Rabu, Disember 17, 2008

Naluri wanita

Assalamualaikum w.b.t



Ohh rupanya kalau kita duduk rumah automatik kerajinan ke dapur tu akan timbul yer. Sangka saya, saya ni sejak azali memang dah malas ke dapur. Kalau hari bekerjalah masyaallah tempat yang saya paling elakkan kaki melangkah adalah ke dapur...tu cerita masa bekerjalah tuu...




Kalau bolehlah masa tu sebijik pinggan pun saya malas nak basuh dan saya nak tengok sinki tu kering kontang. Ada satu ketika tu, saya dan Hani siap beli pinggang dan cawan kertas lepas pakai buang jer..kes malas nak basuh-membasuhlah ni...melampau betul! Masa kerja dulu, bil air saya semedang minimum jer tau, tak pernah lebih RM 5.00. yerlah penggunaan setakat mandi dan basuh baju seminggu dua kali...bab2 air memang jimatlah...eh tapi cuti ni pun naik seringgit jer pun, bil takat RM 6.00..heheheh sikit jer...



Tapi sejak jadik 'part time' surirumah tangga sepenuh masa ni, ke dapur ajerlah kerjanya. Pagi2 dah ke dapur, buat sarapan, pastu dah berkesah nak masak makan tengahari, Hani pulak memang citarasa orang kampung, mesti nak makan nasi hari2..merasalah saya kena masak hari2, pandai boikot taknak makan luar...jenuh ajak dia makan 'nasi ayam kak Lina' depan rumah..takmo mek tu...gamaknya makan nasi dengan ikan goreng pun takper...



Mentaliti saya pun sekarang hari2 dok fikir lauk apa jer nak masak...huissshhh.. senang hati jer kalau dalam tupperware dalam freezer tu stok lauk basah cukup, kalau boleh nak jer sepanjang masa ada ikan, udang, sotong, ayam..senang nak fikir menu apa nak masak dan makan...




Masa kerja dulu takde harapanlah...mesti peti ais penuh makanan segera jer...punyalah malas..kan kerja dulu asyiklah balik malam...macamlah sibuk sangat...masa tu selalu jer buang lauk2 yang dah lebih sebulan dalam peti...yerlah dah tak larat nak masak, dah lama sangat kira takut tercemarlah pulak...



Waaahhh..melalut gitu. Yerlah dah tak kerja sekarang entry ala-ala surirumah jerlah...pak haji pun sekarang pandai buat permintaan nak makan itu ini. Semalam, masa nak keluar lagi dia dah suh saya beli ikan pari, teringin nak makan asam pedas ikan pari katanya. Okaylah mujur minta asam pedas jer kalau minta yang hebat2 merasalah carik dalam internet lah jawabnya... takat asam pedas pejam mata pun boleh buat...





Ikan pari asam pedas dengan terung bulat menunggu untuk dijamah, mendapat pujian dari pak haji..sedap katanya....hani pun suka gak...sebenarnya saya jaraaaaang sangat makan ikan pari ni, pendekata tak pernah saya masak asam pedas ikan pari, sebelum2 ni ikan pari kalau beli saya bakar jer cicah air asam potong2 cili dan bawang tu...sebab mak saya tak boleh makan ikan pari..jadi muntah2 dan pening so memang tak dibiasakan makan ikan pari, sejak kahwin dengan pak haji ni baruler selalu makan ikan pari...






Dan ini.... punyalah jarang berbelanja dapur agaknya kot..hari ni baruler saya ternampak jus mangga sun quick ni, sedap gak ni buat minum semasa makan tengahari... tapi takdelah sama dengan mangga kecik2 kat depan rumah yang saya blender...yang tu memang sedap bangat!




Jadik saya sebenarnya takdelah kagum sangat kalau surirumah2 ni rajin memasak dan macam2 fotopages resepi masak yang diorang bukak...hah agaknya kalau yg bekerja ni dok umah..memangler takde kerja lain memasak jerlah kerjanya kita orang perempuan ni, nak2nya yg anak berderet tengah membesar tu....tulah betul orang tua2 cakap perempuan belajar tinggi manapun ke dapur jugak tempatnya, sebab memang dah naluri perempuan suka ke dapur kalau tak ke tempat lain agaknya...tapi kalau yang bekerja tu rajin memasak memanglah kagum saya...macam Pnut..Maklang...kak sya...memang hebat mereka ni....




P/s : Program rumah madu saya jam 6 baru mula, jam 5.30 tu saya bertolakler....sampai awal nanti banyak cerita-ceriti pulak dengan maduku ituuu...tak sabar jugak nak tengok sofiyyah...mesti lagi tembam...hari tu sebelum lahir saya ada belikan 3 helai baju, masa pantang bagi dua plastik nesar baju2 hani, lepas pantang pun geram sangat tengok baju baby saya belikan lagi...kirim kat pak haji....tu yang nak tengok tu...mesti bangga tengok dia pakai baju2 saya beli tu....mak tiri yang baik gituuuu....

8 cetusan rasa:

HappyIrfa berkata...

salam kak wa..
sy sampai sekarang x pandai masak asam pedas.lain sgt rasanya..

bagus mak tiri sofiyyah ni.

Hijrah1429 berkata...

laaa...senang baitu...asam pedas ni bukan susah dan remeh sangat...cuba buat macam kat entry akak yang sebelum ni...mesti jadiklah...

ita.itu berkata...

ko bio betul..siap beli pinggan plastik aku x tahan..haha

Hijrah1429 berkata...

Tulah ta...memang betul, sipa bli pinggan kertas kat Giant lagi tu...tak ker senang tu? Makan2 buang...hah elok gak ko ikut idea ni...

Zareda Norman berkata...

salwa
kak zar pun kalau dah datang penyakit malas.. nak dapur tu berkilat aje.. tapi kalau dah datang mood masak, masak aje sampai tak de sapa nak makan dah..

Hijrah1429 berkata...

Tulah kak zar...

yerlah adatlah orang bekerja macam kita ni, kalau hari2 nak masak pengsan...dahlah kerja macam2 nak pikir, lainler surirumah..naluri masaktu sedia ada dah..tapi tu pun sesekali nak makan luar jugak..blank dan takde idea nak masak apa dah...cam kak zar anak sorang sama ngan asya..memang kalau masak ni mesti berlebih jugak,kan...susah nak bujet..

aNIe berkata...

Hmmm...ikan pari masak asam pedas memang sedap...letak sikit lada hitam & jintan manis...menjilat jari dibuatnya...

Hijrah1429 berkata...

Kak anie...

Oh...tak taulak masak asam pedas letak lada hitam....nanti saya cubalah...mesti lagi sedap....:))) Allah bagi sedap...

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP