Khamis, Disember 18, 2008

Siri2 adab mengikut sunnah

Assalamualaikum w.b.t


Disebabkan saya takde 3 hari, saya pun terikut2 juga trend blogger hari ni yang pakai auto publish tu..tapi taknaklah sama jer dengan orang lain,kan..balik2 papar muka sendiri..apa dia buat hari tu..eiii cam takde modal plak! heheheee [mengutuk org awak pun sama!!!]


So, sempena saya takde ni, saya titipkan siri2 adab yang mengikut sunah yang saya taulah...nak kata saya ikut semua tu idakler mampu lagi, tapi saya cuba dan terus cuba, benda kalau kita amalkan secara berterusan 21 hari maka ia akan menjadi amalan harian yang mudah kita ikut untuk tempoh2 seterusnya..yer tak?


So marilah sama-sama cuba ikut sunnah dan adab yang memang dah jelas ada dalam hadis dan ikut cara hidup rasulullah...bukan niat saya nak kata saya baik dan ikut sunah [ampun maaf diminta yer kalau ada yang salah anggap] tapi saya sukalah nak share moga2 kalau ada sebesar hama dari yg tertulis ni memberi manfaat pada pembacanya, adalah juga kot ganjaran pahala untuk yang menyampaikannya...harap2 adalah yg ingat dan buat sesikit pun jadikler... moh2 ikut sunnah...


Siri yang pertama ni saya akan senaraikan adab2 yang akan saya tuliskan kat bawah ni... alaaahhh benda buat hari2 pun...bukan benda baru cuma kena ubah suai sikit utk to up pahala, mana tau dengan amal sikit ikut sunnah ni dapat tampung kotler nanti berat amal baik kita terkurang sikit yg halang kita masuk syurga nanti...amal2 ginilah yg boleh top up kasi timbang berat sikit ...

1. Adab masak
2. Adab makan
3. Adab Minum
4. Adab Tidur
5. Adab masuk tandas
6. Adab membasuh pakaian
7. Adab berpakaian
8. adab bersugi
9. Adab berhadapan dengan suami [ni panjang bebenor, ntah rajin ntah idak..tengokler..]
10.Adab berdoa
11.Adab ketika berzikir



Ni adab2 yang saya belajar masa keluar masturat tu, tapi saya pun insan yang lemah, masih belajar...nama jer tau tapi idakler dapat ikut seratus peratus...namun saya tau adab2 ni semua penting sebab sesapa yang ikut sunnah ni dijanjikan Allah mendapat kejayaan [kejayaan sini merujuk masuk syurga bukan berjaya dalam kerjaya atau jadi kaya ker...heheheh].


Macam Rasulullah dan sahabat yang dijamin syurga Allah...sapa yang taknak masuk syurga, angkat tangan??? semua nak,kan..maka ikutlah adab2 ni yer puan2...sesambil buat tu semua- semua tu leh dapat pahala sebab kalau ikut sunnah semua tu dikira sebagai ibadat...kalau tak ikt sunah ni makanya takdelah beza kita dengan orang kafir dan musyrik...sama jerlah satu saf dengan diorang....hohoho~

2 cetusan rasa:

HappyIrfa berkata...

salam kak..
mana adabnya kak?xde tulis pun..

Hijrah1429 berkata...

Irfa...

Amboi tak sabar2 nak baca hal adab yer? :)))

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP