Khamis, Disember 18, 2008

Adab makan

Assalamualaikum w.b.t

Macam sunnah lain, tiap sesuatu yang kita buat jika ikut adab2nya iaitu cara yang ditunjukkan rasulullah s.a.w maka perkara tu jadik ibadat dan diberi ganjaran pahala oleh Allah...

Makan pun kalau ikut sunnah akan memberi berkat kepada kita...orang islam [muslim] ni dikatakan makan dengan satu nafsu sahaja iaitu nafsu LAPAR [nafsu semulajadilah tu...] tapi kan orang2 kafir dikatakan makan sebab 7 nafsu...;

1. Nafsu lapar
2. Nafsu mulut
3. Nafsu mata
4. Nafsu telinga
5. Nafsu hidung
6. Nafsu haloba
7. Nafsu semulajadi

Kalau ikut sunnah kena makan sesudah lapar dan berhenti apabila kenyang.....bukannya makan sesuka hati jer, dahtu berhenti lepas dah mengah dan sentak perut..sampai sushler nak solat sebab perut dah tegang sangat...heheheheheeee : :)))

Okay...ni adab makannya...

Sebelum makan tu, hendaklah kumur mulut atau basuh tangan 3 kali hingga ke pergelangan tangan sambil berselawat...sebab kelebihan kumur mulut ni...insyaallah kita akan dapat ucap kalimah syahadah katika sakaratul maut nanti...

Dan kelebihan basuh tangan pula insyaallah dapat jelaskan hutang kita sebelum kita meninggal dunia...msa basuh tangan tu pun ada doanya...

Lepas tu, nak makan kene bentang saprah, sunnah makan guna saprah ni, kelebihannya Allah akan jauhkan kita dari kepapaan...insyaallah...[ada juga doa bentang saprah ni]

Kemudian pastikan kita yang tunggu makanan, bukan makanan dah terhidang orang takde, makanan plak tunggu kita...bila makanan dah sampai teruslah baca doa "allahummabariklana..."[yg selalu dikatakan doa makan tu]

Bila kita tengok makanan banyak dan berbagai jenis baca doa lain yer..."masyaallahlahaulawala qu wata'illah......"

Dan sunnah untuk kita makan buah2 dulu, baru makan main dish sebab Rasullullah makan buah dulu dan bacaan makan buah ni starting sama dengan doa makan tu, pendek hujung jer lain.."allahumma bariklana fi samarinaaa'

kalau makan tu makanlah secara berjemaah sebab kalau makan sorang ni seolah-olaj kita makan dengan syaitan, dan jangan makan semasa makanan panas tunggulah sejuk sebab Rasulullah akan tunggu makanan dah sejuk baru dia makan...

[amalan saidina ali pulak sebelum makan dia cecah jari manis dengan garam dan letak atas lelangit dan aktanya boleh elak 70 jenis penyakit]

Pada permulaan makan tu gunakanlah 3 jari sahaja, ni untuk ambil berkat Rasulullah...yang makan dengan 3 jari [sebab rasullullah makan roti] kalau nak ikt sunnah betul2 elok makan roti macam nabi...

kalau lupa baca doa, ada doa dia, taukan? "Bismillah hi awwaluhu wa akhiruhu..." dengan nama Allah dari mula hingga akhir' <--yg ni kepakaran hani...tak kisahlah makan ke apa ker, kalau lupa doa yg ni.... Masa makan tu kan, jangan bercakap hal dunia semata-mata, sebab ini amalan orang2 yahudi, jadik masa makan tu pun kena banyakkan dakwah dan cakap hal2 agama dan zikir puji2 nikmat Allah bagi rezeki...



Dan berhentilah makan sebelum terasa kenyang, dan jangan tinggalkan makanan bersepah-sepah dan kalau ada makanan yang jatuh, silalah kutip sisa2 makanan tu sebab katanya ia boleh menghilangkan rasa riak dan takabbur pada diri sendiri..mungkin juga makanan yang jatuh tu ialah berkat yg kita tidak tau, dan kalau tak kutip ia akan jadi makanan syaitan....


Ada lagi kelebihan kutip makanan yang jatuh2 ni...katanya jika ibu-ibuia akan dapat anak yang soleh dan jika suami yg kutip2 ia sebagai mas kahwin bidadari syurga.... rasulullah pun ada bersabda; "barangsiapa yang memakan apa yang jatuh dari hidangan nescaya hidup ia dalam kelapangan dan disembuhkan anaknya dari penyakit" Kalau boleh makan bersama anak-anak sebab jika kita makan makanan yang anak2 kita tinggal maka kita tidak akan dihisab tentang makanan kita pada hari itu....saa jugak halnya dengan makanan lebih yang ditinggalkan tetamu...


Lepas dah makan, jilat jarinya tu...jilat dari jari tengah [hantu] bawa ke jari telunjuk dan ibu, kemudian jari manis dan anak ...sunnah jilat jari ni...tu yg KFC pun guna tema 'sehingga menjilat jari'...dia ikut sunnah lah tu...org putih mana ada makan pakai tangankan? Dan satu lagi, masa makan tu, tulang-tulang ikan atau ayam, lembu ker asingkan dalam satu bekas lain, sebab tulang2 tu semua makanan jin, jangan letak tepi pinggan kita....


Dan kalau ada dalam group kita tu masih belum sudah makan dan kita dah kenyang dan siap makan , jangan pulak kita bangun, ikram kawan kita tu...kalau dah tak boleh kena bangun jugak..mintalah izin secara sopan... Oh yer....masa nak tdo, cek semua makanan samaada teah bertutup atau tidak, pastikan bekas2 air dan makanan tertutup supaya tidak dikencing syaitan....

4 cetusan rasa:

ANNE berkata...

ini byk yg saya tak tau ni. thanks for sharing!

Tie berkata...

Satu info yang bagus!! Mekasih dik!!

zino berkata...

info yg berguna utk di amalkan semua..

Hijrah1429 berkata...

Kak anie, Kak tie..En Zino...

Sama-sama...dan terima kasih kembali

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP