Ahad, Ogos 08, 2010

Apakah patut dilakukan kalau didatangi penjual di muka pintu rumah anda?

Assalamualaikum w.b.t


Pengalaman yang masih fresh ni, baru beberapa minit saja berlaku.


Saya didatangi seorang perempuan muda


Mengetuk pintu dan membawa sebundle borang warna hijau


Mengetuk berkali2..berkali2...tanpa henti!


saya sedang sibuk membasuh baju dan mengemas dapur


Ingatkan suami balik dr surau


Memang pintu tak kunci...sebab senang suami balik terus masuk jer...


Tapi biasanya grill akan tertutup rapat tapi kali ni suami xtutup pulak grill.


Geram jer...


Buka2 pintu adik ni terus hulur borang suruh isi...eh ingatkan pembanci ker hapa


Atau ingatkan budak ni dari J/K surau ker


Cara dia cakap tu macam nak ajak join kelas menjahit...


Macam wajib pulak, cara dia cakap tu....


Saya plak pakaian memang sangat2 tak sesuai nak tonjolkan diri, dari celahan pintu jer saya menjenguk....


Budak ni dari celahan pintu pun mata dia liar pandang dalam rumah...hisskkkkk


Dia hulur borang suruh isi saya kata tak minat menjahit...dia jawab takper kak, isi jer....


Napa akak tak minat...saya jawab akak sibuk!


Saya pun masuk dalam isi borang tu, dengan no telefon sekali, konon supaya bila ad akelas di lain masa bolehlah saya join


Borang tu simple jer....tapi siap minta no ic (saya tak isi) ..saya isi nama dan no hp jer...


Saya hukur balik borang tu....tapi adik tu kata lain plak


Dia kata, eh akak tak boleh isi, kalau isi borang ni akak kena bayar lima ringgit tau...


Kenapa akak isu kalau taknak join kelas?


Eh....kalau macam tu batalkan jerlah borang tu...saya jawab


Dia jawab..tak boleh kak...sebab akak dah isi akak kena bayar RM5.00


Laahhhh....photostate jerlah borang tu...bukan susah pun...


Dalam hati saya...apahal budak ni???


Takkan senang2 nak ambik duit orang plak? Bukan RM1.00 tapi RM5.00 sekaligus tuuu....


Walaupun macam kurang ajar saya tadi tapi macam tertanya2, apa kes senang sgt nak carik duit ni?










Wassalam

3 cetusan rasa:

Muhammad Izuan berkata...

Salam. akak x bg la kan?? then dia blah camtu je?? memang benci dengan tipu helah/ taktik dorang nih...

pernah seorang perempuan muda datang. time tu saya kecik lagi. masa tu ayah dan mak saya ada kat rumah. x ingat dah ape dia jual. memang ayat dia berbelit2. mula2 cakap bukan nak jual barang. last2 dia paksa beli. ayah saya cakap xnak beli... tapi dia paksa jugak... xnak balik2 dari rumah. kemudian ayah saya terpaksa cakap benda yang teruk supaya dia blah. ayah saya cakap dia suka meraba perempuan... kalau tak nak kena raba, balik la. perempuan tu balik dalam keadaan merungut seorang diri dan menghentak2 kaki.

bukan tak menghormati. faham mereka jugak cari rezeki. tapi lebih baik keje kat gerai makan ke, daripada keje tipu orang. rimas. dah orang kata xnak, xnak la. jgn paksa2. lagi pun kalau nak beli something, kat kedai kan berlambak.

* sekadar pandangan.

ibuayu berkata...

apa kesudahannya..senang2 nak duit org kan..geramnya

Unknown berkata...

salam tuan rumah...

citer tergantung...so apa endingnya?

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP