Rabu, April 09, 2008

Mari kita try and error...

Saya pun tak sangka saya mampu bertahan sebulan sehingga hari ni. Geanap sebulan. Sebelum ni rekod hj tak balik adalah 13 hari...dia balik selepas saya mengaku salah dan merendahkan diri sungguh-sungguh.

tapi kali ni hairan, sungguh-sungguh hairan. Kenapa saya tak rasa bersalah dan saya tak sedih? Tak menitiskan air mata...kenapa? Saya tak fikir mendalam lagi hal ni cuma terfikir secara sepintas lalu jer....Adakah kerana sayang saya telah berkurang..., atau kerana saya sibuk bekerja? Ataupun kerana saya ego???

Tak..bila saya fikir semula, saya sebenarnya mahu try and error. Saya nak lihat ego siapa yang menggunung tinggi...siapa yang akan mengalah dahulu...sejauh mana saya boleh bertahan sebagai isteri tanpa 'suami'...saya berperang dengan emosi sendiri sebenarnya...saya try to push my kesabaran until the limit...sampai tahap mana saya boleh bersabar....

YES...yes ... saya mampu...saya tak sedih tahap gila2...sikit2 tu biasalah....saya tak emosi langsung. Saya masih boleh teruskan kehidupan saya seperti biasa. Malah bahagia sangat sebab Hani ada di sisi saya. Saya sebenarnya dah biasa melalui kehidupan ini sendirian walaupun ada suami...telah dilatih dari awal...bukan benda baru...

Ni nak citer satu benda...memandangkan hari ni genap sebulan...saya pun rasa dah sampai masanya saya cuba berhubung. Saya sms pak hj sebab ada borang2 berkaitan sekolah hani (butir diri pelajar/pembelian insurans) yang perlu diisikan dan di TT oleh ibu/bapa. Sekurang2nya ada alasana saya nak sms...bukan saya yang suka2kan? Takde jawapan...senyap jer....

So saya memang dah tahu MO kami kalau gaduh ni...kalau nak pujuk sebenarnya senang jer...saya kena pergi mengadap dia, kidnap dia masuk keter bawak laju2 kemana-mana...pastu pandai2lahkan? Gerenti dia akan 'mengalah'. Tapi kali ni rasa macam tak suka nak buat camtu...sebab gerak hati saya takmo....tapi saya test jugak sms kata saya nak datang ambik dia malam ni....lamaaaaa baru dibalas...

Apa dia balas ntah..a.dalah macam bunyi "tak semuadah macam tu nak dilupakan...bla bla..." Apa ntah salah saya...tertengking dia jer pun (tertinggi suara) pun bukan sebab besar...sebab kecil jer...punca gaduh kami hari tu ...saya marah kat hj sebab dia bawak masuk madu saya, Kak Aza dalam rumah saya tanpa bagitau saya...sapa tak marahkan? Pesaing kita masuk rumah kita waktu kita ada kat pejabat...bukan adik beradik, sedara mara ker...ni MADU...

Taulah kan saya ni bekerja, rumah takdelah licin licau macam org duduk rumah...24 jam berkemas... kebetulan ada pinggan dalam sinki malam tu tak basuh...bilik air tetamu pun tak kemas...tup2 dia bawak Kak Aza masuk rumah...dengan anak2 sekali...yang pak hj tak masuk dia pandai lak ke surau...

Saya benganglah...malulah kan...macam saja nak jatuhkan air muka saya depan madu saya...kan madu saya ni kaki kemas...pembersih orangnya..nanti dia ingat saya ni ntah apa-apa...hishhh reputasi kena jaga kan? Kalau cakap nak datang senang citer kan? saya memang pantang madu saya datang rumah kalau saya takde...tak suka..ni kali kedua tau dia bawak...dulu sekali masa saya dalam pantang Hani kat kampung...jiran sebelah mengdu kat saya..siap madu saya tidur lagi kat rumah...(rasanya atas katil master bedroom lagi...geram tauuuu)

Sooo....nampaknya bagi sesapa yang nasihat suh kekalkan masjid ni tak dapatlah saya nak jawab apa...pandai2lah nilai sendiri...sebab kecik camtu...segala salah saya dari dulu2 kena ungkit...aci tak?

Tadi gi court bagi keterangan, kes 2005 dulu...kes rasuah tapi adalah jugak kaitan dengan masalah poligami. Antara saksi yang datang tu adalah Pegawai hal ehwal agama Nikah, cerai dan Rujuk...Ustazah Fatimah Manja...dari JHEAINS. Tadi dah cakap kat dia nak minta nasihat masalah saya...esok sambung bicara lagi...saya akan bincang dengan dia esoklah..tanya pandangan dia macamana....tapi dah agak dah sure dia suh mintak cerai...sama macam tahun 2005/2006 dulu masa kena kaunseling...kaunselor tu pun suh cerai gak...

Apa-apalah kan..kalau berbaik...terima jerlah..kalau takde jodoh hidup saya camni gakkan? Takde apa yang berubah..dan takde apa yang menambah..sama jer...cuma status jer beza...

Apa-apa nasihat saya terima tu saya fikir, hayati dan simpan, saya tak bakulsampahkan..tapi sebelum nak ikut nasihat tu...saya kena berpijak dibumi nyata jugak...hj ni bukan seperti suami2 lain...perangai dan ego dia lain macam ingat dah jadik OKU berubahlah..tapi makin menggunung tinggi ego dia...lupa dah dia segala susah payah kita jaga dia masa dia sakit...anak pun dia tak tanya khabar...hidup ke mati ke...ada patutker? Fikir yer 'tuan' dan puan-puan...

Sabar jerlah kan...kutuk2 gila2 punya..pasni kalau berbaik lupa semua...apalah Puan kita ni kan?

4 cetusan rasa:

sebelah-sayap-nyamuk berkata...

Akak, nak gelak ada nak nangis pon ada baca entri akak kali ni.betul2 luah perasaan tuh. Bab madu masuk kuar rmh masa kita takde mmg le sape2 pon marah.Ini sib baik akak kje, kalo 1stmadu saya, dia masuk rmh 2ndmadu(saya berkecuali coz saya xde rmh sendiri lagi)dia akan tgk sofa sape lagi mahal, kerusi makan sape lagi cantik, lemari es sape lagi canggih & etc2 sebab dua2 x kje kan, sure hbby yg belikan. Tapi biasanya rmh 1stmadu la yg lebih segala2nya.Panggil Hj apa tadi, OKU;P...kalo Hj tau ni, mau dia merajuk plus lagi satu tahun.Macam akak kata biar masa & keadaan yg menentukan.Serah pada yang Esa.

Maryam Abu Ahmad berkata...

betul juga, isu berulang aje.

tapi, hani dah pandai buat pilihan. tak ada siapa boleh paksa dia.

saya percaya, kak wa tentu dah banyak meluah pada DIA. ikut aje gerak hati. tentu ada kebaikan lain yang DIA nak bagi selepas ni. siapa tahu? =)

Jiji, 25 berkata...

hehehehe.. kak, saya rasa ikot ckp anak la kat. Tak sehat jugak suasana mcm ni.. nanti dia dah besar trauma dia kak... so kena uruskan secepat mungkin.

Aku Bukan Bidadari berkata...

kak..
buat apa yang akak rasa terbaik..

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP