Jumaat, Mei 09, 2008

Buah hati yang sakitkan hati

Hani ni memang mengada-ngada. Kalau tak ammie tolong buat semua pakai takkan bergeraklah. Tapi dia bukannya malas. Cuma tak kena cara kita suruh. Kalau kena caranya bukan main rajin. Kalau boleh semua benda dia nak tolong buat. Menyapu sampah paling dia minta. Cakap jer, tapi semuanya kena puji dan cakap lembut2dengan dia.

Contoh ayat;

~mana anak solehah ammie ni, bolehtak anak solehah ammie ni tolong…..<-- gerenti dia buat lepas tu ~mana budak comel paling cantik sekali <-- bila dia angkat tangan atau respond bolehlah mula bagi arahan…


~anak ammie ada sorang jer kan..boleh tak anak ammie tolong ammie dia …<-- bila dah sengih2 tu suruh jerlah Kalau malam nak tido pun kena pujuk2 dulu jugak, kena main2, gurau2, geletek2…dan kena bawak dia betul2 letak bawah ketiak ammie dan peluk dia serapat2nya, tak boleh ada halangan atau ada ruang sikitpun …dan juga kena cium dahi, dagu, hidung dia baru lah dia senang hati nak tido…dah tu mesti nak tanya ammie dulu…ammie sayang kakak tak?, pastu bila jawab sayang..mesti dia cakap, “kakak pun saaaayang sangat ammie”. Kalau tak peluk dia rapat2 mesti dia buat2 merajuk dan cakap, “ammie tak sayang kakak, sebab ammie tak peluk kakak rapat2”… Susah ada anak sorang ni…semuanya nak bergantung kat kita jer…membontot jer taunya kalau kat rumah tu. Ingatkan makin besar makin berdikari tapi makin besar makinlah manja. Saya plak sekarang dah kurang garang banding dulu, yerlah dia dah besar dan boleh fikir dan dah sekolah pun saya pun kenalah berubah taklehlah nak garang sepanjang masa. Selagi boleh sabar saya cuba bertenang dan bersabar. Lagipun kang kalau dia cerita saya marah [dera] dia kat sekolah saya yang malu…. Kalau orang lain anak sorang mungkin dia ada ayah dekat dia untuk tampung apa2 kekuarangan atau bila kena marah dengan ibu. Tapi Hani kalau kena marah dengan saya dia kenalah telan [tanggung] sendiri takleh nak minta atau bergantung dengan sapa2 nak pujuk atau nak marah saya balik bagi pihak Hani. Kesian dia kan? Ehh..bila tulis ni baru saya perasan point yg ni…tersedihlak kejap! Pagi ni, saya terbangun lambat, hani patut masuk jam 7 kan tapi since saya mula hantar dia dulu jam 8 maka saya tengok cikgu takde hal maka saya teruskan juga hantar jam 8 tapi pagi ni terlajak hantar jam 8.10. Dah beratur dah pun. Dahlah memaang bangun lambat…jadik lagi lambat sebab hani pnya peel. Susu buat awal terus kejut dia, ambik baju dia saya dah iron awal2, abis hisup botol terus suh dia masuk toilet..alaah 4 langkah jer masuk toilet dah…ubat gigi dah siap2 letak kat brush tinggal nak ambik gosok jer…sya cakap ammie nak gosok baju ammie jap…sebab saya ni ada baju dah siap gosok tapi kadang2 saya tukar fikiran ambik baju lain..gosok pun kat bahagian ‘bontot’ yg terlebih kedut jer pastu tudung pun gosok ala kadar… Tup2 tengok dia bogel2 masuk bilik solat tmpat saya gosok baju tu. Marahlah kan..setakat ambik berus gosok gigi sendiri pun tunggu amie, takkan tak boleh buat sendiri. Biasa saya gosokkan jugak, kadang dia tapi hari ni dah lambat buatlah sendiri. Kat sekolah semua tu buat sendri pun..mandi pakai baju, masukkan baju dlm beg ..boleh pulak? Dalam hati sbar, tapi mulut bagi arahan jugak, dia jawab..”kakak nak ammie buatkan”..saya kata ”pergilah buat, ammie sikit lagi siap ni, kang ammie datanglah….” Siap dia kata “takmo nak tunggu ammie juagk”. Ehh..budak ni darah dah naik kepala dah ni..masa ni jam pulak dah bunyi jam 8… Terus masuk bilik air ambik getah paip..hati dah panas ni, masa ni saya dah mandi dengan towel jer pun…[suspend kan?] apa lagi…tak tahan geram dah ni..semua benda kita nak buat sorang…letihlah kan? Dari kecik dulu dahlah semua benda kita buat takkan nak masuk 5 tahun tak boleh nak tolong ammie sikitpun, bukan tolong apa, tolong gosok gigi sendiri, bukan suh gosokkan gigi ammie [kata2 ni terkeluar masa saya berleterkan dia masa pakaikan dia baju kemudiannya] pastu saya bukak paip, saya terus tonyohnya getah paip tu kat kepala dia. Rasanya takdelah sakit sangat cuma dia terkejut kot sebab dia ingat saya tak marah tapi rupanya saya ambik air saya tonyoh sekaligus siram kepala dia…walhal saya selalu tak basahkan rambut sebelah pagi sebab nanti rambutnya berbau…terus dia nangis sakan dan bercangkung kat lantai…saya apa lagi tangan jaan mulut pun jalanlah…siap mandikan sambil dia nangis tu senang saya tonyoh jer mulut dia yg terbukak tu saya gosokkan gigi dia…dia terus-terusan nangis…{oh ya salah saya sebenarnya lambat…dahtu pagi ni plak perut sakit…tu yang tambah lambat sebab nature call tu lama sangat..akhirnya hani jadik mangsa} Sambil pakai baju tu dok panggil2 ayah..ayah..[standardlah tu]…lantaklerrr…ambik beg baju dia, fail, beg saya terus blah…sementara panaskan enjin keter, dialkan nombor ayah, dalam tersedu-sedan nangis tu ambiklak hp sya terus cakap dengan ayah…uii sedih tul diolog dia…. “kakak nak duduk dengan ayah…ammie buat kakak, ammie ambik getah paip tu ammie buat kat kepala kakak…” adalah lagi dia cakap..pastu diam agaknya ayah plak cakap pujuk2 dia…last sekali dia kata, “ok…wa’alalikumsalam’…hishh sedihlak dan menyesal pun ada…. Saya pun lepas tu pk camana nak betulkan balik ni? Lepas cakap dengan ayah sedu sedan dia tak habis lagi, dia masih nangis saya suh ambik tisu lap air mata pun dia jawab,..”kakak tak kawan ammie, ammie buat kakak, kakak kawan ayah jer” pastu saya cakaplah sian ammie, anak ammie sorang jer kalau tak kawan sapalah ammie nak kawan…dia jawab..”ammie kawanlah denagn pokok’[masa ni mata dia menjeling tepi jalan nampak pokok]. Pastu saya cakaplah pujuk dia lagi…dia jawab balik, “ammie jangan cakap dengan kakak lagi, ammie cakaplah dengan diri sendiri jer”. Wah…saya pun mulalah cakap dengan diri sendiri…ni dialog saya cakap denagn diri sendiri….hah macam2 cara nak tackle anak merajuk nikan? Tulah kami ni dok berdua jer..terpaksalah wujudkan watak baru… *suara saya ^suara saya yg dibuat2 dan dihaluskan [berlakon] *salwa..salwa..napa awak buat anak awak pagi tadi? ^ntahlah..saya pun nyesal gak..tapi anak saya lah tu…asyik nak manja jer..summer taknak buat sendiri’ *yerlah anak awak tu manja kan..sian kat awak… ^ha’ah saya pun nak mintak maaf dengan dia jugak… *tulah sian dia…awak pujuklah dia ^saya nak pujuk dia tapi dialah tak nak kawan dan taknak cakap dengan saya *awak cakaplah dia comel..dia cantik.. ^dia taknak cakap dengan saya dia suh saya cakap dengan diri sendiri ~masa ni dia dah senyum2 dah jeling2 kat saya…. ^takperlah petang nanti saya pujuk dia bawak dia pergi jalan2… kami pun sampai kat sekolah dia…oh ya..masa nangis tadi dia ambik bear dia yg saya beli masa dia kecik. Dia peluk jer bear tu…dari rumah sampai sekolah…tak pernah2 bawak bear dia…terus hantar dia dan dia terus beratur..masa ni air mata meleleh lagi…sian kan? Semalam khamis pagi as usual ayah ada dan saya hantar hani naik keter dgn ayah sebab malam tu kerja balik lambat. Ptg rabu ayah dtg dari peedee masa ni saya plak ada kerja kat Peedee dr tengahari so sy suh ayah amik hani kat sekolah sebab jam 6 saya di lebuhraya lagi. Ayah ambik dan saya suh ayah hantar haninterus ke off saya dr taska dia, ayah samapi saya tak sampai lagi, saya suh jer ayah tinggalkan hani kat pengawal [budak ni baik gak dengan hani].. saya sampai jer hani tengah tengok ikan dalam kolam. Pendek citer sampailah ke malam saya kat off lagi. Hani lak boleh bawak diri kawan dengan budak2 off, siap masuk bilik peg saya yg suka kat dia [almaklumler comei lagi pandai cakap lak tu, sumer suka dia]…siap pegawai saya keluar makan dia nak ikut..”okaylah korang bawaklah dia…” saya bagi jer pun..sebab ada sorang peg pompuan..”kak isma” yang baik ngan hani. Sampai ayah balik ambik saya 10.30 [keter saya tinggal off] hani tak balik lagi..tunggu 20 minit baru dia balik…suka betul dia kawan2 orang besar…malam tadi pun ambik hani lewat…dia duduklah dengan 4 orang cikgu dia kat sekolah [cikgu yg tinggal kat sekolah]….sian dia kan..very the indpendent hani ni..mak dia jer kadang2 tak hargai…letak jer kat mana hani ni boleh ajer dia sesuaikan diri..apa orang tanya semua dia dah boleh cerita/jelaskan/ boleh lak bagi komen lagi…ni budak2 pejabat saya lah citer balik kat sata..”bijak anak puan tu..comel anak puan tu…bla bla…” tulah saya jer kadang2 tak perasan..dok dera2 dia…

0 cetusan rasa:

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP