Rabu, Mei 14, 2008

Aduh!

Assalamualaikum w.b.t

Bulan ni kali ketiga dah ni sakit kepala. Kali ni dah dua malam dah sakit kepala. Takleh langsung ada masalah, kesannya mesti sakit kepala. Malam tadi kononnya nak ke klinik nak checklah apa yang patut. Tapi dah ke kedai makan tomyam dengan ayah dan Hani, perut dah kenyang balik jer terus.

Hari ni ingatkan akan ada masalah baru lagi. Mujur gak yang marah tu outstation hari ni. Petang baru balik, masa ni saya dah nak melangkah balik, tapi kena panggil pulak dah! Jam 6.30 baru dapat ambik Hani. terbang RM 10 hari ni sebab bayar OT cikgu Hani.

Semalam ayah ada bicara harta sepencarian dengan ex 1st wife dia. Saya malas nak ke court. Bicara lepas saya dah kena sound dengan 'kak nani', ex wife dia tu katanya, "kau jangan campur urusan keluarga kitaorang, kau tak tau apa!"

Saya jawab, "Eh..kak, saya datang temankan abang, takkan akak tak nampak abang tu, saya datang ni hanya temankan suami saya, kalau apa2 berlaku senanglah, takkan nak biarkan jer, akak tengoklah sendiri tu" ...

Masa tu, Iza, anak bongsu yang jadik saksi bagi pihak palintif (kak nani)ada, saya sempat gak sound Iza yang buat tak tau pada ayah dia, "Za, pergilah salam ayah tu"...Iza masam jer muka dia, sambil2 tu dia sound mak dia yang cakap dengan saya tu, iza kata, "mak, dah2lah tu..."

Iza ni pun satu hal, dibantainya ayah dia cukup2 dalam court masa dia bagi keterangan, benda yang dia tak tau pun dibantainya jawab seolah2 dia tau, saya agak mesti skrip yang dia nak jawab tu, mak atau lawyer mak dia ajar.

Bukan apa harta yang direbutkan, adalah 6 harta...rumah, kenderaan dan tanah. Bayangkan iza umur 12 tahun masa diorang bercerai, apa sangatlah yang dia tau. Dah 10tahun dah bercerai, tapi dia jawab 'bias' pada mak dia. Yerlah dah hari2 duduk dengan mak, mesti sebelah pada mak. Walhal dulu menangis2 masa dia nak buat keputusan pilih hak penjagaan. Dia nak duduk dgn ayah, tapi mak dia ugut macam2 dia terpaksa pilih mak jugak!

Tak taulah iza ni dapat SPM berapa, berapa kali saya dah tanya kat ayah, iza ni dah 22 tahun umur baru ambik SPM, dengar2nya nak ke Jordon, ayah malas dah nak ambik tau, ada dengar2 jugak katanya nak ke Yaman kalau layak...sampai sekarang ayah tawar hati dengan Iza, anak bongsu dia nilah dulu bukan main sayang lagi...sekarang dua anak perempuan jerlah jadik penawar buah hati dia, hani shakira dan Hani suhaila, kalau dalam perut kak aza pompuan jugak dapatlah gantikan iza yang dah tak ingat ayah tuuuu...

Angah dan along pun lama dah tak dengar cerita. Tak taulah apa citernya dua beradik tu. Entahlah masing2 macam dah takde ayah jer lagaknya. Ker saya yang bersangka buruk? rasanya tak kot! Sebab kak Aza pun kalau tercerita dengan saya isu ni, sure dia pun kutuk2 anak 1st wive dan 1st wife tu [bekas madu dia jugak,kan?]

Apapun, saya ni masih gak tebal kasihan kat hj, benarnya semalam nak gak ke court bagi sokongan moral, tapi bila pk masalah sendiri [hal kena marah tulah], saya malas nak tambah beban kat kepala ni...jam 11.30 a.m pak hj call ajak lunch. Pergilah jugak, nanti marajuk pulak,kan! Masa makan pun takdelah saya tanya sangat pasal kes sebab rasanya kalau tau banyak pun takde apa leh tolong pun. Lainler kalau saya boleh tolong bawakkan kes tu, bolehler saya belasah kak nani tu soalan2 power! tapi lawyer yang pak hj lantik tu pun cukup power dah....yerlah import dari KL lagi tuuu...sekali datang bayar RM 300, kalau service tak memuaskan jugak..tak dapeklah den nak nolong eh....

Ehhh..bebel ke lain pulak dah...bukan apa, kesian pak hj dok tanggung dan pk hal bicara ni tak habis2 dari 2003 lagi. Berapa kali dan lawyer masing2 bincang dan buat tawar menawar penyelesaian tapi dah dua2 taknak mengalah gituler gayanya. Kang nasihat lebih2 kita lak kena sound..baik buat tak tau jer, paling2 kalau dah rasa geram bincanglah kami bini2 [kak aza dgn saya ler] tapi sudahnya takde penyelesaian sebab dua2 kami tak berani nak bagi cadangan kat pak hj sebab isu harta sepen carian ni sensitif woooo...takut dikata ada kepentingan lak!

Di sebalik gambar ada cerita

Tadi terjumpa cd yang ayah simpan gambar2 tahun 2004. Ni sikit saya masukkan. Jenuh lak nak tunggu upload gambar. letih + malas nak tunggu dah. Cukuplah tu. Takyah caption, agak2lah sendiri yer.









Isnin, Mei 12, 2008

Journey to JB

Assalamualaikum w.b.t


Saya baru balik dari JB. Penatlah jugak sebab saya yang drive. Ayah dan hani ikut sama. Asalnya nak pergi sorang sebab panggil satu saksi jer, rasa tak berbaloi nak drive. Semalam kononnya nak tinggalkan Hani dengan Cikgu Ida , memang dah janji pun nak hantar Hani ahad tu sebabnya isnin tu hani exam. Tapi jumaat Cikgu ida kata exam delay sehari sebab ada lawatan org luar ke taska Hani.

Okaylah... itu citer hani. Semalam ayah pulak kata nak ikut jugak. Asalnya saya hanya nak naik bas jer, suh ayah hantar beli tiket. Dah ayah nak ikut kurang nyiru dulang saya tadahkan. Semalam jam 1030 hrs kami bertolak sampai JB dalam 1330 hrs. Duduk di Tropical Inn jer [nyesal pulak sebab takde swimmning poll rupanya, sian hani]. Lagipun senang parking sebab dekat ayah nak jalan, kebetulan surau pun dekat jer.


Hari ni habis kes jam 1230 hrs kes habis kami terus cek out dan balik. Dalam perjalanan bertubi2 panggilan masuk dari rumah peedee. Rupanya kak aza nak bagitau ada orang surau meninggal, muda lagi kebetulan ayah baik dengan budak tu. So kami tak singgah makan pun sebagaimana perancangan awal sebab ayah nak ziarah kematian tu. Penat dan laparnya... hanya singgah R&R ayer keroh [asalnya sggah solat dan makan tp usai solat ayah tggu kat keter dah]..sedihnyalah haiii...

Ok yer...kan ada hari tertentu kita akan rasa semua yang kita buat menjadi serba tak kena? Semua rasa salah dan memalukan ajer. Hari ni itulah yang saya rasa, pagi2 lagi masa sarapan saya dah mula rasa macam tak sedap jer nak bicara. Tak happy, rasa macam takkan berjalan lancar...

Banyak pulak insiden yang memalukan saya dalam court tadi. Dua kali hp saya berbunyi, dan dua2 kali tu pulak kena sound dengan hakim [rasa macam org bodoh dan tak faham nahasa plak]. Memang saya dah matikan hp dari awal. Tapi masa saya tunggu nombor kes saya dipanggil polis mahkamah tu bagitau IO kes yg saya bawak tu panggil saya.

So saya keluar rupanya saksi yang paling memeningkan kepala tu datang pulak. saya ingat tak datang. So saya buatlah call pada Pegawai pendakwa senior tanya pandangan, lepas tu masuk balik court tapi lupa offkan hp. Yang malangnya hp tu bunyilak tu..dahlah lagunya "because you love me", bukan main kuat lagi..eii malunya..., sekali lagi bunyi masa saya baru nak start tanya polis [saksi saya hari ni] soalan pertama, sambil hakim tulis, dia sound lagi, "kan saya dah cakap matikan hp...berbunyi lagiii..."


Pendekkan citerlak ek? Saksi 'mangkuk ayun' tu dulu dah bg keterangan tapi dia cakap bohong (turn hostile) tak sama keterangan sebelum ni..alah dulu kes video Lingam kan ada polis pompuan tu cakap lain so saya kena buat impeachment prosiding (mencabar kebolehpercayaan saksi) tapi masalahnya saya tak sedia hari ni. Hakim ngan lawyer suh jugak...eiiii saya tak sedia... yg lawyer plak cuti panjang nak gi umrah so laaamaaaa carik masa sesuai akhirnya 22 mei ni tarikh bicara nya. 10 hari jer dr sekarang kan?

Ok citer pk hj plak, Pak haji ni kan dari dulu kalau bawak dia ke Jb mesti [samada dia nak ikut atau saya yang iya2 nak ajak] mesti ada jer ketikanya dia 'bermuka masam', sebab boring tunggu kat bilik masa saya kat court. Setiap kali dia buat muka masam tu rasa serik sangat nak bawak/ajak dia, tapi bila tengok muka anak dara tu yang happy rasanya biarlah saya menghadap muka pak hj yang masam dan kalau rasa 'menyampah' dan nyesal, borak2 dan pandang jer muka anak dara tu..abis citer...nampaknya nilah kos melepas nak bagi hani gembira, kenalah plak mengadap muka pak hj yg masam tu....

Bila sampai rumah tadi, pak hj tak turun pun, stop depan pagar [w.pun saya drive dah dia arah stop kat luar, stop jerlah] pastu dia blah balik peedee. Eii kalau nak kutuk dan nak tengok negative side banyak sangatlah cumak kitak malas mau fikir...buat rosak dan poning kepalo den ajoorr...hanya fikirkan besar pahalanya kalau pak hj gi ziarah orang meninggal..ntah sempat ntah tidak tuuu...dah kebumi kot...

Hari ibu yer semalam? Tak sempat ucap dan buat apa pun kat mak, insyaallah mak saya akan ikut rombongan tadika anak saudara kat kg 18 mei ni ke peedee, saya akan ambik dia kat sana bawak lepak2 rumah kak aza [jenuh dah kak aza ajak mak saya bertandang ke rumah dia, kali ni tertunailah kot!] sebab mak saya tak pernah ke pd sejak saya dok seremban ni..mana taknya anaknya sibuk memanjang...mak saya pun serik nak datang, sebab last datang hari tu kerap sangat saya sampai malam dok kat office..so kali ni nak bawak dia sama 21 mei ni ke JB ataupun kalau dia nak saya drop dia dengan hani kat Kluang rumah kakak saya...mesti dia dan hani happy, balik saya ambiklah balik...rancang jer ni...kalau diizinkan Allah lah..

Sabtu, Mei 10, 2008

Tambah tua setahun

10 May hari ni hari jadi saya. Tambah tua setahun lagi. Maksudnya tarikh kematian [mungkin] makin hampir. Rambut pun dah mula beruban ni, yang gugur pun dah banyak. Gigi pun dah ada yang berlubang. Ingatan toksah cakaplah banyak benda dah mula lupa. Hani pun pandai tegur.."ammie ni asyik lupa jer". So alasan lupa janganlah cakap kat dia mesti dia kata .."yerlah ammie kan dah tua..."

Macam tahun2 lalu sejak kerja di sini, ada seorang pegaewai muda setahun dari saya yang berkongsi hari jadi dan seorang lagi di Melaka. Yang di N9 ni tiap2 tahun send sms tepat jam 12.01 malam. Tu jerlah satu2nya ucapan harijadi. Pelik?

Takdelah kan...?

Apa yang ada pada tarikh lahir? Saya rasa mak saya pun tak ingat tarikh dia lahirkan anak bongsu dia ni. Yerlah dia lahirkan saya anak ke 5 dia pada umur dia 30 tahun, sekarang dia nak masuk 64 tahun. Lama sangat dah kan? Kakak atas saya 2 tahun pun lahir may, pada 13 mei...

Pak haji langsung tak ucap, standard dialah tu dari kahwin dulu mana ada tarikh yang penting bagi dia melainkan yang dia pentingkan tarikh dia nak keluar dakwah, tarikh road tax mati, tarikh lahir anak pun dia tak ambik pot.

Maka saya pun tak heranlah. Tak sedih sikit pun. Alangkan mak yang lahirkan kita bpun tak ingat takkan suami yang setakat tidur sekatil ni jer nak ingat, betul tak? Takdelah nak romantik2 bagi bunga ke apa, atau barang kemas ker..jangan harapler..ahhh ucapan pun takde.

Ada jugak jam 12 tadi sms dia.."bang, bini abang tambah tua setahun usianya..." senyap..takde jawapan. rupanya sejam kemudian dia balik sini. takde pulak cakap hal harijadi saya ni, saya lak bukak cerita kata, "kakak nak bagi ammie hadiah...tapi dia suh ammie belikan.." pak hj senyum jer..sebab dia dah asyik kena urut kat kerusi...cam biasalah dia masuk pintu bukan carik anak dengan isteri, mesti terus landing urut badan.

Pendek cerita....kononnya terfikir hari tu 10 may nak bawa Hani dan pak hj makan [kalau dia naklah..tapi rasanya kedai begini dia tak suka sebab dia was-was]kat secret resepi sambil makan sepotong dua kek tapi nampaknya kena save duit lah bulan ni..dah nak parah ni...sebab nak kena standby duit nak out station lak esok. Hujung bulan lama lagi. Takde duit bukan ada sapa boleh mengadu minta duit..sendiri kena beringatlah mana yg agak2 boleh skip tu takyahlah dok gatal nak buang duit. Masa2 camni RM50 pun besar nilainya kalau tak saja jer buang RM50 beli benda bukan2 untuk hani....


Harapan saya dalam usia akan datang ni saya akan dapat tambah amal dan ditambah kesabaran saya dalam menempuh hidup yang sangat mencabar ni. Untuk rumahtangga saya harap sangat dapat tambah anak sorang pun jadilah kalau lebih lagi bagus sebab umur dah meningkat kesuburan pun terjejas apatah lagi asyik tension jer. takkan Kak Aza jer luaskan empayar..saya nak jugak empayar yg kuat dan kukuh [biasalah poligami ni nak gak tarik perhatian suami melalui anak2 kan?]

Dalam kerjaya sebenarnya saya tak ada target yang tinggi, asalkan orang tak ganggu saya dan kerja tak pening kepala sangat pun jadiklah. Semalam baru kena marah kaw2 ngan OC (pengarah)..luckily i'm lady..kalau tak katanya lagi teruk saya kena marah [ni timbalan 1 bagitau petang smlm dia datang bincang2 kat bilik saya dengan ketua cawangan Pedee]. kami post mortem balik, takdelah salah besar tapi taulah bila deal dgn sisatan/tgkap orng/undang2/barang kes/evidence dll mana leh main2.

Dua benda saya dengar berulang2 semalam.."need to know basis" dan "secrecy" pastu siap cakap ala2 ugut/warning, "salwa..u kerja dah berapa tahun takkan u tak tau pasal secrecy... saya nak now u buat mesyuarat, panggil semua anak buah u, ajar pasal 'need to know basis..u warn budak2 siasatan, u siasat mcam mana benda ni boleh berlaku...apa2 hal lepas ni refer u atau saya..jangan lepas dari sini, apa2 hal terima instruction dari saya jer".

Faham...faham..saya yg menurut perintah! Doa dan harapan saya biarlah saya cepat keluar dari sini...nak sambung master pulak asyik jabatan tangguh2 jer..hari tu macam nak start sangat dah..tup2 tunda januari, pastu jun la ni dengar Julai lak...ntah2 terus tak jadik kot? Kalau tak jadi haruslah saya fikirkan alternatif..either mintak tukar negeri lain atau tukar unit...

Hari ni pak hj bagi RM 21.00 pada Hani sebab Hani kata Hani lapar..pastu saya lak cakap lauk takde dalam peti pasal bajet nak ke kedai kena potong..save duit, hujung bulan lambat lagi..[sajer cakap camtu, kasi syahdu sikit ayah dengar...]Hani tu lapar nasik sebenarnya, tapi perut dia kenyang dah makan macam2...makan keropok, biskut, coco crunch...tapi ayah bagi ni Hani suka bukan main.."banyaknyeeeerr ammie...21...[duit seringgit2 sebenarnya, tak taulah pak hj seluk kocek terus hulur kat Hani segumpal...terus hani masuk kocek jeans dia...dengan suker hatinya ajal ammie keluar makan...lawak2....

Jumaat, Mei 09, 2008

Buah hati yang sakitkan hati

Hani ni memang mengada-ngada. Kalau tak ammie tolong buat semua pakai takkan bergeraklah. Tapi dia bukannya malas. Cuma tak kena cara kita suruh. Kalau kena caranya bukan main rajin. Kalau boleh semua benda dia nak tolong buat. Menyapu sampah paling dia minta. Cakap jer, tapi semuanya kena puji dan cakap lembut2dengan dia.

Contoh ayat;

~mana anak solehah ammie ni, bolehtak anak solehah ammie ni tolong…..<-- gerenti dia buat lepas tu ~mana budak comel paling cantik sekali <-- bila dia angkat tangan atau respond bolehlah mula bagi arahan…


~anak ammie ada sorang jer kan..boleh tak anak ammie tolong ammie dia …<-- bila dah sengih2 tu suruh jerlah Kalau malam nak tido pun kena pujuk2 dulu jugak, kena main2, gurau2, geletek2…dan kena bawak dia betul2 letak bawah ketiak ammie dan peluk dia serapat2nya, tak boleh ada halangan atau ada ruang sikitpun …dan juga kena cium dahi, dagu, hidung dia baru lah dia senang hati nak tido…dah tu mesti nak tanya ammie dulu…ammie sayang kakak tak?, pastu bila jawab sayang..mesti dia cakap, “kakak pun saaaayang sangat ammie”. Kalau tak peluk dia rapat2 mesti dia buat2 merajuk dan cakap, “ammie tak sayang kakak, sebab ammie tak peluk kakak rapat2”… Susah ada anak sorang ni…semuanya nak bergantung kat kita jer…membontot jer taunya kalau kat rumah tu. Ingatkan makin besar makin berdikari tapi makin besar makinlah manja. Saya plak sekarang dah kurang garang banding dulu, yerlah dia dah besar dan boleh fikir dan dah sekolah pun saya pun kenalah berubah taklehlah nak garang sepanjang masa. Selagi boleh sabar saya cuba bertenang dan bersabar. Lagipun kang kalau dia cerita saya marah [dera] dia kat sekolah saya yang malu…. Kalau orang lain anak sorang mungkin dia ada ayah dekat dia untuk tampung apa2 kekuarangan atau bila kena marah dengan ibu. Tapi Hani kalau kena marah dengan saya dia kenalah telan [tanggung] sendiri takleh nak minta atau bergantung dengan sapa2 nak pujuk atau nak marah saya balik bagi pihak Hani. Kesian dia kan? Ehh..bila tulis ni baru saya perasan point yg ni…tersedihlak kejap! Pagi ni, saya terbangun lambat, hani patut masuk jam 7 kan tapi since saya mula hantar dia dulu jam 8 maka saya tengok cikgu takde hal maka saya teruskan juga hantar jam 8 tapi pagi ni terlajak hantar jam 8.10. Dah beratur dah pun. Dahlah memaang bangun lambat…jadik lagi lambat sebab hani pnya peel. Susu buat awal terus kejut dia, ambik baju dia saya dah iron awal2, abis hisup botol terus suh dia masuk toilet..alaah 4 langkah jer masuk toilet dah…ubat gigi dah siap2 letak kat brush tinggal nak ambik gosok jer…sya cakap ammie nak gosok baju ammie jap…sebab saya ni ada baju dah siap gosok tapi kadang2 saya tukar fikiran ambik baju lain..gosok pun kat bahagian ‘bontot’ yg terlebih kedut jer pastu tudung pun gosok ala kadar… Tup2 tengok dia bogel2 masuk bilik solat tmpat saya gosok baju tu. Marahlah kan..setakat ambik berus gosok gigi sendiri pun tunggu amie, takkan tak boleh buat sendiri. Biasa saya gosokkan jugak, kadang dia tapi hari ni dah lambat buatlah sendiri. Kat sekolah semua tu buat sendri pun..mandi pakai baju, masukkan baju dlm beg ..boleh pulak? Dalam hati sbar, tapi mulut bagi arahan jugak, dia jawab..”kakak nak ammie buatkan”..saya kata ”pergilah buat, ammie sikit lagi siap ni, kang ammie datanglah….” Siap dia kata “takmo nak tunggu ammie juagk”. Ehh..budak ni darah dah naik kepala dah ni..masa ni jam pulak dah bunyi jam 8… Terus masuk bilik air ambik getah paip..hati dah panas ni, masa ni saya dah mandi dengan towel jer pun…[suspend kan?] apa lagi…tak tahan geram dah ni..semua benda kita nak buat sorang…letihlah kan? Dari kecik dulu dahlah semua benda kita buat takkan nak masuk 5 tahun tak boleh nak tolong ammie sikitpun, bukan tolong apa, tolong gosok gigi sendiri, bukan suh gosokkan gigi ammie [kata2 ni terkeluar masa saya berleterkan dia masa pakaikan dia baju kemudiannya] pastu saya bukak paip, saya terus tonyohnya getah paip tu kat kepala dia. Rasanya takdelah sakit sangat cuma dia terkejut kot sebab dia ingat saya tak marah tapi rupanya saya ambik air saya tonyoh sekaligus siram kepala dia…walhal saya selalu tak basahkan rambut sebelah pagi sebab nanti rambutnya berbau…terus dia nangis sakan dan bercangkung kat lantai…saya apa lagi tangan jaan mulut pun jalanlah…siap mandikan sambil dia nangis tu senang saya tonyoh jer mulut dia yg terbukak tu saya gosokkan gigi dia…dia terus-terusan nangis…{oh ya salah saya sebenarnya lambat…dahtu pagi ni plak perut sakit…tu yang tambah lambat sebab nature call tu lama sangat..akhirnya hani jadik mangsa} Sambil pakai baju tu dok panggil2 ayah..ayah..[standardlah tu]…lantaklerrr…ambik beg baju dia, fail, beg saya terus blah…sementara panaskan enjin keter, dialkan nombor ayah, dalam tersedu-sedan nangis tu ambiklak hp sya terus cakap dengan ayah…uii sedih tul diolog dia…. “kakak nak duduk dengan ayah…ammie buat kakak, ammie ambik getah paip tu ammie buat kat kepala kakak…” adalah lagi dia cakap..pastu diam agaknya ayah plak cakap pujuk2 dia…last sekali dia kata, “ok…wa’alalikumsalam’…hishh sedihlak dan menyesal pun ada…. Saya pun lepas tu pk camana nak betulkan balik ni? Lepas cakap dengan ayah sedu sedan dia tak habis lagi, dia masih nangis saya suh ambik tisu lap air mata pun dia jawab,..”kakak tak kawan ammie, ammie buat kakak, kakak kawan ayah jer” pastu saya cakaplah sian ammie, anak ammie sorang jer kalau tak kawan sapalah ammie nak kawan…dia jawab..”ammie kawanlah denagn pokok’[masa ni mata dia menjeling tepi jalan nampak pokok]. Pastu saya cakaplah pujuk dia lagi…dia jawab balik, “ammie jangan cakap dengan kakak lagi, ammie cakaplah dengan diri sendiri jer”. Wah…saya pun mulalah cakap dengan diri sendiri…ni dialog saya cakap denagn diri sendiri….hah macam2 cara nak tackle anak merajuk nikan? Tulah kami ni dok berdua jer..terpaksalah wujudkan watak baru… *suara saya ^suara saya yg dibuat2 dan dihaluskan [berlakon] *salwa..salwa..napa awak buat anak awak pagi tadi? ^ntahlah..saya pun nyesal gak..tapi anak saya lah tu…asyik nak manja jer..summer taknak buat sendiri’ *yerlah anak awak tu manja kan..sian kat awak… ^ha’ah saya pun nak mintak maaf dengan dia jugak… *tulah sian dia…awak pujuklah dia ^saya nak pujuk dia tapi dialah tak nak kawan dan taknak cakap dengan saya *awak cakaplah dia comel..dia cantik.. ^dia taknak cakap dengan saya dia suh saya cakap dengan diri sendiri ~masa ni dia dah senyum2 dah jeling2 kat saya…. ^takperlah petang nanti saya pujuk dia bawak dia pergi jalan2… kami pun sampai kat sekolah dia…oh ya..masa nangis tadi dia ambik bear dia yg saya beli masa dia kecik. Dia peluk jer bear tu…dari rumah sampai sekolah…tak pernah2 bawak bear dia…terus hantar dia dan dia terus beratur..masa ni air mata meleleh lagi…sian kan? Semalam khamis pagi as usual ayah ada dan saya hantar hani naik keter dgn ayah sebab malam tu kerja balik lambat. Ptg rabu ayah dtg dari peedee masa ni saya plak ada kerja kat Peedee dr tengahari so sy suh ayah amik hani kat sekolah sebab jam 6 saya di lebuhraya lagi. Ayah ambik dan saya suh ayah hantar haninterus ke off saya dr taska dia, ayah samapi saya tak sampai lagi, saya suh jer ayah tinggalkan hani kat pengawal [budak ni baik gak dengan hani].. saya sampai jer hani tengah tengok ikan dalam kolam. Pendek citer sampailah ke malam saya kat off lagi. Hani lak boleh bawak diri kawan dengan budak2 off, siap masuk bilik peg saya yg suka kat dia [almaklumler comei lagi pandai cakap lak tu, sumer suka dia]…siap pegawai saya keluar makan dia nak ikut..”okaylah korang bawaklah dia…” saya bagi jer pun..sebab ada sorang peg pompuan..”kak isma” yang baik ngan hani. Sampai ayah balik ambik saya 10.30 [keter saya tinggal off] hani tak balik lagi..tunggu 20 minit baru dia balik…suka betul dia kawan2 orang besar…malam tadi pun ambik hani lewat…dia duduklah dengan 4 orang cikgu dia kat sekolah [cikgu yg tinggal kat sekolah]….sian dia kan..very the indpendent hani ni..mak dia jer kadang2 tak hargai…letak jer kat mana hani ni boleh ajer dia sesuaikan diri..apa orang tanya semua dia dah boleh cerita/jelaskan/ boleh lak bagi komen lagi…ni budak2 pejabat saya lah citer balik kat sata..”bijak anak puan tu..comel anak puan tu…bla bla…” tulah saya jer kadang2 tak perasan..dok dera2 dia…

Rabu, Mei 07, 2008

Kak Aza punya cerita plak

Rasakan entry ke 3 kali ni sekaligus jer sebab esok lusa sibuk, lagipun kat off kira takleh update, kat rumah malam dok bantu hani buat kerja sekolah yang sah2 banyak. Weekend plak berebut dengan hani dan pak hj nak guna pc...saya pun rela beralah sebab tengah giler buat jahitan tu kan...biar cepat siapnya....

weekend minggu sebelum saya ke JB tu saya gi Peedee. dua2 hari saya ke peedee, sabtu dan ahad, masa ni hj keluar 3 hari so dia takdelah kat rumah kak aza. Saya pergi sebab HQ ada buat program kat peedee so pengarah mintak saya dengan timbalan dia pergi wakil dialah kan...saya bawak jer Hani lantakler...saya cadang sabtu tu nak tido rumah kak aza sebab pagi ahad tu dah ada program lagi tapi sebab dinner habis jam 11 malam maka terlalu lewat malas nak kacau kak aza.

Balik program ahad tu (sukaneka sebenarnya) tengahari saya pun pergilah rumah kak aza kononnya nak tumpang mandi jer pastu lepak2 jap...sebab hani sibuk ajak saya mandi manda kat pantai..sib baik bawak persalinan, Tup2 sampai ke malam lepak. maghrib baru balik seremban balik. Tau jerlah dua madu dah berjumpa dalam keadaan laki takder kira peluangler nak mengutuk laki kan?

Kak aza takderlah kutuk2 laki dia tu..saya niler yang lebih2 yerlah kak aza apa yang kurangkan, semuanya lebih..nak-naknya masa giliran sah2 berkepit siang malam 24 jam (bersangka buruk lagi tu) pasal hj tak kejer, budak dua org sekolah hanya Zubair jerlah yang ada. Mujur gak weekend kat umah saya..kalau tak lagilah pak hj tu 'mua'kan sangat bininya tu...

So saya dah plan dah nak tau apa pandangan kak aza yang sebulan lebih hj tak balik rumah saya tu..saja provok dia...saya start

  • "kak..akak tau tak yang abang tak balik tu...malas saya nak layan kerenah dia kak, kalau nak balik, balik ler....tak balik lantak dia ler..macam saya dah takde perasaan dah kak"

  • "tuler akak perli dia gak wa, akak cakap ..haaai senang jer ati abang..abang ni rumah satu jer ker?"..dia senyap jer terus keluar gi surau..akak nampak berubah air muka dia...macam muka tak siap tu..."

  • Ntahlah kak..masa abang tak balik hari tu saya rasa enjoy pulak dia takde, macam takde sebab nak call dia pujuk dia suh balik. Rasa macam dah takde sayang dah...

  • wa...sayang takde takper 'kasihan' kena ada...dari kasihan tu kita boleh khidmat...jangan kasihan tu pun terus hilang...asalkan kasihan tu ada lagi boleh teruskan

Adalah banyak lagi saya citer kat kak Aza perasaan saya, apa hj buat kat saya, saya tekan kan kat dia yang sebenarnya hj ada ker takder ker kat rumah saya tak ada apa2 perubahan fizikal dan takde menyumbang atau menambah apa2...(dahsyat statement ni kan) saya kata saya sebeanrnya ada gak hati nak call pujuk hj balik tapi saya tak dapat carik sebab yang kukuh apa sebabnya saya perlu dia balik selain alasan keperluan batin. Nanti kang hj kata saya nakkan tubuh dia jer..tanggungjawab lain (permintaan dia pada sayalah) saya tak laksanakan, lain plak ditohmahnya saya ni...

So kak aza cam biasa dia ni kan pandai cakap siap bersimpul2 bahasa lagi, nashat saya lah..gitu gini dan saya nampak yang dia takdelah ambik kesempatan atas masalah rumahtangga saya cuma dia taknak masuk campur dalam sangat sebab dia memang camtu..rasanya bermadu dah 7 tahun kami saling menganali sifat masing2...Hani nak tinggal peedee so saya sms hj cakap nak tinggalkan hani, boleh plak orang tua tu balik kejap kebetulan hantar Uda (uda ikut keluar 3 hari) pastu saya dengan kak aza pandang jer dr sliding door, rupanya pak hj tunggu bini2 dia keluar sebab dia nak jumpa lah tu...kak aza cakap, 'wa kau keluarlah... kau dah siap tu abang nak jumpa tu...

Saya keluar tengok pak hj sengih2 dalam keter tu..dia memang suka kalau saya berbaik2 dengan kak aza..kira saya datang rumah kak aza ni dia memang berbesar hati sungguh2 lah terus jadik baik semacam jer dengan saya siap tanya, "bila balik seremban?"..saya jawab, "nak baliklah ni". adalah basi basa lagi..pastu saya masuk rumah konon nak baliklah tapi tak jadik2 jugak, sampai dah matahari tenggelam baru nak balik. Sampai seremban rumah saya tengok2 pak hj dah ada kat rumah tengah mengadap PC..boleh dia tak bagitau saya dia nak balik seremban...tengoklah tu, buat baik sikit dengan madu jer dia dah mula tunjuk baik dengan saya...senang jer pulak nak tackle dia .... kira ni benda baru ni...

So sekarang ni pak hj dah ok sikit, tapi tetap takde call langsung mcam dulu, bukan susah sangat nak call malam2 sekejap bill bukannya kena bayar pun.. dulu staff TM kan? macam tak ingat langsung ada sorang anak kat sini...

Yang pak hj keluar masturat tu kat Gemas, ingatkan hari isnin tu tangguh, kami dua orang berjoli lah melepak dengan jayanya kat umah..nonton TV, tengok cd dan menggunakan masa kami berdua bercanda mesra. Tup2 tengah suap Hani makan petang tu, pak hj plak balik... spontan jer saya cakap kat hani.."aamak ayah baliklah tak dapat ammie rehat lagi..tak best arr" Hani bolehlah pulak jawab.."a'ahlah ammie ayah ni balik pulak, kakak rasa kakak pun nak berpisahlah dengan ayah" <-- suka2 jer dia ni cakap kelakar plak saya...tapi bila ayah ada dialah paling manja skit2 merajuk pastu nangis gi kat ayah....meluat!!!

Pak haji balik ahad tu bawaklah pulak si Zubair...budak 3 tahun lebih ni payah tul saya dan dia nak manja2 dan mesra2, ntah napa macam saya tak suka jer kat dia dan dia pun macam tak suka saya kot...dia pun kalau saya suh apa2 cam degil jer...geram jer tengok dia...malam tu makan gula2 m&m ats skatil siap kena cadar lagi, pastu siap terberak dalam pampers lagi...sib baik Hani sanggup layan dia ambik pampers masuk plastik sya mana tahan nak muntah! Dah tu 3 pagi bangun nak susu terpaksalah saya yang berzaman tak bangun malam buat susu berkorban sebab pak hj terkial2 nak turun katil konon nak buatkanler anak bujang dia tu susu tak sampai hatilah pulak....pagi tu pun zubair buat hal takmo buka pampers...lantaklah dia...

Okler..panjang gak kan?

Hajat Hani tertunai sudah!

Ini cerita yang berlaku pada hari buruh minggu lalu....



Happy sebab janji2 ammie ditepati




Uiisshhh tak sabarnya masa ni nak tunggu manalah yang ammie cakap ni?




Waaahhh happy nyer tak tau duk diam....macam monyet dapat bunga gayanya!



penat berdiri kat tengah pandang kat tingkap pulak


Haaaah..ni balik dah penat dah ni...tak larat jer kan muka dia?




Sebelum dapat duduk kat atas tu...lama dia bercangkung kat kaki saya peluk tiang ni...sian dia! Nampak lutut kat kepala Hani tu..takde belas kasihan bagi can kat Hani duduk..anak muda zaman sekarang camniker dok sms dan belek hp jer?


Ni masa 1 mei hari tu, saya bawa Hani naik komuter, untuk dia kali kedua sebenarnya sebab kali pertama dulu dia masa umur setahun saya bawa dia dr stesyen seremban ke stesyen bangi pergi ziarah Kak Aza kat Pusat Rawatan Az Zahrah bersalinkan Zubair...dia tak ingat dah pun...so memang excitedlah dia sebab plan mengejut jer ni..keluar makan petang tu, tiba2 rasa macam nak bawak dia naik komuter, tapi masa ni dilemma lagi sebab dah lewat jam 5 pun...so kami makan kat McD Parkson dalam 5.30 tu saya fikir alang2 dah keluar bawak jerlah dia...masa nak beli tiket tu kononnnya nak naik dan kemudian patah balik jer tapi fikir2 elok gak gi ronda2 Mid Valley....lagipun bukan banyak sangat kos nak bagi kegembiraan kat Hani ni...


Punyalah ad hoc punya program....naik komuter masa tu dah 6.15 petang..sampai mid valley dah 7 lebih sikit..bayangkanler tu..lagipun senang sikit jalan sebab uzur takdelah terkejar2. Tengok muka Hani yang happy dan tanya macam2 dalam train tu saya rasa macam berbaloi dan tak ternilai dengan kata2 kegembiraan yg terpancar kat wajah dia...

Masa pergi tak ramai orang maka dapatlah bersantaian dia ...ke depan kebelakang dia jalan..syok jer saya tengok dia kononnnya dia nak tunjuk kat saya dia boleh kawal badan dia jalan2 tak jatuh lah tu...walhal masa ni semua orang dok pandang dia..senyum2..agaknya diorang fikir jakun sungguh budak ni? tapi bila diorang dengar hani tanya macam2 dan saya ugut lain kali tak bawak lagi mungkin diorang tau ni percubaan pertama naik komuter...mana tak ugut..dia bantai berdiri bukan main lama dengan kaki mengangkang tangan letak kat belakang kat tengah2 jalan tu (alah macam berkawad senang diri tu)..test power punya kes lah ni...dari depan sampai belakang gerabak tu orang pandang dia sengih2 jer...apakehal budak ni...mula2 biarkan jer tapi lama2 bengang plak saya tu yg ugut dia suh duduk tu...


Sebenarnya kan ker Rabu malam tu saya balik dari court kes kat Melaka, dari Isnin saya gi Jb pastu terus melaka kan, pak hj tak ikut sebab dia keluar 3 hari, saya malas dah nak campur atau ambik tau jadual dia keluar ni.... dia pun bukan bagitau saya awal2 nak keluar tiba2 jer keluar...lantaklah! Rabu malamnya tu dia balik hantar Hani (kan Hani tinggal dgn kak Aza 3 hari) terus dia gi markaz mesyuarat. masa dia hantar hani tak keluar keter pun, hani tido terus saya angkat dan pak hj terus blah. Malamnya pulak, saya ni mengantuk + letih kan sebab dari isnin tu drive pastu bawak kes, so malamnya Hani ajak keluar makan, sya plak ngantuk sangat. Dalam jam 10.30 pak hj balik, saya suh hani jer keluar cakap dengan ayah nak ajak ayah keluar makan, sambil nangis2 Hani ambik tuding dia dan keluar, saya selamber jer tengok Hani nangis nak ajak gak saya keluar tapi dah mata ngantuk satu benda pun tak pedulik!

Lama gak saya dengar enjin keter pak hj tunggu saya, nak taknak saya jenguk gak muka, terus saya lambai2 tangan tanda takmo keluar...saya nampak Hani dah happy dah masa ni sebab dia dah keluarkan badan dan kepala kat sun roof keter ayah yang terbukak tu...senyuk2 bangga dapat keluar makan dengan ayah kononnya lah tu...biarlah badan dah penat malas nak jaga hati anak dan laki!

Maka balik tu hani teruslah tido kat saya, ayahnya plak cam biasa kat bilik dia lah tu...yg sah2 saya takleh tido sama sebab dia bukak kipas '1'...sapa leh tahan ...'sekejap-sekejap' leh ler,kan? Pagi2 tu bangun barulah insaf tahu carik laki...terukkan? masa ni dah azan dah..gu carik dia pasal nak kejut gi surau solat subuh..pastu saya sambung pulak tido kat bilik ayah bukak kipas laju skit dia dah takdekan...sedar2 pagi tu dah 7.30, terus ke depan..rasa macam tido lamaaaaa sangat, macam mimpi plak saya terus gi depan lipat baju setimbun...(basuh hari ahad, rabu malam baru angkat...apalahkan. Pak hj cam biasalah atas kerusi urut masa ni...sedap jer dia kan?

Tup2 ayat pertama keluar dari mulut dia sungguh memeranjatkan dan mengecikkan hati saya. Walhal sebenarnya saya nak cakap kalau Hani bangun nanti jomlah keluar gi sarapan..lama sangat tak keluar pagi2 bertiga sejak dari gaduh tak balik sebulan lebih tulah. Tapi dia dah cakap dulu, katanya..."hari ni abang keluar masturat, jap lagi abang balik peedee"...waduhhh kiciwanya saya....kena tinggal lagi...kalau cakap awal takper...dahlah baru pagi ni (khamis) bercakap dari isnin pagi lagi...

Saya terus cakap "dahsyatnya abang ni, tak cakap pun"...pastu saya kuatkan hati saya jawab..."abang ni asyik keluar jer, macam orang takde anak bini"...dahsyat ayat tu, dulu tak berani cakap, skarang baru ada berani! dia kata eh mana ada...ni baru nak keluar masturat (keluar bawa isteri)...saya buat tak tau jer..saya terus cakap..saya ada kawan blog tau bang, suami dia pun tabligh jugak, asyik keluar jer sampai makan anak bini semua terabai, kerja pun entah kemana sebab pentingkan keluar jer..camana tu...pastu adalah saya bebel2 lagi...dia senyap jer, ntah faham ntah marah ntah tak suka lantaklah saya malas dan tak tau nak tafsirkan...yang penting mesej saya sampai...

Saya bukan marah sangat dia keluar tu tapi asyik keluar bawak kak aza jer, cakap lah dengan saya saya pun nak keluar jugak, pandailah saya ambik cuti kalau kena masanya (banyak lagi cuti saya) asyik nak perkuat kak Aza jer saya ni apa jadik? Bukan bini ker? Almaklumler kak Aza tu mengandung asyik nak jaga dia jer...(kan ker mengandung ni bagus duduk2 dalam majlis ilmu ni). Seingat saya sejak pak hj stroke ni dah 3 kali kak Aza keluar sedangkan saya sekalipun tak kluar, tu tak masuk berapa kali pulak jemaah luar datang rumah dia di peedee maksudnya dan lebih 2 tahun saya tak keluar tu... kalau jumpa mana2 isteri karkun kalau saya nusrah (joint sekejap dengar bayan ker taklim ker masa ada jemaah keluar)mesti depa tanya manalah ahlia hj sidek no 2 ni lama betul tak nampak...kadang kak aza sampaikan salam diorang kat saya...sedih jer saya...macam terbuang pulak...

Saya ni takdelah salahkan kak aza ke hj ker, mungkin Allah tak pilih lagi saya sebab amal tak jaga, yerlah katanya kalau terpilih ke majlis2 ilmu ni malaikat dah telek 70 kali amalan kita baru layak keluar berdakwah ni...makanya sedarlah diri tu..sebab amalnya tunggang langgang kot...tu pasal tak terpilih lagi keluar2 ni...

Oklah balik citer tadi, lepas cakap2 tu hj pun blah balik peedee. Sakit hati tak? Makanya hari kahmis cuti hari buruh tu saya duduklah memendam rasa kat rumah tak makan tak apa...adalah kot makan biskut jer..malas nak keluar..sian kat Hani..kepala pulak macam bengong sikit, sudahnya tulah yg kononnnya jam 4 keluar nak ke Jaya Jusco tapi lalu kat Parkson Grand depan stesyen KTM terus belok masuk parkson sebab rasa jauh sangat nak JJ tu. Sudahnya lepak2 kat McD baru terpk nak bawak hani naik komyter.... tu pasallah baju Hani pakai sempoi jer..lengan pendek jer, sebab tu pilihan dia tu...

Panjang saya nak citer ni tak abis citer lagi... jalan punya jalan kat Mid Valley tu, sampailah jam 9 malam, masa ni dah beli buku2 Hani sebab agenda paling lama memang nak ke kedai buku bawa Hani...so kami lepak lama dalam kedai buku sebab mak dengan anak dua2 minat buku. Masa nak jalan2 nak keluar tu bertembung plak kawan lama sama sekolah rendah sekampung kami ni kebetulan sepupu dia kawin dengan pak saudara saya..makanya rapatlah jugak.

Kamariah ni dulu saya tau dia duk seremban masa saya berulang kursus 10 hari kat Legend Hotel KL naik komuter tertembung dia, rupanya dekat jer kami duduk. Adalh dia datang bertandang rmah saya di kuraters dulu. Dulunya kerja e-pedas kat Cyberjaya. Duduknya di aparment di tasik jaya apa kenamanya.. Spanish Villa kot, kan ader citer tajuk "orang gaji' yg elli suriaty dengan benjy berlakon tu kat sinilah pengambrannya tak salah saya(nampak dari rumah saya) pastu kami terputus hubungan. tup2 jumpa di mid valley walhal dua2 duk seremban sepelaung jer pun. Sembang dekat sejam tu...walhal dah tau lambat dah ni..kawan tu naik kereta saya ni naik komuter tak sedar diri tu!

Sudahnya dekat jam 1030 barulah kami terhegeh nak beli tiket nak balik...sian Hani sebab esoknya kan sekolah. Jam 11/30 baru sampai seremban. Hani plak ajak lagi gi singgah kedai makan..saya pun lapar gak maka 12.30 barulah kami sampai rumah...gitu gini jam 1 lebih baru dua beranak tido....lega kami dua beranak dapat lepaskan tension kena tinggal dengan pak hj...

Saya ni geram dengan pak hj..langsung takde inisiatif nak jaga hati ker ambik tau ker hal saya dan Hani. Suami lain saya rasa mesti risau kalau bini jalan jauh drive sorang2 (JB takdelah jauh snagat kan). Ni saya dari isnin pagi tu berpisah dengan dia sampailah ke melaka langsung dia tak call tanya khabar. Saya kat JB tu terpk2 gak kat suami..konon tak telefon sajer test kotlah dia terasa nak call saya ni selamat ker apa2 hal ker..ni habuk pun tarak...ker saya ni terlalu berdikari sampai tak berhak nak dihargai keberdikarian saya ni?

Ahad ni gi JB lagi utk kes yg jalan hari isnin, kali ni saya tak bagi pak hj bawak hani balik peedee, biar dia duduk dengan Cikgu Ida jer sebab esoknya isnin tu ada exam, kalau bagi pak hj bawak dia peedee nanti isnin dia tak hantar Hani sekolah, sebab minggu lepas Hani 3 hari ponteng. Membazir jer bayar..bulan ni kena bayar utk sekolah Hani jer RM 560, sengkek saya sebab terasa plak banyaknya, ni bayar termasuk OT saya ambik lambat...dahlah hari tu tergatal ambik baju batik yg murah2 jer...tu pun dua helai RM 400 masuk tempah dan dekat RM 500...masa gaduh hari tu tergatal plak beli casserole corelle (hutang jer yer puan2) tapi nak kena bayar bulan2 kan..bula out station ni banyaknya duit terbang, nak pakai credit card pak hj dah pegang plak...takut lah pulak nak mintak....


weii panjang giler ni....sapa yang baca sampai habis ni haruslah saya ucapkan syabas atas kesabaran anda..tak nak baca pun oraaiiit jer...saya ni kuat bebel...sekali cakap macam keretapi...tulis pun camtu gak...tu tak dengar lagi kalau leter kat Hani...sib baik dia budak kecik tak depat balas lagi....

Pilihan di tangan saya

Kita selalu diberi pilihan untuk memilih dan boleh pilih apa saja kehendak kita. Namun bukanlah semestinya apa yang dipilih itu kita dapat akhirnya.


Kadang-kadang kita pilih untuk bahagia tetapi akhirnya kesan pilihan itu kita derita. Tapi kadang2 kita tak suka dengan pilihan tu tapi itulah akhirnya itu yang buat kita bahagia.


Kadang-kadang kita sendiri tak mengerti kenapa kita beriya-iya mahukan yang itu walaupun kita sendiri tak punya sebab yang kukuh atas pilihan itu.


Kalau dikaji atau difikir sejenak pun pasti setiap orang telah melalui proses memilih dan akhirnya membuat keputusan dan pastinya juga telah pun merasa nikmat pada pilihan yang tepat dan mungkin juga kesan yang tak elok akibat keputusan dan pilihan kita itu.


Apapun pilihan kita semuanya atas nama dan kepercayaan dan iman kita kepada Qadha' dan Qadhar dari Allah s.w.t. Dan pastinya kita akan redha apa saja yang kita tempuh dan akan dilalui dimasa akan datang.


Tu muqadimah jer...ni hah baru nak citer...


Ada beberapa keputusan besar yang saya pilih sendiri tanpa nasihat dan bimbingan sesiapapun... yang sehingga kini sesekali buat saya fikir semula...betul atau tidak pilihan saya...kadang rasa betul dan kadang rasa silap...tapi tetap syukur dan redha...


1. Saya pilih masuk sekolah menengah aliran biasa dan menolak ke aliran agama sebab taknak satu sekolah dengan kakak atas saya... <-- saya menyesal jugak sebenarnya sebab ini akhirnya menjarakkan saya dan kakak sampailah ke hari ni...ntahlah banyak sangat benda yang kontra antara kami, sesekali saya fikir kalau saya satu sekolah mesti kami kamceng...masing2 bila habis belajar dengan saya masuk u dia plak masuk maktab terus tunang & kahwin (18 thn tunang, 20 kahwin, 21 dapat anak....almaklumlah ustazah ramai benar org kampung berkenan masuk meminang)


2. Saya pilih masuk ke USM semata2 nak jauh dari keluarga sedangkan saya dapat masuk UiTM Shah Alam dalam jurusan sains perpustakaan yang saya minat sebenarnya dan saya dah usaha hadiri temuduga dengan susah payah dan macam2 dugaan sampai datang lewat masa exm bertulis tu ...<-- masa nak balik kampung punyalah nyesal pasal duit tambang dahlah mahal nak tunggu cuti panjang baru dapat balik tu pun kalau ABIM takde buat program ....masa nilah baru dok terbayang kalau kat Shah Alam alangkah best dan dekat jer balik kampung. Masa ni gak kawan2 sekursus (20 orang jer pun) takde sorang pun yang betul2 sekepala dengan saya...almaklumler saya ni jenis baik2 dan takde sosial2 ni...masa tu terpk kalau pilih sains perpustakaan mesti kawan2 jenis baik2 yang rajin baca membaca jer kan?


3. Saya pilih kahwin dengan suami orang yang saya baru kenal 2/3 bulan dan tinggalkan suami orang yang saya dah kenal 2 tahun semata2 sebab rasa terdesak nak kahwin sangat <-- rasakan...dah kahwin baru tau sepak terajang rumahtangga nak patah balik takleh dah, anak pun dah keluar sorang...nilah yang saya dok hadap hari2 kesannya sekarang apapun jodoh ditangan Allah semuanya dah ditentukan di Loh Mahfuz...


4. Saya pilih buat major dalam kewartawanan masa ambik mass com w.pun takde sorang close friend yang pilih course tu dan masa tu saya bertudung labuh plak tuh...gamble betul semata2 kononnya nak dakwah melalui penulisan <-- ni rasanya pilihan tepat sebab banyak sangat bonus saya dapat dengan background wartawan kemudian jadik pegawai siasatan banding dengan budak2 peg siasatan dari background lain ni....paling ketara cara berfikir dan mengarang ayat masa rekod percakapan/statement, buat fakta kes ker, bawak kes... (memang power beb!)


5. Saya pilih masuk kerja gomen walaupun jadik wartawan masa tu memang minat saya yg utama semata2 kerana satu sebab yang saya jer tahu...<-- kadang menyesal gak tinggalkan dunia kewartawanan sebelum dapat pergi jauh lagi...rasa terkilan kalau baca paper/majalan tengok ada jer nama kawan2 wartawan satu batch atau senior or junior kat USM dulu...glamer kerja diorang ni..


6. Saya ikut keputusan suami beli rumah atas tangan orang kat sini (seremban) sebab nak dekat sikit dengan pejabat suami mudahkan dia berulang alik walaupun dalam hati meronta2 jugak sebenarnya nak rumah baru (kalau boleh nak beli kat melaka) <--ni masih rasa nyesal...tambah2 bila dah beli suami plak kena stroke terus tak kerja dah dan rumah ni plak ada masalah2 kebocoran paip lah, mana2 ada besi tu dah berkarat lar, flush toilet satu2 rosak nak kena ganti...dah tu suami plak dah kurang upaya nak buat sendiri (DIY)...malang betul rasanya..bayangkan rumah kita ni kan kalau ada lelaki banyak mudahnya - kerja2 pembetulan, alih-mengalih dia boleh bantu tapi ni saya dengan hani jer...



waaaah banyak plak tulisnya....banyak lagi nak tulis ni tapi saya boring plak daaaah...

Ahad, Mei 04, 2008

Sajer nak tunjuk langkah2nya


ambik kalendar lama atau apa2 kertas yg keras sikit potong2

Benang kena banyak yer...senang sampai siap takyah tercarik2 benang kalau habis


Kalendar tadi potong 6 segi ikut kehendak sendiri


Perca kain yang telah dipotong2 kecik




Perca kain yang telah dijahit sebelum disambung
Itu ajer...senang kan? Nanti dah siap bolehler eksyen tunjuk kat sini...buat permulaan buat untuk Hani jer dulu..


Ini buat aku lupa pada semua!

Buat kerja mencantum kain perca untuk but comforter ni betul2 melekakan. Best! Walaupun kerjanya pada setengah orang nampak macam bodoh sebab kain besar pergi potong kecik2 pulak pastu cantum semula, tapi bodoh pun bodohlah...asalkan saya bahagia...budak kecik tu nak gak masuk, tak sah kalau saya mula nak ambik gambar tapi tak ambik gambar dia...lantaklahkan? Yang ni yang dah siap...kena buat dalam 30 keping, baru siap 5..ada 25 lagi...














  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP