Jumaat, April 11, 2008

Istikharah

Nak buat istikharah bukan boleh main redah jer. Sapalah kita ni kan, yang nak harapkan kalau buat istikharah terus dan-dan tu gak nampak petunjuk? Kita ni bukan wali, bukan alim, dan bukan juga ahli ibadat sangat....



Soooo, saya ni memang bercadang nak buat istikharah tapi saya naklah buat ikut step by step. Bukan main istikharah pastu cakap..."ooohhh gerak hati saya dan kata saya kena cerai jugak". Oh tidak...kali ni saya kena betul2 merujuk kepada "Allah". Saya pun banyaaaak lagi masa. Tak de apa nak dikejar. Lagipun kira-kira sekarang ni macam digantung tak bertalilah. Takde sapa pun yg nak suh saya potong tali tu cepat2 dan takde sapa pun yang nak tolong putuskan tali tu...melainkan syaitan laknatullah lah kan?



Maka, 'jihad' untuk merujuk kepada Allah ni akan dan telah bermula sedikit2, perlulah jugak saya berhijrah minda, akal dan nafsu kearah yang diredhai Allah. Haruslah saya bersihkan dulu hati..kena kaji balik napa saya nak buat keputusan macam ni ke or macam tu ker? Wajin juga saya mulakan dengan puasa sunat isnin dan khamis...tambah dengan baca Yaasin setiap lepas solat waktu dan jugak mulakan dengan tahajud setiap malam....pastu baru boleh diikuti dengan solat istikharah.



Mungkin pada masa tu, dengan hati yang lebih bersih, jauh dari sifat dendam kesumat dan hasutan 'nafsu serakah' dan sakit hati yang 'membara' moga-moga Allah memberi petunjuk yang sebenar. Dan yanglebih penting hati saya tenang terhadap sebarang keputusan yang akan dan telah dibuat nanti.



Bukannya apa, si hani ni mula berbolak-balik...ada jer keluar dialog2 yang mengocakkan hati dan pemikiran saya. Dia suka sangat keluarkan ayat tiba-tiba...yang saya rasa nilah perasaan sebenar dia. Kadang-kdangan saya tak tanya, dia tiba2 lontarkan perasaan dia. Neh ayat-ayat dia dalam tempoh sehari dua ni (lebih kuranglah yer)...



~Kakak rasa geramlah kenapa ayah tak sayang ammie dengan kakak

~Ayah selalu tak peluk kakak, kenapa eh ammie, ayah tu tak sayang kakak ker, ayah pandang jer kakak pastu gelak-gelakkan kakak, bukan nak tido sebelah kakak (merujuk semasa dia tinggal dengan ayah/ummie)

~Ammie, takpun kita carik jer ayah baru nak tak? Bila saya tanya sapa..dia jawab, "orang sebelah boleh tak ammie? Pastu dia sendiri cakap..."eh..nanti diorang plak takde ayah,kan?"



Saya sesekali duduk-duduk dengan dia saya tanya betul ker dia tak kisah kalau saya berpisah dengan ayah...dia jawab "kakak kisahlah...kakak sedih tau..kakak nak duduk sama-sama ayah dengan ammie...nak gurau sama-sama, kakak suka kalau ayah ada sini"



Bila saya cakap kakak masih boleh main dan gurau dengan ayah...nanti ammie hantarlah kakak rmah ummie...dia kata, "takmolah duduk rumah umiie, tak best.."



Banyak lagilah dialog dia...dan sekarang mulalah dia selalu cakap ayat2 sedih kalau saya tak layan dia betul2...sedih sebab cara dia lontarkan ayat tu dengan memek muka dia tu...



~ammie ni tak sayang kakak tau...bukan kesian kat kakak <--- ni kalau saya buat tak layan kat doa dan buat kerja lain.

~ammie, ni anak ammie tau..napa ammie taknak tolong kakak <--- kalau sesuatu benda saya suh dia buat sendiri

~ammie, anak kena tolong ibu, ibu pulak kena tolong anak, ammie tau tak? <--- kalau saya taknak tolong dia buat apa2 ker...

~ayah tak sayangkan kita kan...biar jer kita duduk berdua tak balik2 <--- sesekali bila dia cakap macam ni...saya tau bahawa dalam hati dia ingat ayah...

0 cetusan rasa:

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP