Jumaat, November 28, 2008

Alkisahnya Hani

Assalamualaikum w.b.t

Alkisahnya rambut hani ni memang selalu jadik isu, saya nak potong, pak haji tak benarkan. Particular betul dia hal rambut anak2 perempuan ni. baik yang besar atau yang kecik semua dia minta berambut panjang. Ikut sunnah. Hani pun dah tau benar, kalau nak potong cepat jawabnya, ammie tau tak, rambut ni yang akan digunakan umat nabi untuk menutup aurat di padang mahsyar nanti. Jadik sapa yang berambut pendek nanti terdedahlah aurat depan dan bawah....takde benda nak digunakannak tutup aurat. Kalau ayahnya dah tanamkan dari kecik, bebudakkan memang dia dengarlah, benda yang baik, bagus diikut, begitu jugak tudung, sampai sekarang, jangan harap nak keluar tak bertudung, takut kepala terbakar! yang heran kalau tengah jalan atau dalam kereta tu tak heran pulak dia tak bertudung! Itulah namanya kanak2!





Sekarang lagi panjang dah paras pinggang dah, kalau basah ke punggung panjangnya! Kalau tak berdandan lemas saya menengoknya!




Baru2 ni seminggu hani duduk rumah kak aza, keluar dari mulut ayah suruh saya potong sikit rambutnya, potong sebelah hujung...kata ayahnya, jangan potong pendek terus...alkisahnya hani ni kan on off kutunya, sekarang ni takdelah, baru2 ni kan saya sibuk study tak sempat menjengah kepala dia, kalau seminggu tak tengok memanglah membiak [eii meremang tengkuk bayangkan] jadik kat rumah kak aza kak aza dah kerjakan dengan sikat kutu, dan kak aza minta dipotongkan sikit, tu yang pak haji baru tau masalah sebenar rambut anaknya ni. Tambah2 plak tengok tangan hani asyik naik atas kepala jer...yang pelik kutunya tak mau berjangkit atas kepala saya dan ayah...kepala hani ni best sangat kot....banyak tempat bersembunyi....





Saya pun teringin gak nak potongkan, tapi hani takmo ke kedai...takut dengan gunting, dia nak ammie jugak yang potongkan...kalau saya nak potong kasi pendek terus, kemas jer...suka saya tengok bebudak rambut pendek ni...senang dijaga...kalau si hani ni 10 minit tetiap pagi nak sikat, minyak, dan ikat tocang keling ni...bazir masa jer...tapi tulah kalau rambut panjang bila didandan akan jadik kemas bila pakai tudung, anak2 rambut takdelah terkeluar,kan?





Kemas,kan...takdelah panas bila di dandan begini...




Bagi dia pun kalau diikat, selesa jer





Kalau malas dirumah, sanggul ajer...





Bila tengok2 arkib gambar, masa 3 tahun dulu saya dah pernah potongkan pendek terus rambut dia ni, jadik kerinting pulak!


Tapi masih kena ikat jugak..takpun rambut tu asyiklah tutup muka dia...








Tapi comel gak hani kalau rambut pendek,kan?



P/s : Dah takde citer, citer rambut pun jadik...rasanya sehari dua ni saya putuskanlah nak potong ker idak? Tag ummie yang satu lagi tu lewat sikit saya buat yer...

7 cetusan rasa:

Ummibatrisya berkata...

beli aje syampu kutu kat farmasi :)

batrisya pun rambut panjang jugak, kutu sukalah membiak :)

seminggu sekali ummi syampu rambut batrisya dengan syampu kutu, lepas tu pakaikan shower cap jemur tgh panas dalam 3 minutes, bertaburan kutu keluar :)

bukan main lagi bergaya budak ni ye :)

luna berkata...

mcm manisha koirala! :)

HappyIrfa berkata...

hani mmg budak yg comel.
dah besar mesti cantik,tingin nak tgk kak wa..ada rupa hani ker?
rambut hani sama macam anak dara saya.tp sejak sekolah sy potong pendek terus hilang kerintingnya..

Hijrah1429 berkata...

Ummie..

Ha'ah tak terpikir plak nak ke farmasi, nanti boleh try gak tu...cuma masalahnya kat sekolah nanti berjangkit semula, sebab hari2 tido sama kawan2....

******************88

Luna..

dari dulu luna cakap macam manisha...hahahaaa gelak akak, tau dak napa mukanya jadik gitu? kat bawak ni jawapan dia...heheee


***************

Irfa..

kalau nak tau tanya luna...rupa kami ni macam langit dan bumi, jauh sesangat, sipi2 pun takder...hani ni ikut kata orang yang kenal akak dengan kak aza, dia menurun sebijik rupa kak aza, tak tauler macamana boleh jadik gitu...anak kak aza pulak ada sorang muka akak...dorang cakapler ni...kami pun tak tau...

zareda berkata...

salwa

Ika dulu pun rambut panjang mengurai sampai pinggang. Umur 6 tahun dia masuk taska habis kena jangkitan kutu terus kak zar potong pendek sampai dah sekolah ni. senang sikit.. sikat lurus jer..

Hijrah1429 berkata...

Tulah kak zar, saya ni siap pesan dengan cikgu dia jangan kasi tidur kat bebudak yang ada kutu, tapi walaupun tidur jauh2 agaknya kutu tu terbang jugak...yang heran budak2 yang banyak kutu tu semuanya rambut pendek, hari2 cikgu yang kena letakkan ubat, sebab mak2 diorang mana ada masa carik kutu semua tu, mak si hani ni jer banyak masa, heheheee

Yerlah, kalau ikut hati nak pendek teruis jer, tapi hani ni ada bapak lagi,kan, nanti dikatanya tak taat pulak!

Hijrah1429 berkata...

Tulah kak zar, saya ni siap pesan dengan cikgu dia jangan kasi tidur kat bebudak yang ada kutu, tapi walaupun tidur jauh2 agaknya kutu tu terbang jugak...yang heran budak2 yang banyak kutu tu semuanya rambut pendek, hari2 cikgu yang kena letakkan ubat, sebab mak2 diorang mana ada masa carik kutu semua tu, mak si hani ni jer banyak masa, heheheee

Yerlah, kalau ikut hati nak pendek teruis jer, tapi hani ni ada bapak lagi,kan, nanti dikatanya tak taat pulak!

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP