Isnin, September 01, 2008

Hilang depan mata...

Assalamualaikum w.b.t

Malam tadi dalam jam 10 malam tengah kemas2 pinggan mangkuk sambil basuh baju, datang si Zubair [Zubair datang dari sabtu sampai tadi tengahari tadi baru balik pd] bawak botol kakaknya Hani dan botol dia, "ammie buat susu ammie..." so saya pun buatkanlah dan suh si Zubair ke depan semula bila susu dah siap. Kejap lagi si Zubair datang balik cakap kat saya, "ammie..'la' takde...'jubih' da carek dah...tak jumpa'....[zubair yg pelat]


"Takper, nanti ammie panggil dia..." saya pun panggillah dia... "kakak ... kakak... hani... hani... keluar... ni ammie dah buat susu ni...keluar2 jangan menyorok lagi....saya pun bagilah dua susu tu kat Zubair semula.... jap lagi Zubair datang lagi dia cakap 'la' takde la dah hilang...eh mana pulak si hani ni....swaya pun panggillah kuat2..tak cukup panggil nama, saya test ower sikit saya cakap keluar kang ada tangan hantu datang ambik kang...sajer malas nak carik dia...sebab kerja kat dapur tak siap lagi,kan?


Dah cakap camtu pun dia tak keluar lagi...so ni dah kes serius ni....gelabah saya...saya pun carik tempat favourite dia menyorok...semua bilik saya masuk...4 bilik, semua saya masuk carik...termasuk carik belakang pintu...takde jugak!


Eh...mana pulak ni....sambil tu saya masuk gak ketiga2 bilik air...walaupun dalam hati saya kata tak mungkin sebab mesti dia takut nyorok dalam gelap,kan? Sebab tiga2 bilik air tak on lampunya. Takde jugk..sambil tu muka saya dah pucat dah...tekak saya tambah besar panggil nama kakak selang seli dengan Hani...senyap takde sahutan langsung...sedangkan masa dah berlalu 4/5 minit dah....


Masa saya panggil ni suara saya cukup kuat dah...tambah haru lagi masa ni Zubair mengekor jer bontot saya rapat2 ...dia takut sangat sambil dia menangis2..takutkan kakaknya hilanglah kot? dalam hati saya masa ni dah terfikir dah..mana tau masa saya kat dapur dengan Zubair tu ada orang masuk rumah dari depan terus tarik Hani bawak keluar cepat2...sebab pintu depan saya ni selalu tutup tapi tak berkunci sebab ayah selalu lepas pergi solat maghrib dia biarkan ajer pintu tak berkunci...selalu saya yg kuncikan mangganya..


kalau ayah bukan ajer tak berkunci, kunci lepas dia buka grill nak keluar ke surau tu mangga tu pun dia biarkan tergantung2 kat grill yg ternganga tu...macam sengaja umpan orang masuk rumah jer gayanya...tak larat nak sound ayah dah...dah dia pun sebelah tangan mana nak pegang tongkat mana nak pakai kasut mana nak kunci pintu...leceh jugak bagi org OKU macam dia....nak2nya kalau dia dah dengar bunyi azan...sebab dia nak jalan turun kereta naik kereta nak masuk ke suara tu pun ambik masa dah...


Bila saya cek daun pintu saya tengok berkunci dari dalam, biasa saya yg kuncikan daun pintu tu...kadang Hani yang pusingkan kunci dalam tombol tu...eh..kalau kunci tombol ni berkunci macamana Hani keluar...saya berlari pulak ke pintu belakang....memang tak kunci sebab saya tengah mesin baju tapi mustahil dia keluar dari situ..sebab all the time saya memang ada kat dapur jer...




Ok...balik citer hani tadi...saya masa ni memang dah takut giler dah...rasa macam nak tercabut jantung..kalah takut masa Hani hilang kat pasar hari tu...rasanya kali ni lebih lama sikit dia hilang...macam rasa comfirm jer dia hilang sebab memang takde kesan langsung dan dia pun tak pernah berani+ tahan menyorok lama2 macam tu...lagipun takde tempat yg fikiran saya boleh jangkau utk fikirkan dah utk dia nak menyorok...




Saya pusing sekali lagi, carik semula kat dalam bilik dia, lebih terperinci, carik belakang pintu, jenguk dalam khemah dia, masuk bilik ayah, jengah2 balik pintu dan balik hujung katil semua...masuk semula bilik air [tadi saya jengah jer] tengok belakang dua2 pintu bilik air pulak [bilik air ni bersambung antara bilik ayah dgn bilik Hani [manalah tau dia masuk bilik ayah keluar plk kat bilik dia...pun takde jugak...lepas tu saya masuk bilik belakang [bilik dewi] w.pun lampunya semua off, tapi tetap takde jugak, ok!


Masa ni dah gabra tahap paling maximum dah..macamana boleh hilang dalam rumah??? Anak tiri ada, anak sendiri pulak yang hilang...takde fikir apa dah masa ni...fikir takut jadi Nurin JAzlin dengan Sharlinie jer dalam kepala saya...mana tau orang sekarang,kan...lagipun pagar memang tak tutup langsung sebab ayah gi tarawikh balik nanti senang terus park keter kat dalam porch...


Dalam kepala saya, mungkin org lalu dengar suara kakak dengan zubair jerit2 suka, dia tengok lampu porch depan dan ruang tamu menyala dengan grill terbuka pulak tu, terus dia masuk tarik hani masa Zubair gi dapur hantar botol tu....jauh jugak dapur dengan ruang tamu terpisah lalu lorong [saiz panjang lorong tu utk dua bilik] hissshhh macam2 dalam kepala saya ok...tak tau dah nak cakap apa masa nih...macam nak nangis dah..Zubair memang dah melalak sakan dah masa ni...


Nanti sambung ok...hani nak tido nak peluk lak...bawah ni ada cerita bergambar supaya clear utk bayangkan...gambar dari arkib tuan punya blog ajer...



Jarak pagar ke grill pintu ruang tamu....masa kejadian pagar adalah terbuka dengan luasnya dan grill juga ternganga....jalan depan tu memang tempat lalu lalang kereta sebab banyak taman lagi kat atas dari rumah saya nih...





Lorong yang dimaksudkan...dari depan ruang tamu menuju ke dapur...Zubair dan hani berada samaada di ruang tamu atau dalam bilik sebelah kanan [langsir biru] semasa kejadian hani hilang tuuu...

Ni dapur..lokasi saya berada masa kejadian hilang tu...lebih tepat di sinki dihujung tu [tak nampak dlm gambar tapi tepi sebelah dapur gas tu]...masa kejadian sekejap2 saya keluar sebab sambil2 basuh baju kat luar, kalau apa2 berlaku kat depan atau apa2 hani dan zubair buat memang saya tak dengar!





Gambar ni reserve dulu...nanti saya cerita apa kaitan gambar ni dengan kehilangan hani...tapi tengok pada posisi towel rack tu

sambung semula okay ~ 6.40 ptg ni~ [tak masak berbuka sebab ayah takde, ammie lak 'heheee...hmmm hmmmm' hani bangun kami nak gi jalan2]...hani dah tido dah...



Saya panggil punya panggil sekuat hati saya tapi takde sebarang respond pun...haaaiiii takkan sabar sangat dia dan sanggup dia bertahan macamni punya lama??? Dah takutkan hantu dah lentang lentung bunyi pintu saya bukak tutup carik dia punya pasal, takkan dia tak dengar... saya pun mula macam nak 'naik hantu', dada macam dah bergegar dah ni...macam nak gugur jantung rasanya...10 minit dah berlalu kot...saya ke depan ke belakang [dapur] porch keter pun saya pergi jenguk!!! Takde...takde bunyi berdecit sikit pun....



Tak puas hati, saya masuk bilik master sekali lagi, mana tau dia menyorok balik pintu almari atau pun celah2 baju yg saya sangkut dlm almari tu tp tengok takde jugak, tup-tup tiba-tiba dia tergelak kuat keluar dari bawah towel rack yang besi tu [yg skrg banyak jual sytle crome besi tinggi yg ada dua tingkat adjustable tu...]pada gambar yg akhir tu tapi towel rack dah tukar yang lain lebih besar tp sy letak pada kedudukan sama...



Dia keluar jer melompat atas katil terus saya cubit2...cubit2 dia kat punggung dengan betis/kaki dia memang tak tahan dah dengan perangai dia yg menahan diri sanggup menyorok laam2 tu walhal saya terjerit panggil dia, dengan zubair menangis2...dia boleh duduk bawah baju2 yg saya sangkut tu lama2...



Tau dak...sampai basah belakang baju t shirt dia pakai tu..menunjukkan memang lama dia menyorok..dengan rambut yg tak berdandan lagi...lepas tu apa lagi, menangis sembamkan muka kat atas tilam, bukan main syahdu lagi...sampai jam 10.30 saya mengadap dia saya leterkan dia satu persatu...haha macam2 lah ayat keluar..biar dia belajar sikit, kemarahan saya tu bukan utk peristiwa malam tadi jer...



Masa siangnya kan saya bawa dia dengan zubair beli baju kat kedi belakang Giant,kan ... kejap2 dia hilang, orang dah lah ramai, kalau sorang dia sy tau tak jauh sgt dia berani pergi, tapi sebab berdua tu risau jugak saya, dia boleh turun naik tangga tinggi bukan main lg...sampai sekali tu sy turun carik dia berdua tak jumpa, saya tanya org takde nampak, saya pergi ke kereta yg ayah park [ayah tunggu dlm keter jer] pun takde. Sy patah balik tak jugak jumpa carik celah2 baju.



Kejap lepas tu dia dua beradik turun tergelak2 dari tgkt atas sdgkan tadi sy dah carik dah takde!!! mana dia nyorok tu??? Lepas tu smbg beli baju dia lagi, sebab nak ukur kat badan dia, pun dia main nyorok2 sy sempat tarik zubair jer, lepas tu warning zubair jgn pergi mana2 duduk jer belakang ammie ni [elok jer zubair ngekor sy takde lari2 mana pun] sudahnya baju hani semua saya acu/cubakan ke badan zubair jer sebab hani dgn zubair sama tinggi jer, lgsg takdapat cuba kat badan hani.



Tu memang sy dah geram dah! tapi lepas tu cool jer sebab ayah ada, dan dia pun jumpa balik,kan...tp dlm hati simpan jer marah tu...tup2 malamnya dia buat lagi...nyorok2 punya kes ni...mau tak meletup gunung berapi??? Panjang syarahan saya kat dia, Zubair lak terkebil2 jer mata dia...sampai ayah balik, dari luar ayah dah dengar laungan tangisan Hani, dari luar ayah dah pujuk, terus masuk bilik pujuk2 lagi tapi dek kerana 'hebatnya' penangan cubitan/syarahan ammie tak makan pujuk dek ayah...sayu dan syahdu jer tangisan dia..memang da tak sangak agaknya tindakbalas saya tu...



Bukan sekali yer encik2/tuan2/puan2...dia nyorok/hilang, sangat2 kerap sejak dia baby dan pandai jalan ni! Sampai sy phobia nak bawak jenjalan ke mana2 yg tempat sesak. Kan saya ni dari dia baby memangler saya berjalan berdua ajer...sudahnya dengan hani ni, kalau terdesak jerlah sy berjalan, kalau sesaja krm salam jerlah. Kalau window shopping sekejap2 tanpa ada motif nak carik apa2 sy okaylah sebab sy akan ikut jer bontot hani mana dia pergi...



Pak haji bukan masa sakit ni jer dia tak masuk shopping complex, masa sihat dulu pun boleh dibilang berapa kali kami pernah pergi, so kalau anda ingat dia boleh tolong jaga Hani jangan haraplah! Dia tak pergi sebab katanyalah, pasar tempat jual beli ni tempat yg Allah tak suka...kalau boleh katanya kita pun elakkanlah...bukan tak boleh pergi tapi Allah tak suka [firman/hadisnya nanti sy carikkan] ...



Okay....sudah ayah pujuk hani, sy biarkan ajer, tinggalkan ajer Zubair ddk mengadap/ pandang kakaknya nangis...sy layan dan siapkan ayah makan [merangkap sahur] pastu pergi kat dia lagi, Zubair sy suh keluar gi kat ayah, saya cakap slow kat Hani yang saya sayang dia, dia anak ammie, mana ammie nak carik ganti kalau anak ammie hilang, ammie ingat anak ammie dah kena ambik orang, ammie takut anak ammie jadik Sharlinie, kakak nak ammie jadik gila ker kalau kakak takder, kakak tak kesian ker tengok ammie tercarik2 kakak tadi???



Masa ni, saya cakap betul2 kat dia, saya peluk dia, [w.pun dia pandang tempat lain taknak tengok saya], saya tanya dia, tak sayang ammie ker, dah taknak duduk dengan ammie ker, abis kenapa asyik nyorok jer, kakak nak orang ambik kakak bawak lari ker [rujuk kes2 lepas dia nyorok/hilang], ammie sayang kakak tulah ammie cubit kakak, ammie taknak kakak buat macamni lagi, nanti kakak suka dan biasa buat, ammie ingat kakak nyorok rupanya kakak dah hilang orang dah culik!!! Macamana?



Masa ni dia tambah sedih lagi, saya pun menangis jugak depan dia, memang sedih sebab saya dah terover cubit dia dan bantai2 punggung dia sebab saya taknak dia ingat benda nyorok/buat2 hilang ni benda main2. Sebab saya memang selalu berdua kemana2 kalau benda ni jadik habit adalah bahaya utk diterima sebab mana tau betul2 hilang nanti, bukan ada sapa2 dekat saya, kami dua2 kena jelas dengan peranan masing2...hani kena tau tanggungjawab dia dan saya jugak kena beritahu apa yang saya nak dia penuhi untuk mudahkan hidup kami berdua...



Tu jerlah...panjang berjela lagi luahan hati kami dua beranak, lama2 dia faham jugak, lepas tu saya suap dan pegangkan botol masa dia hisap susu tu, sambil tersedu-sedan tangisan dia berbaki...tapi saya tau dia cukup faham...hari ni saya ungkit balik pada dia hal semalam, tapi pendek jer dia jawab...."dahlah ammie, toksah citer kisah semalam lagilah..." Rasanya dia faham sangat dah tu...cuma saya cakap kat dia, ammie sayang kakak, kakak pun sayang ammie,kan? Takmo buat camtu lagi, nanti gugur jantung ammie.... sungguh, sampai malam nak tido debaran/gemuruh kat dada saya tak hilang2, perasaan sebuku kat dada tu sama dengan perasaan masa dan lepas naik pentas masa form 6 utk petandingan debat dan pidato peringkat negeri...punyalah gabra!!! tak boleh saya bayangkan kalau Hani takde dalam hidup saya...

Sekian terima kasih.....

10 cetusan rasa:

zino berkata...

memang risau di buat nya kalau tak nampak depan mata.. lebih geram kalau dia buat dont no je kerisauan kita..

tapi budak tetap dengan dunia dia..mana dia tau semua tu..yg dia tau main main main..

Jiji berkata...

*pernah hilang di Airport*

TAKOT@!~

ita.itu berkata...

kalo bdk ilang kita yg gigil dulu kan

AZWA berkata...

Memang tensen klu anak2 buat perangai..tapi yer la bebudak, dalam ingatan dia nak main2 jer..mak akak citer masa kecik2 dulu kabarnya akak pernah jugak 'hilang'...satu kampung mencari, ropenya2 dok nyenyak tido kat bilik....hehehehe...parents always forgot to look at the obvious place.

Ummibatrisya berkata...

salam,

rasanya ummi pun sama dengan wa.

ummi akan buat sama dengan wa :)

ummi yang baca pun gabra, wa yang mengalaminya lagilah :)

luna berkata...

sama la saya luqman start hilang masa umo 2 tahun. kemudian umo 4,5 thn pun ada hilang. smuanya kat pasaraya. risau mmg x terkira la.

tp kisahnya, sy dulu pun memandai2 'nak bagi kene culik'..ada ke malam2 buta sy tolong antar org yg x dikenali ke umah sdara nya. naik basikal pulak tu. umo 9-10 masa tu. sampai nak pengsan mak saya.

sya berkata...

Aduhai kalau anak2 kak sya pun memang kena marah.. memang ada budak2 suka main semunyik cam tu. Anak sepupu kak sya suka semunyik2 dekat shopping complex lagik menjadi2.. mak dia selalu takut nak bawa dia shopping

Mummy berkata...

banyak2 kan bersabar wa..

Irfa berkata...

salam kak sya..
takde pengalaman main sorok2 ngan anak.kalau kena kat saya..mmg parah sbb buat umie sesak napas.
salam ramadhan kak

Zareda Norman berkata...

Kalau kak zar pun, kak zar rotankan..

Biar dia tahu perbuatan dia salah dan akan meyusahkan orang.. walaupun budak budak, kalau kita tak didik dan bagitahu mana salah mana betul, nanti dia ingat dia betul padahal dia buat salah..

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP