Selasa, Mac 04, 2008

26 Safar




Cerita rencam 1

Hani diserang chicken pox

Ni berlaku lebih kurang2 minggu sudah, Kak Aza yang jaga dan bawa dia ke klinik dan juga sapukan ubat dan juga layan kerenah dia.

Saya??? As usual...kerja, adalah semalam dua saya tidur dengan dia sepanjang seminggu dia ponteng sekolah sebab chicken pox ni.

TAPI semalam dua menjaga dia kerenah dia masyaallah...

sampai 2-3 pagi mintak saya garu/gosok satu badan!
Sampai satu tahap Kak Aza sound dia dengan suara garang..

"...kakak...napa buat ammie macam tu???"
Barulah lega sikit...dia 'hormat' atau 'takut' atau 'malu' dengan mak tiri dia tak tauler tu!!!

Mula-mula kena tang muka/dahi, masa ni hari kedua...

Yang pelik budak dua orang ni hari2 main dengan Hani tak berjangkit pulak! Tapi anak Kak Aza umur 16 tahun yang duduk madrasah di Melaka, adalah Kak Aza bawak Hani ziarah sekali ke sana berjangkit pulak...sekarang ni si Khairin Nazurah tu sedang cuti 2 minggu dirumah...pelikkan?


Cerita Rencam 2

Minuman ni sedap tau! Tengah2 tension buat kerja kat pejabat, dapat satu cup LEGA!!!

Sebenarnya ni salah satu minuman segera yang diorang beli utk bilik gerakan pilihanraya yg beroperasi 24 jam...sesuai sangatler dengan citarasa saya...

Cerita Rencam 3

Dulu2 takde blogkan...kat diarilah saya catatkan pengalaman hidup...tiap2 tahun penuh diari saya, ada yang catatan pendek, catatan panjang, yang ni 2003 punya catatan, dalam pantang lagi tuuu...yang sebelum2nya dan selepas2nya pun banyak catatan saya..bila baca balik rasa terbawa2 kenangan lalu...rasa2nya hidup berumahtangga saya dari dulu sampai sekarang sangat berwarna warni dan penuh gelora dan gelombang yang kadang2 cukup ganas!!!

Nampak tak tulisan tu berwarna warni..warna2 tu ikut apa perasaan saya masa tu, ada warna merah, biru, hijau...

Cerita rencam 4

menambat hati Hani semula...

Ni ahad hari tu belikan Hani kasut...antara percaya atau tidak, selama hidup dia ni, nilah kasut pertama saya beli sejak dia pandai berkasut sendiri! Kasut masa baby tak acilah kan sebab masa tu mana dia reti pakai selipar lagi kan? Tu pun sebab dia cakap cikgu suruh beli utk hari yg pakai pakaian sukan (hari Rabu kot?) kalau tak, tak kuasa saya nak beli... sebab naik kereta turun kereta...menyusahkan jer berkasut...tapi tak beli kasut bukannya dapat jimat duit pun sebab sandal Hani... fuuuhhhh mengalahkan artis..kejap2 bali baru..pantang ada design baru...kadang harga sandal dia saya pernah beli dekat sama harga kasut scholl...tu tak masuk lagi design mengarut yang berterompahlah, yang berlocenglah...

Kira ni kasut percubaanlah..kalau dia selesa dan sesuai barulah lepas ni boleh belikan kasut seterusnya....oh yaa...Hani ni ada satu tabiat pelik...dia tak mintak beli kasut tapi dia pantang nampak stokin cantik terutama kalu ada watak2 kartun...banyak koleksi stokin dia...sebelah tu kebetulan stokin yg ada dlm stok beli kat JB dulu tu elok jer saya match kan...

Basikal ni basikal kedua saya belikan. Yang pertama dulu masa ayah dia masuk hospital sebab stroke kan saya tinggalkan Hani kat rumah mak ros 8 hari tak berjenguk...lepas tu nak ambik hati dia saya belikan basikal, terus letak kat rumah mak ros, sampai ke hari ni tak berambik..tak taulah apa jadi kat basikal tu...

Kali ni belikan sebab Kak Aza suruh...kesian kat sana kakak dan abang dia ada basikal, dia pandang jer...tengoklah tuuu, basikal dia sendiri pun dia pandang jer...dia takut nak naik mulanya tu...tinggi sangat kot...lagipun jenuh saya tegur naik dari kiri tapi balik-balik dia naik dari kanan basikal tu...memanglah susah....ni saya beli di Nilai 3, kononnya nak beli perhiasan rumah kat sana tapi rasanya leceh bawa anak dan ayah utk beli perkakas perhiasan rumah ni, maka beli basikal jerlah...

Hah..ni motor saya beli untuk hadiah hari jadi ke 3 tahun Hani, dah umur 4 tahun baru dia berani naik dan tekan pedal dia...sebab motor ni laju sangat.... sekarangni perhiasan jer...agaknya sebab dia sorang takde berebut dengan sesiapa, banyak barang2 dia masih elok...kenderaan masa baby pun semua okay lagi...

Cerita rencam 5

Pak haji ada dua fasa usia anak, fasa pertama dah 20 an

yang ini fasa kedua semuanya masih kecil-kecil...

Hani dan Zubair~si Zubair ni tak boleh berpisah dengan "La"...dia jer sorang panggil Hani dengan panggilan 'La'...sebab dia pandai panggil masa dia pelat lagi so kekal sampai sekarang panggilan "la" tu...hujung nama Suhai'la'...pantang Hani balik sini (seremban) mesti nangis2 nak ikut...tak boleh berenggang, terpaksalah saya atau ayahnya bawak jugak (kacau daun sungguh,kan?), yg pelik Hani sekolah dia takmo sekolah pulak...sebab? "bear (dia sebut nama dia) kecik lagi...La dah becha (besar)"


Yang ni pulak...anak tiri yang paling demand dan tak sedar diri dia anak tiri! Dialog dia.... "Makcik ni kan kalau suhailah semua makcik belikan, kalau kakak..mesti makcik kata mahallah, tak sesuailah..macam2 makcik ni... "

"Makcik ni kan tak macam mak tiri langsung...sikitpun takde garang...kalau ummie..barulah sesuai jadik mak tiri...."

Kalau saya tengking atau kuatkan suara..."eiiii makcik...garangnya...kakak takutlah..." dia perli saya lah tuuu... ni budak mulut tempayan ni...ayahnya kata menurun mak tirinya (sayalah tu)

And last but not least....Uda...anak yang kurang kasih sayang sebab maknya garang sangat...dah darjah 3 tapi tetap menangis kalau saya/ayah bawak balik Zubair+kakak Shakira, dan dia tinggal, tetapi sanggup pulak tinggalkan dua adik dia asalkan dia dapat ikut balik Seremban...suker pergi rumah mak cik (saya) sebab makcik baik dan tak pernah marah dan tak monitor dia 24 jam macam umi dia...lantak kauler Labu....

Tapi kan antara tiga beradik ni Hani paling suka kat Uda ni...asyik2 cakap "kakak nak kawin dengan Uda...bila dia cakap macam tu mulalah Uda dia malu2...tapi yang si adik ni tak faham2 jugak...kadang tu dipeluknya Uda...si Uda ni boleh harap sangat layan adiknya sanggup didukungnya Suhailah ni...mana tak suhailah suka dan sayang kat Uda ni, kalau ada makanan pada suhailah, orang lain mintak (mengecek) takkan dapat tapi kalau Uda sanggup dia korban dia punya sebab nak bagi kat Uda...



Hahahaaaa inilah role model anak-anak hasil poligami...ceria dan gembira! [hani cam sedih jer kan?] patut kena tambah tiga lagi anak yang dewasa tu..baru ngam! Ada mana-mana majalah nak interview???heheheeee




Kesimpulan:

Puan Salwa sangat sesuai sebagai role model ibu tiri zaman moden....tetapi tidak sesuai dijadikan ibu contoh bagi membesarkan anak-anak...Puan Noraza mungkin lebih sesuai jadik seolah-olah ibu tiri bagi anak-anak sendiri dan anak2 tiri ...maka itu biarlah Puan Salwa mengambil tanggungjawab bermanja dan bermain dengan mereka.

Setiap gambar Hani dengan kakak/abang/adik dia tu semua masa diorang ikut ayah balik rumah saya..tapi ayah bawak ikut giliran jugak...Kak Aza memang suruh bawak salah sorang supaya Hani tak boring kat rumah saya sebab takde kawan...walhal maknya yg geram..takde privacy lah dengan ayahnya kan...almaklumlah ada jer askar pengiring/pengawal ayah...membontot ayah jer diorang ni...kerja ammie pun bertambah...merungut jugak sesekali tu kena layan anak instant ni tapi kenang jasa Kak Aza jaga Hani..kurelakan jua melayan kerenak anak2 tiri2 nih...


3 cetusan rasa:

Jiji, 25 berkata...

Syok nya ramai adik beradik. Saya kecik kecik tinggal nenek, mak bapak blajar luar negara. Sedih. Berungtung btol Hani.

sebelah-sayap-nyamuk berkata...

anak instant..ada baik ada buruk kan..yg baik bolek teman hanis..yg buruk selalu nak ngekor cam bodyguard..ke mak dia suruh ngekor hehe

happyirfa berkata...

salam kak..
he he macam tgk drama swasta.tak sangka ada kisah betul macam ni..

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP