Sabtu, Disember 06, 2008

Sepetang di Putrajaya

Assalamualaikum w.b.t




Hari jumaat tu seharian kami dua beranak keluar rumah. dari jam 10 pagi sampailah jam 11 malam baru balik ke rumahs emula. Dengan tak mandinya, penat dan lenguh kaki tapi disebabkan nak menggembirakan Hani dan memenuhi jemputan orang, saya ikutkan jugaklah.


Pagi tu saya nak ke HQ di Putrajaya, cadangnya nak hantar Hani ke sekolah tapi sebab dia terbangun jam 5.30 masa ayah bersiap nak surau, jadinya dalam jam 7.30 lepas dah bersiap-siap nak ke sekolah tu, dia tertidur semula. Kesian pulak nak kejutkan, ayah pun nak balik ke PD, mula2 cadang nak suruh ayah bawak dia ke PD, tapi tefikir pulak malam tu nak gi jamuan BBQ, takkan taknak bawak dia, so ayah kata bawak jerlah ke Putrajaya.



Muka budak baru bangun tido, tudung pun senget, sudu merah tu baru beli di Carefour Dataran Pahlawan, Banda Hilir kononnya nak bawa ke sekolah lah tu, tapi tak jadik ke sekolah sudu tu tetap gak dia bawak, baju adalah tak tukar, sebab dia moody tak nak tukar baju, taknak betulkan tudung, ambik gambar nak pulak???

Jadi pagi tu, lepas ayah balik PD saya pulun siapkan assignment yang tarikh akhirnya hantar hari jumaat tulah. Sebenarnya saya dah buat 26 ms, ikut format UKM lak tu Times New Roman 12 font size dengan 1.5 spacing, tengok2 syarat tugasan ni yang sebenarnya 20 pages, Arial, double spacing, bila tukar firmatnya esei tu dari 26 m/s jadik 36 m/s. Tu yang jenuh nak potong semula tu...tapi jam 9.30 siaplah...so ke pejabat binding dulu...pastu terus dalam jam 11 gitu kami bertolak ke Putrajaya.




Cepat jer kami sampai, nak kejar sebelum rehat jumaat, kan rehatnya awal...balik dari hantar tu, kami ke bangunan sebelah Jakim tu yang ada jual memacam kuihlah, baju2lah, bukulah..so kami dekat sejam kat situ, takde beli baju un, beli buku Hani jer...Hani ni kalau dah ada buku, tak sabar2 nak membaca, terus bertenggek kat tepi tembok, baca buku, saya pun nak merayau2 kat situ tengok baju2 tak senang hati nak tinggalkan dia bertenggek tepi tembok tu, macam budak takde mak pulak...






Terus ajak dia balik, kononnnya nak ke Alamanda, tapi lalu pulak kat Taman rekreasi Air, terus ajak anak gadis tengok2 tempat tu kejap kononnya nak jamu mata jer, sekali Hani ajak berhenti, so kami turun kat sini, tu yang terus dapat turun tu Hani tak hengat dunia bermain situ, sampai dekat 3 jem kami lepak situ





Cantik pemandangan kat sini, sejuk jer mata memandang


Tengok2 kat kolam kat tepi wakaf ni punyalah beribu2 ikan, dah ler kami takde bawak makanan, kebetulan dalam kereta ada 4 bungkus mamee, mamee pun jadiklah, tu yang hani bagi makan tu sampai abis 4 bungkus berebut2 ikan tu makan, suka lak ikan tu dengan mamee ni.


Habis mamee, hani cakap, "ammie, apa kata kita bagi ikan ni makan kek pulak,nak?" Saya memang ada bawak bekal kek coklat yang saya buat malam tu, sudahnya dengan kek2 tu pun jadik habuan ikan. Takper lenkali kami bawak roti bungkus besar pulak....tengok kesian ikan2 ni semua kelaparan kot...






Tengok..banyak,kan...ntah apa nama ikan ni, sampai ke tepi2 dia berenang, mesra sungguh, rasa cam nak pegang dan tangkap jer. Bukan tangkap nak makan, sajer geram, lenkali rasa nak bawka tapis santan tu, tangkap sekor dua pastu tengok dan lepas semula...tentu best... pastu kami lepak2 tepi kolam ni, tengok2 jer ikan tu...

Macam biasa anak gadis ni ke mana-mana tak sah tak tinggalkan jejak...harus mencari lokasi untuk nature call dulu...."ammie, nak PU lah..." tengok tangan dia..kelakar...[PU=pass urine]






"Cepatlah, kakak tak tahan ni..."

Pastu, lepak2, tudung dah siap bukak buat macam rumah sendirik jer....nak baca buku lak....siap susun gitu, tak tau nak pilih baca buku mana dulu....

Pastu, haus, cari air mujur vending machine ada...lama2 ammie adalah sangat-sangat boring, penat nak berlakon jadik macam2 nak melayan Hani, ammie ajak gi alamanda...yang kelakarnya w.pun dah pernah pergi, ammie tak ingat jalan, pusing punya pusing tak jumpa sebarang petunjuk jalan ke alamanda. Hani dah beratus2 kali zikir Ya Hadiy, dah penat dan lenguh mulut dia kata...sampai dia cakap " allah ni tipu agaknya ammie takde nampak petunjuk pun kan ammie..." Allah dengar permohonan budak agaknya, lepas Hani cakap, kita balik jerlah kakak takut ni, kita dah tersesat agaknya [emo betul dia nih masa ni sebab allah xbg petunjuk] terus saya nampak signboard ke Alamanda....skernya hani bila nampak perkataan ALAMANDA tu, walhal bukan dia tau alamanda tu apabendanya....




Lamaaaa kami lepak Alamanda, saya ikut jer mana Hani nak pergi, dia main2 benda2 mainan ni, lepas tu kami ke Parkson belikan perkakas sekolah Hani, ha'ah masa ni dah letih sungguh + sakit kaki saya, malas nak ngambik gambar...tapi Hani sentiasa bertenaga...maklumler dah bedal semangkuk bubur McD...sampai jam 6.00 baru kami balik...



Balik tu sampai s'ban dah dekat jam 8, jammed giler lebuhraya, pelik saya mula2 tu, rupanya orang balik kampung nak raya, terpaksalah kami bersabar jer...perjalanan sekejap jadik panjang...cadangnya nak balik umah mandi2 tukar baju sebelum ke BBQ kat pejabat, sudahnya tak sempat, marah2 hani kena kejut tengah tido, dengan baju dari pagi kami gi jamuan...hehehee, tengok hani sibuk dok belek stationaries baru beli tu, kami dapat juga hadiah cabutan bertuah yang berbungkus tu....ntah apalah agaknya, ringan ajer...





Balik rumah, buka2 tengok toaster, alhamdulillah, dua tahun lepas dapat juice mixer, kali ni dapat toaster, hani dah lama suh beli benda ni, mulanya sebab dia makan roti bakar kat hotel, kan ammie bila out station dulu selalu bawak dia....tapi tulah ammie ni kalau benda kecik dan murah ntah kenapa memang payah betul nak beli, tapi benda mahal senang jer pulak nak membeli...



Pagi ni, nak balik kampung lagi..dalam tempoh seminggu ni 3 kali ulang alik Melaka....kepala tengah ting tong ni [PMS] huisss tak larat seyyy...suh hj hantar, takmo pulak, tgh malam tadi kak aza sms katanya Uda, 9 thn tu muntah tak berhenti dari jam 10-12, so kak aza nak bawa ke hospital. Pagi ni tulah hj nak balik cecepat jer...jarang sangat raya hj giliran saya!!! Ntah apa2 giliran sekarang, asyik berat sebelah jer...macamni takleh diam ni...kena fight jugak kalau tak mau berterusan gini....dahlah cuti semester nilah dua kali (tahun 2009 sekali lagik) dalam tempoh bekerja sampai umru 58 nanti...kena gunakan betul2 ni....


p/s : Semalam, terperangkap seharian kat rumah, kena tengok orang baiki paip dll kat rumah...ada plumber [kawan pak hj] datang betulkan paip, tukar flush 2 bilik air, tukar paip penapis air, betulkan tangki air kat atas, betulkan pembentung najis yang stuck tu....pendek kata apa yang bocor dan tak betul tu semua dah dibetulkan lah, dari jam 9 pagi sampai jam 6.45 petang, aduuh....pening pala, dahlah haji tak balik2....mula2 ingat wah bagusnya pagi2 pak hj called saya kata suh buka pintu, ada plumber datang, ingatkan bill semua kat dia sebab dia yang panggil, rupanya ammie jugak....terbang beratus2 semalam, panas jer hati, rasa bila haji balik nanti nak sound kat dia macam2 tapi sementara tunggu 10.30 mlm pak haji sampai dah sejuklah pulak!


**SELAMAT MERAIKAN EID UL ADHHA**

3 cetusan rasa:

tulipurple berkata...

uishhh....sy yg baca pun sama naik leteyy..hehe,tp takperlah demi anak,seme ok jer kan..hehe.suka tgk hani yg rajin membaca dgn pegangan agama yg kukuh.

wahhhh,,i like the toaster..fefel karer gitu..ahaks'

zareda berkata...

Masak apa sempena aidil adha ni?

Kak zar pun baru balik dari Alamanda... ayam sekg =RM8.50... terkejut mokcik!

Hijrah1429 berkata...

Tulippurple...

Saya pun suka sangat kaler toaster tu...


Kak Zar...

Macam biasa masak ketupat, rendang, kari. Tahun ni kat raya kat kg, mak dah siap potong 4 ekor ayam kampung, tapi dengarnya sekilo kat lg baru RM 6.90, saya balik tolong masak2 jer...sedap meratah dagingnya...

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP