Selasa, Mei 27, 2008

Mei ini banyak kenangan ll

Assalamualaikum wbt

Mei ini selain 10 May harijadi saya, 13 may pulak harijadi kakak saya yang duduk di Kluang tu. Abah pulak meninggal pada 24 Mei 2007. Saya beli kereta pertama pun pd Mei 2001. Tukar kereta kedua Mei 2005. Buat personal loan kali pertama pun Mei 2006. Banyak gak peristiwa tu...kalau ikut banyak lagi, malas nak korek2 kenangan lama.

Hari ni saya nak citer perihal rumahtangga saya dengan jjsuami saya, pak hj. 2 jun ni genaplah 7 tahun kami menempuh kehidupan berumahtangga bersama, bagi saya 7 tahun pertama alam perkahwinan tapi bagi hj pulak saya rasa dah dekat 30 tahun menjalani kehidupan berumahtangga dan berkecimpung dalam alam poligami hampir genap 10 tahun sebab dia kahwin kak aza pada Oktober 1998. Anak sulung dia pun Along dah umur 28 tahun sebab dia lahir 1980.

Sepanjang perkahwinan ni kan saya ni banyak masalah. Rasanya takkan berakhir masalah tu, cuma pasang dan surut jerlah. Saya pun dah immune dengan masalah2 ni. Tapi akhir2ni kan saya dah rasa okay pulak rumahtangga ni. pak hj pun dah macam mula nak main tarik tali balik dengan saya.

Macamana yang saya kata main tarik tali tu? Pak hj ni kalau dia menyampah atau fed up dengan rumahtangga ni ataupun dah malas nak layan kerenah saya yang kadang2 tak makan saman ni, dia akan buat tak tau apa saya buat, kemana saya belanjakan duit gaji saya, dan kemana saya pergi. walaupun saya tau dalam hati dia ambik berat pasal kami dua beranak tapi dia tetap 'degil' dan takkan tanya atau ambik tau apa saya buat.

Tapi akhir-akhir ni, dia mula ambik berat pasal saya semula, maksud saya pasal aktiviti kami dua beranak. Tapi hal kerja dia langsung taknak tau, kalau saya tercerita, dia hanya kata, "lantakler"..geram betul saya. Dia mula bagi cadangan macamana nak buat saving, dia dah mula ambik tau pasal perbelanjaan dan pendapatan saya. Sejak saya naik gaji tahun lalu, dia tak ambik tau langsung hal gaji, belanja dan apa2 hal berkaitan duit.

Saya mulanya suka jugak dia tak kisah saya habiskan duit ker, beli benda bukan2 ker, tapi masalah timbul bila saya sesak, tau jerlah kan bila besar periuk, besar keraknya. Terutama kalau out station. Masalah bila saya mengadu nak pinjam duit, kat sapa lagi,kan? suami jerlah...So akhir2 ni sangat2 membantulah pak hj ni hal2 duit ni. Kan dia ni ada pencen perkeso, pencen JPA dan sewa rumah. Kira2nya adalah duit kan, lagipun takde makan luar, semua makan kat rumah jer, kos baju pun takder, tak kerja kan, hanya duit minyak ulang alik seremban-PD jer.

Semalam pulak, dia bayarkan duit RM400 beli mesin jahit singer 2nd hand. Sebenarnya nak betulkan mesin jahit sedia ada, tapi tertanya mesin 2nd hand singer tu, saya nak beli yang RM180 jer, pak hj yang nak beli ok sikit sebab dia nak bayar saya on jerlah. Suka sangat dapat mesin jahit ni, macam2 projek dah ada dalam kepala ni. Projek pertama pak hj suh saya buatkan dia seluar....insyaallah, tapi saya kena beli kain ok sikit dulu...

sepanjang pak hj tak ambik tau kewangan saya dari last year tu, saya dapatlah beli macam2 benda ikut suka hati saya. Tapi kalau dia tau ni mesti dia kata membazir jer. Nak tau apa saya beli? Haaah...pompuan kan apa lagi, mestilah perkakas rumah. Tapi kali ni saya tak beli perabot mahal2 sebab rumah saya ni kecik jer, semak banyak2 benda ni. Pak hj pun takberapa setuju bila saya kata nak beli itu ini, walhal saya cuma nak beli meja console jer pun....

So saya pun belilah pinggan mangkuk sikit sebanyak. Lagipun benda2 ni bukan membazir, nanti2 nak pakai jugak. Belilah sikit2, akan datang tentu banyak komitmen lain dah. Dalam diam2 sejak tahun lalu, saya dah pun berjaya membeli satu dinner set corelle, 5 biji casserole correlle jugak, bekas2 kuih correlle, semua tu set bercorak plum. Lepas2 ni nak tambah 2 set lagi dinner set nak kasi cukup sedozen.

Tapi kan benda2 ni sumer saya tak pakai pun, duduk dalam kotak jer, saya simpan jer kat tepi almari bilik solat. Pak hj tak tau pun saya beli benda2 ni. kalau dia makan pakai pinggan2 ni nanti pun bukan dia tau bezakan mahal ker murah. kami pun hari2 makan dalam dulang, takde pakai pinggan pun. Kalau ada kitchen kabinet nanti bolehler simpan dalam tu, sekarang kitchen kabinet ni pak hj tengah tolong saya simpan duit, cukup nanti baru nak buat. Pantang sangat dia berhutang ni.

Kata pak hj, kalau simpan duit bulan2 bukan tak boleh beli atau bayar sesuatu secara tunai, cuma kena disiplin jerlah. Makanya start bulan ni, dia simpankan duit baki2 tu...berdikit2 lama2 jadik bukit. pak hj tak dapat membantu 'menyara' dapat membantu saya uruskan kewangan tu pun kira dah okaylah...jangan dia songlap balik sudahlah...pengalaman lalu banyak mengajar saya...

Saya terpukau sekejap baru2 ni bila saya ke rumah kakak saya di Kluang, zuhud atau sempoi saya tak taulah. Tapi kat rumah dia takde sofa, takde pinggan mangkuk yang banyak, hanya ada satu katil bujang jer, satu almari buku, satu meja belajar, meja makan...perhiasan lagi toksah cakaplah...simple sesimple2nya. Terasa yang saya ni terlalu mewah...sedangkan dia kerja cikgu, suami askar, bezanya dia ada anak 4, saya sorang...tak taulah kot2 dia ada meyimpan atau tidak, baju dia dan anak2 pun jahit sendiri jer...

Tu jer nak bebel. Moral of the story...bersyukurlah apa yang ada pada kita... walaupun berkongsi.

0 cetusan rasa:

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP