Rabu, Disember 10, 2008

Meraikan anak ubi baru tumbuh

Assalamualaikum w.b.t
Ingat masa saya gaduh hari tu kan mak saya ada datang rumah saya. Dan mak saya ada bawak batang ubi kayu. Nilah ubi kayu yang ditanam tu, semua dah berdaun dah, kiranya 6 bulan lagi bolehlah cabut dan direbus makan panas2 cecah dengan sambal tumis ikan bilis...tambah nikmat buat air kopi plak...fuuuhhh ...lupa dunia kejap! Kalau kesemua dicabut serentak boleh buat kenduri ubi rebus tu....

Jenuh dan memenatkan semasa membuat lubang kerana tanah yang sangat keras, dan batu yang teramat banyak, siap import cangkul dari kampung [mak punya] sebab batang cangkul saya patah hari tu masa saya buat lubang nak tanam uri anak tiri saya, sofiyyah tulah....bayangkan betapa kerasnya tanah ni...sama keras dengan tuannya [sila baca : pak hj], kenapalah agaknya tidak mencontohi kelembutan hati puannya???

Satu lagi....subur nampaknya awak ni, sedang gembirakah?...harap2 isinya jugak besar dan banyak ya...jangan hampakan saya....


Disebabkan sepanjang tepi pagar ni dah didominasi oleh lalang yang tumbuh dengan jayanya diantara pagar2 pemisah dgn jiran sebelah, maka anak2 ubi saya tenggelam dalam kehijauan lalang tu....walhal ada dalam 7/8 anak ubi sepanjang tepi pagar ni...rumput mula memanjangkan diri sempena kdatangan musim hujan setiap hari...ini adalah juga kerana tali mesin rumput saya sudah menjadik pendek sangat, dan saya asyiklah lupa jer nak gi hardware beli gulung tali yang baru...ni pun dah berapa pemotong rumput dok kerling2..senyum2 nak ushar saya suh panggil dia potong rumput....peeeraaahhh....takde maknanya saya nak buang RM50 takat sekangkang kera rumput ni [+depan dan belakang sikit lagik], baik ku buat sendiri..kasi keluar peluh, lepas siap boleh golek2 atas rumput yang kemas dan cantik itu...[satu gurauan sahaja]



Saya adalah sangat pemalas keluar dari pintu rumah semasa cuti semester ini, malas nak berkelubung kalau keluar...dan pokok2 ini adalah umpan untuk mak saya supaya tidak boring kalau datang rumah saya...bila mak balik, maka pokok2 ni seperti hidup segan mati tak mau...bila mak ada maka segar bugarlah ia berzikir dengan gembira [agaknyalah]..ironinya masa saya tension kerja dulu, pokok2 inilah yang saya tatap pagi dan petang sebelum dan selepas balik kerja...indahnya rasa melihat ia membesar dan menghijau, tapi sekarang sudah mengangkang dalam rumah takde apa nak buat, kurela mengadap PC membaca blog orang dari mengadap pokok yang tak berwarna warni dan takde perasaan itu [satu tohmahan semata2] ...

Tambah2 ayah telah 'menyonglap' getah paip untuk menyiram pokok2 ini dibawa ke bilik air belakang untuk tujuan lebih sempurna semasa 'qada hajat' dikala perutnya bermasalah tidak boleh melepas seminggu lalu....maka biarkan ajerlah getah paip di bilik air belakang, mana tau bila2 ayah perlu senang 'kerjanya' nanti....mak juga rajin mengalih2kan pasu2 ini, nampaknya hasil tangan mak tak berseni, kerana susunannya tersangatlah ikut suka dia semata2...saya juga maklumkan saya sakit pinggang dan tak mampu buat kerja angkat/alih pasu2 ini, apatah lagi suamiku yang sebelah badan tak berfungsi lagilah duduk mengangkang atas kerusi urut sahaja....maka biarkanlah ia disitu hingga mak saya datang lagi....



Tanpa getah paip maka saya adalah tidak boleh duduk/bangun untuk menadah dan mengangkat air juga oleh kerana pinggang saya adalah 2nd hand buat masa ini.....kena jaga dan rehat betul2 demi kelangsungan hidup yang lebih gumbira! Yihaaaaa....dan sementara itu bersabarlah wahai pokok2 sementara tuanmu mencari alternatif...mungkin agaknya dengan memotong sedikit getah paip di belakang itu? Dan bersyukurlah juga kerana dikala musim hujan ini Allah bermurah hati menyimbah anda sebanyak-banyaknya...

p/s : gaya bahasa santai...kadang2 kita perlu lari dari kebiaasaan untuk melihat apa yang luar biasa tentang kita, tak gitu?

2 cetusan rasa:

payarumput21 berkata...

Salam..

Wah... Potong rumput sampai RM50.. mcm tu saya pun nak berhenti keja la.. pegi potong rumput.. hehehehe.. 1 hari kalau dapat max 5 rumah pun dah ok tu.. :-)

Kita suka sangat kuih bingka ubi..

Hijrah1429 berkata...

Payarumput...

Memang betul, diorang ni cekik darah...ekarang yang conquer kerja2 mesin rumput ni semua pendatang....tu yang saya fikir baik potong sendiri....macam2 boleh beli Rm 50 tu...

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP