Rabu, Julai 30, 2008

Dari joging jadi housekeeping

Assalamualaikum w.b.t...

Masa saya pergi bayar yuran hani kat pejabat tu pengurus [pemilik] sekolahnya tu ada. Borak2 lah jugak, dah orang bertanya takkan nak diam jer,kan. Tambah2 pulak saya ni memang jenis banyak cakap,kan? Lagipun saya tak pergi lawatan ke zoo Melaka pertengahan bulan ni jadik tak sempatlah berkenal2 dengan pengurus sekolah hani ni. Kat situ jer dah ambil masa lebih setengah jam!!!

Masa ni memang saya dah pakai t-shirt dan tarck, kasut joging memang dan ada dalam kereta, tengok2 stokin plak tinggal kat atas sofa. Terpaksalah balik kononnya nak ambil stokinlah...

Bila balik tu, ternampaklak banyak daun2 kering bawah pokok mangga ni, saya ni minat bakar sampah ni, terus mabil pengais tak amsuk rumah lagi, kais sampah dan kebetulan mancis dan lilin mmg ada say sorok celah2 pasu tu terus saya membakar jerlah...



Puas hati tengok bersih sikit bawah pokok ni, banyak sungguih siput babi kat sini tau! Lama saya tak belek luar rumah saya ni...dulu masa ada si Dewi dia rajinlah, saya malas duk luar rumah ni, terutama kalau Hani ada sekali.

Lama dah perasan mangga kecil2 ni berputik tapi pandang gitu2 jer, masa nak keluar dan masuk porch. saya bukan penggemar benda2 masam ni. Tapi sambil2 bakar sampah tu belek2 banyaklah pulak buahnya, kalau buat jeruk buah sedap juga ni,kan? Tengoklah hujung minggu ni...sebab banyak juga yg gugur, sayang kalau tak dipetik. Lagipun buahnya tidaklah selebat macam mula2 saya pindah sini dulu, yerlah saya tak pernah cantas dahan2nya..sapalah yg nak buat,kan?

Syok sungguh bakar sampah...joging ntah kemana? lepas tu menjangkit pulak hasrat nak mesin rumput. tapi pikir2 semula, jap lagi nak ke kelas di Jalan Duta, takut penat sangat nanti, so saya masuk dalam [cerita joging dah luput terus dah dari ingatan masa ni!] syok buat kerja takde anak gadis ganggu dan membontot...saya pungut dan kumpul botol2 palstik sabun dan tin2 susu hani sebab mak pesan suh bawak balik kampung dia nak jual kat pembeli besi buruk. Saya ni kan sentimentol sikit...semua benda sayang nak buang takut2 ada kegunaannya...[sebenarnya ni plastik hitam besar ni...dapat penuh plastik tu]



hari tu kan saya ada cakap pasal jiran belakang rumah ni, dekat sangat dengan dapur saya, nilah belakang rumah dia yg bertentang dengan belakang rumah saya...tu dua tingkap tu, jenis gelap, dia nampak kita ... kita tak nampak dia [malam2 saya nampaklah tapi siang dengar riuh suara jerlah, kalau buka tingkap nampaklah...] belakang tingkap rumah ni tu ada meja makan dan satu lagi sinki dan dapur...




Ni dari dapur saya...nak buka pintu senang2 hati sambil masak/basuh pinggan pun tak senang tau! ada jer mata memerhati...tu yg saya tanam pokok tu depan tingkap dia lambat plak besarnya...



P/s : lama sungguh ambil masa menaip ni sebab ada pak haji kat sebelah bagi bayan kat saya...katanya kalau bagi masa mengadap pc ni diconvert kepada buat amal....besar ganjarannya...bla bla...katanya lagi..."...yang laki dok membebel pun jadik macamni, yang laki tak membebel macamana? tapi dia bukan marah..dia nasihat jer...yer bang..yer...esok malam jumaat nanti kita buat amal yer...saya jawab tu...mata pandang pc...kejap2 pandang dia senyum lagik...

6 cetusan rasa:

Tanpa Nama berkata...

Assalamualikum,

Wah seronoknya! Daqpat baca blog Wa kat sini lagi. Akak baru jumpa dr link KeretaMayat. Semoga terus rajin menulis blog. Aku suka baca :)

Tahniah sbb dpt sambung blajar balik. Seronok kan dpt masa study-break nie...nikmat Allah.

-UmmuSarah-

Ummibatrisya berkata...

salam,

sedapnya mangga. banyak plak tu? masam tak mangga tu?

so tak jadi jogging ke? tak pelah boleh jugak keluar peluh tu. :)

banyak lagi tanah terbiar tu, tanamlah sayur. boleh merasa hasil titik peluh sendiri. :)

AZWA berkata...

Amboii rajin banget dia update blog la nie hehehe...respek aaa..

Tengok gambor hani tu menyusu sambil gentel rambut tingat anak dara akak...taim nyusu suka gentel pusat dia hehehe

hidrofuel RM30 hengget...murahnya...tuk apa tu..jimatkan penggunaan minyak ker?

HAPPYIRFA berkata...

salam kak wa..
nak komen pasal x bayar tol tu.x sangka berani org buat macam tu ek.
rasanya x berani kot nak wat camtu.
kak pun terer gak ek buat camtu siap buleh agak bila palang naik..
so dah start joging blum?

Hijrah1429 berkata...

Ummu sarah...

maaflah sebab berhentikan blog dulu tu tiba2, ramai silent reader yg carik kat google...selamat membaca semula...kalau ada yg terlebih cerita tu tegur2lah...terima kasih...

Hijrah1429 berkata...

Ummi...

bukan tak nak tanam, tak minat sgt kesin kat pokok2 tu mati plak nanti...lagipun tanahnya tu banyak batu...

sebenarnya entry ni ter auto publish ceritanya dok pusing2 dlm kepala lagi...tak siap lg baru upload gambar jer..tak perasan..heheee..kena baca baliklah ni...

azwa..

Ada sebab rajin update sebab nak test market...mana tau leh buat income melalui blog..nak cuba lah ni...sajer2 jer..sementara assignment dan tesis belum sibuk bangat!

Jumaat ni baru anak sedara nak dtg pasangkan...nanti saya cerita..

Irfa...manusia ni kalau terdesak semua boleh belaka...

Joging ni projek tertangguh, minggu depan kot!

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP