Jumaat, April 04, 2008

27 Rabiul awal



Hani dah mula mengungkap kata-kata rindu pada ayah. Lepas bercakap lama dalam telefon dengan ayah, semacam ada 'pemikiran lain' dalam minda dia. Asalnya dia sangka ayah hanya 'tak kawan ammie' tapi lepas cakap telefon tu dia cakap dengan saya, 'kalau kakak kawan ammie, ayah takmo kawan kakak'.



Kesimpulan, dia terperangkap saya rasa...mungkin dia nak/rindu pada ayah tapi sebab dia kesian kat saya, dia buat-buat yang dia tak rindu pada ayah. Saya cuba slow talk dengan dia, tanya dia betul-betul samaada benar dia nak jumpa ayah...dia kata takpe...sambil pandang saya dengan ekor mata. Apa dalam hati dan fikiran dia agaknya?


Tadi lepas maghrib saya ada gaduh sikit dengan dia. Bukan sebab besar pun cuma dia lepas mengaji baca iqra', tak simpan iqra' tu di tempat atas, biar rehal dengan iqra' macam tu jer...lagi satu, semalam dia dah kena marah sebab saya sedang solat maghrib dia pulak makan coco crunch dalam paket kotak kecik2 tu..(saja saya belikan banyak sebab mudah bawa bekal ke sekolah).


Sedang saya duduk tahiyat awal, tak tau apa projek dia belakang saya tapi terasa-rasalah dia pegang/tarik2 tali telekung yg ikat kepala tu. Dalam hati, haaaaiii budak ni dah banyak kali pesan jangan kacau ammie tengah solat tapi dia buat jugak....lepas solat apa lagi...menyinga lah saya..sebab benda basic dari kecik dah mengadap saya solat (dah 4 tahun lebih dah hari2 dok cakap benda sama, takkan tak faham2 kot?) ..sesekali angin dia datang dia tak mengira nak bergurau dengan ammie...tulah kena sound semalam...saya salam jer dia boleh gelak2 cakap.."kakak selitkan coco crunch dekat belakang telekung ammie...tak jatuh pun....heheheeeee"...



banyaklah ko punya heheheeee...sekali kena tengking +leter dengan saya...kembang kempis hidung nak tarik lagu...lastly nangis sambil cakap "takmo kawan ammie"....saya jawab.."baguslah..."..dah tu mulalah nagis mendayu2 panggil ayah...kalau dulu saya sedih gila kalau dia nangis panggil2 ayah camtu la ni takdak apa rasapun...



Ingat hari ni takdak citer sama...tup2 hari ni, saya tengah solat maghrib jugak, lain projek plak dia buat...konon nak ikram (jaga hati) ammie lah tu...masa ni saya tengah tahiyat akhir (dia buat projek mesti masa saya duduk, masa berdiri takde pulak) siap tolong urut2 lengan ammie..dipicit2nya lengan ammie dengan dua2 tangan dia, tak cukup picit lengan dia picit dahi saya macam aksi kita picit dahi masa kepala sakit/pening. Terganggu dak? mestilakan...



Habis salam apa lagi...kena lagi marah+leter...sebab baru semalam kena marah atas sebab sama...pening betullah nak didik hani ni. Lepas kena marah apa lagi, dan-dan tu meleleh air mata sambil cakap .."kakak takmo kawan ammie....". saya jawab..."ok...ok..bagus...bagus..malam ni biar ammie tido sorang kat bilik sembahyang ni ya...jangan kacau ammie yer..."...Pandailak dia jawab..."kakak takmo kawan ammie...tapi kakak tido nak pelok ammie...kakak tak kawan jer...tapi nak tido ngan ammie.." lorrrr????


Pastu startlah nangis2 keluar dialog "ayah...ayah...."saya gertak (saja test jer) "macamni biar ammie hantar duk ngan ayah nak, sekejap jer?"...."taknak..., nanti ammie ambik lambat"...ohhh rupanya gitu...ni dia cakap sambil mendayu2 nangis....

Semalam kami keluar lepas isyak makan kat luar. Sampai2 tu macam biasa Hani akan order sirap limau (kegemaran ummie dia ni) dengan mee sup, tapi kena tanya dulu nak mee kurus ker mee gemuk (mee kuning @ meehun) saya cam biasa mesti makan kuew teow kantonis, hani ni kena ikut selera dia sebab selalu tukar2, menunya sama, kalau salah nanti boleh jadi mood nak makan dia hilang...maknya pulak naik angin. so semalam sampai jer makanan terus jer dia baca doa punyalah kuat..agaknya terikut baca macam kat sekolah, sebab selama ni kalau baca setakat bagi saya dengar jer tapi semalam satu kedai pandang dia...lepas tu pandai pulak tundukkan muka bila sumer pandang,..."ammie..malulah kakak..."...


Bila2 masapun masuk jer kedai memang semua/rata-rata akan pandang pun...satu sebab dia bertudung dan satu lagi sebab kami ni berdua jer.....muka lain plak tu...tambah dengan mulut dia esti bising cakap2 macam2...sampai dua meja depan tu semalam, India dan China dok bisik2 dan pandang2 hani sambil senyum...hani dah biasa org pandang camtu...dia mulalah perasan..."kakak cantik tak ammie? kalau jawab tak...boleh meleleh air mata dia sedih...obses betul dengan kecantikan...sebab dari kecik dok dengar orang puji dia comellah, cantiklah depan dia...


So sekarang kalau ada org puji tersenyum simpulllah dia malu2 alah...tapi lepas tu tanya balik ammie..."kakak cantikkan ammie..." nampaknya haruslah saya jaga ini budak betul2 takut terikut2 arus kemodenan...tambah2 pulak ramai pesan..."ni dah besar kena kurung dalam rumah ni..." dan ramai plak cadangkan beranaklah lagi..."anak cantik macam ni pun nak kontrolker..beranaklah lagi....cissssssssssss ingat senang ker?



Oh ya...malam2 sekarang tengok TV..mesti syok jer sebab ada orang mendandan..sikat rambutlah, bedaklah...macam2 lagi...siap satu fesyen, pergi depan ammie suh ammie senyum..."senyum ammie...senyum macam kakak ni ya...(siap bagi contoh senyuman lagiii tuu)...lepas tu bagi komen..."kakak rasa cantiklah ammie ni"....dahsyat kan punya nak jaga hati ammie siap puji2 ....tak betul pun takperlah kan?

Sekarang ni (sambil saya taip ni) hani dok bebel....dia dok mengadu dengan saya ...masalah dengan budak perempuan, dia kata "asyik2 tak kawan jer...kejap2 tak kawan..kakak takde buat dia..tiba2 dia taknak kawan kakak"...last2 dia citer dia kawan dengan budak lelaki jer...nama Adamlah, Kimilah..syafiqlah...kawan2 pompuan susah kata dia..."malas kakak nak kawan, dengan budak lelaki takde pulak tak kawan, semua kawan jer kakak ammie takde gaduh2 pun..."...


Saya plak punyalah nasihat tak guna....hehehee, termenung jer hani mula2 dengar pandangan saya. "kakakkan budak baru, agaknya budak2 perempuan semua rasa tergugat tak?...kan kakak cantik, diorang rasa cemburu tak?..kekekeeee Hani jawab..."takdelah ammie, masalah dia bukan tu....masalah dia bila kakak bawak benda2 cantik macam beg mickey mouse, botol air kakak tu...diorang takde..tu yang budak pompuan dua orang tu...dua orang budak pompuan tu jer...malas kakak nak kawan dialah...takperlah..."


Tu lah analisis kami dua beranak....sambil dia cakap dialog2 dia ni sambil saya taip tau tak...


hishhh banyak sangat citer baru hani ni...gambar boleh upload tapi gambar lama jer sebab tak boleh nak trasnfer dari hp ke pc...virus punya pasallah ni...






0 cetusan rasa:

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP