Selasa, Jun 17, 2008

Hari bapa yer?

Assalamualaikum w.b.t

Bila baca blog sana sini sumer citer hal bapa.

25 mei lepas genap setahun abah menyahut panggilan ilahi.

Masuk sempadan melak jer sure sedih dan sayu teringat abah

Tak banyak kenangan manis dengan abah

Banyak kenangan menakutkan dengan abah masa kecik2

Sebab abah tegas

Garang

Takde tolak ansur

Hitam kata dia hitamlah

Putih kata dia putihlah

Takde anak yg berani bercakap secra terus [langsung] dengan dia

Mesti melalui perantara ~ MAK

Abah very typical bapak dulu2

takde gelak2, ketawa, cakap2 marapu dengan dia

Kalau dia marah [atas sebab anak2] maka...

TV tak akan dibuka pada hari berkenaan

Semua anak2 samaada duduk dalam bilik atau tak jenguk muka depan dia

Rumah sunyi dan sepi umpama takde orang

Kalau makan, takde sapa berani makan dengan abah + mak

Kecuali saya itupun sampai darjah 6 jer

Lepas tu, lebih abah makan baru kami adik beradik makan...

Abah tak suka makan sepah2

Abah tak suka makan cubit lauk sana ambik lauk sini

Abah nak makan bersistem... mana2 anak kena marah terus tak makan dengan abah lagi {itu mula ceritanya]

Abah pernah halau abang sulung

Abah pernah halau abang ke 3

Dua2 anak lelaki abah pernah lari dari rumah

Sampai sekarang abang sulung tak balik2 rumah mak...[merajuk dari 1986 lagi...]

Hingga akhir nyawa, Abah kesal saya tau

Abang sulung tetap tak mau balik bila abah meninggal tahun lepas

Saya cukup kesal..apa daya saya???

Dua2 anak perempuan abah ikut kata abah dalam hal jodoh

Dua2 suami mereka pilihan abah

Hanya saya yang tidak masuk 'perangkap' abah

Pendekkata abah kuasa veto

Apapun abah baik hati

Takde abah kat keliling rumah kg tu bawak isteri melancong dlm tahun 80 an/90 an

Abah bawak mak

Pergi Danau Toba, pergi medan, pergi bangkok

Abah kerja di Arab Saudi dulu...lama abah tinggalkan kami membesar dengan mak ajer

Dulu2, kalau abah marah, tali pingganglah jawapannya

Abah ikat abang pada pokok rambai

Abah pukul dengan tali pinggang sekuat hati...

Itu sebab abah sangat2 marah

Mak tak sampai hati tengok anak sulung kena belasah

Mak halang abah mak lindung tubuh anak sulung mak

Akhirnya mak yang kena belasah dengan tali pinggang

Sebelum abah berhenti kemudiannya

Korang ada abah macam tu ker?

Sungguh pengalaman ada abah macam tu...

Abah pernah mengamuk kasut but kulit abah kena lapah

Abah marah kami 5 beradik

Masa tu kami lima2 tak ke sekolah

sebab semua tak berani keluar bilik...

Bukan kamu yang buat

Budak nakal kampung lapah buat lastik

Tapi kami takut abah kami diam ajer

Esok kami kena rotan dengan guru disiplin..berderet kami adik beradik dlm bilik guru tu...

Banyak citer hal abah...

Abah tetap dihati

Alfatihah buat abah...

Moga tenang di sana

Walaupun keciwa kerenah anak sulung dibawa sampai 'ke sana'

Paling sedih [air mata saya menitik ni...]sebelum abah di bawa ke hsopital

Berkali2 abah bagitau mak...

"dak siti [sayalah tu] dah sampai tu..."

Mak kata, "tak, dak siti belum balik lagi...esok baru dia balik..."

dahhhh...saya tak sanggup cerita lagi...

Nota : saya pilih suami yang berusia [beza 18 tahun dgn saya], yang penyayang dengan anak2, yang lembut bila bercakap, yang bermuzakarah dengan anak isteri, yang itu yang ini...sebab itu bukan salah saya, saya hanya cari watak lelaki yang sebelum ini tidak ada dalam hidup saya...tak apa walaupun dia suami orang...bila fikirkan ini saya puas dengan keputusan saya!

5 cetusan rasa:

Aku Bukan Bidadari berkata...

tak pernah celebrate father day.. syok ke?

Oren... berkata...

ayah saya pun garang..saya ngan abang jek besa kena libas ngan hanger, tali pinggang dan paip getah..adik lagi 2 org, tak pernah kena pukul..maybe sbb ayah dah makin lanjut usianya..walau apapun yg jadi antara saya dan ayah kini, bagi saya, ayah saya adalah yg paling baik didunia..

Ina berkata...

Ayah saya lagi garang, memang betul2 typical ayah zaman dulu..lagipun askar & dah pencen... memang tegas giler... tapi bila dah tua, saya tengok, adik2 dah tak takut & tak ikut apa arahan ayah...& kdg2 kita pulak rasa geram, sebab ayah dah tak garang mcm dulu, maybe ayah tak segarang dulu sebab dah makin tua...tapi terus terang, rasa bersyukur dapat ayah garang mcm itu, sebab kalau tak, agaknya saya tak berjaya seperti sekarang...insyaAllah...

HAPPYIRFA berkata...

salam kak..
em..ayah saya x pernah pukul sy.tp adik lelaki pernah kena pukul teruk.tp sy cukup takut w.pun x kena marah..dia cakap satu2 perkara sekali je tp sy akan ingat sampai la ni..tp org kg cakap ayah saya kelakar.pelik

hijrah1429 berkata...

Tiara...

Akak pun tak pernah...lagi teruk, yg akak sedar ada hari bapa ni 2/3 tahun kebelakangan ni jer...haru tul...

Oren...

Betul tu..

Ayah garang ni ada pro ang cons, bagi kami anak2 pompuan boleh terima, tapi anak2 lelaki dua2 pernah lari dr rumah...apa2 pun sgt2 terima kasih pada abah...

Ina..
Btul sangat2, abah garang, baru anak takut tak main2...tapi hubby sekarang ni takde garang pun tapi berhikmah, anak2 hormat...

Irfa..

Biasa bapa2 yg garang ni bila diluar dia jadik amat baik, kalau abah saya, apa cucu buat semua dia suka..sayang cucu berlebih2 sangat...sampai masa abah meninggal cucu2 yg nagis lebih2 dari anak2

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP