Jumaat, Disember 19, 2008

Adab masak

Assalamualaikum w.b.t



Alaaaah kalau dah nama perempuan, mesti nak masak kan, walaupun takat masak air atau masak maggi atau masak nasik. Tetap namanya masak....tapi kalau masak sesajer jer..tanpa ikut adab takdelah maknanya!




Meh kita jadikan aktiviti masak hari2 kita tu sebagai ibadat yang mana Allah bagi ganjaran pahala yang besar...[ni kalah ganjaran2 kalau top up kredit ker, redeem voucher ker, collect point stesyen minyak ker...] ni ganjaran ni buat mesti dapat..takde sapa2 yg bertuah jer dapat..sapa buat Allah bagi cash ganjaran dia....



Adabnya seeloknya kita bila nak masak ni biarlah dalam keadaan kita ada wudhu'...maksudnya dalam keadaan yang bersih, dan sebaik-baiknya tutuplah kepala....hah yang ni dah lama chef2 terkemuka ker yang amatur ker semua amalkan..semua pakai topi chef tu kan...waaah pandai diorang ikut sunnah yer....




Pastu nak masuk dapur pun ada doa dia....nak tulis jawi tak taulah nak import dari mana...so maknanya jer saya kasik yer...kira kalau nak start masak tu, lafaz atau niatkan doa ni pun kira bolehlah sebab Allah tu kan maha mendengar....



"Ya Allah ya tuhan kami, berikanlah kami rahmat yang besar di sisi Mu dan persiapkanlah petunjuk untuk kami terhadap urusan kami"



Selain dari tu, masa nak masak nasi , nak ambil beras tu pun ada doa nya..tapi yg ni doanya saya tak tau maknanya kena cari yg pandai2 arab ni...dalam catitan saya maknanya saya ketinggalan untuk dituliskan....




Begitu juga masa buka periuk dan masak, pun ada doanya...kalau saya translate dalam tulisan rumi saya takut makhrajnya lari...yg ni mungkin boleh cari dalam buku2 doa masnun [harian] saya rasa ada....




Dan masa masak tu iaitu masa kacau2 masakan tu, pastikan kita mengacau dari kanan ke kiri, ikut pusingan tawaf di kaaba...




Masa memotong sayur dan ikan pun kena ada doanya...dan pesan saya apa-apa baik buah atau makanan lain sebelum potong tu adabnya basuh dulu....lepas dah potong baru basuh sekali lagi...



Ada banyak doa2 ni, masa nak cucuh api ke dapur pun ada doanya...masa nak letak periuk pun ada doanya..masa nak simpan beras pun ada doanya..semua doa2 tu ada dalam catatan saya ni...cuma takleh nak tulis jawi...kalau ada cara tulis jawi [nanti tanya pak hj] nanti saya tambah baik entry ni engan doa sekali...




Dan masa masak tu, kalau nak sedapkan makanan [kena ingat bukan kita atau bahan2 yang bagi sedap makanan tu] tapi Allah s.w.t yang bagi sedap....yakin kena betul tu....maka kenalah kita istigfar 3 kali dan selawat 3 kali...elok jugak baca sambil2 kacau tu zikir laisalaha mindunillah hi kasyifah...




P/s : entry ni memang ringkas jer dan agak kurang info tapi masih ada sedikit2 ilmu yang boleh diikut...sebab islam ni kaya dan detail, dan doalah walau anda berada dimana dan dalam keadaan apapun, nescaya Allah itu mendengar, maka dalam memasak pun kenalah kita banyak berdoa...moga2 makanan yang kita masak dan bagi ahli keluarga makan tu bukan semata-mata nak mengenyangkan mereka tetapi juga mendatangkan tenaga utk mereka terus beribadat pada Allah...amiinn

0 cetusan rasa:

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP