Ahad, Februari 07, 2010

Persimpangan dilemma

Assalamualaikum w.b.t

Orang anak ramai banyak nak kena fikir dan banyak benda nak kena adjust. bagi ibu bapa bekerjalah terutamanya.


Terutama pula kalau ada yang berlainan sekolah, mana yang sekolah sessi pagi, mana yg sekolah sessi petangnya, dengan Ko K dan dengan KAFA nya...serabut kepala. tapi legalah bagi yang kedua-dua pasangan menyumbang sama dalam menguruskan hal anak2. Huk..huk...sedih pulak bagi insan2 yang mengurus anak sorang diri seperti saya....


Tapi kan....percayalaha orang anak satu (tunggal) macam saya punya anak ni lagi serabut. Nak hantar rumah orang, anak dah sekolah rendah....sapa nak terima anak sebelah petang jer yer...nak kira bayaran pun agak susah. Selang-seli hantar pulak tu.....ada hari ada KAFA, ada hari yang tak....


Pastu, nak ambik maid alang2...mak dengan anak gi kerja gi sekolah, takkan maid jadi boss goyang kaki kat rumah....


Lagi pening, kalau out station manalah nak campak anak sorang ni????Eii serabut..serabut....


Tambah serabut..mohon dok rumah kerajaan tak dapek2 lagi..serabut lagi...

2 cetusan rasa:

MA berkata...

Salam,

Anak itu satu amanah. Kerja juga satu amanah. Tetapi bezanya ialah - anak itu amanah dari Tuhan. Dari sini kita kena pandai priority-kan kepentingan anak dahulu.


Anak akan membesar dan masa itu tidak akan datang kembali. Duit, harta, pangkat semua boleh cari - atas dasar rezeki dari Tuhan tapi masa dengan anak itu amat terhad terutama sekali macam Salwa cuma ada anak seorang (buat masa ini).


Samada maid goyang kaki kat rumah semasa anak/majikan kerja - itu besides the point; tapi kebajikan anak itu akan sentiasa terjaga sementelah ibu/bapa tiada di rumah.


Maaf - bukan niat nak *tunjuk ajar* how to jaga anak; tapi I rasa sedih jika kebajikan Hani sebagai anak tunggal diabaikan sementelah saya rasa banyak options/pilihan yang ada untuk dia. Biar kita sebagai ibubapa berkorban sikit asalkan kebajikan anak terpelihara. Ini pandangan ikhlas dari saya.


Maaf banyak-banyak jika rasa tersinggung dengan komen saya ini. I feel so sorry for Hani...

Hanisumayyah berkata...

MA...

Saya suka kalau MA dapat baca panjang lebar tulisan saya dalam blog private saya..mungkin disana boleh nasihat berlebihan lagi...saya tak marah kerana memang saya masih perlukan bimbingan....jika sudi, maklumkan saya akan invite....

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP