Isnin, Mei 03, 2010

Tak sangka dia dah pandai auta lah....

Assalamualaikum w.b.t



Sebagaimana diketahui (oleh sesetengah pembaca blog saya), suami saya yang stroke sejak 2006 kan tak bekerja, dan tak layak bekerja dah pun, dah hilang upaya.


Okay, tu takper, tak kerja tapi boleh dipanggil pesara, kerana berpencen 'ilat.


Tapi ni saya nak ceriat hal anak tunggal saya ni.


Dulu, masa tadika, mati2 tak benarkan ayah ambil dia balik dari tadika...


Sebabnya, malu, ayah OKU, ayah orang lain semua sempurna, ayah dia jer yang jalan senget, pakai tongkat, dahla penampilan ayahnya lain dari ayah orang lain...ayah orang lain datang ambil anak pakai kemeja, slack, handsome, kemas...


Tapi ayahnya datang dengan tongkat, pakai ketayap, pakai kurta......tambah2 katanya ayah dah tua...


Hishhh...hishh....anakku apa nak jadi ni?


Jenuh gak saya nasihat, kakak (panggilan dia) kena belajar terima hakikat, ramai lagi orang lain yg takde ayah langsung....


Dapat ayah OKU tak patut malu...kakak kena bangga, ayah kakak gigih dalam bertongkat datang ambil kakak.....kalau takde ayah langsung macamana?


Kakak patut bangga dapat ayah yang ikut sunnah, kalau ayah tak jaga solat 5 waktu, yang tu kakak patut malu....


Tapi dah namanya budak....macam tu jugaklah cara dia berfikir....kalau ayahnya hantar atau ambil dia tadika dulu, dia tak benarkan ayah turun dari kereta...nanti kawan2 nampak, kakak malu....



Bila dah darjah satu ni, lain plak citernya....


Mula2 tukar kelas lepas ujian bulanan pertama hari tu ada sessi perkenalan....


Masing2 kena bangun perkenalkan diri, dan bagitau mak dan ayah kerja dimana...


Pastu tang kerja saya dia cakap betul...memang dah lama dia pandai menyebut nama jabatan saya, tang ayahnya pun saya pernah bagitau yang ayahnya dulu kerja TM, kalau orang tanya bagitau ayah pesara TM....pasal dulu ada mak ayah kawan dia tanya ayah kerja apa, dia bantai bagitau tak kerja.... punyalah pelik orang tu....sampai kena bersoal jawab hal lain pulak (sampai terpecah rahsia ayah ayah ada 2 rumah, 2 bini...kan ker haru tu?)


Tapi baru2 ni lain lak citer yang timbul, bila cikgu tanya ayah kerja mana, dia kata selamba jer dia bagitau ayah kerja MAYBANK.....tak ker geram dengar tu...


Bila saya tanya kenapa tak terus terang, katanya kakak malas nak citerlah, kang cikgu tanya macam2, cakap jer kerja Maybank, takde sapa pun tanya.....


Pastu saya tanya dia, ker kakak malu?


Ha'ah, memang dia malu nak bagitau kawan2 ayahnya OKU, tak kerja.....


Anak, anak....camanalah nak bina keyakinan diri dia yang ada ayah OKU dan tak kerja tak perlu dimalukan.....
Wassalam

1 cetusan rasa:

Jiji berkata...

Dia dan pandai buat perbandingan dan tu kak.. alar kak ckp laa bapa bekerja sendiri. Janganla kata tak bekerja. Rasanya betul laa apa yg dia rasa ibu bekerja ayah tak bekerja.. kat situ dia dah nampak secara pratikal keadaan tersebut tak normal. Tapi dia tak faham.
Budak budak kan selalu banding banding "bapak kau kerja apa" bapak aku lagi terre," bapak aku polis" blablabalb@!~

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP