Ahad, November 08, 2009

Memenuhi jemputan itu wajib.

Assalamualaikum w.b.t


Hari ini saya suami isteri dijemput menghadiri kenduri tahlil dan pertunangan di rumah jiran. Saya perhatikan sejak 3 tahun lebih saya menetap di sini ada beberapa majlis perkahwinan di Taman ini sebenarnya, namun sebelum ini keluarga kami dan saya percaya 8 unit rumah deretan jenis semi d tidak dijemput....mungkin jenis dan harga rumah menyebabkan 8 unit rumah ini dianaktirikan oleh jiran2 rumah jenis kos rendah walaupun deretan rumah mereka betul2 berhadapan rumah kami...


Dan dikala hujan segala air kotor dan sampah sarap dari rumah mereka masuk ke pagar rumah kami juga namun kami bersabar dan tidak pernah bersuara dan memarahi mereka dan jika ada kenduri kendara jalan yang sama juga diguna membina balai dan kanopy yangn indah-indah belaka sehingga kami terpaksa berpusing guna jalan lain lalu jalan lebih jauh...


Jiran yang menjemput hari ini kebetulan kawan sepejabat suami dulunya, dan baru sahaja menduduki rumah yang beliau beli lama dahulu, sebelum ini rumah ini didiami oleh anak bujangnya sahaja.


Kebetulan juga rumah itu juga saya pernah sewa untuk 6 bulan pertama semasa kami baru berkahwin...satu kebetulan...dan mana mungkin saya tidak memenuhi jemputan ini?


Menu yang dihidang sungguh mewah sekali, banyak jenis lauknya, ada ayam berlada, kari daging, masak lemak labu, ikan dan banyak lagi...semua nampak sedap...namun saya merasa malu pula nak mengambil banyak2 sebab saya hadir sorang diri sahaja...berjalan lenggang kangkung sebab jaraknya 100 meter ajer dari rumah saya.


Saya ambil nasi sedikit bersama kari daging dan lemak labu serta sambal belacan. nak bertambah serba salah+malu malas nak bangun lagi. jadinya hari ni saya ikut sunnah berhenti makan sebelum kenyang.


Tuan rumah bertanya dimana suami, apalagi yang saya boleh katakan, dalam senyum saya jawab, suami kat rumah isteri tua suami kat PD ....yer begitulah kalau dah bukan giliran waima kenduri sahabat sendiri pun tak dapat dihadiri.


sebelum pergi ajak anak gadis saya, taknak pula dia lebih cinta tv dari saya agaknya saya hubungi suami nak tanya kenapa tak tinggalkan duit nak bagi kat kawannya tu berapa rm yang sesuai nak bagi kat tuan rumah? tak jawab pula, saya bagi jerlah ikut kesusuaian poket saya ikut standard orang melayu kampung2 iaitu RM10....


yer memenuhi jemputan itu wajib sebab itu saya penuhi juga walaupun saya malu sebenarnya jalan sorang2 lenggang kangkung semua orang kat balai pandang2 ambil makanan sorang2 pastu menyelit duk kat balai2 sorang2 takde kawan berbual sebab nak dapat pahala dan ini hadithnya;


"Barangsiapa yang tidak memenuhi undangan maka ia telah bermaksiat kepada Allah dan rasulnya" [hadith riwayat Bukhari no 5177]


"Kewajipan seorang muslim kepada muslim yang lainnya ada lima antaranya disebutkan ~ memenuhi undangan" [hadith riwayat Bukhari 1240, hadith riwayat Muslim No 2162]


Nota : Maka penuhilah jemputan yer puan2...besar ganjarannya...dan saya baru belajar cara nak buat strikethrough itu yang saya sakan dan tergedik2 cuba manfaatkan dalam entry hari ni...

0 cetusan rasa:

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP