Isnin, Ogos 18, 2008

Kena buli

Assalamualaikum w.b.t





Selama ni sekian banyaklah dalam buku pesanan sekolah hani tu pengurusan taska beri borang masuk pertandingan melukislah...ada lawatan luarlah, ada program jogging bersama cikgu2lah..semua saya tak ambik pot..sebab weekend kan ayah ada..manalah nak joint semua program tu...tapi minggu ni dalam takde kereta [kereta ada, kunci kereta pulak yg takde] saya kuatkan semangat pergi...tapi berbaloi jugaklah sebab anak dara tu punyalah suka...saya yang pening kepala!!!




Banyak acara termasuklah ceramah pemakanan sihat anak2 utk ibubapa dengar...tapi saya cukup 'berbulu' dah...berbulu dengan kawan2 si Hani...tak bukan semua adalah sorang tu... walaupun hal budak kekecik tapi saya panas hati jugaklah...




Okay..tengok hani ni...kecik jer kan banding budak2 lain..ni termasuk budak 6 dan 4 tahun...sopan jer anak gadis saya ni...yerlah mak ayah dah ajar sopan kan...memang banggalah saya dapat anak sopan santun..ni bukan saya puji ni..tapi ramai gak kawan2 atau sesapalah yang nampak Hani akan kata anak saya ni sopan...takdelah mengacau sana sini..duduk jer dendiam...kalau tenpat bermain barulah dia melompat2...




Okay..perhatikan gambar bawah ni...ni pengalaman pertama saya bawa Hani pertandingan melukis ni...terlupalak nak bawak kertas surat khabar...sian Hani lepak atas simen jer..mula tu dia tumpang kat kawan depan dia ni [yg duduk bertentang dgn dia tu] tapi sudahnya budak tu tarik jer paper tu terkontang kanting Hani duduk jugak kat depan budak tu...sian anak aku!


Mak bapa takleh duk dekat..sian jugak Hani sebab pengalaman pertama dia..macam termangu2 jer...kalau saya tau saya bawakkan meja belajar dia tu...ramai yg bawak meja rupanya..tapi hari tu kalau ingat pun macamana nak bawak naik baskan...melepak jer dia mewarna takde beralaspun..cuma ada majalah dapat percuma tu saya suh dia alaskan..terpusing2 dia kertas utk diwarna tu utk adjust dengan saiz majalah tu...buat lagi lambat dia nak siapkan mewarna tu...




Tu takper lagi...ni ada citer hal buli ni...saya dah perati dari awal Hani dok terkeseng2 nak kawan budak depan dia tu...takyah cakap nama dia...masa mewarna tu..Hani ni bawa yang stabilo 24 kaler tu budak ni bawak yang kecik tu jer...ntah 6 ker 12 tak taulah saya nampak kecik jer..boleh dia rampas kaler dari tangan hani...hani dok rampas balik tak kuat pulak tenaga dia nak tarik tu pun macam takut2..saya jerit nama dia suh ambik jugak..pastu takleh saya suh dia carik kaler coklat rona lain..... geram betul saya kat budak tuuu....hidup2 depan saya dibulinya anak saya....




Apa yang saya nampak hani ni macam bergantung kat budak tu..ker macam takut2 mesti dia nak ikut budak tu jer walhal kat rumah takde pulak...saya suh cepat2 kaler barulah dia macam tersedar....pasal budak ni memang selalu dia cerita kat rumah...macam2lah...siap budak ni tak kasi dia kawan dengan budak2 lain...makan bekal Hanilah...adajerlah citer budak ni...



Takhabis kat situ tau...masa saya duduk tunggu ceramah, Hani datang minta bekal yang penganjur beri tu..dia nak belon dia...bekal ni sapa yang bayar jer dapat...saya tengok2 rupanya belon tu bukan dia yang tiup dia bagi lagi kat budak tu...saya tanyalah kenapa bagi kat bidaj tu...dia kata budak tu nangis2 nak...bila Hani bagi tu budak tu tiup...yang Hani plak gigit jari jer...masa ambik gambar ni saya tak tau tu belon Hani..dah nak balik baruler saya tanya belon mana dia kata budak ni dah ambik....geram betul saya lah...asyik kena buli jer si Hani ni...yerlah dia kat rumah takde adik beradik mana biasa berebut2 ni...rupanya begini yer dia kat sekolah [mesti selalu kena buli gaknya] dah bolehler saya bayangkan...susah jugak gini...camana nak buat ni?






Masa nak pergi dalam bas ceria jer...sampai senyum pun dah tak tentu bentuk rupanya...apalah Hani nih...semangat sungguh dia kali kedua naik bas dalam hidup dia ni...kali pertama semasa tayar kereta saya takde angin tahun lepas....

Masa balik....kesian dia..balik dalam bas siap lentok2 tido dan saya siap kena marah2 dengan dia masa kejut suh bangun..sampai kat tangga bas siap dia boleh berhenti kejap mamai kot...mujur juga rumah saya dekat jer dengan jalan besar takdelah nak jauh2 menapak...


Okay....semalam abis sehari melayan anak gads ni..letihnya sampai ke amlam tak abis..malam tadi pula Hani tak lelap tido habis satu katil dia tawaf...dari hujung kehujung...badannya panas sungguh...merengek jer sepanjang malam sudahnya buatkan ssusu sebotol...terus lelap tu pun dah subuh dah...sudanyanya hari ni ponteng sekolah...[sekolah hani takde istilah cuti sekolah yer]
p/s : Nak tido malam hani ayah call hani sibuklah cakap rindu kat ayah...ayah 10 hari di Kuantan keluar masturat bawa kak aza...sayang isteri tinggal2kan...

4 cetusan rasa:

sya berkata...

sian hani.. kepenatan melukis ke kepenatan dibuli?

luna berkata...

luqman pun selalu gak kene buli..tp x pe lah..tandanya dia budak baik...drpd dia jd kaki buli,kan?

Cik Sar berkata...

well, sama experience dengan myself. Anak sedara saya pun sama..kaki buli. habis anak orang lain dibuli. Siap pukul tau. Tp parents dia x penah tegur. Bengang je saya..camne nak buat tuh.(Saya nak luahkan kebengangan kat blog awak ni)kekeke

Zareda berkata...

salwa
kak zar rasa ni satu lagi sindrom anak sorang.. kena buli kat sekolah.

Ika pun sama, selalu sangat kena buli ngan kawan.. kadang kadang kawan makan bekal dia, amik pensil eraser dia.. sabo ajelah kita ni

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP