Jumaat, Ogos 29, 2008

bebel ajer...

Assalamualaikum w.b.t


1. handphone

Semalam sampai dari JJ dah malam, tak perasan hp ada dalam poket seluar, masuk bilik air [buatlerapa yg patut,kan] terus rendam seluar, lepas tu dalam masa anggaran 10 saat terus teringatkan hp, alamakkkk...punah!!!

Gigih ambik balik terus gantung clip kat kipas angin paling laju....buka2 sumer..tapi malang dah rosak, takde rezeki...so mulai hari ni saya takde hp dah..nak beli baru...???tak tauler, tapi set hp saya tu rasanya ada jaminan lagi..nak kena gi kedai dialah kot...

2.Ayah dan hani

Ayah dan hani kat port Dickson tak tau apa cerita...saya tak call langsung dr pagi semalam...pagi ni bangun lambat...tak pernah2 bangun selambat ni...10 lebih baru terbangun! macam org bujang plk...terus makan 2 biji donut. yerlah 9 biji ada, sapa lak nak abiskan? ayah dan hani dua2 tak makan donut2 ni...

Rasanya dua beranak tu balik esok kot? Saya agak mesti dia suka duk sana, yerlah dah dua bulan lebh dah tak pergi sana...semalam masa minum pagi hani dah cakap dengan ayah dah nak tengok kambing...pastu ayah cam biasalah kata ok, pastu yg tak tahan dengar tu ayah cakap balik sini nak bawak zubair plk, siap tukar2 jaga anak plk dah!mesti dua beradik tu buat sepah nanti...

Ayah @ Hani kalau call sy mesti tak dpt punya, line umah ni tel nya dah punah, hani buat main2, kira line utk internet jerlah...takper lepas jumaat nak gi office, carik2 bahan buat assignment

Pastu ayah dgn Hani borak2 ayah ajak Hani sekolah tadika swasta kat PD, dengan Zubair sekali [zubair 5 tahun thn dpn] sebab buat teman, zubair kan tak mau sekolah kalau kakak dia ada mungkin dia nakler kot, lagipun tahun depan kak aza aada anak kecik elokler zubair gi sekolah...saya pun fikir2 jugak, kalau macamani caranya semester ni [banyak assignment dan bahan kena baca], tu baru 4 paper, semester depan 5 paper + viva jugak + lawatan luar negara nak tengok + buat laporan indeks persepsi rasuah ngra tu..susah jugak nak atur masa dgn hani...rasa macam nak setuju jer...kalau ada org gaji pun saya hantar org2 gaji tu ke sana...tengokler nanti...ntahlah pimai pimai tang tu jugak...apapun 2010 nanti baru tau ke mana hala sy lepas abis blajar...hani pun dah darjah satu...

3. Rindu ayah

Perasaan saya pada ayah setakat hari ni biasa jer, kalau ayah ada suka, kalau ayah takde tak sedih langsung [dulu sangat2 sedih] tapi kadang kalau ayah ada memangler ada rasa macam terkongkong sikit sebab ayah skrg lidahnya macam 'pisau' tajam! Setiap ayat dia semacam nak kenakan saya jer... kejap berleter kejap bagi bayan [nasihat2 agama] kejap kang bagi warning...ala2 manja gitu...memangler gurauan suami isteri tu bagus tapi kadang sebab dah biasa sorang2 ni ada jer org nak ambik tau nak kawal masa sy rasa macam tergugat jugak..tapi takdelah melawan...ikut jerlah suami kan...hani plak selalu sebelah ayah...baguslahkan..anak ayah tapi amie jadik mangsa...ada jer laporan dia kat ayah bila ayah balik...ammie ni asyik mengadap pc jer, ammie solat lambat, ammie tak baca taklim, ammie tak masak, ammi marah kakak...ammie dan mmie yg macam2 cerita...

Saya rasalah sebab saya rasa 'bebas lepas' sekarang [dan sebelum ni] sebab cara giliran...skrg giliran 2 malam baru ayah balik...pastu saya melalui kehiudpn sibuk sendiri dan ayah plak tak call...tu sebab saya terlupa 'kehadiran' ayah dan saya dah sesuaikan diri hiudp seorang [sama Hani] sblum2 ni, lebih dari masa saya peruntukkan utk ayah sebagai isteri...jadik dlm 2 bulan ni sejak tukar2 giliran ni rasa macam ayah kerap sgt ada kat sini...dah banyak benda sy xleh buat...

Isnin -rabu dah lah ulang alik kl kadang sampai rumah mlm, lepas tu sampai jer rumah, kejap lepas tu ayah balik terus makan luar...khamis sepanjang masa dgn ayah sipa2 masak, jumaat ayah balik PD...masa ni baru dapat nak buat kerja sendiri2, sabtu or malam dah ada kat sini semula, sedangkan hari sabtu adalah hari bersantaian sepenuhnya saya + hani [makan luar lagi] sampailah isnin pagi baru ayah balik ke pd semula...kira weekend tu x blh buat apa...mengadap ayah + Hani jer...

Lagipun kan sejak ayah sakit ni dah 4 kali dia keluar 40 hari, keluar 3 hari tiap2 bulan, ni pun ayah baru balik 10 hari dr Kuantan, maksudnya saya dah biasa ayah takde, cuma yang saya nak citer ni Hani, sebab auah selalu ada kat sini, malam ayah takde dia rasa kehilangan ayah pulak...hubungan dia dengan ayah jadik sgt rapat...dan kalau dia rasa dia rindu sgt ayah dia bebel kat saya..."kenapa ayah ni asyik kat rumah umi jer"..."jomlah kita lari kalau ayah balik biar dia tengok kita dah takder..."..dll

Dan lagi, cepat betul sentap kalau ayah tegur, kat kedai makan dah berapa kali dah sambil menyuap sambil menangis sebab ayah tak bagi dia minum ais..selalu order ayah akan suriuh ais asing..dia boleh ambik sikit jer kalau dgn saya takde hal..boleh ajer minum! Ayah kan ala2 jaga kesihatan anak dia...

Pokoknya, kenalah saya sesuaikan diri dengan masa ayah yg banyak di sini, demi Hani. Sok2 kalau ayah takde, banyaklah kenangan dia dengan ayah banding dulu...saya beri dia ke pd ni pun biar dia duduk lama dengan ayah takdelah keluar ayat2 bebel dia marah ayah tak balik sini lagi...masa nak babai sy semalam siap cakap kakak tak kisah bila ammmie nak ambik kakak tau!!! Lagipun seronok tak ke sekolah lah tuuu...tapi buku cerita sebeban dia bawak, nak kasi tunjuk kat zubair lah tu...

3. Pakaian Hani

Hani ni kan umurnya sejak 4 bulan keluar rumah dah jadik amalan pakai tudung + seluar panjang [atas arahan ayah yg tegas, ikut sy sesekali tak pakai pun takper kecik lg,kan masa tu], jadik sebagai seorang ibu kepada seorang anak perempaun yg ramai memuji hani ni comel, sampailer skrg naik muak sy kalau org puji dia comel sebab skrg dia dah pandai perasan dia comel..., kadang2 saya ada jugak keinginan nak mendandan dan melawakan kan dia kasi lagi comel dan nak kasi dia ruged sikit pakai skirt ker baju seksi2 sikit ker [yerlah sy masa kecik tak merasa sumer tu] tapi masalahnya dia pulak takmo dah. Bila dgr nak keluar jer benda pertama dia cari ialah tudung, ada juga sy cakap ammie ikat rambut cantik2 biar org tgk, tak payah pakai tudung nak, tak? Takmo dia..mati2 taknak...

Tapi oklah kan, namun sebelum2 ni ada jugak suara2 yg rapat dgn saya komen sy kenapa tak bagi anak saya ni melalui dunia kanak2 dia dengan fesyen semasa yg sesuai...tak panas ker pakaikan dia tudung sepanjang masa, dengan baju dan seluar tangan panjang lagi...yerlah macam skrg kalau dah pakai tudung takkan baju lengan pendek plk,kan? w.pun fesyne ni melambak kat luar nun...dengan baby t lagi!

Tapi semalam, kawan bincang saya tu [w.pun cina] dia pun komen bila tengok gambar hani yg pakai tudung dlm hp saya, sy cakap dgn dia anak i dr kecik dah pakai...dia tanya u tak bimbang ker nanti dah besar dia memberontak mana tau masa tu baru dia teringin nak pakai fesyen2, takut dia kena culture shock nanti... [teringat kat iza dulu pakai jubah/tudung labuh sikit lagi dia nak pakai purdah, skrg pakai jeans dan tudung pun dah kecik]

tulah saya pun bimbang jugak...masa depan mana kita tau,kan..tapi dr sekarang sy dah cuba bgtau apa kesannya kalau buka aurat..dia faham tu pasal dia sekali2 taknak keluar tak pakai tudung...kadang tu ikut sy sidai baju pun dia carik tudung..taksub betul...


Tapi betul tau...pengalaman saya dari dia kecik sampai skrg, sebabkan tudung dialah org akan tertarik pandang dia, hari selasa hari tu pergi makan secret resepi siap ada sorang kakak [pakai baju bank rakyat] datang ke meja saya [kebetulan dia lalu] datang semata2 nak cubit pipi hani dan nak cakap comel pastu kami ada ke kedai buku pulak, ada makcik dalam kedai tu pun sama mencangkung mengadap Hani pilih buku sambil borak2 pastu masa bayar siap cakap comelnya pakai tudung...tulah saya ni selalu tengok zaman ni ramai betul anak2 yg lawa2kan..tapi kan selalu gak sy tengok mak atau ayahnya lawa tapi tiba tang anak tak lawa [tp comel jgk kan dah kata budak2] pulak...[mgkn kombinasi tu pncanya], ni mata saya lah kan...lawa maksud saya lawa yg lari dr tema mak ayahnya...tapi jarang kita tengok mak atau ayah yg tak lawa tapi dapat anak lawa,kan? Selalunya kalau mak atau ayah tak lawa, mesti baka 'tak lawa' tu senang sgt menurun kat anak...perasan tak???




Gambar terbaru...hari rabu..lama dah tak belek kamera..kejap jer saya ni gila ambik gambar...skrg dah malas nak masukkan gambar, lecehlah nak buat...makan masa... ehhh saya nak cakap gini sebenarnya, org pandang hani ni macam lawa sebab dia jalan dengan orang tak lawa macam saya....macam beauty and the beast gitu...ntah mana dapat ciri lawa [ni ramai or ckp ler...sy ikut jer pandangan majoriti]...dan lagi...kat umah Hani pakai seksi jugak, jalan jer sopan gitu!


hah...gituler....tu jer bebelan hari ni...marapu ajer...




p/s : rasa macam nak balik kg esok, tp rasa macam nak buat assigment, mana satu ni?

1 cetusan rasa:

zareda berkata...

Biasalah anak dara sunti.. mesti amik gambar posing senget, tunjuk piece.. macam macam lagiler..

Kalau beli baju, emmm sabo ajela.. dah pandai pilih sendiri..

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP