Rabu, November 18, 2009

Yang kurus itu indah menarik tertarik kedeboom?

Assalamualaikum w.b.t



Yang kurus itu cantik, yang cantik itu kurus!




"Skinny models just look better", kata Karl Lagerfeld [Legendary German fashion designer]



Model Ralph Lauren yang dapat bantahan kerana too skinny...



Saya pelik kenapa pandangan manusia yang waras dan normal rata-rata pada hari ini melihat badan yang kurus  bukan yang gempal dan sedap2 sebagai cantik dan indah dan kena sahaja kalau pakai apapun waima dipakaikan pakaian sarung guni gamaknya? pakai yang siimple apatah lagi bergaya...




Sedangkan bukan begitu seadilnya, pandanglah sesiap sahaja menerusi perasaan dan hati..bukan pada penampilan dan gaya serta susuk tubuhnya!






Bila rata-rata orang dah pandang yang kurus itu cantik dan indah maka ramailah yang berlumba sampai ada yang terungkur di tengah jalan demi nak mendapatkan susuk idaman iaitu tubuh yang kurus itu.




Saya rasalah media yang mainkan peranan dengan mem'potray'kan wanita yang kurus itu cantik dan yang cantik itu kurus,  segala mak nenek fesyen yang ada pun fokus pada wanita yang kurus keding slim sampai artis-artis kita pun berlumba-lumbalah nak kurus.








Yang remaja kalau boleh nak kurus sampai dapat kaki kurus macam Liyana Jasmay...tu baru ngam dan cantik pada mereka, senang nak pakai legging..yang gadis2 plak nak kurus kalau boleh cam faouziah Gouse, cam Lisa Surihani, cam tu, yang wanita plak taknak kalah nak gak kurus cam artis2 30 an, erra, Ummmi Aida, 40 an cam Ziana Zain, 50 an cam Aida radzwill [eh dia dah 50 tapi tak macam 50 an kan?],




Tu sebab perkataan diet semacam kata-kata hikmah yang menjadi pegangan pada mereka yang bercita2 nak kurus  ni.....pendekata tak lekang lah perkataan diet tu dari kamus hidup diorang..sikit2 diet...balik2 diet.....kenapa yer?




yerlah sebab perempuan kat malaysia ni dah macam 'termasuk dalam lingkaran' pandangan yang mengatakan yang kurus itu cantik menarik kedebom....macam kalau ko gemuk gempal berisi kau tu hina, takleh bergaya, kalau jalan orang akan pandang...pendekata hina betullah hidup kalau tak kurus ni!






hah...tu pasal tak pelik kat Malaysia ni berlumba2 keluar produk kuruskan badan....walaupun hajat asalnya nak bagi yang gemuk jadi kurus dan kemudian jadi sihat tapi yang selalu terperangkap beli produk2 ni adalah mereka yang bukan gemuk sangat tapi mereka yang biasa2 ajer tapi sebab dah termasuk dalam lingkaran yang tak boleh terima hakikat yang kalau 'ko tak kurus pun ko masih boleh hidup dengan berjaya dan bahagia'....pada mereka kurus itu bahagia, cantik tertarik kedeboom....




Tu pasal senang jer produk-produk menguruskan badan ni jual produk mereka sebab golongan tadi jugalah yang akan berlumba-lumba mencuba ....sebab dah tertanam dah di hati mereka ni bahawa badan yang kurus itulah indah menarik tertarik kau memang debommm!








Walhal bukan yang tak kurus gemuk dan gedempol mahupun gempal itu tak menarik malah kadang dengan pakej keramahan, kepandaian bergurau dan muka yang gebu dimata saya mereka lagi menarik...berbanding mereka yang kurus slim indah cantik kedebom ni yang kadang2 pakai baju kebaya sengaja nak tunjuk pinggang yang ramping, pastu jalan liuk lentok.....oh ya bukan semualah yer yang termasuk golongan ini...




cara nak kurus yang mudah juga adalah dengan berdiet...tapi ada pulak kata susahnya nak berdiet… kadang- kadang penat je berdiet pun tak kurus kurus jugak.. paling senang.. paling mudah.. diet mudah untuk kurus dengan mengambil jalan pintas.. apa cara pintas tu?




  • Pengambilan Pil Diet

Pil Diet?.. dengan sebiji pil diet boleh menghancurkan lemak… mudahnya nak kurus! cara yang cepat dan mudah untuk kurus. Memang benar pil diet dapat membakar lemak dengan berkesan dan cepat kurus tapi tidak pula memberi kebaikan tanpa meninggalkan kesan sampingan.






Kebanyakan pil diet akan menghilangkan selera makan dengan meransang terus ke bahagian otak. Pil diet memang mampu membuatkan kamu tidak lapar dan seterusnya langsung tidak menyentuh makanan dan boleh membawa ketagihan dan kesan buruk kepada kesihatan. Kadang kala pil diet memberi kesan terhadap organ dalaman yang lain dan mungkin lebih parah dalam jangkamasa yang lama. Mudah kurus mudah pula datang penyakit.. wah! cara ini kah yang patut di pilih? atau ada cara lain yang lebih mudah kurus?



  • Phentermine




Contoh cara kurus menggunakan pil diet ialah sejenis pil diet yang dikenali sebagai Phentermine. Phentermine adalah sejenis pil diet yang telah diterima dan diluluskan oleh FDA sekitar tahun 1959 sebagai satu kaedah menyekat selera makan. Pil diet ini juga bertindak terus pada otak untuk menyekat selera makan seseorang. Cara diet ini adalah di luluskan kepada pesakit yang mengalami obesiti di tahap yang teruk dan boleh membahayakan pesakit namun ia perlu di selaraskan bersamaprogram diet dan senaman yang berkesan. Namun begitu pil diet ini turun mempunyai kesan sampingan seperti ketagihan, meningkatkan tekanan jantung, darah tinggi, insommia dan debaran jantung.




  • Orlistat


Pil diet ini pula dinamakan Olistat satu lagi cara kurus menggunakan pil diet. Pil diet ini bertindak menyekat lemak dari di serap oleh badan. Pil diet ini mampu menyekat sehingga 30% lemak dari di serap. Caranya dengan mengambil pil diet ini setiap kali sebelum makan 3 kali sehari. Lemak-lemak akan disekat dan di hantar terus ke sistem pencernaan. Pil diet ini bukanlah begitu berkesan kerana didapati ia hanya dapat mengurangkan kira-kira 5% berat badan namun kesannya buruknya menyebabkan mereka yang mengunakan cara diet ini akan kembali gemuk apabila menghentikan pengunaannya.

  • Bontril / Phendimetrazine




Satu lagi pil diet yang sering digunakan ialah Bontril atau Phendimetrazine. Cara kurus ini juga seperti pil diet – pil diet yang lain. Cara kurus mengunakan pil diet ini ialah mengurangkan selera makan. Namun pil diet ini adalah di haramkan kerana kesan ketagihannya. Penggunaan pil diet ini dalam jangka masa panjang boleh menyebabkan kerosakan sistem saraf, ketakutan, insomnia, letih dan tekanan. Adakah cara kurus ini yang menjadi pilihan anda?



  • Hoodia

Pil diet ini pula bukanlah sejenis dadah. Pil diet ini digunakan untuk menangani sakit perut malah jangkitan. Ada juga yang mendakwa ia mampu menyekat selera makan. Terdapat ramuan aktif yang dikenali sebagai P57 yang ditemui didalam hoodia ini yang mampu memberikan kesan pada selera makan. Ekstrak hoodia kini boleh didapati secara semulajadi untuk menahan lapar dan mengawal selera makan. Namun begitu ada kajian dilakukan keatas tikus mendapati pengambilan pil diet dari ekstrak hoodia ini menyebabkan kerosakan hati. Aduh sukarnya nak berdiet dengan mudah. Ada cara lainkah yang lebih mudah kurus?

  • Liposuction

Cara ini paling mudah kini untuk mengurangkan berat badan dalam masa yang singkat. Satu insisi pantas yang mendakap diri kamu untuk menjadi vakum di panggil cannula yang dapat menyedut lemak dengan kemasnya. Lemak akan direntap dari badan bersama kapilari-kapilari darah akan di sedut keluar. Jika semuanya berjalan lancar kamu akan kurus dalam masa 6 minggu sahaja. Namun adakalanya cara kurus ini menyebabkan berlaku kekebasan, kulit berlekuk atau tidak sekata dan berparut. Cara kurus ini bukanlah begitu mudah seperti yang difikirkan. Cara kurus ini sebenarnya lebih kepada kaedah membentuk badan, jika kamu terlalu gemuk tidak boleh hanya bergantung kepada satu kaedah ini sahaja. Menyedut keluar sebilangan besar lemak boleh menyeberikan trauma pada tubuh. Tambahan pula hasil kaedah ini tidak kekal. Jika kamu kembali kepada kaedah makan yang asal lemak akan kembali berkumpul.

  • Pintasan Gastrik

Mengecilkan perut, mengurangkan pengambilan makanan dan mengurangkan berat badan. Cara kurus ini dilakukan oleh doktor mengetip bahagian perut kamu menjadikan perut lebih kecil. Cara ini mengurangkan kalori secara drastik dan menghilangkan berat badan dengan berkesan. Namun begitu cara kurus ini mungkin membawake pada kesan-kesan lain yang mungkin berlaku seperti kekurangan gizi kerana jumlah serapan makanan yang kurang, dan boleh menjadi punca jangkitan jika perut terbocor. Walaupun cara ini berisiko namun cara kurus ini amat berkesan dan diamalkan oleh beberapa selebriti ternama.

  • Diet Ekstrem

Cara kurus paling lazim dilakukan.. iaitu menolak segala karbohidrat dan hanya memakan sayur-sayuran. Satu hidangan sehari dan tiada gula atau garam dalam masakan. Semua itu mampu menyekat kalori dan menurunkan berat badan. Ia mungkin amat perit untuk dilakukan namun ia amat berkesan jika dilakukan. Di sebalik impak positifnya ada juga negatifnya mengunakan cara kurus ini. Jika terlalu kurang kalori dalam badan, ia boleh menyebabkan keletihan dan tidak berdaya. selain itu juga kekurangan gizi boleh berlaku kerana kekurangan sesetengah sumber zat vitamin yang diperlukan oleh tubuh. Diet yang keterlaluan ini juga selalunya tidak akan bertahan dalam jangka masa yang panjang dan berat badan akan bertambah semula apabila berhenti berdiet.





Tulah antara cara nak kurus....banyak caranya. walhal kan ubat nak kurus tu senang ajer, semuanya ada kat tangan kita yang penting usaha....hendak dengan tak hendak jer...malah kalau guna kaedah yang kita boleh buat ni kita akan dapat bonus lagi iaitu badan kita akan menjadi sihat dan otak pun cergas....tak perlu keluar kos yang banyak ratus ratus atau ribu riban...yang penting kita luangkan sedikit masa dalam sehari...senang jer.... habiskan setengah jam sehari berjoging, takpun menari...tak susah mana pun...tak perlu nak makan itu ini yang memerlukan kos dikeluarkan ..yang mana kalau kita stop makan nanti entah2 boleh jadi gemuk semula pulak....so fikir2kanlah....


Dan tak perlulah kita membayar kos yang tinggi menjalani program pelangsingan sedangkan semuanya boleh ajer dibuat di rumah sendiri....dan tak perlulah ke sauna yang boleh buat kita salah2 gaya sesak nafas lak dalam sauna tu....huii ngeri....dan habis semua air dalam badan tersejat keluar pulak...sedangkan lemak2 masih berleluasa..lemak tepu bukan mudah nak dibuang yer...kalau makan ubat pulak ada kesan sampingannya.... Okay kalau nak makan ubat2 dietker nak kuruskan badan ker jangan main makan jer, perlu tahu juga kategori mana ubat kurus tu....apa kandungannya....dibawah ini sekadar berkongsi bahan2 yang selalu digunakan untuk menguruskan badan.....saya petik dari web ini yer...ni antara produk-produk yang sering digunakan untuk tujuan membantu menguruskan berat badan ialah seperti yang diterangkan di bawah ini:


1. Appetite suppresant


Ubat jenis ini digunakan untuk mengekang selera makan anda. Antara jenama yang ada di pasaran ialah Adipex Retard, Duromine, Ionamin, Panbesy, dsb. Kesemuanya mengandungi phentermine. Ia berkait dengan ubat seperti amphetamine (ecstasy). Ubat-ubatan ini dikenali sebagai ubat-ubat psikotropik. Pembelian di farmasi hendaklah disertakan dengan preskripsi dari doktor.


Ubat dari jenis ini hendaklah diambil dengan berhati-hati. Anda dinasihatkan berjumpa dengan doktor untuk membuat pemeriksaan terlebih dahulu mengambilnya. Pesakit jantung, galukoma, hyperthyroidism ataupun yang pernah menagih dadah tidak boleh mengambil ubat ini. Ubat ini boleh menyebabkan ketagihan.Ubat jenis ini mempunyai banyak kesan-kesan sampingan dan penggunaan yang lama tidak digalakkan. Pengambilan melebihi tiga bulan berturut-turut adalah tidak dibenarkan. Antara kesan sampingan yang paling ketara ialah rasa resah (restlessness), menjadi lebih agresif dan sukar tidur. Kesan-kesan ini berlaku kerana ubat dari jenis ini bertindak di bahagian otak pengambilnya untuk memberhentikan selera makannya. Antara kesan sampingan lain ialah tekanan darah naik, mulut kering, dsb.

Oleh kerana ubat ini (contohnya Duromine) berkesan selama 16 jam, pengambilnya yang menghadapi masalah untuk tidur perlu mengambilnya pada awal pagi (sebaik sahaja bangun pagi). Pengambilan ubat ini bersama-sama dengan ubat kurus yang lain adalah tidak digalakkan. Pengambilannya bersama-sama dengan ubat monoamine oxidase inhibitor adalah tidak dibenarkan. Amino asid l-phenylalanine juga dikatakan boleh membantu mengawal selera makan. Ia boleh diambil sebagai alternatif yang selamat berbanding ubat-ubat konvensional biasa.


2.  Makanan Gantian (Meal Replacement)


Rawatan dari jenis ini mengandungi makanan yang perlu anda ambil mengikut peraturannya, dan berhenti daripada mengambil makanan-makanan yang biasa diambil seperti nasi untuk makan tengahari, dsb. Dalam kata lain, anda hanya boleh mengambil produk ini sahaja sepanjang tempoh rawatan. Bergantung kepada jenis produk yang anda beli, ada yang menyarankan anda mengambilnya dua kali sehari dan ada yang tiga kali sehari. Ada juga yang membenarkan anda meminum susu, dan ada juga yang membenarkan anda mengambil sedikit makanan sekiranya anda rasa betul-betul lapar. Produk-produk jenis ini mengandungi low calory diet (makanan berkalori rendah) atau very low calory diet (makanan berkalori sangat rendah). Sebagaimana yang dinyatakan bahawa pemakanan yang baik dan senaman yang kerap adalah penting untuk membantu anda mengurangkan berat anda secara berkesan dan untuk jangka masa yang lama. Email kami yang terdahulu juga ada menyatakan bahawa penurunan berat badan antara 5-10% adalah memadai untuk mengurangkan risiko-risiko berkaitan dengan kegemukan.


Rawatan melalui pemakanan gantian ini adalah antara cara yang efektif untuk mengurangkan berat badan dengan cepat. Bagaimanapun adalah penting supaya mereka yang mengamalkannya mempunyai daya motivasi yang tinggi. Ini kerana sepanjang rawatan ini anda akan rasa ketagih untuk makan makanan yang tidak sepatutnya anda ambil. Banyak antara mereka ini merasa tertekan dan sukar untuk melawan nafsu makan mereka. Akhirnya, bila mereka mengambil makanan yang tidak dibenarkan, terutamanya makanan berlemak, badan mereka mendapati bahawa lemak ini menjadi lebih sukar untuk dibuang. Berat badan akan naik semula (kesan yo-yo). Ini adalah akibat dari penurunan kadar metabolisma badan mereka semasa mereka menjalani rawatan melalui pemakanan gantian ini. Selalunya produk jenis ini juga mempunyai bahan yang membantu anda mengurangkan rasa ingin makan dengan mencampurkan bahan seperti serat di dalamnya. Oleh itu nafsu makan anda sedikit sebanyak dapat dikawal. Produk-produk ini menurunkan berat badan dengan menambah metabolisma lemak. Ia tidak menghakis otot (protin) dari badan anda. Oleh itu tone badan anda dapat dikekalkan. Antara perkara lain yang perlu diperhatikan semasa mengambil produk ini ialah :
  • Sila ikuti program makanan yang disediakan bersama-sama dengan produk yang anda beli, sekiranya ada.
  • Jangan campur dengan air yang panas kerana ia akan merosakkan amino asid yang ada di dalam produk-produk ini.
  • Antara jenama yang ada di pasaran Malaysia ialah :
    1. Cambridge Diet
    2. 21st Century Fat Burner
3. Lipase inhibitor


Xenical adalah antara ubat terkini yang digunakan untuk tujuan menguruskan berat badan. Ia mengandungi orlistat 120mg dalam setiap kapsul berwarna biru. Xenical bertindak dengan memberhentikan fungsi enzim lipase. Enzim lipase bertanggungjawap memecahkan lemak yang kita ambil dari pemakanan kepada free fatty acids dan monoglycerides. Oleh kerana lemak ini tidak dipecahkan (atau tidak dicerna) ia tidak boleh memasuki sistem darah pengambilnya. Xenical hendaklah diambil sebelum makan atau dalam masa sejam selepas makan. Pengambilan Xenical tidak perlu sekiranya makanan yang diambil tidak mengandungi lemak.


Pengambilan Xenical hendaklah diberhentikan selepas 12 minggu (3 bulan) sekiranya berat badan tidak turun sekurang-kurangnya 5% daripada berat badan asal. Oleh kerana produk ini menyerap lemak, vitamin yang larut dalam lemak seperti beta carotene, vitamin A, D, E dan K (sama ada dalam tablet atau dari sumber asli seperti sayuran) tidak akan diserap oleh badan. Oleh itu pengambilan vitamin ini dengan Xenical hendaklah dijarakkan sekurang-kurangnya dua jam (2 jam adalah cukup kerana fungsi Xenical tidak memerlukannya untuk diserap ke dalam darah - di mana ini akan mengambil masa yang lebih lama). Begitu juga, pil perancang yang dibuat daripada kolesterol tidak boleh diambil pada masa yang sama dengan Xenical. Antara ubatan lain yang tidak boleh diambil sekali ialah digoxin, metformin, nifedipine, phenytoins, statins dan warfarin. Xenical tidak boleh diambil oleh mereka yang alahan dengannya, mereka yang mengalami masalah dalam penyerapan makanan dan pesakit cholestasis.


Antara kesan sampingan pengambilan Xenical ini ialah masalah yang berkaitan dengan perut - najis berminyak, lebih kerap buang air dan tidak boleh mengawal buang air besar. Selain itu ia menghalang penyerapan beberapa vitamin (lihat di atas) di mana ini mungkin memerlukan anda mengambil pil-pil vitamin seperti multivitamin



4. Chitosan


Chitosan diperbuat daripada polysaccharide chitin. Ia adalah kanji yang banyak terdapat di dalam kulit udang, kerang dan binatang laut berkulit yang lain. Fungsi chitosan ini samalah seperti fibre (serat) tetapi ia mempunyai kelebihan iaitu ia boleh melekat kepada lemak. Chitosan mengandungi caj-caj positif, dan ini membolehkannya melekat kepada lemak, kolesterol, triglyceride dan asid hempedu yang mengandungi caj-caj negatif. Oleh kerana ia tidak dicerna dan diserap ia tidak menambah kalori ke dalam badan anda.


Kesan-kesan baik yang didapati dengan memakan chitosan
  • Lemak-lemak dari makanan boleh ditapis. Lemak-lemak ini dikeluarkan dari badan dan tidak diserap ke dalam badan.
  • Mengurangkan LDL (kolesterol tidak baik) dan meningkatkan HDL (kolesterol baik).
  • Antacid. Ia melawan asid berlebihan yang dikeluarkan dalam perut / usus. Baik untuk yang menghidapi ulser dan gastrik.

Keburukan chitosan
  • Chitosan mengurangkan penyerapan kalsium. Orang yang berisiko menghidapi osteoporosis tidak digalakkan mengambil chitosan.
  • Chitosan boleh mengurangkan kandungan bakteria baik Bifidobacteria dan Lactobacillus. Bakteria ini penting dalam fungis enzim yang sempurna di samping penting untuk pengeluaran vitamin tertentu.
  • Chitosan boleh menghalang penyerapan ubat-ubat tertentu yang bergantung penyerapannya kepada penyerapan lemak. Ubat-ubatan yang diperbuat daripada lemak seperti pil perancang hendaklah diambil empat jam sebelum atau selepas pengambilan chitosan.

  •  Sebagai fibre (serat), chitosan menarik air. Kekurangan air boleh menyebabkan sembelit. Terlalu banyak chitosan pula boleh menyebabkan anda rasa kenyang.

  •  Tidak semua orang boleh mengambil chitosan. Invdividu di bawah ini disarankan tidak mengambil chitosan :

  •  Mengandung atau menyusukan bayi


  •  Orang yang mengambil ubat-ubat seperti blood thinner

  •  Orang yang mengalami osteoporosis


  •  Orang yang memakan ubat yang banyak. Ini kerana pemakanan ubat pada waktu yang berdekatan dengan pengambilan chitosan menyebabkan ubat tersebut mungkin tidak berfungsi sepenuhnya.




Antara ubat yang sering digunakan untuk tujuan ini ialah benfluorex (Mediaxal) yang berfungsi membaiki metabolisma lemak dan karbohidrat. Selain daripada itu, penggunaan asid amino seperti methionine, choline, inositol, betaine dan l-arginine juga sering digunakan. Asid amino jenis ini bukan sahaja membantu membakar lemak, tetapi juga menyebabkan pengeluaran lecithin oleh hati meningkat. Walaupun tidak digunakan untuk menguruskan badan, lecithin membantu mencairkan kolesterol (Kolesterol ialah lemak di dalam darah dan tidak ada kaitan dengan sais badan).


Nota saya: berhati2lah semasa anda berhasrat untuk kurus dan berdiet pilihlah cara yang sesuai agar anda sihat cergas dan yang peling penting selamaaaatttt...kalau kurus tapi tak sihat parah juga ya....sekarang tak susah nak kurus dengan cepat, percaya tak ada jugak ubat yang dalam masa 7 hari boleh kurus tau!

27 cetusan rasa:

fazemy berkata...

Entry yg hebat dan menginsafkan. Tp saya tetap nk ckp kurus itu cantik jugak. Haha. yelah bila kurus pakai apapun takdelah yg terbonjol sana sini. Tp idakla nk kurus cam model polo tu. saya nk kurus tp nak diet malas. senaman apatah lg. camne la nk kurus. haha

Hanisumayyah berkata...

Emy...

Akak pun suka gak kurus tapi berpada2 takdelah sampai paksa diri diet, keluar kos beli produk mahal sebab nak kurus cuma pelik tengok akwan2 yang taksub nak kurus sanggup kuar kos...hasilnya tak tentu lagi....

Akak sekadar berkongsi...dan asah bakat menulis gaya rencana yg lama dah ditinggalkan....

zino berkata...

panjang nya cerita memang tak larat nak baca... yg penting jaga kesihatan jaga pemakanan jaga penampilan jaga budi pekerti jaga tutur kata jaga percakapan jaga segala gala nya supaya kita kekal kelihatan cantik dan menarik..

Hanisumayyah berkata...

Zino....



hahahahaaa...dah cam rencana dalam paper lak kan? takper En Zino dah kuru dah tak baca pun takper....ahaksss

eja mizie berkata...

mintak share leh...

.g.a.d.i.s. berkata...

Good information..
Tp nk tnye, secara khususnya, xenical tuh bgs ke x ek klu amek? Kalau bebanding yg laen yg di-explain, sy tgk, xenical xde kesan sampingan sgt..

Tanpa Nama berkata...

http://www.loansforbadcreditin2013.co.uk/http://www.loansforbadcreditin2013.co.uk/http://www.loansforbadcreditin2013.co.uk/http://www.loansforbadcreditin2013.co.uk/http://www.loansforbadcreditin2013.co.uk/http://www.loansforbadcreditin2013.co.uk/http://www.loansforbadcreditin2013.co.uk/http://www.loansforbadcreditin2013.co.uk/http://www.loansforbadcreditin2013.co.uk/http://www.loansforbadcreditin2013.co.uk/What's up to every body, it'ѕ my first pay a quick visit of this weblοg; thіs blоg carriеs amazing
and actually good material in suρpoгt of visitors.


Also visit my blog loans for bad credit
Also see my webpage > %anchor_text%

Tanpa Nama berkata...

magnificent publish, very informative. I'm wondering why the opposite experts of this sector do not notice this. You should continue your writing. I'm confident, you have a huge readers' base already!

Look at my web site ... diet plan

Tanpa Nama berkata...

Hey There. I found your blog using msn. Thіs is
a really well ωritten аrticle. Ι'll make sure to bookmark it and return to read more of your useful information. Thanks for the post. I will certainly return.

Also visit my site: best payday loans
my web page: best payday loans

Tanpa Nama berkata...

Ηello there! This is my 1ѕt comment here so I
just wantеd tο give a quіck shοut out and tell you
I gеnuinеlу enjοy reading thгοugh your posts.
Can you reсommend any other blogs/websites/forums thаt go oѵer the ѕаmе ѕubjects?
Thanks a ton!

Нere іs my blog: personal loans

Tanpa Nama berkata...

You neeԁ to take part in a cоntest for
one of the highеst qualіty websitеs οnline.

I аm going to highlу reсοmmenԁ this ωеb ѕite!


mу webpаge: payday loans

Tanpa Nama berkata...

http://www.cafb29b24.org/docs/buyativan/#medication ativan vs xanax effects - dangers of ativan and alcohol

Tanpa Nama berkata...

Informative artiсlе, јuѕt ωhat Ӏ
ωаntеd to find.

mу blog Property for Sale

Tanpa Nama berkata...

A huge dick in my pussy,a new warm wet tounge up my own arse and cum as well
as pussy juice all over me. Fuck, ozzy

My site :: hcg injections

Tanpa Nama berkata...

Hі there, its good poѕt concerning medіа print, we all
κnow medіа is а great souгce of informаtion.


Alsо visit my web pagе: payday loan

Tanpa Nama berkata...

I'm impressed, I must say. Seldom do I come across a blog that'ѕ
both eduсatіve and entertaining, anԁ let me tell you, уou've hit the nail on the head. The issue is something too few folks are speaking intelligently about. Now i'm very happy that I came across this during my
hunt for something relating to thіs.

Loоk into my ωeb-site ... payday loans

Tanpa Nama berkata...

to make a name for itself later by instilling in people the belief [url=http://www.designwales.org/mbt-outlet.htm]MBT shoes Outlet[/url] inches above the road thus making the sliding and changing [url=http://www.designwales.org/mbt-outlet.htm]MBT shoes Outlet[/url] Some players may not be as lucky and ask the dealer to give them [url=http://www.designwales.org/nfl-outlet.htm]NFL Jerseys outlet[/url] Unlike readymade mens shirts, which offer only a limited choice
home an appearance of comfort that nothing else can. But there [url=http://www.designwales.org/mbt-outlet.htm]http://www.designwales.org/mbt-outlet.htm[/url] for 340B-related government policy and industry relations. Its [url=http://www.designwales.org/nfl-outlet.htm]NFL Jerseys store[/url] important components are located on the undercarriage of your [url=http://www.designwales.org/isabel-marant-outlet.htm]Isabel Marant outlet[/url] influenced the entire health and wellness awareness of the past
which are used to attract beginners. While they seem to be more [url=http://www.designwales.org/mbt-outlet.htm]MBT shoes sale[/url] grab the equivalent power to juice a strawberry since it is going [url=http://www.designwales.org/mbt-outlet.htm]MBT shoes Outlet[/url] an outlet near the set ?top box of the dish TV. You can then press [url=http://www.designwales.org/isabel-marant-outlet.htm]Isabel Marant outlet[/url] essential part of a pirate life that any lack of availability

Tanpa Nama berkata...

and youve got the winning number. Get that 21 and you just hit [url=http://www.abacusnow.com/jpchanel.htm]http://www.abacusnow.com/jpchanel.htm[/url] brand designs jeans made of different colours, cuts and styles. [url=http://www.abacusnow.com/jpchanel.htm]http://www.abacusnow.com/jpchanel.htm[/url] there is really nothing as good as The Aladdin Factor. Remember, [url=http://www.abacusnow.com/jpchanel.htm]シャネル 通販[/url] of toilet paper and paper clips in 5 minutes or less. Make sure
jack-o-lantern is to do it freehand. There isnt a stencil in sight. [url=http://www.abacusnow.com/hollister.htm]Hollister Ropa Outlet[/url] popular. Jack Sparrow pirate costume is different from other [url=http://www.abacusnow.com/nfl.html]Discount NFL jerseys[/url] fitting. This brand offers an unusual style of jeans within their [url=http://www.abacusnow.com/jpmoncler.htm]http://www.abacusnow.com/jpmoncler.htm[/url] would not elude Black Jack. Although Jack coffers were full, he
high quality jack-ups, Stewart Technology Associates is also [url=http://www.abacusnow.com/michaelkors.html]http://www.abacusnow.com/michaelkors.html[/url] remain robust for the long-term. With respect to jack-up analysis [url=http://www.abacusnow.com/hollister.htm]http://www.abacusnow.com/hollister.htm[/url] not to assume that your knives will always stay sharp. Carving [url=http://www.abacusnow.com/beatsbydre.html]beats by dre[/url] inevitably going to see calls for increased legal regulation.

Tanpa Nama berkata...

I quite like loοking thгough a post that wіll makе men and ωomen think.
Alsο, thanκ yοu fоr ρеrmitting me
tо commеnt!

my wеbpage; Payday Loans

Tanpa Nama berkata...

hello thеre and thank you for your
info – I've definitely picked up something new from right here. I did however expertise some technical points using this website, since I experienced to reload the website a lot of times previous to I could get it to load correctly. I had been wondering if your hosting is OK? Not that I'm cοmplaining, but sluggіsh loаԁing
inѕtanсes times will often аffeсt
youг plаcement in google аnd cοuld dаmage your high quality score if
ads and marketіng with Adωoгԁs. Well I'm adding this RSS to my e-mail and could look out for much more of your respective exciting content. Ensure that you update this again very soon.

Look at my web site ... Same Day Payday Loans

Tanpa Nama berkata...

Hi tο аll, how is the whοle thing, I think every one iѕ
getting more from this site, and youг viewѕ are pleasаnt in favor of new
userѕ.

Feel free to surf to my blog post; quick loans

Tanpa Nama berkata...

What are the limitations of Viagra? http://propecia4sale.net|propecia online Tips to to purchase budget-priced Viagra http://clomid4sale.net|clomid cost

Tanpa Nama berkata...

US Foodstuffs and Anaesthetize Administering also officially approved it as a principal medicament to scrutinize erectile dysfunction. It is all adequate to its efficacy that people nowadays be partial to to procure Viagra online to ensure immediate penile erections. http://sildenafil4sale.net|sildenafil4sale.net A Viagra without medicine is absurd to purchase all over the disc because it is known to raise the blood flow concern, outstandingly in the penis, to a reliable hairy degree to health. During its clinical judicial proceeding, 2% of the 3700 patients who http://clomid4sale.net|clomid sale

Tanpa Nama berkata...

is so high-speed and outstanding; numberless doctors select to decree them to patients with ED. http://sildenafilin.net|sildenafil4sale http://sildenafilinn.net|sildenafil4sale

Tanpa Nama berkata...

last of the women who missed me half conduct amidst the crumbling turret of Babel had now an break to drop aside my side. But this time with Cialis, things were personal; I gnome http://cialisonlinetrustpharm.net a doctor virtually without hesitation or should be tabled against a while.

Tanpa Nama berkata...

The medical or generic label of patented Viagra is Sildenafil Citrate. So there on be no patent violation if the constant medicine is sold in the demand in the repute of Sildenafil http://cialisonlinetrustph.net|cialis online purchase http://cialisonlinetrustpharm.net|cialis online daily

Tanpa Nama berkata...

until you can clear aid on track. But representing others this discourteous footing abrupt fix could make a extended term conundrum if it is rhythm to settle the credit move in reverse and the borrower still does not be subjected to the http://paydayfirstuk.co.uk|payday loans online larger allow amounts than premier habits applicants.Once approved the applicant resolve be asked to printed matter and symbol a signed double of the online payday loans lender's pucker with the accommodation http://paydayloans1st.co.uk|payday loans o An established checking and/or savings account that allows unlimited ACH deposits and withdrawals (Established representing three months or more as a normal mostly)

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP