Khamis, Ogos 21, 2008

Orang gaji

Assalamualaikum w.b.t




Saya terasa betul kehilangan orang gaji kedua saya ni, Dewi Puspita. Saya ambil dia dua tahun lepas orang gaji pertama saya, Cinto binti Sahar dihentikan perkhidmatannya dan dihantar balik ke Indonesia sebab berselisih faham dengan saya lepas tu menangis2 nak berhenti. Gilo!! Lantaklah kau..saya terus gi Imigresen beli tiket dan potong nama saya sebagai majikan dan terus hantar pulang. Puas hati saya w.pun habis ribu2 jugak urus dia datang sini sebab saya buat sendiri2.








Dewi ni pun saya buat sendiri2 takde melalui agen, dia cakap nak balik sebab mertua sakit lepas kerja dengan saya tak sampai setahun, saya benarkanlah, sebab dia dah kahwin dan suaminya juga ada di sini dan mertuanya ada kencing manis saya dah agak yang dia tak akan datang Malaysia lagi...saya lapang dada jerlah...


Tapi kerja Dewi ni tip top dan dia buat kerja dan merancang kerja lebih dari apa yang saya mau. Banding dengan Cinto... Dewi jauh sangat bagusnya. Dewi boleh buat keputusan sendiri dalam menyusun atur barang2 rumah dan masak menu yang dia mahu dan saya pun suka masakannya. Cinto pulak masak ikut suka dia juga dan menunya tak sedap. Tapi tiap2 pagi saya kena aturkan kerja dia...pening saya, rehat jer kena balik tengok apa dia buat...


Cinto pulak semedangnya suka tengok Tv [TV di ruang tamu] tapi Dewi pulak tengok masa citer dia suka jer w.pun tv tu memang saya letak kat bilik dia. Cinto saya suruh pakai tudung masa suami ada sebab dia suka keluar masuk masa pak haji ada tapi Dewi saya tak paksa langsung dia pakai tudung dalam rumah masa pak haji ada tapi dia pandai bawa diri kalau pak haji ada dia duduk di belakang ajer...


Tu lah bezanya Cinto. 36 tahun dan Dewi, 20 tahun selain Cinto ni orang minang [Bukit Tinggi] dan Dewi orang Jawa [Jawa Timur]...apapun saya tetap pilih orang Jawa utk next orang gaji...


Yer...dalam masa terdekat ni saya insyaallah akan ambil orang gaji untuk kali ketiga....orang Jawa juga. Juga tidak melalui agensi...tidak juga ambil sendiri...ntah tiba2 Allah nak hantar orang gaji ni. Terima ajerlah...memang pak haji pun dah sebut2 nak cari orang gaji...sebab dia suka rumah bersih+ kemas dan dia tau saya takkan berdaya + mahu + sanggup buat rumah bersih macam orang gaji buat! Juga dia nak 'pinjam2' orang gaji ni untuk bantu kak aza masa berpantang nanti...lagipun apalah pak haji boleh buat nanti dengan sebelah anggotanya tidak upaya.


Sebenarnyakan, saya teringin bangat nak tengok kak aza yang dah besar perut tu...teringin jugak nak ke rumah kak Aza di PD tapi saya tau saya akan sedih sangat kalau saya tengok perut besar dia dan tengok persiapan dia nak sambut baby....last pergi hari tu masa dia 4/5 bulan saya nampak baby coat dah bawa turun tgkt bawah, dan nampak 2 helai baju mengandung dia yang baru dia gantung kat bilik bawah pun saya dah sedih sangat....sikit2 menyampah pun ada [masyallah hasutan syaitan tu] bukan menyampah apa...menyampah sebab dia ambik ringan hal perancangan keluarga [suntikan hormon setiap 3 bulan] pastu macam termenyesal sebab dah termengandung...yerlah taulah semuanya kehendak Allah dah tertulis. Pak haji plk saya tengok macam pening nak dapat baby baru ni...agaknya tak tau macamana nak handle nanti dengan anak2 kecil lain, Uda, 9 thn, Syakirah, 8 tahun, Zubair, 4 tahun...entahlah! Adalah hikmahnya usia 52 tahun pak haji dapat anak baru!


7 cetusan rasa:

sya berkata...

Sayangkan kalau dpt maid yg suai terpaksa pegi..

zareda berkata...

Kak zar tak pernah pakai maid.. rumah kecik dan rasanya boleh manage lagi dengan anak sorang. tapi kak zar amik wiken maid.. bolehlah.. cuci toilet dan mop satu rumah.. senang , ringkas dan kita tak penin kepala nak layan kerenah maid ni..

luna berkata...

bab 'menyampah' tgk org peknen tu sama la cam sy masa akak sy ngandung tu...

tp bila tgk baby dia rasa cam x patut pulak..darah daging sy juga. :P

Ummibatrisya berkata...

salam,

masa kecil mak ummi ada maid. tapi maid itu terlalu jahat.

jahat yang membuat ummi benci dia seumur hidup ummi. :(

dan buat kami semua tidak mahu ambil maid. trauma seumur hidup. :(

bayangkan betapa jahatnya dia kan sampai semua org trauma.

tapi ummi maafkan dia. :)

siapalah ummi untuk tidak memaafkan org.

stop, stop! malas nak ingat cerita zaman purba. :(

atty's berkata...

insyallah nanti leh dpt maid yg baik lagi..
cantik blog neh

Jiji berkata...

Kita pon tgh nak cari maid untuk bonda... kak plsssss.... kalo ada yg nak jadi pembantu lagi inform saya...

Hijrah1429 berkata...

Kak sya...

Betul cakap k sya tu...sangta berisiko ambik maid ni..ikut nasibler..

Kak Zar...

Macam saya ni bkn banyak sangat kerja rumahnya tapi lebih sebagai peneman saya, ayahnya kan selalu takde, so Hani ni kena mengekor saya mana2 jer...semester depan dah mula buat tesis+ discussion tak tau mana nak letak si Hani tu yg pntg maid tu...

Luna..

Tulah susauh betul akak nak buang perasaan cemburu ni..hal lain takper hal anak ni memang terasa2 sangat kekurangan diri...mujur ada Hani sorang pun jadikler buat masa ni

Ummie..

apalah agaknya maid tu buat sampai trauma macam tu sekali...menarik citer tu..

atty's

tq datangler lagi

jiji...

takde jiji yang akak punya nipun berapa minggu dah janji tak jugak datang2...

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP