Khamis, Ogos 07, 2008

Ya...saya kesibukan...

Assalamualaikum w.b.t

Maaf ya, agak sibuk pagi ini...tugasan segera perlu dibentang dan dihantar Rabu minggu depan sedangkan dalam kepalanya seolah-olah kosong! Semalam pagi-petang ada kelas, sambung lagi berbincang sehingga maghrib. Namun akhirnya yang dapat itu apa?

Yang saya dapat ialah;

1. Susahnya bekerjasama dengan watak2 yang baru saling kenal mengenali
2. Sukarnya tersepit dengan dua personaliti yang kontradict
3. Komunikasi akan breakdown kalau masing2 nak pandangannya sahaja diketengahkan
3. Kalau tak tau apa-apa jangan cakap dan buat-buat seolah-olah tau segalanya
4. Komitmen tidak boleh dipaksa2 kalau dipaksa maka jadilah sedikit haru biru
5. Ada yang serius...terlalu serius. ada yang suka main2 terlalu main2 bila dua watak bertembung maka saya ditengah2 yang serius + main2 = bingung!

Okay...saya ada satu tugasan untuk blog atas permintaan khas dari Luna iaitu berhubung tajuk "POLIGAMI" <-- mungkin kajian kes berdasarkan pengalaman sendiri dan teman terhampir. Lepas ni saya akan siapkan, sekarang yang utama siapkan assignment pensyarah tu dulu yer...ok Luna nanti akak buat tugasan Luna ni, sabar yer..banyak benda nak cakap pasal poligami ni... Apapun...ni saya sediakan rencana [entry] dulu2 pasal poligami sebagai mukadimah dulu yer...bacalah [kalau meluat tu...stop jerlah yer...] ramai yang baca blog baru ni pembaca baru dan tak tau saya ada blog sejak 2006 lagi tapi dah tutup atas banyak sebab dan kemudian blog ni telah dihack dan sampai sekarang saya sendiri tak boleh masuk blog ni...dan peliknya beberapa entry blog lama saya telah dicedok dan saya tak boleh buat apa-apa pada blog tuu...kalau nak tengok dan baca sesikit adalah kat situ...
p/s : Saya baca balik entry dua tahun lepas ni dan saya rasa geli geleman...entahlah...tak sangka saya melalui semua ni...

Friday, September 29, 2006
Kenapa saya berkahwin suami orang?

[Intro saya dah buang sebab tak relevan..lain2 kekal seperti asal...]

"Anda menentang poligami"

Ya, poligami memang patut ditentang kalau orang yang mengamalkannya tidak adil... selalunya media-media banyak sangat menonjolkan amalan poligami yang GAGAL yang berjaya tak berapa dipertontonkan. Biasanya bila dah cerai berai barulah masuk paper cerai sebab tak nak bermadu, suami kahwin lain dsbg yang seangkatan. TAPI saya tak menentang langsung poligami, bahkan sokong kalau mereka ikut sunnah Rasullulah s.a.w. sementelah saya dah terlibat dalam dunia poligami maka kena sangatlah saya yang bercerita. Orang tak boleh kata apa kan... sebab pengalaman sendiri.

Saya kahwin dengan suami pada mulanya tak mendapat restu keluarga sebelah saya, tetapai keluarga suami semua bersorak gembira... madu saya tak taulah pulak sebab masa tu dia memang tak tahu suami dia nak kawin malahan dia tak syak langsung. Almaklumlah masa sibuk-sibuk bercinta PJJ tu (email dan call sahaja) dia tengah sarat mengandung anak kedua dan bila nikah tu dia dah melahirkan anak (usia anak 3-4 bulan kot) sebab saya kenal suami dalam bulan 10/2000 dan bulan 11 anak tiri saya tu lahir.

Kami berjumpa pertama kali di Masjid UPM iaitu dalam bulan feb @mac 2001 tak ingat sangatlah. Dalam seminggu sebelum jumpa tu suami dah kata nak masuk meminang [masa berbual hp] tapi saya terkejut beruk. Macamana pun malam nak tidur fikir jugak cadangan dia tu. Alang-alang orang (family) tak ambil peduli hal saya lantaklah dah ada orang nak ambil berat ok jelah. Masa tu saya seakan-akan rasa nak ada tempat bergantung, nak citer masalah dan pokoknya nak lari dari pakwe lama yang juga suami orang yang saya dah citer dulu tu.

Jadi, saya pun lepas bincang sikit lebih kurang dan adalah jugak minta gambar dia dan dia ada send gambar tapi sebenarnya takdelah gambar tu macam dia yang sebenarpun bila jumpa. saya pun call mak saya bagitau ada oang nak meminang tapi suami orang. kalau saya dah terkejut beruk masa suami ckp nak masuk meminang mak saya apatah lagi takde angin takde ribut tiba-tiba nak kahwin suami orang, terperanjat giler mak ayah saya. Lepas tu maam-macamlah dia nasihat saya telefon nasihat, kalau saya balik kampung pula dia berleter macam-macam siap dengan nangis-nangis lagi mak saya ni. tapi tak taulah saya ni memang keras hati sikit, tak taulah pula kalau masa tu tengah angau, tapi rasa-rasanya masa tu saya tak ada rasa cinta langsung kat suami ni. Takde ciri-ciri kegemaran saya ada pada dia (fizikal) hanya sebab dia ni pendengar yang baik dan kata-katanya penuh hikmah (biasalah orang dah kawin banyak pengalaman).

last-last saya bagi kata dua kat mak saya suruh dia jawab dan bagi masa dua bulan fikir , saya kata "mak boleh jaminke kalau kahwin dengan orang bujang akan bahagia selama-lamanya dan kalau kahwin suami orang rumahtangga pecah belah?, mak tengok kat kampung ni ramai yang kahwin bagai nak rak bersanding masing-masing bujang teruna tapi tak kekal juga, semua tu kuasa Allah, kalau dah jodoh saya dengan suami orang nak buat macam mana?, Allah dah tulis, mak nak ke saya jadi nak dara tua sebab nak tunggu orang bujang?"

Lepas saya cakap tu adalah dalam sebulan lebih saya tak balik kampung konon-konon merajuklah... sebenarnya malas nak dengar mak berleter, dalam pada tu suami pula cadangkan kami pergi ke negara Gajah Putih untuk bernikah. Masyaallah terperanjat saya cadangan tu, mana boleh, salah tu... saya ni kan kakitangan kerajaan. lagipun banyak isu dengan walinya, saksinya, dengan passport takde, muhrim macamana, tak maulah nanti kalau mak ayah saya tahu, MAMPUS nak jawab. Suami akap semua tu dia boleh settlekan dia dah biasa buat, barulah terbongkar rahsia nya yang dia bernikah kali kedua dengan Kak A juga di sempadan. Akhirnya setelah melalui perbincangan yang ala kadar saya pun setuju ikut dia ke sana tapi bukan setuju untuk nikah, saya nak tengok keadaan dulu macamana, katakanlah saya berubah hati, maka tak jadilah nikah kami.

Pada malam kami bertolak tu, 1 jun 2001 saya demam sebenarnya sebab terlalu berat keputusan yang nak dibuat ni. Tapi saya tawakkal je, saya doa YaAllah kalau jodoh aku dengan dia, kau permudahkanlah tapi kalau bukan jodoh aku dengan dia kau tunjukkanlah (halanglah)". Rupanya memang jodoh saya terlalu kuat ddengan dia, esok paginya 2 jun 2001 saya selamat dinikahkan dengan dia tanpa disaksikan oleh sesiapapun yang saya kenal, hanya ada dua orang saksi yang terdiri dari kawan suami yang diambil dikampungnya di Yala @ narathiwat tak pasti dan dua pegawai pejabat agama (juru nikah). Saya dinikahkan di Pejabat Agam Islam Narathiwat dan mas kahwin pada masa itu RM 200.00 tanpa ada hantaran dan juga cincin kahwin... lafaznya bahasa Melayu Kelantan dan saya juga duduk atas kerusi di sebelah suami je masa tu (bayangkan suasana sebuah pejabat, macam tulah) kelakar kan kalau dikenang. takde baju baru, hanya ada sehelai baju tidur baru yang murah-murah yang saya beli sebelum ke sana. saya memang tak buat persiapan langsung untuk bernikah.

selepas nikah suami terus masuk ke masjid bersebelahan pejabat untuk sembahyang sunat nikah, sya pula kebetulan bendera merah (dah last day tuu...) Semuanya tiba-tiba. Walaubagaimanapun saya tetap gembira kerana ada suami, gatal...tapi sedih juga sebab baru risau macamana nak bagitau mak ayah, macamana kalau termengandung, macamana kalau ada orang pejabat tahu, macamana kalau ... macam2lah saya fikir waktu tu. Saya bertolak ke sana pada hari Jumaat malam dan sampai siap-siap sikit terus cari saksi dan nikah, lepas tu cek in kat satu banglo di Golok dengan bayaran tak salah saya RM30.00 semalam kalau tukar duit malaysialah.

Ahadnya kami bertolak balik ke sini. Oh ya, tengahari tu suami bawa saya ke kedai emas di Kota Bharu dan dia belikan satu cincin berlian dalam anggaran RM 800.00, lebihkurang tak ingat dah harga dia, cincin tu pun dah hilang masa ambil orang gaji hari tu, bukan bersangka buruk tapi masa dia dah balik Indon baru saya sedar cincin saya takde.

Isninnya saya tak bekerja, MC tapi kami ada program di temerloh minggu tu agak sibuklah juga... dan saya ingat lagi masa program tu, kebetulan saya memang rapat dengan seorang pegawai lelaki di pejabat En Alias jadi ada peg. lain pandang serong dan perli2 saya macam 2 dengan en Alias. tapi saya senyap je, diorang tak tahu sya dah nikah. Masa saya nikah tu hanya ada 3 orang je yang tahu, iatu Kak J (kawan satu u dan satu rumah sewa), Zah (kawan kat u jugak masa tu kerja dengan AIM- Amanah Ikhtiar Malaysia) dan En Alias, kawan sepejabat berumur 47 tahun masa tu. Walupun En Alias macam-macam nasihat saya tapi tak jalan juga. Seingat saya saya MC hari isnin tu dan saya terus dibawa balik ke sini (negeri saya kerja sekarang) dan suami terus menyewa sebuah rumah dari kawan pejabatnya dan letakkan saya dan katanya minta saya balik ke sini untuk 3 hari kerana hak isteri bermadu untuk dapat 3 malam berturut-turut selepas nikah.

Oh bahagianya pada masa tu, Allah je tahu, seronok sebenarnya kahwin sorok-sorok ni, lain dari kahwin biasa rasanya, sebab benda bila kita susah dapat (susah nak jumpa suami, madu tak tahu) baru terasa sedapnya ada umpphh! Nantilah sambung lagi.... nak balik rumah nak pergi bazar ramadhan tapi dah tak taulah nak beli apa, semua yang saya pandang tak selera. Nak suami je rasanya sekarang ni, nak urut dia, nak layan dia, nak minta maaf dengan dia. [Hai cik ooii tak serik-serik lagi yee...orang dah tak nak...daaahlaaaahhhh].

Ya Allah ampunkan dosa hambamu ini yang lemah yang kerdil yang naif...

5 cetusan rasa:

ita.itu berkata...

aku sokong sgt2 ckp ko bab poligami..betul tuh..x adik lupakan saje...setakat nak nyocok jek sama kan..hehe

HAPPYIRFA berkata...

SALAM KAK WA..
mmg dah penah baca sblm ni.baca jelah..tp xnak komen..hi hi.suka tulisan akak..

oren berkata...

saya nih kira antara pembaca baru gak kut, sbb entry nih tak pernah baca pun...

luna berkata...

perasaan saya hari tu mungkin cuma ujian bagi saya....sebab sekarang ni dah rasa seperti sediakala pulak...

tapi saya dengan budak tu masih okay..dan rapat sbg kawan....

Hijrah1429 berkata...

Ita...

Tulah, seni poligami ni ramai lagi tak tau...tak cukup ilmu dan pengalaman...takat anunyer jer yg gatal..tu pasal sudahnya berantakan!


irfa..

suka baca eh? akak lak macam meluat baca puna da...tapi kenangan jugak semua tu...skang dah hampir lupa, baca balik baru ingat... ohh gini ...


Oren..

ni bulan2 terawal akak wat blog...semua entryu akak amsih simpan cuma blog jer akak padam...


Luna...

Perasaan tu akan berulang lagi satu masa nanti akak rasa...apapun sekurang2nya kalau terjadi Luna takdelah terkejut...siap siaga dah ...hehehee

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP