Isnin, Julai 07, 2008

The day 1

Assalamualaikum w.b.t

Segalanya lancar untuk hari ni. Alhamdulillah Allah beri kelaratan dan kesihatan pada saya hari ini. 3 hari demam teruk dan tak makan maka sememangnya saya tidak ada tenaga yang cukup.

Tetapi malam tadi 2 biji telur separuh masak [mak yg masakkan] dan subuh2 tadi lagi mak masakkan lagi 2 biji telur separuh masak. Saya juga minum 100 plus nak bagi tenaga. Nak makan nasi masih takde selera, saya makan buah2 jer.

Biskut kuarker Jacobs saya makan 2 keping dan dengan doa maka jam 7.00 saya terus bergerak dari rumah ke tol senawang. Tepat jam 7.45 saya dan keluar di tol sungai besi. Jam 8.15 dah sampai di jalan Duta. Program star jam 8.45.

Jalan pun tak jem mungkin sebab ramai dah naik motor utk jimat kos, "ada bagus jugak naik minyak ni, kurang jem di KL" [iyer ker?]<-- ini kata pensyarah saya di UKM tadi! Cerita daftar master tu saya cadang nak buat blog khas sebagai catatan harian saya buat rujukan saya nanti. Sebab dah tanam dalam hati kalau berjaya master ni, saya nak buat PhD bidang yang sama. Azam kena ada,kan? Apapun, beza cuti belajar denagn bekerja ni adalah semacam langit dan bumi. mau juga saya kejutan budaya ni! Yerlah saya pagi2 dah biasa bekejar boss panggil, tengahari dan petang pun macam tu, kejap2 meeting tergempar, kejap2 ada kes baru, kejap kena buat briefing...macam2 benda mendatang tanpa diduga. Tiba2 buat master ni, kelas 3 hari jer isnin sampai rabu. 4 hari makan gaji buta ker? Isu saya demam baru2 ni, saya rasa sebab saya melawan cakap pak haji, tulah bukan reti nak apply "sami'na waatha'na" [dengar dan taat]. pak haji pesan berkali2 suh saya ambik cuti, saya yang degil teramat. Konon nak tunjuk integritilah, nak tunjuk baik. Nak bantu seboleh mungkin sebelum pergi, sudahnya badan saya yang merana. Okay, lepas ni kena belajar balik taat dan dengar cakap suami ni, sebab apa berlaku kemudian hari kita tak jangka, allah bagi suami kat kita kan sebagai pemimpin, dan kita sedia jadik isteri adalah sebagai taat setia kita untuk patuh dan dipimpin suami selagi berada dalam kebaikan.... tapi jangan pulak ada yang cuba nak mengajar atau memimpin suami kalau dia buat silap, kena banyak doa dan mohon pada allah, melainkan apa kesalahan dia tu melibatkan syarak, kanalah kita bertindak, bagi hal2 furu' bukanlah tugas utama isteri untuk betulkan suami, hanya kita perlu tunjuk contoh jer supaya dia terkesan..macam dakwah bil hal... Waah waaah pandailak saya nak bardakwah...sajer nak ingatkan diri sendiri, berdakwah pada orang moga2 allah bagi kesan hidayah pada diri kita. Kena belajar cakap2 iman ni. Pak hj bila tau kelas 3 hari jer via sms, terus dibalasnya "lepas ni bolehlah tumpukan pada amal" hah! ambik sebijik! Ingat kot2lah dia nak cakap "lepas ni bolehler kita tumpukan pada projek buat anak!" Yerlah saya ni berkira2 nak menstabilkan hormon, nak jaga pemakanan nak ambik acid folic, nak ambik ubat subur sebab nak dapat master dengan nak dapat anak sekali kalau allah izinkan dalam tempoh setahun setengah ni, rupanya pak hj punya mision jauuuuuhhhhh sangat. Misi alam kubur tu..misi ke syurga. Letih dah dia kot sebelum2 ni asyik dok lewat solat, alasan meetinglah, ada operasilah, aanak buat hallah. Suh mengaji mata mengantuklah, sibuk nak amsaklah...haha macam2 alasan tuuuu....sekali ni, mesti takde alasan lagilaaahhhhh...akhirnya saya akan menjadi taat patuh dengan suami saya...harap2 nya saya buat ikhlas kerana Allah..suami penggalak jer... Oh ya...saya dok terpikir2 ni hal giliran...sekarang saya ada 4 hari free, khamis dan jumaat sabtu dan ahad saya akan ada 24 jam di rumah. Macamana pak hj nak bagikan giliran? Sebelum2 ni aza dapat 4 malam, saya 3 malam, weekday semua dia dapat, weekend jer giliran saya, tapi kali ni saya nak tengok apa pak haji nak buat? tapi dalam hati saya instinct saya mengatakan dia akan kekal giliran macam sekarang....tak percaya? kita tengok nanti... Dia takut dengan aza...tu kenyataannya...mesti dia tak sampai hati nak duduk dua hari khamis dengan jumaat tu kat sini, kemungkinan dia takmo aza mengamuk dan dia pening ataupun dia takmo anak2 sana jadik mangsa amukan aza jadik biar dia yang korban...saya? Saya mana pandai mengamuk....biasalah saya tetap cool..bebel jer lah, lain2 dia boleh atur saya ni...kira boleh kow team... Yang nak kena jaga betul2 mak buyung tu...lepas ni kalau dah bersalin, lagilah pak hj kena banyak duduk kat sana,kan? Pak hj pulak lagi senang hati tinggalkan saya dengan hani sebab mak saya duduk sini sekali. Kira2 dia anggap saya happylah sebab mak sendiri ada samakan? Yerlah saya ni kan anak bongsu..walhal takde manja apapun! pak hj jer lebih2 ingat saya manja dengan mak saya macamana aza manja dengan mak dia kot!... Tapi misi saya nak dapat anak tu saya kena fight betul sebab peluang yang ada ni sekali jer datangnya. Lepas ni dengan umur bertambah dengan kerja bertimbun,,lagilah payah...ntah2 aza sekali lagi sempat beranak lagi pulak... takper..tu kerja Allah rezeki masing2..tapi saya yakin allah bagi tu berdasarkan apa yang kita nak...sebab aza walaupun dia ada kata dia taknak anak buat masa ni, tapi satu ketika dulu mungkin dia dah lupa kot, dia pernah cakap dengan saya dia nak dapat 4 anak lelaki, sebab nak cukupkan kuorom angkut keranda dia ke kubur. sekarang dia ada 3 naka lelaki, sorang lagi tak cukup, mungki allah bagi anak lelaki kat dia kali ni...sebagai memenuhi doa dan harapan dia...maka saya pun nak ada impian jugak...

3 cetusan rasa:

Jiji berkata...

Kita nak 4 anak laki laa@!~ 2 pompan@!~

Pompan

Laki

Laki

Pompan

Laki

Laki


Wahhhhhhhhhhhhhh takottttttttt@!~

the author berkata...

pak haji kata "lepas ni bolehlah tumpukan pada amal"
akak...buat anak pun salah satu dari amal jugak. kira merangkumi le kata2 pak haji tu :)
-najah-

Hijrah1429 berkata...

Jiji...

amboi. satu tak lepas lagi...takper takper cita2 tu kena ada...

Najah..

ha'ah...kerja pun ibadat jugakkan

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP