Rabu, Disember 17, 2008

Mari menuju kebenaran...

Assalamualaikum w.b.t

Hari ni saya berpergian sehingga hari sabtu. Pergi mencari ilmu. Bukan jauh pun. Hanya pergi rumah madu jer. Tidur sana 3 malam. Arahan pak haji. Dia takdelah paksa tapi dia ada kata, dah besar dah..takyah cakap banyak kali, kalau nak jadik baik, ikutler...



Sebagai isteri yang berhasrat buat suami suka dan sayang kita, maka saya merelakanlah diri ke sana. hani memang dah tergedi2 dah nak ke rumah ummi...dia memang suka ke sana apatah lagi bila tau ammie pun akan tido sana...



Dan dalam tempoh 3 hari ni merasalah duduk dalam jemaah, dengar bayan, buat taklim dan lain2 yang seangkatan. Dah masuk 3 tahun saya tak keluar masturat ni...sejak hj stroke. Hanya kak aza yang keluar...



Lagipun saya anggap saya tak dipilih oleh Allah, telekan malaikat mungkin mendapati amal dan iman saya masih lemah...yerlah bukan semua terpilih berada dalam suasana iman dan amal. Berjuta umat dipilih berada di pusat mebeli belah, bercanda di pantai2, berhibur di kelab2, berasmaradana baiks ecara halal ataupun haram....tapi syukurlah kita masih Allah pilih berada dalam suasana yang terkawal, dalam dunia kerja [sebagai ibadah juga], dalam mencari ilmu...bayangkan kalau dalam suasana yang bukan2 tiba2 Allah tarik nyawa kita...nauzubillah...




Saya ni jauh dari sempurna, malah banyak dosa-doa yang bisa menjerumuskan saya ke dalam neraka, kalau tidak bertaubat dan insaf mula sekarang, tak taulah nanti2 sempat atau tidak...entah2 esok nyawa yang sementara itu diambil kembali..mana kita tau?



Yang pasti mati tu pasti, kalau tak esok mungkin lusa, ataupun bulan depan, tahun depan, masa umur 40, ataupun Allah nak uji kita sakit teruk2 dulu, nazak banyak2 kali pasti baru diambil nyawa...sapalah kita, semua tu hanya Allah yang tau...kalaulah kita tau tarikh kita mati pun..lagi tak keruan kita nak buat persediaan...




Saya tertarik baca masing2 cuba buat back up blog...sebagai persediaan, sebab dah tau yang anytime blogger mungkin delete blog kita...semua pakat2 buat back up...tapi dalam al quran dah ternyata mati itu pasti, ada balasan syurga dan neraka, adakah kita pakat2 cepat2 back up amalan kita kasi sentiasa selamat dan buat yg terbaik demi syurga Allah?




Ramai juga masing2 kumpul voucher pusat membeli-belah...kemudian redeem tukar barang..untung katanya sebab tak payah bayar, dan dapat barang kita suka..cecepat tukar kan sebelum expired...semua nak untungkan?




Sedangkan sebenarnya itu hanya untung sedikit sahaja, kita sanggup bersusah payah untuk dapatkan, collect utk kumpul point, sedangkan amalan yang dijanjikan syurga yang tak terbayang dek mata keindahan dan kenikmatannya yang tertulis dalam Al quran kita anggap seperti biasa ajer...cuba kalau masuk sesuatu peraduan, hadiahnya melawat ke Paris atau Venice dan dapat baucer tunai, sesiapapun ada peluang menang, semua yang jawab betul, dapat melancong ...


Waaah pasti berusaha sungguh2 kita nak menang...tapi syurga ni memang Allah dah janji untuk bagi syurga pada kita, dengan mengorbankan jiwa, harta dan nyawa untuk jalan Allah [memanag tu semua milik allah yg dipinjam sementara kat kita jer]... tapi kita takde pun berebut2 nak korban...selamber jer..[ingatan untuk saya sebenarnya ni]




Saya ni emosi sikit ni...saja kena belajar cakap2 iman supaya Allah datangkan hidayah dalam diri, bukan nak kata kita dah cukup baik baru boleh cakap nasihat2 orang...ntah bila nak tunggu kita sempurna baru boleh dakwah orang...tak semestinya yer tak? Bagi kita yang ada medium blog, masih boleh berdakwah..w.pun sekadar cakap2 iman jer...



Maka kalau Allah tanya di padang mahsyar nanti apa usaha kita buat, ada tak dakwah orang bolehler jawab.. "ya allah saya hanya mampu sampaikan dakwah dalam blog jer Ya Allah..ampun kan saya, saya lemah ya allah..." takdelah melopong jer nanti...mana tau usaha yang ikhlas tu akan dapat penilaian Allah...kalau datang setitik sebesar hama pun kesedaran daripada sesiapa yang baca entry saya ni pun memadailah..kan....amiin...

5 cetusan rasa:

HappyIrfa berkata...

salam kak wa..
ye..mati itu pasti.

Hijrah1429 berkata...

Thanks Irfa...

sama ingat mengingat...heheeee...

luna berkata...

tu lah,dulu masa sblm eksiden, mulut ni ringan je nk ckp 'kalo sy mati...' atau 'kalo aku mati' atau 'kalo mak mati..' (cakap kat Oman)..masa tu sbnrnya nk tarik simpati je dan 'mengugut'..biasalah, mak2 kita pun suka wat camtu masa kita kecik2 dulu..supaya kita x jd nk wat sesuatu yg x disukainya...

tp lepas eksiden ni kan kak,insaf beno sy dgn perkataan tu. berat sbnrnya!!! insaf sgt diri ni jgn sesekali ckp camtu apatah lagi 'berkalau' ni adalah dari syaitan. mati itu mmg pasti tapi sgt berat bagi kita yg x bersedia!

Hijrah1429 berkata...

Tulah,,akak masa baca entry Luna tu termenjung kejap, tak sangka musibah bila2 boleh berlaku..kadang dalam suka, dalam duka..bila2 masa jer..semalam orang belakang rumah akak ni baru 50 tahun mati sakit jantung...nak2nya lepas pak hj kena stroke..lagilah akak rasa nyawa dan badan ni pinjam-pinjaman ajer...luna beruntung Allah bagi rasa macam mana nak mati...tapi dengan takde kecedaraan apa pun, kena syukur tu memang betul terpilih...

teacher nur berkata...

setuju dakwah dalam blog... insyaAllah...ada gak bahagian nyer...

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP