Sabtu, Mei 10, 2008

Tambah tua setahun

10 May hari ni hari jadi saya. Tambah tua setahun lagi. Maksudnya tarikh kematian [mungkin] makin hampir. Rambut pun dah mula beruban ni, yang gugur pun dah banyak. Gigi pun dah ada yang berlubang. Ingatan toksah cakaplah banyak benda dah mula lupa. Hani pun pandai tegur.."ammie ni asyik lupa jer". So alasan lupa janganlah cakap kat dia mesti dia kata .."yerlah ammie kan dah tua..."

Macam tahun2 lalu sejak kerja di sini, ada seorang pegaewai muda setahun dari saya yang berkongsi hari jadi dan seorang lagi di Melaka. Yang di N9 ni tiap2 tahun send sms tepat jam 12.01 malam. Tu jerlah satu2nya ucapan harijadi. Pelik?

Takdelah kan...?

Apa yang ada pada tarikh lahir? Saya rasa mak saya pun tak ingat tarikh dia lahirkan anak bongsu dia ni. Yerlah dia lahirkan saya anak ke 5 dia pada umur dia 30 tahun, sekarang dia nak masuk 64 tahun. Lama sangat dah kan? Kakak atas saya 2 tahun pun lahir may, pada 13 mei...

Pak haji langsung tak ucap, standard dialah tu dari kahwin dulu mana ada tarikh yang penting bagi dia melainkan yang dia pentingkan tarikh dia nak keluar dakwah, tarikh road tax mati, tarikh lahir anak pun dia tak ambik pot.

Maka saya pun tak heranlah. Tak sedih sikit pun. Alangkan mak yang lahirkan kita bpun tak ingat takkan suami yang setakat tidur sekatil ni jer nak ingat, betul tak? Takdelah nak romantik2 bagi bunga ke apa, atau barang kemas ker..jangan harapler..ahhh ucapan pun takde.

Ada jugak jam 12 tadi sms dia.."bang, bini abang tambah tua setahun usianya..." senyap..takde jawapan. rupanya sejam kemudian dia balik sini. takde pulak cakap hal harijadi saya ni, saya lak bukak cerita kata, "kakak nak bagi ammie hadiah...tapi dia suh ammie belikan.." pak hj senyum jer..sebab dia dah asyik kena urut kat kerusi...cam biasalah dia masuk pintu bukan carik anak dengan isteri, mesti terus landing urut badan.

Pendek cerita....kononnya terfikir hari tu 10 may nak bawa Hani dan pak hj makan [kalau dia naklah..tapi rasanya kedai begini dia tak suka sebab dia was-was]kat secret resepi sambil makan sepotong dua kek tapi nampaknya kena save duit lah bulan ni..dah nak parah ni...sebab nak kena standby duit nak out station lak esok. Hujung bulan lama lagi. Takde duit bukan ada sapa boleh mengadu minta duit..sendiri kena beringatlah mana yg agak2 boleh skip tu takyahlah dok gatal nak buang duit. Masa2 camni RM50 pun besar nilainya kalau tak saja jer buang RM50 beli benda bukan2 untuk hani....


Harapan saya dalam usia akan datang ni saya akan dapat tambah amal dan ditambah kesabaran saya dalam menempuh hidup yang sangat mencabar ni. Untuk rumahtangga saya harap sangat dapat tambah anak sorang pun jadilah kalau lebih lagi bagus sebab umur dah meningkat kesuburan pun terjejas apatah lagi asyik tension jer. takkan Kak Aza jer luaskan empayar..saya nak jugak empayar yg kuat dan kukuh [biasalah poligami ni nak gak tarik perhatian suami melalui anak2 kan?]

Dalam kerjaya sebenarnya saya tak ada target yang tinggi, asalkan orang tak ganggu saya dan kerja tak pening kepala sangat pun jadiklah. Semalam baru kena marah kaw2 ngan OC (pengarah)..luckily i'm lady..kalau tak katanya lagi teruk saya kena marah [ni timbalan 1 bagitau petang smlm dia datang bincang2 kat bilik saya dengan ketua cawangan Pedee]. kami post mortem balik, takdelah salah besar tapi taulah bila deal dgn sisatan/tgkap orng/undang2/barang kes/evidence dll mana leh main2.

Dua benda saya dengar berulang2 semalam.."need to know basis" dan "secrecy" pastu siap cakap ala2 ugut/warning, "salwa..u kerja dah berapa tahun takkan u tak tau pasal secrecy... saya nak now u buat mesyuarat, panggil semua anak buah u, ajar pasal 'need to know basis..u warn budak2 siasatan, u siasat mcam mana benda ni boleh berlaku...apa2 hal lepas ni refer u atau saya..jangan lepas dari sini, apa2 hal terima instruction dari saya jer".

Faham...faham..saya yg menurut perintah! Doa dan harapan saya biarlah saya cepat keluar dari sini...nak sambung master pulak asyik jabatan tangguh2 jer..hari tu macam nak start sangat dah..tup2 tunda januari, pastu jun la ni dengar Julai lak...ntah2 terus tak jadik kot? Kalau tak jadi haruslah saya fikirkan alternatif..either mintak tukar negeri lain atau tukar unit...

Hari ni pak hj bagi RM 21.00 pada Hani sebab Hani kata Hani lapar..pastu saya lak cakap lauk takde dalam peti pasal bajet nak ke kedai kena potong..save duit, hujung bulan lambat lagi..[sajer cakap camtu, kasi syahdu sikit ayah dengar...]Hani tu lapar nasik sebenarnya, tapi perut dia kenyang dah makan macam2...makan keropok, biskut, coco crunch...tapi ayah bagi ni Hani suka bukan main.."banyaknyeeeerr ammie...21...[duit seringgit2 sebenarnya, tak taulah pak hj seluk kocek terus hulur kat Hani segumpal...terus hani masuk kocek jeans dia...dengan suker hatinya ajal ammie keluar makan...lawak2....

7 cetusan rasa:

Maryam berkata...

sanah helwah ya kak!
baarakallahu 'ala umruki.. :)

insya Allah solehah untuk diteladani terutama hani.

Najah Farahin berkata...

kak,
selamat hari lahir n selamat hari ibu!!
moga diberkati dan dirahmati disepanjang hidupmu...
-raiyan-
http://raiyanz.blogspot.com

Cool berkata...

Happy Mother's Day kak Wa@!~ *hugs*


Selamat Hari Lahir semoga di panjang umur dan di murahkan rejeki@!~

Zareda Norman berkata...

Salam
dan selamat hari ibu buat salwa...

serta selamat hari lahir..

HAPPYIRFA berkata...

SALAM..
SLMT HARI IBU KAK

Hanis berkata...

selamat hari lahir. moga panjang umur.. dan smoga dapat "kebahagiaan" di dunia dan akhirat..


pelik kita ni kan... menagih kasih sayang walaupun orang tu salah ke, tak amik pot ke, kita tetap gak nak menjadik2 kan dia itu sebagai kegembiraan kita.. tatau nak sedih ke nak confuse gitu... ke nak buat tatau jer??


hehe..

Hanisumayyah berkata...

terima kasih. Tahun ni kira paling ramai ucap selamat hari jadi..yahoooo!

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP