Selasa, Disember 09, 2008

Hujan dan korban

Assalamualaikum w.b.t

Raya korban tahun ni, macam biasa, saya tetap anak yang setia tak pernah missed balik kampung saya. Dan itu untungnya saya sebagai isteri kedua yang kini tiada ibu dan bapa mertua. Takde halangan untuk saya tetap balik kampung. Bagi keluarga kecil kami, tidaklah pelik, kalau raya haji ini hanya saya, mak dan hani ajer di rumah. Saya sampai agak lewat pada petang sebelum raya tu, sebab tertidur atas sofa...kerana kepala yang pening dan perut yang sakit.



Sebelum balik saya singgah di kedai dahulu belikan emak sedikit kuih muih, bahulu dan kuih koci. Sampai di kampung dalam jam 3 petang, waktu sampai mak saya sedang mengisi beras dalam ketupat, terus saya membantu, sambil2 tu, borak2 dengan kakak yang tinggal dekat rumah mak tu...dirumahnya semua telah siap dari awal, kakak saya n0 2 ni memang pantas membuat kerja di dapur.


Petang tu hujan sangat lebat, kami memang masak ketupat guna dapur kayu, sedikit masalah sebab tanah dan kayu lembap, Tapi mujur mak ada mengasingkan sabut2 dan pelepah kelapa untuk digunakan. Ketupat hanya ditenggek dalam jam 5, itupun lepas operasi memindahkan tungku di bawah bangsal depan, lepas tu saya mula menyediakan bahan rendang dan dalam jam 7 gitu barulah rendang saya siap. Terus mak saya masak kari pulak.... mak tangkap 4 ekor ayam kampung, dia ingatkan kakak no 4 yang ada 4 anak, tinggal di Johor balik, tapi nampaknya anak no 5 (saya) yang anak sorang jer yang ada.... mak sedih jer tapi tak tunjuklah....tapi mak tetap suh masak lebih takut balik lambat sikit ker...sudahnya tak balik dan tak call pun...



Ketupat tak cukup 4 jam saya dah angkat, sebab bebudak yang datang takbir ni akan datang lepas isyak. Siap rendang terus saya potong2 kuih dan hidang, semua kerja buat sorang jer, memang penat sebab saya ni bukan boleh kerja kuat, lembik, pinggang dan kaki sangat alah pada kerja2 yg melibatkan duduk/bangun. Tambah2 kepala pening dan perut yang sakit. Pinggan mana ada depan mata jer saya guna, takde nak keluar yang dalam gerobok, nanti2 mak juga penat kena kemas.





Nilah bebudak sajer, orang tua sorang jer, saya buat 3 dulang hidangannya, bersepah2 budak ni makan...ruang depan yang gelap sebab lampu hujung kat tangga batu tu terbakar (saya pun tak daya nak betulkan) bertambah gelap kerana hujan yang lebat sepanjang2 petang sampailah ke pagi esoknya. kalau dulu yang datang bertakbir malam raya ni ramai orang dewasa, tepi sekarang yang dewasa lebih minat melepak tengok tv kat rumah kot...bebudak jer yang datang, tu pun sebab nak collect duit agaknya....




Hidangan tak berapa laku, walaupun ketupat dan kari tu panas-panas lagi tu....sebab rumah sebelum rumah saya dah banyak rumah lain. Dalam hidangan juga ada kuih bakar yang mak saya bakar 6 biji sehari sebelum raya korban, kuih koci dan juga kuih bingka yang ditenpah dari jiran sebelah, ada juga tapai pulut dan bahulu tapi dulang dah penuh sangat, saya cakap kat emak takyahlah isi...





Esoknya dari pagi sampailah ke petang, hujan tak berhenti-henti, kalau berhenti sekejap jer lepas tu sambung balik, pokok2 mak tak payah dijirus, semua riang gembira disirami air hujan. Kegemaran saya mengais dan membakar sampah setiap kali balik tak dapatlah dibuat.


Air dari rumah depan berarus dilaman rumah, juga membawa pasir halaman saya ke rumah sebelah sehingga lekuk tanahnya...biasalah kampung laman pun takde sempadan...




Pengaga tepi tembok ni dah lama ada tapi mak saya taknak makan pulak, bertambah2 subur, kalau dibuat urap alangkah sedapnya kalau dimakan waktu hujan dengan nasi panas2...dikala hujan semalam ni juga saya kejap2 makan ketupat, tak sempat lapar makan lagi, lepas tu ratah ayam kampung pulak, takpun sapa nak abiskan? Saya jer yang ada pun... kalau tak makan puas2 nanti balik umah menyesal, terbayang2 plak ketupat tu...sudahnya petang2 asyik nature call, sebab asyik melantak, kuih bakarlah, kuih bingka lah, tapailah, lepas tu orang sebelah rumah plak hantar kuih idaman saya, bakar berlauk...jiran sebaya saya ni dalam hujan2 tu sibuk membakar bakar berlauk ni, saya dari rumah jer menegur (alah jerit2 dari jauh kat kg ni biasalah...)....untung gak tegur ni dapat saya kuih tu...lepas tu suh hani hantar 15 biji bahulu cermai sebagai balasan...

Dalam jam 6.30 petang, ada pengumuman dari masjid, biras kakak no 2 saya tu, ayahnya meninggal dunia, mak dah janji ngan orang sebelah rumah nak ziarah lepas maghrib, so saya cakap dengan mak malas nak tinggal ngan hani kat rumah, so saing mak keluar saya dengan hani pun balik rumah sendiri, mak bagi sekilo daging korban dan sebiji kuih bakar sebab dia tau menantu dia suka kuih bakar...lain2 kuih dia suh ambik saya malas, nanti saya gak yang gemuk asyik makan-makan-makan....daging korban dalam tupperware tertinggal kat bonet keter, jam 4 pagi ni tengah2 tido ntah camana terbangun baru teringat, terus keluar ambik, harap2 okay lagik...



P/s : Ikut hati nak tinggal kat kg lagi, tapi baru teringat, SKT tak hantar lagik, w.pun kerja 6 bulan jer tahun ni, SKT kena buat gak...ohhh saya sudah lupa pasal kerja lah...baru 6 bulan nih...rasa syioookkknyerrrr tak kerja tapi gaji jalan....yiiihaaaa!!!

2 cetusan rasa:

HappyIrfa berkata...

SALAM KAK..
mmg x kemana pun raya ni.sbb hujan.best lagi duk dlm selimut layan tv

Hijrah1429 berkata...

Irfa...

betul sangat tu, hujan2 macam tu akak pun dok layan TV dengan layan mata dan yang paling layan sekalik ialah MAKAN, kejap2 makan, penuh perut!

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP