Isnin, Jun 16, 2008

Dua tahun sebelum 60

Assalamualaikum w.b.t

Tak boleh bayangkanlah dua tahun lagi nak masuk 60 tahun saya masih lagi ke pejabat...

Mesti masa tu dah berkedut muka, otot2 dah menggeleber...

Ntah2 jalan pun dah agak bongkok...

Masa tu tak taulah dah menjanda agaknya...

Ntah2 dah 'jalan'...

Tapi hari ni terpaksa jugak buat pilihan opsyen..

Bersara umur 58 tahun....

Waaahhh...lagi 24 tahun lagi saya kena service...

Larat ke ni...

Macam2 diorang momokkan bila saya pilih nak kekal opsyen 56...

Ada yg kata nanti mana tau naik pangkat ke JUSA {alamak..iyer ker ni...] dua tahun tu sempat naik setakuk lagi...nanti menyesal plak..

Ada yg kata, kalau tak jadik bila sampai masa nanti mohon jerlah 56, tapi isunya kalau dah pilih 56, nanti takleh dah nak tukar ke 58...

Ada yg kata, opsyen awal pun kalau pilih 58 tetap kita hanya akan dapat pencen umur 58 jugak...masa ni beruban lah tunggu nak makan duit pencen...


Akhirnya dalam terpaksa tu pilih lah jugak 58 ...

Dalam hati rasa2nya 40 tahun dah nak opsyen..tapi nak bisnes apa?

Dalam kepala ni terasa nak buat macam2..tapi dah jabatn hantar belajar ni terikat kena kerja dengan jabatan yer tak?

Apapun...kalau citer kat pak hj atau tanya dia, dah tau dah jawapan dia...opsyen apanya...mesti dia kata "benda yg dah pasti tu buat persediaan"...apa dia??? tau tak?

Akhir kata, macam selalu pak hj cakap...."Hidup itu sementara, mati itu pasti..nikmat syurga itu benar, azab neraka itu juga benar....buatlah persedian utk itu, takde opsyen lain...

2 cetusan rasa:

Zareda berkata...

Wa,
Kak zar pilih 56 tahun untuk pencen. Kalau boleh nak pencen lebih awal. Ada juga org momokkan pasal pangkat macam kata wa tu tapi bagi kak zar bila dah berumur nanti rasanya nak kejar pangkat tu dah jatuh nombor last sekali.

kalau boleh umur 45 kak zar dah nak duduk rumah, teman anak pi tusyen, pi belajar mengaji balik, pi kelas agama.. buat persediaan.. ni bagi kak zar lah..

Hijrah1429 berkata...

Kak Zar...

Saya pun camtu gak, kalau ada yg nak menyara 40 tahun saya mintak pencen dah, tapi sayangnya hutang2 masih ada...terutama hutang rumah...nampak gayanya takleh pencen awallah gayanya...

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP