Isnin, Disember 15, 2008

Menolak untuk bercuti!

Assalamualaikum w.b.t

Memang pening kepala duduk di rumah sepanjang masa. Dari habis belajar baik peringkat menengah atau IPT saya tak pernah duduk rumah berpanjangan. Ini kali pertama. Betul2 bercuti tanpa ada apa-apa komitmen.



Tak payah fikir pasal kerja, tak payah fikir pasal assignment. Duduk, makan tido, macam dalam novel Salina, A Samad Said gunakan istilah "Makan Tanggung berak cangkung"...cukup bulan terima gaji [hari rabu gaji,kan? yeyyy].



Masak, makan, tido, surfing, nonton astro, solat, mengaji, bergaduh, pastu ulang balik semua tu....mula2 seronok lah...enjoy sangat rasanya bercuti...selama ni berkerja lain benar situasinya, lepas tu belajar pulak. Tiba2 alamakkkk...lamaaaaaanyaaaa duduk kat umah.



Classmate pun dah called, tanya buat apa? Rasa macam makan gaji buta pun ada....tak buat kerja tapi dapat gaji....fuuuhhhh...memang bestlahkan...



Tapi sebenarnya lama2 jadik boring yang amat!!! Bosan, bosan dan pening sebenarnya. Balik2 masak, makan, mengadap pc, mengadap Tv, selain mengadap Allah dan mengadap Hani dan suami.



Bab-bab berjalan ke shopping compleks ni, memangler payah kaki saya nak melangkah ke sana melainkan perlu. Betul2 perlu. Makanya memerap jerlah....mujur jugak astro Discovery Channel, AXN, hallmark adalah jugak mengisi sikit2 masa lapang tu...dengan Oprah Winfrey...AFC..kira adalah makna sikit nonton tu...



kan hari tu saya cakap nak bercuti,kan? Tak jadiklah...bukan tak jadi sebab masalah luar, tapi masalah saya sendiri yang menolak untuk bercuti tu..biar pening duduk dalam rumah daripada pening lepas bercuti tu!




Sebabnya.....ntahlah takut saya memendam rasa dan hati terbuku...dan lepas balik cuti tu kotler jadik gaduh pulak....sebab cuti ni rupa2nya all sponsor by me! No way...biar tak pergi takper....nanti2 jadik gaduh pulak...bukan boleh caya sangat nafsu amarah saya ni...bila2 nak timbul nanti terlepas cakap susah plak...




Sebelum2 ni no hal memang cuti saya sponsor semua tapi sebab masa tu senario berbeza, dia sihat, giliran okay...dia selalu masak dan bantu saya...tapi kali ni...kali pertama nak cuti elepas stroke ni.... rasanya tak berapa berbaloi sangatlah...memang macam perkiraan ni terlalu subjektif dan nampak saya terlalu opportunist @ pesimis ker...tapi saya boleh rasa yg saya nanti akan rasa 'something bad'...baik awal2 cegah....dah gaduh nanti saya gak yang susah....



Maka, bercuti dalam rumah jerlah...takde gaduh2, takde pening kepala, takde lepas geram, takde pulang paku buah keras, dan takde sengketa....




P/s : kadang2 saya rasa kenapa saya pilih untuk tidak mahu bayar untuk harga sebuah kebahagiaan..tapi sungguh saya rasa saya akan menyesal kalau saya laburkan untuk cuti tapi ada dendam dalam hati...kalau minyak keter disponsor pun rasanya dah memadai....tapi sayangnya tidak...atas sikap saya Hani jadik mangsa...takperlah biar jerlah...nanti2 dia fahamlah...

6 cetusan rasa:

Zareda Norman berkata...

salwa
duduk rumah pun ok tapi kak zar macam salwa jugaklah. duduk sehari dua oklah.. masuk hari ketiga kak zar dah libang libu... teringat nak pi pejabat jer.. bizi bizi sakit kepala tapi enjoy

zino berkata...

esok zino pulak start cuti.. bila bos tanya lama nya cuti.. zino jawab kalau bos tak panggil kita jumpa tahun depan hehe

Hanisumayyah berkata...

kak zar...

tulah..peninglah kak zar..tapi kalau kerja lagiiiiiii pening...kalau kerja 'pening' tu pun sampai tak sempat nak terasa...bz memanjang...

******************

En Zino...

wah lama sungguh cuti tu...dua minggu..takper hujung tahun projek dah abis...naik kerja nanti fresh semula....

Ummi berkata...

ummi macam wa, tak boleh duduk diam, mesti ada aje keje nak buat

balik kg, duduk ngan mak, best jugak apa :)

nasib baik dah ada astro boleh tukar channel itu dan ini

dulu masa keje sibuk sangat kan, tengok skrg dan free sungguh-sungguh :)

yey! hari rabu ni dapat bonus :)

orang lain dapat bonus ummi pulak yang seronok :)

Cool berkata...

Kak, ni pendapat saya je la yang pengalaman idop pon kurang...

Apart being a good wife.. ikot cara islam.. taat blablablabla.. tp bab bab nak dpt kebahagian sebelah pihak je yang berkorban.. materially, lama lama lelaki neh naik lemak kalo tidak ditegur. Terus jadi buta dah semua nya tersedia.

Nak guna reverse saikologi pon tak jalan. Kena direct je.

*diceduk pengalaman kali pertama bercinta, sanggup kuar mlm mlm pegi bilik ke bilik tukar syiling zaman matrikulasi dulu semata nak membeli kebahagian - telefon bf hari-hari*


I learnt my lesson!.

hehehe

Hanisumayyah berkata...

Ummi...

yeyy..lupa lak bulan ni dapat bonus...yerlah kita dah duk umahkan....

tulah pasal sebab dah free asyiklah buat entry baru...setahun ni jer pun..dah start kerja balik 2010 jangan harap nak berblogging hari2...nak2nya naik nanti dah jadik suruhanjaya..takde rehatler..


****************

Jiji...

Tulah...akak faham maksud jiji tu..anyway..telan mati emak, luah mati bapak..so kulum jerlah...jangan lemas sudah...

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP