Khamis, April 03, 2008

25 Rabiul Awal

Semalam genap 3 minggu suami saya tak balik dan tak hubungi dan lain2 istilah seangkatannya. Setelah berfikir banyak kali dan setelah dapat suntikan 'motivasi' dan juga macam2 nasihat dari 2 kawan rapat....maka selasa malamnya saya sms ayah hani, katakan 'hani nak cakap', tu jer yg saya terdaya fikirkan macamana nak mulakan balik hubungan terputus ni...

Kemudian saya call dan Hani yg bercakap dengan ayah...banyak benda dia cakap..antaranya ~"ayah...cikgu kakak cakap kalau gaduh kena mintak maaf balik"

~napa ayah tak balik sini?
~ayah tak sayangkan ammie lagi ker?
~kakak dah pandai mengaji Qiraati tau...

dan banyak lagi....yg dibebelkan oleh budak ni...yerlah baru 2 minggu sekolah sini banyaklah cerita baru...

Saya takde kekuatan dan tak berahi nak bercakap dengan ayah si Hani ni... dan dalam hati belum ada rasa nak dan belum ada gesa untuk memujuk macam dulu-dulu yang saya buat...

Entah kali ini, tak tau apa bezanya...dulu lembut benar hati saya untuk memujuk dan mengaku salah. Kali ni ego saya bukan main tinggi lagi... dan saya rasa macam betuo2 saya dipihak teraniaya kali ni.

bagaimanapun jam 11 malamnya saya sms tanya "betulke taknak balik sini lagi" (sebab ini yg hani bagitau saya lepas dia cakap dengan ayah dia). Lama juga saya baru terima balasan dengan jawapan "tak minat nak layan orang yang tak pernah bersyukur dengan nikmat yang Allah beri"...(ada lagi sebaris ayat yg saya tak tergamak nak tulis dan bagitau kat sini)

Tergamam mula2 baca dan terus bergenang air mata buat pertama kali lepas 3 minggu ni. memang saya dah agak ini respond yg saya akan terima. Kata2 pedas dan tajam...itu normal. Tak pernah dan jangan mimpi yang dia akan minta maaf dan mengaku salah. nak membayangkan yang dia bagi reaksi neutral (tak menyalahkan dan tak mengungkit salah saya) pun tak usah haraplah.

yang saya benci setiap kali gaduh, patutnya hanya isu yg digaduhkan ajer dibangkitkan tapi dia setiap kali gaduh isu dari awal kahwin dibangkitkan. Saya malas nak layan sebab kalau dua2 pihak bangkitkan isu yg dikumpul dari 2 Jun 2001 sampai 2008 ni...setahun gaduh pun tak habis!

Nikmat apa yg saya tak syukur?

isunya dia bersyukur tak dapat saya ni?

saya tak pernah tergedi2 nak kawin dulu....(ikhlas sebenarnya...malah sentiasa terfikir takmo kawin langsung) tapi 'sebab dia' yg nak sangat kawin dan yakinkan saya kawin jalan keluar terbaik saya terpaksa dan memaksa diri....disamping ada sebab2 lain yg Allah jer mengatahui...

Maka saya kahwin juga....dan tempoh ni (kahwin) adalah tempoh paling sukar dalam hidup saya, terutama kehidupan suami dan kehidupan kerja saya adalah dua benda yang kontra! Saya tempuh dan cuba temukan dua garisan selari ni.

cabaran, kritikan, kutukan, syarahan dan tohmahan pelbagai yang diberi suami pada saya. Kadang2 saya balas (tu yg jadi gaduh), kadang2 saya telan. penghujungnya saya tak nak cerita dan buat tak tau pasal kerja depan dia...tapi bila dia takde, saya buat kerja macamana yg sepatutnya.

Bila dia sakit, saya masih di sisi. Walau apapun dalam hati dia kata dan fikir, saya tetap pertahan rumahtangga. Kadang2 dia kata saya tak hormat dia, sebab saya ada pangkat (dunia jer) dah banyak gaji (kalau banding dgn pencen dia agaknya), dia tempelak saya katanya kat pejabat marah orang kat rumah pun nak marah suami... macam2lah...

Dia suruh saya berhenti (memang saya nakpun) tapi kalau cakap kosong dan kalau ikut cara dia sekarang...mampu ker? (dalam hati saya tetap yakin Allah yg beri rezeki bukan kerja yg menghidupkan saya) tapi at least ada sesuatu menunggu jika saya berhenti.

~Dengan hidup saya dan Hani yang dari lahir bergantung pencarian hidup dengan gaji saya semata-mata, tak bersyukur lagi ker saya?

~Dengan makan pakai saya dan Hani dan dia juga saya yang tanggung, dan saya tak pernah minta duit nafkah (nafkah batin jer saya harapkan) tak bersyukurker saya?

~dengan bayar rumah, sakit pening, kereta rosak, bil segala-galanya dipundak saya, dan tak pernah minta duit dan titik peluh dia membantu, tak bersyukur ker saya?

~sejak dua tahun ni dia hanya datang untuk tengok anak dan saya rabu tu pun dan 11 malam, sabtu pun lepas 10 malam dan ahad jer yg penuh....saya sabar dan okay jer...tu pun saya dikata
tak bersyukur juga...

~En wan, anda jer sorang lelaki baca blog ni...bleh bagitau apa tanggung jawab suami?

~Yg diberi pada saya.....kasih sayang dan perhatian dan batang tubuh....cukuplah...adakah itu saya tidak bersyukur?

Mungkin ada yang kata saya ni memandang sangat material...atau berlagak...atau kurang ajar...apapun saya memang dalam keadaan berdosa kerana sekarang ni suami dalam keadaan marah dengan saya. bahkan ikan dna maikat semua tak mendoakna saya sebab saya dimurkai suami....

Saya dalam keadaan berdosa ni...saya cukup sedar...itu sebab saya kalau boleh nak berbaik...tapi kalau berbaik untuk bergaduh lagi dan lagi...rasanya saya letih bergaduh..dan saya takde perasaan dan takde feel nak bergaduh lagi. Agaknya saya dah tua, maka saya dah malas nak fikir benda2 yg boleh buat saya sakit otak.

Saya dan hani sekarang sedang perdalamkan perbincngan pasal isu berpisah ni. Ikut hani dia okay jer...tapi tak tauler...kalau pisah pun dia tetap saya akan beri jumpa ayah...isu berpisah ni jadi gurauan dan ugutan dia pada saya kalau saya marah dia...."ayah..ayah...ambik kakak ammie marah kakak"..dia jerit2 ketawa panggil ayah kalau saya marah...sajer ker dia nak tengok reaksi saya...saya kata, "jomlah..cepat sia..sekarang jugak ammie hantar PD jumpa ayah..." Taknak pulak dia...pandai cakap..kakak gurau jer...

Malam lepas saya terima sms ayah tu saya menangis air mata meleleh jer (bukan tersedu-sedan macam dulu) hani tanya, saya kata, "ammie rasa, ayah betul2 nak berpisah dengan ammie...dah tak sayang ammie lagi". hani jawab, kakak pun tak sayang ayahlah sebab ayah tak sayang ammie.. saya nasihatkan dia, saya kata tak boleh kakak tetap anak ayah taak boleh berpisah dengaan ayah..darah yang mengalir dlam badan kakak ni tetap darah dari ayah, dahlah rupa kakak macam rupa ayah...nama kakak pun kan binti 'sidek' sampai bila2 pun nama sidek tu tetap ada....kaka kena juga jumpa ayah tak boleh berpisah...Hani jawab balik dengan seriusnya "kalau macam tu kakak nak tikar binti, kakak taknak binti sidek kakak nak binti 'salwa', hani suhaila bintyi salwa, boleh tak ammie?...

tu jerlah citer...sekarang ni malam2 betul2 bz sebab hani ada jer kerja sekolah dan sebab dia dah tertinggal hanpir 3 bulan, saya kena kejar silibus sebab ada budak kelas dia dah boleh membaca. So malam2 saya ajar dia baca "cahayaku" dengan "qiraati". Ada 3 buku prestasi yg hari2 cikgu tulis perkembangan dia. 1. Qiraati 2. Cahayaku 3. Hafalan doa. Ada 3 skala, L=Lancar, S=sedang lancar B=Belum lancar.

kalau saya tengok dalam buku tu, susah hati saya, saya nak cepat2 tukar pada L. Maka sayalah malam2 call cikgu dia tanya macamana nak ajar, cikgu dia sporting ajar saya kaedah mengajar dalam hp jer...lantaklah dia fikir saya ni excited sangat...dah anak saya sorang jer, takde benda nak buat malam2, mengadap hani jerlah. jadi saya pulak kena belajar dulu...

Qiraati takde masalah langsung semua L dah sampai muklasurat 10, semua dia lancar...pelik gak saya, saya ajar sekali dua, cepat dia ingat. tapi program pembacaan cahayaku masayaallah mencabar sungguh kesabran saya...vokal dia dah padai dah 'a e i o u'...sekarang ni nak sebut+campurkan (sambung) dengan konsonan..dah dua malam dah topic ni. malam tadi baru pandai sambungkan konsonan m,l dan n...

jadi hani dah pandai baca perkataan 'mama. mami. ami,. umi, lala. lulu, ani, nana dan seangkatan..." sukernya dia (maknya tentuler suka, dah sakit2 tekak menjerit dah),tapi sebelum pandai tu..berapa set air mata dia meleleh siap dengan banyak kali kembang kempis hidup nak tarik lagu nak start nangis....kesian gak dia tapi kalau saya tak garang sah2 dia tak dapat...

malam ni nak bagi lagi 3 konsonan....target saya 3 bulan dia mesti dah pandai baca perkataan dua dan tiga suku kata....alfatihah, doa ibu bapa, doa masnun(harian) pun dah pandai baca.

saya pelik betul, Qiraati pandai pulak dan mudah benar dia ingat tapi cahayaku susahnya. Agaknya sebab sepanjang mengandung 9 bulan hampir sepanjang masa saya dedahkan dengan suara mengaji dan lahir plak, saya dah bukak CD kumpulan wardah yg mengaji tu...

Happy betul saya dengan perkembangan hani, pagi tadi tak mo bawak botol ke sekolah, sebelum ni dia bawak sebab dia kata ada budak bawak dan cikgu tak marah..so saya bagilah...pagi tadi dia cakap dia malu nak hisap botol sebab best friend dia 'Bena' tak hisap botol, bena ketawakan dia....okaylah tu...

Dia pesan petang ni ambik cepat sebab sebelum ni dia pesan ambik dia lambat sebab dia nak main2 dengan kawan2. jadi saya selalu ambik dia jam 6 ptg, so hari ni 5.30 nak gi ambik dia kot...layankan jerlah pesan dia tu...tak taulah nape pulak nak balik cepat...balik rumah macam2 dia mengadu dan cerita...kawan2 makan comot lah, kawan2 buat bising tak dengar cakap cikgulah, cikgu suruh zip mulut jangan cakaplah, cikgu bagi makanan sikit sangatlah, spender budak pompuan semua lawa2, cikgu dia panggil dia anak solehah lah..saya tanya kenapa cikgu panggil macam tu..."sebab kakak jer sorang pakai tudung tak buka2, cikgu kata kakak baik dia nak panggil anak solehah..."uiii bangganya saya...bangga....siap cakap lagi, semua cikgu cakap kakak comellah, lawalah.... hari2 cikgu buatkan tocang dia....nak ambik siap dia dah pakai tudung....comelnya anak ammie ni...

3 cetusan rasa:

Jiji, 25 berkata...

kak, rasa nak pelok je akak neh kuat-kuat.....

HAPPYIRFA berkata...

salam kak..
suka dengar citer pasal hani.
sekurangnya akak ada hani sbg teman

Maryam Abu Ahmad berkata...

alahai, banyak mulutnya... sian ammie, kena dengar sorang-sorang. :) kalau dia diam, rindu pulak.. kan?

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP