Jumaat, Mei 16, 2008

Pak hj mula bersuara

Assalamualaikum w.b.t

Kerja saya akhir2 ni rasanya tak berapa cukup sibuk + kurang mendesak sekarang. Rasa cam boring plak. Kena jugak kerja dalam desakan dan tekanan.Baru rasa berbaloi terima gaji.

Kerja-kerja rutin biasa ni macam tak mencabar minda lah pulak... setakat hari2 buat mesyuarat tanya apa citer , apa perancangan, apa masalah....apa nak ngadu..alaahhhh tu biasa sangat dah.

So, duk rumah menjahit lagi best. Ok...sabtu ni ada jemaah nak datang 3 hari rumah kak Aza. Nampaknya kenalah saya bertunggu-tangga disana sebagai memenuhi kehendak dan kesukaan pak hj.

Apalah sangat nak dibangkang kalau ke sana tu banyak manfaat dan ganjaran pahala dah tersedia. makan pulak dah ada. Takyah nak susah2 pi masak ke beli ke. Lantak jerlah apa yang terhidang. pak hj selalu perli saya kalau joint jemaah masturat (wanita) , "pergilah nusrah, kan senang takyah nak masak2"..apalahkan...taulah saya malas masak...kecik ati dia cakap macam tu walaupun batul jugak tohmahan dia tu...

Oh ya...semalam kan, pak hj dah mula berleter balik, dah lama dia tak buat amalan berleter2 ni. masa sihat [sebelum stroke] dulu dia rajinlah hal2 berleter ni. Dia berleter pasal rumah bersepah.

Pada saya bersepah/berselerak ni takde hal yang besar. Kalau takat nak kemas betul2 pastu Hani buat sepah semula, baik biar dia buat sepah pastu hujung minggu kemas sekali. Kang kalau saya kemas pastu dia buat sepah balik saya gak marahkan..nanti berperang pulak kami dua beranak.

Dari abis masa dan buat saya sakit pinggang [saya memang tak boleh buat kerja duduk bangun ni banyak2 kali] dan sakit hati dan dok berleter kan Hani baik saya spend masa saya borak2 dengan hani sambil2 menjahit dan menolong dia buat kerja sekolah.

Mengemas licin licau ni bukan kepakaran saya . Tapi kalau terdesak nak kena mengemas30 minit pun cukup dah saya nak bagi clear semua. Cuma kalau hari kerja kat rumah tu sorrylah malamnya saya nak pegang penyapu ker, pegang senduk ke atau mop ke..baik saya 'jaga badan' dan buat persiapan solat, dan kumpul tenaga dan fikiran untuk kerja esoknya. Pandailah saya cover kan walhal tu prinsip 'orang malas' tu...hahaaaaa

Balik citer hj leter2 tu, dia bukan leter kat saya tau, dia marah anak sindir menantu. Dia cakap kat hani, "sian kita kan..takde sapa nak layan, nak masak, nak buatkan ayah air...." adalah macam2 lagi hal dia sebut. Pasal rumahlah banyaknya...kat depan tu saya tak sapu...yerlah berapa weekend dah ada hal jer...alasan lagi...walhal dah memang jenis malas nak keluar rumah...sampai kat depan tu pun saya malas nak keluar...yang sepahnya barang2 hani dan buku2..serta banda2 saya, jahitan, majalah...biasalah...dua2 kami kaki lepak, kalau duk depan tu segala mala bawak ke depan..apa susah, kami duk berdua jer pun...asalkan kami bahagia...lain2 lantakler..

Nanti kalau saya buat tu semua...hati saya membungkam jer sebab kalau masak pun, saya gak yang beli semua2 tu, yg terkejar2 balik kerja beli lauk, yang bertungkus lumus masak pastu dah jam 9 malam baru boleh makan...tu semua nak menambhakan berat badanlah....nanti saya rasa macam restless, dan rasa aku buat semua ni tapi yang ayahnya dok mengurut badan jer...baik jaga badan dan jaga hati sendiri...walaupun teruk pemikiran cara saya ni tapi saya rasa demi kelangsungan rumahtangga ni elok gak cara ni saya teruskan...

Takdelah saya rasa macam nak mengamuk, nak minta balasan atas pengorbanan saya, atau nak tuntut hak isteri ke, sebab saya pun takdelah korbankan apa-apa. Takat makan pakai saya dan Hani, korban dengan pak hj takat2 yang saya mampu jer...saya tak memaksa diri bagi dia layaanan tip top cam dulu...so saya rasa macam oklah cara ni...cuma pak hj makin lama makin rasa macam dia tak dihargai...nanti2lah saya upgrade sikit layanan tu...tau tak sejak bergaduh tak balik tu, mana ada saya buatkan dia air, masak pun tidak...hari2 yang dia ada semua makan luar..saya tunggu jer dia komen, nah sekarang dia dah mula bersuara dah...rasa macam nak jawab jer...kalau nak saya masak, bagilah duit nak beli lauk...tapi takat ni tak sampai hati nak keluarkan ayat tu lagi...

Saya nak kata gak..kalau nak umah kemas, saya boleh kemas tapi saya malas nak gi kerja..bulan2 abang bagi duit macam kak aza...lebih kemas dari kak aza pun boleh.....cakap besar jer saya ni....ntahlah...dah masuk fasa 5 tahun kedua kahwin ni lain macam plak saya ni. Ni percubaan baru saya just for 'try and error', kalau rasa cara ni teruk sangat nanti2lah saya kaji balik apa saya nak buat dengan pak hj ni. Saya cuma nak tunggu julai ni kalau jadi sambung master saya ubahsuailah cara saya handle rumahtangga saya ni...as long as kerja saya ok, hani ok, pak hj ok saya akan cuba buat apa sahaja demi rumahtangga yang pasang surut, turun naik ni..

5 cetusan rasa:

kakLuna berkata...

sama lah cam saya kak..bab ngemas2 nih mmg failed. prinsip sy, selagi x busuk...sy ok je hihi tp, kalo kemas licin licau mcm akak kata,tp ada bau, eiii mmg sy x gemar..

nk kata pemalas sgt tu pun idak le cuma x detail je bab2 urus umah. sy jenis yg nk kal0 nk elak nmpk kusut, smua barang sy tolak buh bawah katil..asalkan luar nmpk elok...hihi...

Hanis berkata...

sorry salwa, i memang buat cara you ni, dengan alasan yang sama..kurang laa sket nak rasa frustrated ke apa.. dulu laa...

skarang lagi teruk, langsung tak buat apa2 hehe.. keras kejung ngan feeling2 sekalik keras kejung ekekeke...

sebab diorang ni cam tak tauuuu jer apa "yang diorang tak buat"...tapi tau sangat "apa yang orang lain tak buat" ceh! (i mean specifically to my case, not yourslah)

macamana pun, idak laa "sidia" ni jadik baik kekdahnya dengan perbuatan i yang melampau hitu.... nengok, lagi teruk lagi ada..

so idaklaa dia jadik paham sendirik gitu...

*roll eyes 10000 kalik bila terfikir masa dolu2*

HAPPYIRFA berkata...

salam kak..
selama ni mgkin akak selalu mengalah dan memujuk.jadi pak hj tu rasa dia sentiasa di manjakan.
tp skrg akak x layan macam dulu dia terasa sendiri.asalkan ok takpelah.sy pun bukan rajin kemas umah..

Zareda Norman berkata...

sesekali buat keras hati bagus jugak, nak cakap direct takut suami tu kecik hati kan.. so meragam sikit sikitlah.. hehehhe

zar pun macam tu, kalau nak rumah kemas, sama sama lah buat kerja, sama sama makan gaji so balik rumah takkan sorang buat kerja sorang lagi dok ngadap tibi, where got road.. hehehhe

Najah Farahin berkata...

saya pun sama la kak. alahai...malasnye nak mengemas. anak saya suka sgt sepahkan barang2 dia.
nak2 saya yg sarat menanti hari, tak larat sungguh!
nak tak nak, harap kat suami aje.
-najah-

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP