Selasa, Julai 29, 2008

Hari mendobi

Assalamualaikum w.b.t...

Hari rabu dan sabtu adalah hari mendobi saya. Selain hari tu, sorryler malas nak ke belakang rumah tu. Bukannya apa, pattern rumah saya ni berkongsi pagar dengan rumah belakang, takde jalan, hanya pintu pagar masuk depan jer utk keluar masuk, di belakang ni hari2 pemandangannya tak lain tak bukan mengadap dapur rumah belakang saya ni yang sentiasa meriah dari pagi hinggalah ke dinihari...jam satu atau dua pagi...suara borak kadang boleh dengar sampai ke ruang tamu rumah saya....sangat2 riuh dan seakan bermesyuarat pemilihan parti gayanya!!!!


Bila senyapnya? tak pernah senyapnya dari zaman saya bekerja dulu...sebab masa tu ke pejabat tak tauler saya,kan? Cuma lepas cuti belajar ni baruler saya aman sikit nak duduk belakang buat2 kerja sebelah pagi...sebab sunyi sepi jer ... semua dah pergi kerja kot?



Jadik, hari rabu sebelah malam saya mendobi, sebab baju sekolah hani ada dua pasang jer, kira hari rabu abis stok [isnin pakai pakaian sukan] dan kebetulah pak haji ke markaz mesyuarat malam rabu tu so sambil2 masak sambil mendobilah...masa ni saya buat kerja mendobi ni dalam suram2 cahaya lampu dapur jiran belakang tulah sebab masa ni memang tengah happening...sekeluarga dok makan kat dapur, ada yang mendobi, mengemas pinggan mangkuk, yang menjamu selera memang tak putus2....


Hari sabtu dan ahad sebelah pagi pun senyap kejap...pergi joging kot...masuk jam 10 start happening semula...[sila bayangkan sessi makan2 dalam drama cina yg dulu2 main sebelah petang tuuu]...masa senyap tulah saya akan mendobi...jadik seminggu dua kali mestilah banyakkan sebab yg sabtu tu double triple sebab masuk cuci comforter sekali....saya ni tak hantar ke dobi...yg mana leh buat sendiri saya buat jerlah...

Ni hasil mendobi sabtu lepas, semalam baru lipatnya, pun tak habis lagi tuuu...boringkan kerja lipat-melipat ni....sangatlah membosankan!

Yang bawah ni malam tadi baru angkat diampaian....dah start kelas kira ni tangguh jerlah lipat melipat ni dulu....asalkan sebelum ayah balik hari rabu tu katil dia ni clear sudahlah~~~ada budak nak interframe tuuu....





Budak tu suh masukkan gambar sekeping lagi...kalau tolong lipat takperlah...ni tolong menyepah lagi ada...ntah bilalah anak gadis ni boleh tolong ammie buat kerja???

3 cetusan rasa:

Ummi berkata...

salam,

berwarna warni blog wa sekarang. :)

ummi pun malas nak lipat baju.

happening sungguh jiran wa tu ye. seronok!

jiran-jiran ummi, diam sungguh. kdg-kdg ingat tak ada kat rumah tapi rupanya ada. :)

banyak sungguh ubat kena makan. ummi dulu suka berurut. ubat kurang sikit.

kalau berjaya bagitahu kat ummi.

ummi nak bagitahu kakak ipar ummi, kesian dah 9 tahun dok tunggu anak kedua.

kesian! dah usaha macam-macam tapi belum ada rezekinya.

dulu ummi satu bot dengan dia. lepas ummi dapat damya, dia sedih aje. ummi pun sedih jadinya.

ummi selalu nasihatkan dia, at least dia ada anak jugak. yang tak ada lansung tu lagi kesian.

semuanya Allah yang tentukan, betul tak wa?

Hanisumayyah berkata...

Ummie...

jiran saya tu bukan ajer meriah dah terlebih2 meriah dah sampai kita tak bebas duk belakang umah sendiri...rapat sgt dapur dia dgn rumah saya tu...

Hal baby tu...tulah kadang fikir mana silapnya saya, rasa cam tak layak nak menjaga/mendidik anak...tu yg kekal satu jer. Tapi takmolah bersangka buruk dengan allah so usaha jugaklah. Bila tengok Ummie, Pnut boleh pregnant lepas anak umur 7 tahun semangat saya nak ikhtiar...ummie ada makan apa2 ker?

MOKCIK AZWA berkata...

Salam...huhhuhu akak pun paling maleh tang lipat melipat kain nie. Membasuh tu kira sonang baitu lagi w/pun setiap hari kena basuh ( maklum ler treler ramai hehehe). Sib baik asben jenis tak kisah sangat, malah kalau lipat lagi dia merungut payah nak cari katanya. Kesudahannya, semua digantung termasuk yang kecik2 muahahaha..

Ada kawan akak tu kan 14 yrs kawen tak dapat anak. Macam2 dah berubat..last2 dia kata dah bosan. Biar jer la, ada rezeki Allah bagi ada la. Tup2 last year masa akak peknen my no. 6, dia pun terpeknen juga...Alhamdulillah la nie sama2 baby kami membesar. Oleh kerana anak tu ditunggu lama maka namanya pun sangat istimewa ..Imtiaz.

Akak doakan semoga terkabul niat dihati, insyaAllah.

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP