Jumaat, April 09, 2010

Berapa duit belanja ke sekolah?

Assalamualaikum w.b.t


Saya dulu bawak duit belanja ke sekolah hanya 20 sen sahaja sehari, sekolah agama petang kalau mint dapatlah 20 sen kalau tak minta takdelah dapat.

Sampai darjah 6, barulah dapat 30 sen...tu pun dah bangga gila dah. Zaman 30 tahun dulu bawak sekolah sen sen ni normal lah....yerlah nama pun dok kampung.


Tapi hari ni, selepas hampir 30 tahun, anak2 kita bawak sekolah ber RM-RM....


Anak orang lain tak taulah saya, tapi yang logiknya, saya tengok anak2 hari ni kena bawa lebih RM5.00 sehari ke sekolah...kalau dengan kelas petangnya sekali. Yerlah rehat pagi, RM 2, rehat sementara ke KAFA RM2, pastu rehat KAFA RM2 lagi....ni kalau tak bawak bekal airlah..


Macam anak saya hari2 bawak bekal air tapi dah musim2 panas ni dia bantai jugak beli air batu ataupun solivite...so kena gak sekali rehat RM2....


Mana taknya...air pun dah seringgit....macam cup kat pasar malam tu...pastu kuih 3 = RM1. saiz alahai cenonet nya...memang tak kenyanglah kalau karipap dahlah kecik, inti pulak buat cukup syarat jer...sian saya tengok budak2 hari ni....


Lagi kesian kat mak ayah yang gaji tak seberapa....kalau anak ramai camanalah ek?


Belanja budak2  utk makan di sek dah sama dgn belanja mak2 makan kat tempat kerja....


Anda anak caman yer...berapa belanja harian ke sekolah?




Wassalam

4 cetusan rasa:

zino berkata...

zaman saya dulu bawa duapuloh sen kira dah mewah dah.. beli air 5 sen.. meehoon 5 sen ada baki lagi 10 sen hehe

Muhammad Burn berkata...

saya belum ada anak lagi...hehe
tapi izinkan saya memberi pendapat. apa yang saya nak nyatakan kat sini, ada sekolah yang memang x patut menjual makanan dengan harga yang mahal... sekarang saya mengajar di sebuah sekolah di terengganu. nasi dijual dengan harga seringgit setengah. tiada pilihan lain seperti bihun, laksa atau mee. bagi saya, harga seperti ini tidak sesuai. kebanyakan kanak2 merupakan anak nelayan. bapa atau ibu mereka perlu memberi sekurang2nya RM2.50 untuk makan dan minum anak mereka bagi sesi pagi persekolahan, tidak termasuk fardhu ain. Sedih bukan??? baru2 ni, saya pergi ke sebuah sekolah di Perak. nasi lemak dan bihun hanya dijual dengan harga 70sen... teringat ketika saya masih bersekolah rendah, saya mendapat 60sen setiap hari.

Hanisumayyah berkata...

En Zino...

Saya pun dulu bawa 20 sen sebab ada makanan tambahan, selalu pagi2 20 sen tu sya kumpul 2 hari, siap dapat beli roti canai 40 sen sekeping kat kedai tepi sekolah...mak saya dulu bawak 5 sen jer...kekakr jer, sebab nasi lemak harga sebungkus 1 sen ajer...beza betul sekarang ni...nilai duit semakin kecil!


Muhamaad Burn..

Saya tak tau ada saluran aatau tidak utk kemukakan amsalah harga makanan dan kualiti makanan di kantin sekolah ni....hari tu ada bincang dgn ibu2 lain, semuanya kompklain benda sama...bayangkan nasi sepinggan berlaukkan seketul ayam (yg banyak tulang dari isi) harganya RM2.80, nasi dgn portion yg sedikit pulak tu....

Hari tu ada seorang budak sekolah nak beli pisang goreng 50 sen, tapi makcik kata tak dapat harga tu, kena beli RM1, mujur dia sedekah separuh keping pisang goreng kat budak tu...
Saya agak budak tu mesti takde duit...kesian rasanya.....

qaseh mas berkata...

Salam kak

dulu saya bawa 50 sen je.30 sen dah boleh beli nasi berlauk atau mihun.20 sen saya dah boleh simpan.sekrang,semua dah makin mahal...

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP