Jumaat, Julai 18, 2008

Jcard Day dan Credit Card

Assalamualaikum w.b.t

Semalam saya ke mahkamah, dah tentu mahkamah tu dekat dengan JJ. Kes tangguh, tapi misi balik tu tak lain tak bukan berkobar2lah saya nak ke JJ semata2 nak beli Donut Big Apple. Donut Big Apple ni saya kenal melalui blog lah, yerlah majoriti bloggers yang kaki makan ker tak kaki makan ker cerita hal donut ni, sampai saya terpaksa pergi JJ nak carik benda ni, betulker sedap macam yang dicakapkan?

kali ni kali ke 3 saya beli donut ni. Saya sampai parking JJ jam 10.12 minit. Saya tengok jam sebab sejarah bagi saya manalah saya pernah ke shopping complex pagi2 kira macam shopping baru bukak ler,kan?

tapi ada sikit pelik mula tu sebab kenapa lak parking JJ ni ada jaga RELA, keter ampun banyak nak mampus, kat jalan besar nak masuk lagi dah jem. Saya yang jarang ke JJ ni pikir ohhh, ramai tul peminat JJ ni, dalam apda tu terpikir ada apa event ker kat sini, manalah tau kot ada ADUN atau menteri rasmikan apa2ker.

tapi tak kesahlah,kan, saya nak beli donut jer. Lepas tu carik2 parking tak jumpa2, tapi nafsu dan keinginan nakkan donut tu tahap paling tinggi saya gagahkan pusing dan tunggu sampailah dekat sejam, dah lebih jam 11 masih gak tak dapat parking. Gilo tak gilo tu saya sanggu tunggu tu. [yerlah orang takde kerja]

yang si*lnya, ada 4 orang mata sepet dah siap2 bawak barang masuk bojnet keter, lepas tu boleh plak pergi masuk malik JJ. Apa jadanya diorang ni pagi2 gi shopping habis beli barang balikler...ni kira nak booking parking sampai petang ker? hati saya merungut!

Saya tengok2 lori2 kecik pun ada 4/5 buah, eh sejak bila JJ ni jadik macam TESCO/Macro?

Sudahnya adalah pakcik RELA/security baik hati ia alihkan kon oren tu betul2 kat tepi pintu masuk tepi kat parking suh saya parking. Kira tempat paling strategiklah kalau nak beli barang2 kuar pintu jer sampailah kat keter saya.

Masuk2 jer, macam semut orangnya, dah tu sorang2 beli barang sepenuh2 troli, dalam atu saya, eh korang ni napa, nak raya ker, macam tak terkesan langsung dengan harga minyak masing2 borong sakan tak ingat dunia.

Saya masuk jer tu nampak kaunter Jcard tu, ada budak promoter kad kredit jaya Jusco, saya pun tanya lah, napa ramai sangat orang ni dik? Lorrr rupa2nya hari Jcard, sehari jer dalam setahun. Katanya promosi gila2, tu yang ramai pagi2 buat dah datang tu.

saya pun macam orang ketinggalan keretapi baruler mohon kat JJ tu, siap buat supplement utk pak haji, bayarnya RM12 jer, dulu rasa rugi sebab saya bukan kaki jalan ke JJ ni, saya lebih suka gi Family store [mini market kecil kat umah] lagi jimat dan murah serta tak berhimpit2 kat situ. Jimat minyak dan Hani takdelah 'meroyan' nak beli itu ini. Juga takyah terkejar carik dia yang suka sembunyi. Kira shopping besar ni bukanler style saya...

tapi dalam takde fulus tu saya window shopping sampai jam 3 , dahsyat tak tu, lebih 5 jam jugak kira dari carik parking tu. Mula2 tu malas nak joint the crowd, sebab saya tak nampak lagi yang tulis 80%, 70% tu, saya terus jer naik atas, masuk kedai buku [tempat wajib kalau gi shopping], paling tidak beli magazine. tapi kali ni saya beli dua buku, satu menjahit pakaian kanak2 dan satu lagi teknik menjahit alas2 meja, alas2 kerusi, cadar, sarung bantal. Dua2 english book dan sanagt kreatif orang putih ni...bilalah nak start projek jahit ni?

Lepas MPH, saya masujk Popular Book store pulak. Gi bahagian buku2 motivasi dan manjahit/memasak jugak. Sudahnya mohon jadik ahli kat kedai buku pulak. Yerlah dapat diskaun 20% kan?

Lepas lebih sejam kedai buku, baruler saya joint the crowd, mak aiii punyalah gila murah, semua diskaun 70%. baik baju, kasut, pinggan mangkuk, cadar segala mala lah. baru sedar saya, ni memang gila punya murah ni. Saya pergi kat area cadar semua tu, Akemi, John Perry lawa semua murah ada yang sampai 80%.

Siap saya sms pak haji bagitau, sedih [sakit jiwa saya kata] sebab ada banyak diskaun tapi fulusnya nggak ada! Sudahnya saya ke bahagian pinggan mangkuk saja jamu mata, tengok2 correlle [saya memang sedang kumpul set correlle ni dari dinner set sampailah caserole] itu pun ada 50%, tapi sayang design yang saya dah ada tu set corak plum tu 30 % jer diskaun takdelah saya terkilan sangat. tapi terbelilah jugak Luminarc set minuman sejuk, ada diskaun 50% lagi.

lain2 tu benda2 kecik hal keperluan rumah, pastu gi naik atas tenpat baju dan kasut, pun murah gila, tapi amsalahnya orang terlalu ramai nak jalan pun susah, toksah cakaplah nak masuk fitting room, beratur kat kaunter pun gila ramai. kasut yang saya berkenan dan nak beli pun bila tengok ramai beratur saya letak jer balik.

Saya turun kat kedai kasut biasa jer saya pilih2 jugak yang ada diskaun 50% saya sambar jer. kasut nak gi kuliah, nak pakai yang simple2 taklehlah, sebab pompuan 3 jer, yang dua lagi tu siap pakai kasut tutup bertumit bagai, kenalah saya pun beli kasut tutup yang selesa, yang ada ni tinggi sangat, sakit pingganglah pulak,kan.

Sudahnya saya pusing sana pusing sini semua tempat ramai orang, rupanya baruler tau sehari jer sales ni, patutler sakan orang borong. Yang saya terkilan tu, saya nak beli baju2 blouse nak ke kuliah, banyak design cantik2, berkenan, tapi orang ramai sangat dan masing2 pulak bukan kira masa memilih tu tak pandang kiri kanan, kita nak menempel pun tak muat. masing2 pulak dengan barang2 belian, dengan trolly anak2 aduh pening saya...

tapi masa nak bayar saya punya barang tu, kat tempat pinggan mangkuk ni okay lagi, adalah menunggu dalam 10 orang, sempatler saya baca buku jahitan tu masa baris nak bayar pmasing2 penuh trolly, siap budak kaunter ambik masa kena tolong balutkan lagi kaca2 tu], saya kerling2 jugak kat yang membayar tu.

Agaknya sebab ni pun dah hujung bulan, baik orang kita atau yang mata sepet, ramainya yang membeli dan membayar dengan credit card. Masa ni syukur sangat saya sebab kad2 kredit saya [harap maklum ~ lebih dari satu yer] telah dipegang dan dikontrol oleh pak haji. kalau tidak mahu borong sakan saya. Awal tahun ni, dua yang ada ditangan, saya selesaikan bayaran tertunggaknya [hasil bantuan dana pak hj jugak] telah saya potong. Lega. Cuma ada tiga [dua bank] lagi, dua2 kat pak hj, yang tu ada tertunggak sikit lagi, yang satu tu sebulan dua ni habislah, yang satu lagi tu agak2nya hujung tahun saya dapat selesaikan sebab saya bayar bulanan sikit2. Mujur juga dua2 tu tak banyak. boleh jugak kalau nak bayar sekaligus tapi tak makan pulak saya bulan2 nanti.

pak haji dah lama nasihat saya [dari dulu lagi] jangan pakai kad kredit katanya, saya degil jugak, nak pakai sebab kononnya senang nak isi minyak dan bayar hotel kalau out station. Sudahnya sendiri tanggung, ada benda berkenan jer takde fulus saya sambar main kad jer, ada satu masa saya ada 5 kad sekaligus. Gila tamak! Sebab saya ni mudah cair kalau ada org promote kad ni, kesian sebab dia pujuk2 nak capai target dia, "kalau akak takmo akak dapat akak potong jer, saya nak sampai target jer kak, tolong ler" <-- gituler pujukannya. sudahnya sedap jer saya membeli, paling tidak kena belanja RM50 baru boleh guna, lama2 jerat diri. Sebab hujung bulan, tangguh nak bayar, dengan sibuk kerja lagi, pastu terguna lak duit tu, sudahnya banyak tertunggak. Ni kes tak pandai manage kewanganlah ni. Akhirnya saya insaflah, takde dah istilah bayar pakai kad kredit ni, bahkan kalau saya pandang orang bayar pakai kad kredit, alah..kesiannya saya, kira berhutanglah tu...takat pandang sebelah mata jer, tapi kalau nampak orang bayar cash ratus2 waaah gila kagum saya.... Pak haji pulak selain katanya kita tak sedar peratus perbelanjaan kita meningkat dengan kad kredit, kita juga berhadapan dengan riba', tang tu yang dia tekankan, takmo saya terlibat benda2 haram ni, lagipun tak berkat katanya. Biar simpan duit, pastu baru beli apa yang nak. Sekarang ni kalau ikutkan slip gaji lebih mampu dari dulu [tapi sebab dah mula tolak rumah, THaji, cukai pendapatan, keter, dll] wajiblah saya berkira2 nak berbelanja macam dulu [dulu mana ada komitmen bayar itu ini, dulu mewah gila! takat bayar keter RM313, bayar jaga hani RM200 dan simpan Thaji RM 400~ tu jer].
Dulu minyak keter jimat, hanya hantar hani 500 meter jer dr pej, rumah lak duk kuaters takyah bayar, sebelah pejabat jer lak tu. lagipun masa tu baru2 hidup macam2 benda teringin nak beli,kan [lagipun kan ker saya sorang jer tanggung semua] jadik belanja tak hingat dunia, sekarang dah pandai pikir masa depan, anak pun dah 5 tahun, dah ada rumah sendiri yang kena bayar, suami lak tak kerja [sakit lak tu] manalah mampu kalau nak ada hutang2 tambahan ni, saya takkan terpedaya lagi buat kad kredit ni, yang ada 2 tu saya maintain jugak mana tau ada kes2 kecemasan, tapi biarlah pak hj yang pegang...selamat!

0 cetusan rasa:

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP