airmata saya gagal ditumpahkan namun dalam hati umpama bah melanda. Kerisauan dan kerunsingan saya tak dapat saya telah apa punca sebenarnya. Bukan sesungguhnya saya bersedih, bukan juga kecewa, tidaklah begitu hampa! Kalau sedih tentu saya menitskan air mata, kalau kecewa, tentu saya berdendam. Tidak semua perasaan itu saya gagal simpulkan apa sebenarnya yang saya rasa.

Cuma saya rasa kerunsingan dan tidak keruan yang tak tahu hujung pangkalnya. Susah betul ada perasaan macam ni. Semacam ada gemuruh dalam dada yang terasa nak diluahkan tapi tak tau pada siapa. Ada, saya memang ada kawan rapat yang tau cerita rumahtangga saya. Tapi saya tak rasa sms sebagai medium yang puas untuk meluah kesedihan saya.

Malam tadi jam 10.15, saya bawa Hani keluar. Kebetulan dia tidur jam 6 dan bangunnya 8.30 malam, dan kebetulan juga bubur kosong yang saya masak untuk makan malam kami berdua terhangit, maka saya ajak hani ke McD. Cadangnya hendak bungkus ajer, tapi bila sampai terus ikut kata hati, parking dan terus masuk. Habis makan, terus pandu dan cadangnya untuk terus pulang.

Tapi hati saya enggan pulang sebab kerunsingan. Saya pun terus memandu ke arah bandar. Entah kenapa kalau memandu saya rasa masalah saya macam hilang, macam dibawa angin pulak rasanya. Saya boleh lupa seketika, dan perasaan semasa memandu itu menyebabkan saya selesa. Kalau seorang malam tadi, saya rasa saya akan memandu masuk lebuhraya, biar lama-lma saya di atas jalanraya, biar beratus minyak kereta, asalkan perasaan saya selesa, pasti saya akan buat. Tapi memikirkan Hani yang bersekolah esok, saya pusing bandar, masuk ke lake garden dan ikut jer jalan yang saya suka, sudahnya dekat jam 12 baru kami balik.

Hani berkali2 cakap, ammie ikut jalan mana ni, kakak rasa kita tak pernah lalu jalan ni, kan ammie? hani memang pengingat jalan, kalau kemana2 untuk kali kedua, dia mesti akan ingat jalan tu, lagipun dia kan selalu mengekor saya, ke Kl, ke Johor, ke Melaka. Jalan2 dan tol2 memang dia dah boleh cam. jalan dalam seremban ni lagilah kacang pada dia. Cuma dia takdelah reti nak cakap nama tempat. Tapi bila saya masuk selekoh tertentu jer dia dah tau dah..ni nak ke situ, jalan ni nak ke sini....

Dia asyik tanya kenapa ammie ikut jalan ni, nanti kita tersesat...tapi takpe kalau kita tersesat ame boleh baca YA HADIY...nanti Allah bagi petunjuk jalan yang benar...hani memang belajar nama2 allah dan maknanya, hari tu dia baca YA SALAM, nak bagi selamat katanya, selamat untuk kedua ibu bapa [hani ni selalu buat saya sedih dan bangga, juga kata2nya bagi kekuatan]saya diam jer...tapi bila dah banyak kali saya cakaplah ...ammie runsinglah...runsing tu apa ammie..kakak tak fahamlah....ammie runsing sebab hal ammie dengan ayah nilah...kakak ingat senang ke ammie nak lalui benda ni...tengah runsing tu, dia bagi pandangan yang buat saya rasa dia ni faham ker tak faham! Hani boleh cakap, ammie janganlah risau, mana tau nanti ayah mesej ami ayah cakap minta maaf ker, tak jadi berpisah ker...barulah ami tak risau....KAKAK!...ayah memang dah nak berpisah dengan ammie lah..takde mesej2 dah!

Tak taulah saya dalam hati hani masih menaruh harapan untuk kami bersama lagi. Tapi saya hari2 pagi petang siang malam cakap dengan dia yang dia tetap anak ami dan ayah, dia kena sayang dua2, walaupun setiap kali saya cakap dia mesti bagi reaksi negatif, kadang2 dia jawab, kakak taknak dengar hal ayah lagi, ammi ni asyik cakap hal ayah jer...kadang2 dia kata, kakak nak duduk dengan ammie jer, taknak pergi rumah ummie, kan kakak boleh mesej dengan ayah jer....

Saya tak taulah kenapa dia kasihan benar dengan saya...taknak langsung tinggalkan saya, taknak ikut ayah nanti...walaupun saya tau dalam hati dia takdelah kisah sangat sebenarnya kalau duduk rumah ummie pun nanti, mulut jer dia cakap macam tu, tapi kalau dah ke sana tak ingat nak balik. Akhir2 ni, mulut dia asyiklah cakap, kakak rasakan macam kat rumah ummielah pulak...tu bila saya buka CD lagu2 nasyid atau buka IKIM.FM dalam kereta, yerlah kat rumah umikan selalu bukak IKIM.FM, dan ada jalan tertentu dalam seremban ni, dia akan cakap kakak rasa jalan ni macam jalan nak gi rumah ummie jer...[maksud dia jalan dari labuhraya s'ban-PD-Teluk Kemang]. Itu menunjukkan rumah ummie memang dekat dengan hati dia. malam tadi masa pusing2 tu lagilah, adalah minyak angin kat dalam kereta tu, dia siap tanya, ni ammie punyaker? Saya kata yerlah, dan tanya kenapa, bau dia ni macam bau yang ummie selalu pakai jer...yerlah saya tau kak aza memang ada jer minyak geliga kat rumah dia, apa2 mesti dia sapu minyak geliga...hani pun dah faham sangat...

Masa makwe ada kat sini, hani pun berlakon sama, buat2 takde apa2 berlaku antara saya dengan ayah, sayalah yang warning dia beberapa kali, janagn cerita apapun, dengan alasan nanti makwe risau...dia pun faham, tapi dah kata budak,kan...bila ada 'sengketa' antara saya dengan dia, siap diugutnya saya..nanti kakak cakap dengan makwe....eiii geram betul saya....tu yang saya rasa makwe kena balik kampung dalam tempoh ni, takut pecah lubang sebab mulut hani! Ada sekali tu.saya dengar makwe tanya dia, kenapa ayah lama sangat tak balik [saya tau makwe dapat baca situasi saya sebab dalam tempoh makwe ada, dua kali kawan saya datang rumah, adalah sikit kami borak2 hal saya dengan pak hj kat dapur perlahan2, ntah2 dalam borak2 tu, makwe dapat tangkap jugak...hani siap macam terkejut bila makwe tanya, terus berlari2 ke dapur carik saya, tanya..ammie makwe tanya pasal ayahlah...apa kakak nak jawab ni??? kan dah ketara tu...tersengih2 dia berlari ke dapur...issshhhhkkk budak ni...nampak sangat di mata makwe macam ada tak kena,kan? Lagipun mungkin makwe tak nampak langsung ayah call saya atau hani, sbab biasanya mesti dia akan call...

Memang pelik pada mata umum kenapa saya tak share dengan mak saya masalah saya, tapi sebab saya tak mulakan dari mula, adalah juga sangat pelik kalau saya nak cerita pada tahap ni. Dari 2000 saya kenal pak hj, dan 2001 saya nikah, memang sekelumit pun mak saya tak pernah dengar saya ada masalah, sikitpun pergolakan saya mak saya tak pernah tau, takkan dah nak masuk 8 tahun ni baru saya nak cerita, nanti saya tak tercerita pulak...mesti dia akan tanya macam2...tu baru mak, nanti2 heboh ke kakak, abang ipar dan segala macam nanti....lagi berat saya nak tanggung. Biarlah saya jer yang tanggung buat masa ni...tak taulah kalau ada yang kenal saya dan baca cerita dalam blog ni cerita kat keluarga saya pulak...ada yang kenal saya di luar alam maya ker? Setakat ni, saya tak nampak masalah pun kalau saya rahsiakan penceraian ni...semuanya sama...pak hj pun jarang balik kampung...

Saya ingat kan, lepas saya selelsaikan isu pak hj tinggalkan saya dan hani macam tu jer, dan sekarang persetujuan untuk bercerai dicapai, hati saya akan senang dan bolehlah tumpukan pada study, rupanya susah yang amat...lagilah hati saya gelisah otak saya beku, badan saya lemah, runsing yang amat...baca Quran pun macam tu jugak...asyiklah nak termenung..macam best jer dapat termenung.... atas sejadahlah, depan laptoplah...kadang sama tengok tv pun otak melayang jer...masa ni hani mesti marah sebab klau dia cakap, saya buat tak tau jer...kesian dia, mesti merajuk lepas tu...kadang saya buat tak layan jer...dah dua hari makwe takde, penat pulak saya nak layan dia cakap dan main...

Buat masa ni tak boleh nak jalan2lah sebab nak peksa kan, tu yang tambah meroyan tu...macam abby abadi tu, ok jer kan..yerlah sibuk dengan anak 3 orang baby lagi pulak tu, job pun melambak2 dapat kot sebab orang kesian kat dia...macam saya ni terkurung dua beranak dalam rumah, sapa yang tau..yang baca2 blog ni jerlah yang faham agaknya...apapun saya sangat berterima kasih pada komen2 yang seikhlasnya beri saya kekuatan, sebab apa yang dikomen tu sebenarnya tulah yang saya nak dengar sebab otak saya ni tak boleh nak fikir ke depan...macam dah beku, statik jer...ntah kenapa saya masih juga rasa yang saya tak patut berpisah, perasaan yang dulu2 tu masih terbawa2, masih ada bisikan yang suruh saya minta maaf, merayu2, mengaku salah dan berbaik balik...saya rasa saya yang tak baik, tak dapat jalankan tanggungjawab sebagai isteri dengan sempurna, dan paling haru saya rasa kalau berpisah ni, sampai ke tua lah saya dan hani akan kesunyian dan kemana2 berdua jer...takde ruang dah untuk kami macam dulu...saya takper sebab dah tua, untuk hani saya kesian sangat kat dia...takkanlah kemana-mana saya jer..tak berkembang hidup dia..saya tak tau nak buat apa...mungkin kak zar kata, rapat dengan keluarga...saya rasa tu pun mungkin jalan terbaik...cuma lepas2 ni, saya tak tau diposting kemana pulak bila dah habis belajar ni...

9 cetusan rasa:

Tanpa Nama berkata...

Saya baca cerita anda jam 6.10 am selepas balik dari surau - solat subuh. Saya sentiasa doakan anda agar dapat menempuh masa depan yang lebih cerah.

oren berkata...

saya besa rasa benda nih last year..masa tu keputusan awal mmg berpisah, hati rasa dah mati untuk dia..tp dia dok mai, bawak anak2 keluar jalan2, amik hati saya dan anak2..mulalah saya pikir lagi..anak2 makin rapat ngan dia, kalo kami berpisah, camana?

keputusan terbesar yg saya buta ialah kembali pada dia..dan serentak ngan itu, keluarga buang saya..mak ayah dan abang mmg tak amik tau hal saya..cuma adik2 dok bertanya khabar..dan syawal yg lepas, semuanya bertaut kembali, walaupun tidak 100%, tapi jln kearah itu, ada..

dan saya rasa, kesalahan terbesar saya ialah bila saya bercerita masalah umah tangga pada parents..dan sekarang, mmg saya tak cerita apapun kat mak..biarlah saya belajar dr kesilapan lampau..mmg ada dok gaduh lagi ngan suami, tp saya pendam saja masalah tu..buat2 sibukkan diri ngan anak2..

apapun, saya harap akak amik keputusan dlm keadaan tenang dan waras..semoga Allah membantu akak membuat keputusan yg tepat..

Ummibatrisya berkata...

salam,

salwa, kalau masih ada perasaan sayang dan boleh berdamai, berdamailah :)

kerana orang yang menang dalam pergaduhan adalah orang yang banyak bersabar dan berdiam dirikan :)

kasihan hani, dia rindu! rindukan ayah, ummie dan adik beradiknya :)

cuma dia tidak mahu melukakan hati salwa :(

terserahlah kepada wa untuk membuat keputusan, apa salahnya berkorban untuk kebahgiaan bersama :)

Hijrah1429 berkata...

oren dan ummi..

kedua-dua komen ini buat saya menitiskan air mata...walau tak kenal rapat awak berdua tapi saya rasa macam dekat sangat dan nasihat macam ni melegakan saya...syukran, nasihat lain2 pun saya sudi dengar jugak...

zareda berkata...

kak zar baca entry salwa pun kak zar dah rasa sedih.. yerlah bertahun bersama suami.. tentu rasa pelik kalau berpisah, tambah tambah ada anak..

salwa amilah masa untuk pikir baik baik sebelum tarikh tu.. yang penting lalui exam ni dengan tenang.. semoga semuanya dipermudahkan

AZWA berkata...

salwa, jikalau ada ruang untuk kasih kembali bertaut, bukan bermakna awak kalah. dalam rumah tangga memang sentiasa akan ada pergaduhan... sedangkan lidah lagi tergigit kan. Tambah lagi kalau hidup bermadu, peritnya lagi terasa..

kata2 dari mama azwa yang juga pernah bermadu tiga..macammana pun sakitnya hati akibat perbuatan suami tapi demi anak2 mama sanggup menelannya. apabila bergaduh, sebaik sahaja suami menunjukkan tanda2 ingin berbaik walaupun tanpa ucapan memohon maaf...lupakan sahaja segala pergaduhan yang berlaku dan buka buku baru. kalau asyik mengungkit pengorbanan kita memang tak aman la hidup ini..silap2 boleh pendek umur dibuatnya.

pesanan mak saudara azwa yang juga jadi isteri kedua...kalau suami jarang balik pun, redha saja la. sesekali jika suami balik, layannya seperti raja. mudah2an sikapnya bertambah baik terhadap kita.

realitinya memang berat tekanan perasaan yang awak tanggung, mudah2an Allah memberikan awak kekuatan untuk menghadapi segala dugaan ini.

luna berkata...

ubat tu semestinya pahit...tapi yg itulah yg menyembuhkan (dgn izin Allah SWT..)


just do it kak wa!n never turn back

Tanpa Nama berkata...

"Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang"

1. Buakankah Kami (Allah) telah melapangkan dadamu (ya Muhammad),

2. Dan telah Kami ringankan bebanmu yang berat,

3. Yang memberati punggungmu,

4. Dan Kami telah tinggikan (muliakan) namamu?


5. Sesungguhnya di samping kesukaran ada kemudahan,

6. Sesungguhnya di samping kesukaran ada kemudahan,

7. Apabila engkau telah selesai, (mengerjakan suatu pekerjaan), maka bersusah payahlah (mengerjakan yang lain),

8. Dan kepada Tuhanmu, berharaplah..

—————————————————————————————–

keterangan Surah AL-INSYIRAAH hal 908-909

Erti terbuka dada Muhammad islah
senang hatinya dan tenteram jiwanya kerana telah memperolehi ilmu
pengetahuan (wahyu), yang di anugerahkan Allah swt kepadanya.
Sebenarnya nama Nabi Muhammad saw telah ditinggikan Allah swt, yakni
namanya mahsyur di mana-mana. Setiap kali azan terdengar nama Nabi
Muhammad saw, setiap sembahyang disebut nama Nabi Muhammad. Dia asia,
di eropah, di amerika, di jepun dan lain lain. Nabi Muhammad saw
dikenali, terutama zaman sekarang.

Orang orang yang beriman kepada
Allah saw dan hari kemudian, jika di timpa sesuatu bala (ujian,
kesusahan), dia akan teringat firman Allah swt ini; Di samping
kesusahan ada kesenangan, di samping kesempitan ada kelapangan, sesudah
bala menggoda, di belakangnya nikmat berlipat ganda. Sebab itu dia
tidak berdukacita atau berkeluh kesah benar atas cubaan Allah swt itu,
kerana dia percaya bahawa Allah swt akan menggantikan kesusahan itu
dengan kesenangan, jika tidak hari ini, esok kemudian hari. Inilah
orang yang bersabar, yang tidak berputus asa kerana ditimpa ujian,
melainkan dia terus berusaha menyampaikan maksudnya. Adapun orang yang
tidak beriman kepada Allah swt, maka dia sangat berkeluh kesah dan
berdukacita, kerana ditimpa sesuatu bala, kadang kadang dia memukul
badannya, bahkan ada juga yang membunuh dirinya. Inilah bahayanya jika
tidak beriman kepada Allah.

(petikkan dari : Tafsir Mahmud Yunus,
Al Quran Nul Karim Rasm Uthmani, Prof. Dr Hj Mahmud Yunus. Terbitan
KBC. ISBN No 983-61-0145-4. Cetakkan pertama;2006)

Jiji berkata...

As'kum kak,

Pendapat saya, perkahwinan itu perlu la ada pengorbanan. Tetapi tidak bermaksud mengorbankan diri, mendera perasaan. Banyak pekara yang dituntut dalam perkahwinan. Bukan nak bersabar dan telan je tanpa ada improvement.

Kalo akak nak berhijrah dari keadaan sekarang pon saya rasa lebih baik.

Hani banyak menilai akak dan dan suami, dari respon dia terhadap keadaan akan, dia dah cukup matang dah.

Tak guna kita berkorban keatas yang sia-sia.

Saya merujuk seorang ilmuan cukup mengenai penceraian. Ada hadith yang mengatakan.. arasy bergegar dan pekara halal yang paling dibenci Allah, katanya itu hadith dhaif/lemah dan amat popular dlm masyarakat melayu.

Ubah la kak kehidupan akak untuk yang lebih baik, usaha untuk mencari kebahagian. Insyallah kak kasih allah itu banyak.

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP