Rabu, Julai 14, 2010

Azam Untuk Makan buah sahaja!

Assalamualaikum w.b.t


Sungguh rasa tak selesa bila badan menjadi semakin berisi.


Jalan cepat jadi mengah, bila makan jer rasa perut sendat semacam


Maka dengaz azam berkobar2 bermula minggu ni saya hanya makan salad buah dan minum jus buah sahaja


Setakat ni berjaya mengekang nafsu makan saya.


Pagi2 sebelum gi pej, saya potong buah kecil2 dan masukkam mayonis sikit...


Untuk minggu ni buah2 terdiri dari jambu batu, tomato, orange, epal merah & hijau


Sebagai bukan seorang penggemar buah memang mujahadah sikitlah...


Malam2 utk elak makan kat luar, saya masak juga utk anak dara....


Isnin siang saya puasa, malam tu, berbuka dengan salad buah2an juga...tapi sebab amsakkan anak dara saya termakan juga seketul ayam goreng tepung tapi ambil part yg tulang2 jer


Selasa, sarapan ambil satu tupperware buah2an jenis yg sama, santak sampai ke petang, sebab ada kerja luar ke seremban, terpaksa juga makan tart telur dua, beli di jusco. Lepas maghrib potong buah2 lagi makan lagi satu tupperware kecik.....kenyang tapi tak puas.


Anak dara tu bising2 suh masak, tapi dalam hati memang kalo masak sure saya akan makan punya!


So saya putuskan tenggek bubur nasi satu pot jer....lauknya ikan selar goreng, telur masin sebiji, sambal telur dan kacang buncis goreng sekejap...


Sayur kacang buncis tu khas utk saya...nak ratah2....lepas tu aduhhh xkenyang rasa terliur dengan bubur nasi...akhirnya 'termakan juga semangkuk'....


Pagi ni, kerja luar di seremban lagi, macam biasa potong satu tupperware besar buah2 yg sama, makan dalam keter sambil drive...dah habis makan kenyang....sampai kat sana, ada kawan pulak belikan air milo sebungkus, "terpaksa minum"....haus sangat...tapi kuih seri muka dan kuig bom inti kelapa dapat saya elakkan...huishhh tinggi gulanya tu..


Balik tu....anak dara ajak singgah Mc Donald, aduhh ssah2 saya pun mesti akan 'termakan' juga...pujuk2 dia, sudahnya singgah R&R beli kacang ngan Yin jer..saya mengunyah kacang jer sambil drive...


Balik rumah dia merengek lapar, panaskan bubur, bagi dia makan pastu saya terjebak juga makan semangkuk lagi....pasni nak potong buah lagi....supaya perut tak rasa lapar....

Kesan serta Merta

Kesan dari makan buah yg banyak 3 hari ni, saya asyik ke toilet..macam perut kena cuci pulak..asyik2 nature call.....


Dan perut rasa selesa, takdelah rasa mengah dan sendat semacam lepas makan....rasa lega sangat perut ni...


Dan makan buah ni akan diteruskan sehingga minggu ni habis...cuma masalahnya anak dara ni kacau daun lah...takdelah kacau ker apa cuma sebab bila masak tu macam terpaksa makan, kalo tak membazir...yerlah anak dara tu makan sikit jer....takkan nak masak semangkuk kecik...hishhh xberbaloi sungguh! Sudahnya saya makan jugak nanti...


Harap2 saya dapatlah mengekang nafsu dari makan nasi dalam seminggu dua ni...dah cuci perut nanti saya nak diet karbo pulak.....tapi gula memang saya nak jauhkan sehingga raya nanti....mungkin hanya bergantung pada gula dalam juice buah yg dibeli jerlah....


Kalo badan dah maintain sihat dan dapat turun berat sikit pun memadailah...rasa2nya lepas tu dah boleh maintain dah....


Wassalam

0 cetusan rasa:

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP