Rabu, September 09, 2009

Lesung pengisar tepung warisan nenek moyang

Assalamualaikum w.b.t




Dulu mak saya ada lesung pengisar tepung ni...tapi sebab tak pakai mak letak jer belakang rumah..lama2 punah dan saya pun tak tau mana perginya lesung ni....sayang juga, tapi sekarang barulah saya terfikir kenapa tak selamatkan dari awal lesung tu...saya pun kecik2 bisa tengok mak saya kisar beras nak jadikan tepung beras...zaman sekarang pakai blender jer...dulu2 beriya2 memusing lesung ni...




Okay, ni gambar lesung ni saya skodeng dari laman jiran, yerlah taman ala-ala Bali adalah benda alah ni semua...kalau lesung sebenar ni ada satu kayu untuk pusing yang bahagian atas dia tu, tapi saya lupa pulak macamana kedudukan kayu untuk memusingnya tu....lubang yang bahagian atas tu untuk masukkan beras yang telah direndam...nanti beras tu akan keluar melalui mungcung depan tu...





Nilah muncung tempat beras yang dah hancur tu keluar...makanya jadiklah tepung beras...beras-beras yang dah hancur tu akan keluar meleleh dari celah2 batu ni dan akan masuk dalam laluan sekeliling lesung ni dan nanti orang yang dok kisar lesung ni akan kautlah beras yang hancur tadi dan bawa ke arah muncung tu...





Ni close up nya...sekarang ni jadik perhiasan taman jer...dah hilang fungsi sebenar lesung ni...kalau ada sesiapa yang masih gunakan lesung ni, bagitaulah macamana kedudukan kayu pemusing tu, saya betul2 tak ingat dah..balik kena tanya mak ni...sebab benda2 warisan macam ni kita kena pelihara, walaupun tak digunakan sekurang2nya boleh juga cerita kat anak2 kita nanti...







P/s: Gambar agak kurang cantik sebab saya skodeng dari celah pagar jer...

Wassalam

2 cetusan rasa:

lupekanje berkata...

salam..
banyak barangan camni yg cumer jadik pameran je sekarang...
klu masih ada simpan tu dah kira beruntung brg2 lama tu..klu tebiar sepi, tesorok celah stor...ato kat bakang rumah...bekulat..belapok..maka,
sekianlah sajer jawabnya.

Barang..biler dah lama, dah rosak..baru org nk carik...di kategorikan brg antik..naik harga smula.

orang...bila dah tua, dah nyanyok, ader tak org carik?

kayteeze berkata...

Salam dek.

Tengok lesung tu teringat masa kecik2 dulu. Mak kisar beras nak buat kuih... Sayangnya lesung tu entah ke mana.

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP