Selasa, Disember 16, 2008

Mati itu pasti

Assalamualaikum w.b.t





Masa azan asar semalam hani tertido, bangunnya lepas jam 6 pulak tu. Memang tidur lepas asar ni tak digalakkan, bangunnya mesti bad mood,kan? Yerlah lepas asar dan sebelum maghrib ni kan waktu syaitan berkeliaran.





Lepas ayah ke surau untuk maghrib saya terus suruh dia mandi, punyalah tarik muka empatblas, siap dengan ayat2 power lagi, sebagai respon permintaan saya suh mandi....pandai sekarang taknak mandi petang....minta dengas saya nak gosok gigi dan basuh kaki dan tukar baju jer...pastu siap komen...





"Ammie tu tak mandi pun"





"Ammie kan dah mandi sebelum zohor tadi" [lepas masak]




"kakak pun dah mandi tadi"





"eh..kakak kan mandi pagi tadi"





"tak boleh..kakak dah lari sana lari sini, kayuh basikal ke depan ke belakang, peluh dah masam..."






"Ammmie tu boleh tak mandi..kakak tak boleh ..bla bla bla....."






Hani ni petang nak suh mandi payahnya...semua benda dia buat sekarang nak bandingkan dengan ammie...apa yang ammie boleh buat dia pun nak buat, apa yang ammie taknak buat dia pun taknak buat. Betul2 ammie dijadikan contoh...





Kalau ammie marah dia suh tutup Tv mesti dia jidal [contoh] ammie tu boleh bukak komputer lama2 tu...





Semua benda nak buat secara berjemaah. mandi nak sama2, makan nak sama2, main nak sama2, mengaji nak sama2, membaca nak sama2...aduuuhhhh..kadang jawab gak dengan dia..."boleh tak buat hal memasing, kakak buat kerja kakak, ammie buat kerja ammie..."





Pandai lak jawab tu"ammie kenalah temankan kakak, kan kakak ni anak ammie, kakak kecik lagi, kenalah temankan kakak"...






Kalau nak makan ker, lepas makan ker, lepas sendawa ker, masuk/keluar toilet ker, sajer jer nak pekena kan saya, ayah pun sama gak, selalu kena sedas dua dengan dia...





Sajer jer tau dia tunggu jer kita nak menyuap nasik pertama, ataupun lepas makan...kalau terlambat sikit jer baca doa [kena kuat kasi dia dengar], mulalah dia jadik cikgu besar.."hah..ayah tak baca doa pun,kan...", "ambooiii ayah keluar toilet kakak tak dengar ayah baca doa pun?"....atau "hah..ammie tu dah sendawa tu kenapa tak cakap alhamdulillah?"






Yang kelakarnya sekarang ni dia selalu kena balik dengan ayah, "hah..kakak minum tangan kiri..eh.." kalau kena kat dia pandai cepat jawab, "kakak baru nak ampu dengan tangan kanan, ayah ni tak sabar2lah.."






Sekarang ni, baik naik kereta, keluar rumah, masuk toilet, kira semua doa2 yang dia dah tau tu, kita kena baca kuat2 depan dia [sajer perli dia], lepas tu siap cakap, "hah..bagus..kakak baru nak ingatkan ammie"...






Sayalah yang selalu terkena sebab masa saya lupa jer mesti dia ingat, masa dia lupa takdelah pulak saya kenakan dia balik...kira sama2 gelak jer...selalu dia cakap, "ammie ni selalu nak kakak ingat kan ajer...asyik lupajerlah..." "yerlah..ammie ni kan dah tua...baguslah kakak jadik reminder ammie..." siap jawab ..."nasib baik kakak ada nak ingatkan ammie..kalau tak..takde sapa nak ingatkan ammie..."




Penyudahnya semalam, dia pergi mandi tapi dengan membentak2 kaki dan dalam bilik air punyalah dia menangis sambil mandi...sampai towel pun lupa nak bawak...sampai sudah mandi masih lagi mengongoi2 nangis...mengalahkan budak kena dera..walhal suh mandi jer pun!




Saya dok perati jer dia...lagi perati lagi tunjukkan lagu menangis dia tu..bengang jer saya! Sambil dia nangis tu, saya boleh pergi ambil wudhu, pastu siap pakai baju tido dia sambung nangis kat depan [slow sikit] sampai saya sudah solat maghrib kira dia berhenti kejap, dok sebelah saya main2..pastu saya selesai solat, saya kata, dari dok main2 tu gi ambil wudhu' ..membentak2 kaki lagi tu...tapi masuk gak bilik air...



bebel2 lagi..."ammie ni asyik suh sembahyang, suh mandi..pastu suh sembahyang lagi..."....fuuuhhh...mencabar nak mendidik anak ni...kalau kak aza, anak ada dua...tak payah bebel2 sangat, sorang bangun ambik wudhu' yang sorang lagi ikut jerkk...hani pun kalau kat PD mudah sangat suh solat [ayah kata, takde masalah langsung!]



Amboi..saya jawab, kalau ammie suh bukak tv berlari gi bukak ek?...tak suruh pun minta izin buka...satu hari tengok tv pun tahan..suh sembahyang kejap pun bebel macam2 kat ammie yer???




Lepas kena bebel tu sambung lagi nangis...walhal dah siap pakai telekung dah..saya dah landing atas katil nak ngaji [saya suka ngaji atas katil..hehehe...selesa sikit utk pinggangku]




Wah babak nangis atas sejadah ni panjang sungguh..kejap kuat kejap perlahan, taktau apa yang disedihkan sangat suh mandi ker, suh sembahyang ker yang sedih sangat tu??? Ni penangan tido petang lah ni...sudahnya saya cakap selesaikan nangis dulu, pastu solat...duduk plak atas sejadah kuis2 'kunci' [mana dapat ntah] main2 tikar plak tapi nangis tetap nangis...




Penyudahnya tak mau berhenti...tambah2 menangis bila saya mabik video cakap nak tunjuk kat ayah...marahlah member...sudahnya ammie mengalah, pujuklah jugak, burn jer solat maghrib dia...sessi memujuk pul bermula...




Bawak2 golek2 atas katil, ambik gambar suka2..pastu gelak2...tunggu isyak...yerlah budak2 ni bukan boleh paksa, time suka dia ikut jer...tapi time nak mengamuk dia tak kira...yang saya pun kecik sangat lagi nak marah2..sabar jerlah...nak didik anak benda baik memang susah...cuba didik benda tak elok senang sangat...biar saya susah payah sekarang untuk didik hani jangan bila besar dia salahkan mak ayah tak cukup didik plak...saya taknak sejarah hidup saya berulang..makbapak dulu2 lainler sibuk carik rezeki hidup pun susah kais pagi makan pagi...




Masa pujuk2 hani tu kan kami dua2 dalam telekung, saya nampak seolah2 hani macam mayat selepas dikafankan [kan mayat pakai telekung..sambil baring]...imaginasi saya lah tu...berderau darah saya...sedih dan sayu tiba2 saya rasa...tak dapat saya bayangkan kalaulah hani didepan saya sebagai mayat yang terbaring kaku....sedehnya hanya allah yang tau....




Hani dibawah ketiak dan kepala di atas lengan saya...sedihkan kalau satu2nya anak kita mati? Tapi sedarlah anytime Allah boleh tarik nyawa anak kita bahkan kita dan suami pun..



Maka, nikmatilah saat2 gembira ini...dan didiklah anak2 ke jalan yang benar...biar susah payah kita tu Allah nilai dan bagi ganjaran yang setimpal...



video

Sessi nangis yang berpanjangan di atas sejadah....sampai ke sudah tak solat maghrib... [curik2 ambik video, kalau dia tau lagi nangis tuuu...malulah aksi nangis dirakamkan]

Lepas solat isyak kami cam biasa baca sirah nabi dan sahabat, hadis2 dan ayat2 Quran tentang fadhilat amal, iaitu fadhilat zikir, fadhilt solat, tentang ikhlas niat, tentang ikramul muslimin , tentang dakwah dll...kesedihan saya perihal kematian hani terbawa2 sampai sessi baca taklim ni, bila sampai bab sirah menceritakan betapa Fatimah r.anha malu bertemu ayahandanya untuk meminta seorang tebusan untuk dijadikan hamba...dan akhirnya rasulullah memberinya tasbih fatimah untuk diamalkan sebelum tidur dan nescaya kekuatan keesokannya melebihi tenaga seorang hamba...menitis air mata [satu sebab syahdu dengar sikecil hani yang baca, satu terbayang2 macamana susah payah hidup fatimah w.pun dialah anak kepada Rasul Allah]



Moga2 anak ini menjadi seperti Fatimah....satu doa dari seorang ibu...




p/s : semalam petang tengok mari bertarannum kat TV9, saya cakap kat hani yg tengah lalok baru bengun tido, ammie nak hantar kakak ke kelas ngaji biar kakak pandai ngaji camni, nak tak...dia boleh jawab camni, "ammie ni, semua nak suh kakak buat tau, kakak ni kan kecik lagi...mana boleh camtuh...hahahaha baru saya cam tersedar...sian anak aku...pressure jer..

9 cetusan rasa:

oren berkata...

dulu, mira pun camnih..semua nak berteman..mkn nasik kena ngadap dia..

tapi bab nangis tu, maish la lagi ada..kalo payah sgt, saya suh dia nangis sampai esok, dan jgn berenti..kalo berenti saya pukul (garang noo..)..dan dan tu gak dia stop..hihihi...

tapi, ada jugak kekadang saya rasa bersalah..sbb dia pernah tanya, kenapa ibu tak sayang kakak? takmo peluk kakak? takmo tepuk kakak tido? asik kakak je kena marah? asik kakak je jaga adik?

mmg bersalah sgt...

Tie berkata...

Terharu...bila tengok wajah bersih hani tu...... moga2 hidupnya dilimpahi rahmat sentiasa.

Jiji berkata...

hish.. cemana laa saya nak didik anak nanti... diri sendiri pon banyak nyeeeee yang tertinggal....

takottttttttt

lebih lebih lagi anak perempuan...

luna berkata...

tu lah hikmah anak seorang kak..sentiasa kita ada masa utk memikirkan yg terbaik utk dia..

Hijrah1429 berkata...

Oren...

Akak pun sama gak ngan oren..garang..selalu menjerit marah2 dia..berleter panjang..tapi lepas tu alahai kesiannya kat dia, patut kita yg kena sabar tapi tulah selalu hilang sabar dan akaks elalu layan hani macam dah besar dan seolah2 kita nak dia faham apa kita mahu dan suka. Selalu fikir yg akak sebagai mak sungguh tak adil pd anak..soalan2 Mira tu memang selalu hani soal...w.pun anak seorang kdg2 akak punya layanan kalah mak tiri dia..:( tu yg bila terbayang kalau dia xde sedihnya kan...

***************

Tie...

Tulah harapan saya...moga2 allah limpahkan rahmat dan kebahagian buat dia...biarlah saya berkorban takper...lagipun tak senang nak didik naka seorang diri di zaman2 ini...

********************

Jiji...

Ilmu didik tu akan datang bila kita pandang anak nanti..w.oun dah 5 tahun jadi ibu akak masih banyak kekurangan...even kadang rasa apa salah dia tu semua sebba akak yg tak ajar...berat dan besar sungguh t.jawab ibu bapa bukan didunia jer di akhirat yg penting tu...takut kena sola nanti, dahlah diri kita xtau lepas ke tidak..dengan dosa anak22 plk nanti..tulah amsa kecik ni kena bentuk...wah dahsyat ayat tu..takpe sama2 nasihat menasihati..

**************

Luna..

Tulah kadang akak fikir, adakah sebab kita ni particular sangat pasal hal anak2 Allah bagi kita didik yg sorang tu dulu..kalau dah ramai mesti kit asyik pening dan dok marah anak2 jer kerjanya...

zareda berkata...

kak zar pun anak sorang tapi bab didik anak memang kak zar tegas. tak de nak nangis ngada ngada ngan kak zar.

Sapalah tak sayang anak kan, anak dua ke tiga ker, even sepuluh pun, kita tetap sayang.

Hanisumayyah berkata...

Kak Zar...

Tulah kedang saya nak bertegas jugak tapi alahai kesiannya pulak...dahlah ayah semedang takde, mak eh garang pulak..kadang2 saya pun sama babas dengan hani...agak2 umur 7 tahun nanti pulunler balik...harus siapkan rotan..la ni rotan jadik pameran ajer..

zino berkata...

biasa la budak sedang nak membesar.. sedang mencari identiti.. sendiri.. taqk lama lagi ok lah tu..

Hijrah1429 berkata...

En zino...

Yerlah pengalaman pertama besarkan anak..segala2nya terasa baru dan sukar...nak2nya banyak masa kami berdua jer...asyik perang jer kerjanya..:))

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP