Sabtu, April 05, 2008

28 Rabiul awal

citer hani lagi...tengah mood citer hal hani ni.

Dua hari lepas Hani ada bagitau saya, cikgu yani, guru kelas dia ada tanya ayah mana... saya tanya dia apa dia bagitau cikgu...aduuuh terkejut saya, dia cakap dengan cikgu, "ammie dengan ayah dan berpisah"....eiiii geramnya saya.

Mungkin niat cikgu tu saja nak tau, agaknya dah dua minggu Hani asyik saya jer yg hantar, tak nampak batang hidung ayahnya. Ada jugak beberapa kali sya ambil malam, sebab ada tangkapan kat pejabat, terlambatlah sikit. Just call cikgu dia bagitau saya lambat...hari-hari biasa pun terlajak jugak saya ambik 6.30 petang, sebab saya sekarang buat mesyuarat pagi petang, pagi ada jugak saya tak buat bila saya tengok ramai peg dah keluar menyiasat. Tapi petang hampir setiap hari saya buat mesyuarat.

4.30 baru nak start mesyuarat selalu terlajak sampai jam 6...kalau nasib tak baik lepas mesy, kena panggil dengan pengarah lak. Ehh lama gak tak citer hal kerja,kan? Yerlah stress dah kurang dah...pengarah pun dah kurang monitor saya, sebab kertas siasatan semua berjalan lancar...sebab hari2 saya buat mesyuarat tanya progres...

ok back to Hani, lepas dia bagitau cikgu hal ayah dan ammie tu, saya pun 'warning' dia...jangan sesekali bagitau hal ayah dengan ammie, saya tanya kalau cikgu tanya lagi ayah , nak cakap apa? Dia jawab..."ayah kat PD jaga kambing"...hahahaaa kelakarlah jawapan dia tapi okaylah tuuu....

Cikgu2-cikgu dia tertanya2 agaknya, sebab dia tau Hani sorang jer anak saya...sebelum ni pun ada bagitau Hani sekolah di PASTI PD, tulah agaknya diorang tertanya2 sapa yg jaga Hani...hari tu adalah citer sikit2 kata Hani ni sebelum ni mak tiri dia jaga, duduk dengan ayah..tu jer yang saya cakap so banyak timbul persoalan agaknya....

Takpelah pelan2 nanti saya citerlah background hani ni. Patutnya hari ni Hani ada masuk pertandingan melukis di KPJ, cikgu dia dah bagi borang penuhkan dah...kaler baru STAEDLER yg 24 warna dan baju baru pun dah standby dah untuk pakai hari ni...punyalah excited. tapi last minit KPJ batal pulak. Hari2 dah practice mewarna. Sebab sebelum ni Hani ni habit dia kalau mewarna...katalah part baju budak perempuan, dia bukan guna satu warna jer, dia mesti kaler perlbagai warna so baju tu akan jadi macam warna pelangi...kasut, setokin sumer jadi kaler camtu...tulah yang nak kena ajar tu...pada dia cukup cantiklah tu...

Pokok kena warna hijau, awan kena warna blue, rambut kaler perang atau hitam....warna baju budak2 kenalah warna terang... tup-tup batallah pulak pertandingan mewarna tu...takperlah...

Kat sekolah... dia kata cikgu kata dia pandai..bagus...saya tanya kenapa..sebab "cikgu tanya kat kelas kakak, sapa yang ada belajar kat rumah angkat tangan...kakak jer sorang yang angkat tangan.., tulah cikgu cakap kakak pandai dan bagus..." ooohhhhh gitu..agaknya yang lain tu sumer dah pandai baca kot...yerlah diorang dah 3 bulan belajar dah...mak2nya takde benda nak ajar...ataupun maknya sibuk memasak dan melayan anak2 lain...yang saya pulak, hari2 dari jam 9-11 mengadap hani...walaupun 2 jam selang seli lah aktiviti mengaji "Qiraati", mewarna dan membaca "cahayaku" ...
Itulah jer .... best gak ada anak dah sekolah ni...berkembang sikit hidup kami dua beranak..takdelah sekitar kerja dan rumah jer...apapun saya suka Hani dah duduk dengan saya dan saya tau sya mampu menjaga Hani seorang diri...alaah dulu pun saya gak jaga dia..dari dalam perut sampailah la ni...apa herankan?

0 cetusan rasa:

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP