Rabu, September 02, 2009

Berlapang dada

Assalamualaikum w.b.t


Kalau diikutkan banyak benda tak puas hati. Semua benda rasa nak komplen. Tapi kena berlapang dada. Sebab bulan Ramadhan ni kalau banyak syukur banyak ganjaran pahalanya.


1/3 ramadhan dah berlalu. Kuih raya pun dah buat 4 jenis [wah macam tak sabar nak raya jer ni?]. Tapi amal....alamak takde pulok berjenis2...hishh kena muhasabah ni, ada 2/3 lagi masa nak perbaiki ni.


Hani, anak saya setakat ni puasa penuh. Satu lonjakan paradigma berbanding tahun lepas yang tak berpuasa langsung....takde komplen apapun. Dua hari pertama jer komplen haus dan lapar. Hari2 seterusnya macam orang dewasa lain, meneruskan kehidupan macam biasa walaupun berpuasa. Walhal dia bersahur kadnag tu makan nasi 3 suap dan minum susu jer. Pagi ni lagi haru, makan mamee sebungkus jer. Pastu sambung tidur.


Takper...takper...allah bagi dia kenyang dan sihat. Moga2 macam hari2 lepas yang dia berpuasa takde komplen dan berbuka dengan gembiranya. Maka saya pun taknak komplen apa2...hanya nak berlapang dada.

Isnin, Ogos 31, 2009

Merdeka dan pengisiannya

Assalamualaikum w.b.t


Selamat hari merdeka. Dulu orang berjuang secara fizikal bagi menentang penjajah untuk mendapatkan kemerdekaan. Tapi sekarang sebaliknya pula, kita terpaksa berjuang secara mental menentang penjajahan bentuk baru. Budaya negatif dan berbagai unsur luar yang kini masuk ke rumah2 kita. Tanpa sedar dan tanpa mampu untuk kita menolak penjajahan bentuk baru ini.




Fesyen, hiburan, makanan dan filem semuanya datang dari luar. Makanya tidak pelek budaya masayarakat kita sebenarnya umpama terjajah. Bahasa sudah tunggang langgang. Mana nahu dan mana perbendaharaan kata bahasa melayu yang indah dan sedap bunyinya?



"Pekabar uols?, pa maknanya tu.....sungguh sakit mata saya membacanya bila ada perkataan sebegitu. Kenapa dilacurkan bahasa melayu yang kita cintai ini. Bukankah bahasa jiwa bangsa. Bagaimana nak mendidik anak2 kita bercakap dengan elok jika kita sendiri melacurkan bahasa melayu ini?



Begitu juga pakaian, sungguh menjelikkan melihat rata-rata pakaian yang menguasai fesyen semasa anak muda bukan fesyen yang indah menurut pandangan orang-orang lama....sedih melihatnya...



Apapun...sambutlah merdeka dan merdekakan jiwa anda dari dijajah...walau apapun bentuk penjajahannya..isikan kemerdekaan yang ada ini dengan membebaskan dan memperjuangkan jati diri sebenar sebagai seorang rakyat yang bertanggungjawab dan hamba Allah yang taat dan patuh.

Selasa, Ogos 25, 2009

Ramadhan datang lagi

Assalamualaikum w.b.t


Setiap kali bulan Ramadhan saya mesti teringat pada yang telah pergi. Terutama yang baru pergi dipanggil ilahi. Syukur kita masih berpeluang bertemu Ramadhan, bulan penuh kemuliaan. Dimana amalan sunat diganjarkan pahalanya 7 kali ganda.


Bila Ramadhan kan dikatakan seksaan mereka yang di dalam kubur dihentikan. Maka ketika itulah saya teringat pada abah yang telah dua tahun meninggal dunia. Bila teringat pada sesiapa murahkanlah hati sedekahkan Al Fatihah.


Disamping itu, teringat saya akan Ustaz Asri, Rabbani, bagaimanalah agaknya, mungkin insan sebaik dia mendapat ganjaran sebaiknya, Begitu jugak Yasmin Ahmad, harap Rahman dan Rahim Allah bersama insan-insan ini.


Apapun, kaya miskin, tua muda, sihat sakit, handsome huduh, cantik buruk...semua akan dipanggail Allah tanpa lewat atau cepat walaupun sesaat. Kalau masanya telah tiba maka kita akan dipanggil jua. Tidak ada masa untuk kita menambahkan amal, meningkatkan zikir, mahupun bersedekah. Semua amalan akan terhenti serta merta.


Nauzubillah, janganlah kita dipanggil pada masa kita belum bersedia, pada masa kita leka dengan dunia. Harap2 kita dipanggil dalam keadaan diri yang bersih, ditempat mulia dan tidak mati dalam keadaan diaibkan...


Selamat berpuasa dan tingkatkanlah amalan dibulan mulia ini.

Jumaat, Julai 17, 2009

Selamat kembali streamyx

Assalamualaikum w.b.t


Tajuk merepek, tapi takper, tu yang saya nak cerita sebenarnya. Rasanya ada sebulan lebih takde streamyx, hari ni barulah technician TM datang hantar modem baru. Tu pun lepas saya ke pejabat TM terdekat untuk tukar modem. Tu pun satu hal saya pelik, adaker kat office takde simpan modem, modem semuanya disimpan dalam van, dah tu van tu pulak technician dah bawak keluar kawasan.....suami sebagai pesara TM sendiri pun pelik?


Ok, lepas dia hantar modem..tu pun hulur modem celah2 grill pintu jer, apa lagi operasi bertenet pun bermula...siap berebut dengan suami lagi....biasaler saya mengalah, sib baik dia gi masjid ni, dapatlah ke blog kejap. Walhal tak masak lagi ni....kejap jer ni, pasni kena memasak...


Perkembangan sebagai surirumah dengan dua anak agak sibuk jugaklah. Sangka saya dengan hadirnya anak tiri saya tak banyak perubahan akan berlaku tapi sebaliknya pula, saya mula terasa agak letih berbanding semasa menjaga Hani sahaja. Tapi takper mari belajar ikhlas....ikhlas dalam menjaga anak tiri...walaupun sebenarnya ada juga was-was ni...


Bagi hani pula dengan adanya adik dia di sini, dia banyak habiskan amsa bermain dan takdelah cakap sorang2 lagi. Tapi masalahnya ada jugak pergaduahn tu, tu yang tak suka tu, taknaklah nampak asyik menyebelah anak sendiri walaupun sebenarnya anak tiri yang salah....serba salah lagi disitu....


Aktiviti memasak terpaksa jadik rutin dan pagi2 anak tiri saya mesti nak bawa bekal ke sekolah, takisahlah biskut ker coco crunh ker....so terpaksalah siap sediakan bekalnya. Nak masak memasak pagi ni takdelah menjadi minat saya....malas nak berkecahkan dapur...sebab nanti saya yang penat....lagipun pagi2 nak kena tu7mbuk ubat dan bagi makan ubat kat anak tiri tu...nanti terkejar takut terlupa pulak....kiranya bzlah jugajk sekarang ni....tu baru dua, kalau ramai ntahlah tak tauler camno?

Jumaat, Julai 03, 2009

Mulakan semula

Assalamualaikum w.b.t


Minggu depan mula kelas semula. Selamat belajar tuan punya blog. Juga selamat memulakan dan menyiapkan tesis. Dah masuk last semester ni terbayang2 pulak boringnya tahun depan. Habis dah bulan madu. Berhijrah lagilah jawabnya...kali ni tak taulah kemana hala tujuan hidup saya seterusnya.


Apapun tak sabar tunggu tahun depan sebab hani masuk Darjah satu, dan saya mungkin masuk tempat kerja baru ataupun kekal tempat lama. apapun saya tetap suka kalau namnya berhijrah.


Saya ingin war-warkan yang suami dan saya kini mengusahakan rumah tumpangan yang akan mula beroperasi tak lama lagi. Terletak di Port Dickson. Rumah teres satu tingkat setengah ada 3 bilik peserta dapur dan ruang tamu. Boleh menyewa kesemua tiga bilik dan boleh juga menyewa satu bilik. Sesuai bagi mereka yang ingin bercuti secara bajet dan nak duduk ramai2 tapi bayar murah2.


Rumah tu terletak di Batu 4 belakang petronas, dekat dengan pantai, kalau larat boleh jalan kaki, berpeluh jugalah agaknya. Juga setiap malam minggu ada pasar malam dan dibawahnya ada banyak kedai makan. kira strategik juga tempatnya...


Apapun, nanti saya maklumkan secara rasmi. ok chow...salam

Khamis, Jun 18, 2009

Selamat Hari lahir anakku

Assalamualaikum w.b.t


Jun ada dua hari penting. 2 Jun tarikh nikah saya dengan suami. dan 5 Jun pula tarikh lahir anakanda tercinta. Sangat bersyukur dia dah mencecah umur 6 tahun. Dan sangat bersyukur juga perkahwinan ini telah menjangkau 8 tahun.


Buat sayang ammie, Hani...ammie doa hani berjaya dunia dan akhirat yang utamanya....menjadi seorang hafizah pada usia muda dan insyaallah menjadi doktor sebagaimana yang dicita2kan...ammie bangga menjadi ibu kepada hani kerana walau bagaimanapun ammie membuat salah dan silap, dimata hani ammielah yang paling cantik, yang paling baik, sehingga semalam Hani cakap kat ammie...yang apapun kesalahan dan kesilapan ammie Hani tetap akan maafkan....


Dan semalam sebagai tanda dia semakin dewasa [rindunya memikirkan yang hari2 mandatang ini dia akan membesar dan saya akan kehilangan anak kecil ini....yang akan bertukar menjadi remaja]...dua batang gigi hadapan bahagian bawah telah dicabut kerana memberi laluan kepada gigi kekal yang telah tumbuh....dan ammie bangga anak ammie sanggup menghadapi sakit jumpa doktor untuk cabut gigi.....tapi nangis tetap nangis...sian dia...


Dan buat suami, nur pada wajahnya setiap kali dipandang membuatkan saya semakin jatuh hati....semoga iman dan amal terus dipertingkatkan....dan semakin pelik dari hari ke hari, setiap kali memandangnya, dengan lesung pipit kiri dan kanan....semakin manis wajahnya dimata hati saya...syukur saya diberi kesempatan merai hidup begini....dengan anak dan suami....


Insyaallah ada perkembangan sihat buat keluarga besar ini....nanti2 saya update lagi...

Jumaat, Mei 15, 2009

Rindu membara

Assalamualaikum w.b.t




Ya Allah rindunya.....macam2 rindu, rindu nak balik rumah, rindu nak kembali kepada rutin kehidupan yang biasa, rindu nak makan jenis makanan yang biasa2 jer, dan yang paling saya rindu adalah kat anak saya tu.





Tapi takper, esok petang saya balik dah....duduk di singapura 7 hari memadai dah. Sakit jiwa juga bila berada disini, jalan ke sana ke mari...paling tak tahan oleh pandang ada sale sana sini tapi ongkosnya nggak ada!



Hujan emas negeri orang hujan batu negeri sendiri. Memang betul peribahasa ni!

Selasa, Mei 05, 2009

Mari belajar doa memakai pakaian

Assalamualaikum w.b.t



Mari belajar doa dari ustazah muda kita ni....hari ni kita belajar doa memakai pakaian yer...


Isnin, Mei 04, 2009

Hanya seketika

Assalamualaikum w.b.t



Seketika jer berada dengan kami. Kini dah pergi. Ada rezeki jumpa lagi.



Hani, Fahmi, Saniah
Kami rindu Fahmi!

Fifi dan sentosa, anak kucing saya

Assalamualaikum w.b.t



Awal tahun ni, kucing ni sesat datang rumah saya, masa tu takdelah besar sangat. Pastu kami bela jerlah sebab dia dah taknak kemana-mana dah. Dia ni anak saya beri nama fifi, sejak datang dulu memang dia ni terus anggap diri dia tuan rumah. Spot dia paling suka tido atas kerusi urut, so sebab ada orang atas kerusi tu, dia parked betul2 depan kerusi tu atas sofa, pandai pilih atas bantal, posisi pulak posisi kuak lentang sipi2....


Tengoklah orang ambik gambar pun tak sedar...aktif sesangat kucing ni, hampir setiap minggu ada jer hasil tangkapan dia bawa balik. Kalau dikira rasanya anak burung jer dah 5 ekor dia tangkap, cicak tak terkira dah, katak ntah berapa ekor, binatang macam mengkarung pun hampir setiap minggu...ntah apa2 lagilah...ada jer hasilnya nak bawak masuk tunjuk kat saya....geli! Sah2 baka jenis penangkap/pemburu ni. Sejak dia ada takde nampak tahi cicak dah kat rumah ni, tak merasa cicak nak mengeluarkan diri, harus diterkam fifi ni....bagus jugak kemas rumah takyah sapu2 tahi cicak dah!



Ni antara hasil tangkapan dia baru ni, tak tahu apa jenis dan apa nama binatang ni, besar jugak tau, tengok ekor dia panjang, hidup2 dia tangkap, kalau kita ada dekat memang harus melompat naik atas kerusi terus. Ni binatang ni siap ada bunyik2 lagik, garang pulak tu. Saya ada kat atas karpet tu tengah study atas meja makan [merangkap meja beajar] tetiba dengar benda alah ni macam kuarkan suara....wah teperanjat beruk disitu terus bangun berdiri atas kerusi....sah2 fifi nya kerja...tengok2 dia aim dari jauh jer, dia nak tunggu benda ni gerak pastu dia tangkap. Kejam betul fifi ni. Sudahnya binatang ni cedera parah gaklah boleh jalan tapi senget kakinya sebelah...saya gak yang kena sapu keluarkan...siap hantar kat kebun sayur saya kotler dia nak jamah apa2 daun sebelum KO, kan?


Sekor lagi kucing ni baru dapat dalam dua minggu. Orang bagi....Anak saya pencinta kucing tegar. Kucing ni seumpama baby pada dia, siap bedungkan yer...sian anak kucing yang anak saya beri nama Sentosa ni. Terpaksa berlapang dada jerlah dengan layanan yang super over nih!



Didukung ke sana ke sini...mengiow1 anak kucing ni "bebaskan daku..agaknya tulah dialog dia....tapi takde kesahnya anak saya..kehulu ke hilir dengan sentosa ni jerlah...





lama-lama sentosa pun pasrah...terlentok jer dia atas bahu samaada menahan letih diperlakukan begitu atau telah berputusa asa....baik aku rehat... tu agaknya yang bermain diminda sentosa ni..huisshhh panjang sgt nama kucing ni plak...


Sentosa ni akan di letakkan di pasar berdekatan sebab saya akan berpergian seminggu, takde sapa kat rumah, dan saya tak tau nak letak mana, fifi pulak akan biar lepas bebas sebab dia dah agak pandai carik makan sendiri, kalau ada rezeki balik nanti saya ke pasar carik2 kot2 Sentosa ada saya ambiklah semula. Hani akan dijaga mak tirinya dan sedia maklum kam tirinya pembersih dan adalah satu tindakan tidak bijak kalau saya meletakkan sentosa sama sebab dah tau ianya akan jadik isu..pepandailah sentosa ek carik makan kat pasar nanti!





  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP