Ahad, Disember 14, 2008

Tetamu

Assalamualaikum w.b.t

Tengahari semalam, bukan main suka hani lepas ayah called, sebab dia dah minta izin ayah nak gi jenjalan. Maka bersiaplah kami berdua dengan sepersalinan pakaian untuk ke jeram Ulu Bendul, dekat jer jaraknya dari rumah kami ni.

Tapi agaknya dah bukan rezeki kami nak bermandi-manda berdua, hujan pulak turun, mula2 perlahan jer, kira ada harapan jugaklah tapi kemudian selebat-lebatnya pulak. Aiseyyy....camana nak pergi, dahlah jeramkan...bahaya tu, mana tau nanti sedebuk air turun...hishhh pujuk2 Hani kata kita pergi esok...

Mujur Hani ni mudah bawa bincang, so kami menonton tv jerlah, elok pulak di saluran 104 tu ada cerita 'waris jari hantu'. Nampak citer tu macam seram tapi bila tengok tak seramlah, kira boleh layanler...kalau seram tu takdelah saya kepingin nak tengok, takdelah seberani kak Anie...heheeee, nanti tinggal dua orang terbayang2 pulak...

Lagipun, Rusdi Ramli dapat anugerah pelakon Lelaki terbaik utk filem ni,kan? Tu sebab saya kononnya nak tengok betulker hebat lakonannya sebagai lelaki lembut...best juga lakonannya, ntah antara pelakon lelaki Rusdi Ramli menjadi kesukaan saya selain fahrin ahmad....tapi kalau kat barat lakonan macam tu masih banyak kelemahannya lagi tu...lakonan Maya Karin dan Azean Irdawaty pun bagus jugak ya..

Okay, tu sampingan ajer tu...lepas menonton tu, ayah plak sms katanya "angah ikut sekali"..wah cecepatler kemas apa yang patut. Biasalah rumah duduk berdua sesekali bertiga bila ayah balik barulah dua2 cecepat kemas apa yang patut...si hanilah kalau main namajer main sorang tapi sepahnya macam 10 orang....

Siapkan bilik untuk angah, pastu masak-masak, semalam saya masak daging masak kicap [daging korban mak bagi], cencarau goreng dan sambal sardin [permintaan Hani], tak siap masak lagi si Hani dah siap solat, dan start baca taklim dah. Apalagi berleter lah dia pada ammie...eii geram jer...sudahnya dia baca sensorang dulu...bengang jer dia...

Dalam jam 10.30 ayah balik, wahhh hani terlebih gedik, sebab angah ada... lagipun ntah berapa kali dari maghrib tu dia dah called ayah, memacam disoalnya ayah, angah yang nak ikut ker ayah yang ajak, ayah dah sampai mana....etc...sekarangkan tak payah suruh, dia pandai sms dan called ayah sendiri...sampai ayah tak call sebab takde kredit pun dimarahnya, suh cecepat top up supaya senang call dia.

Petang pulak, dia sms ayah, "Kakak sayang sangat ayah boleh tak...", sebenarnya dia nak tulis sambung lagi ..'boleh tak ayah balik sekarang', tapi sebab dah penat dan asyik salah jer dia terus send..., ayah pulak cepat jer jawab "bolih" [ejaan ayah selalu eja dolu2]...

Hani ni sapa pun datang rumah, memang jadik mangsa kena berborak dengan dia, angah pun semalam asyik kena tanya macam2..:angah pakai baju apa ni, kenapa angah pakai ni, angah dah besar nak jadik apa?, kelakar jer saya dengar dari dapur, siap saya menyampuk, angah tu tak cukup besar lagi ker, bukan dah besar dah tua nak jadik apa, kot? Yerlah angah dah 26 tahun...dia buat angah tu macam baya2 dia jer..yang angah pulak melayan jer adik dia tu...


Angah tanya dia kenapa tak pergi rumah ummi, siap dia jawab "ummi tu bukan mak kakak, mak kakak yang ni, ummi bukan sayang kakak" Angah jawab plak, Ummi pun sayang kakak, dia jawab lagi, "kalau sayang kenapa tak peluk kakak, syakirah tu selalu menyakat kakak...tak bagi kakak tengok cd lah...tak kasi tulah..." wah angah pun macam tak tau nak jawab apa...sudahnya dia jawab "takdelah, syakirah tu sayang kat kakak..."...saya terdengar perbualan ni dari dalam bilik...pandai gak angah ni layan budak kecik...:) kalau dikahwinkan dapat anak dah sesuai dah tu...

Semalam penat2 masak [takdelah penat mana pun :)] rupanya tak mau makan ayah dan angah sebab dah makan di markaz :(. Tapi ayah ikram Hani, macam biasa dia suapkan hani makan, banyak sungguh hani makan...kalau ayah suap memang tergedik lebih dia nih!

Pagi ni buat cekodok ikan bilis jer kot, kalau nak buat bihun goreng kena ke kedai beli taugeh, bahan lain dah ada..., takperlah cekodok cecah sardin pun okay jugaklah...

Cuti sekolah ni, ayah cadang nak bawa salah sorang anak kak aza datang rumah saya teman hani, suh hani pilih mana satu, uda, syakirah atau zubir...hani pilih Syakirah [8 tahun]...wah saya pulak bantah..saya suka dia pilih zubir...sebab syakirah ni kalau datang macam2 ditanyanya...yerlah perempuankan kan kuat borak...nanti takut2 terlebih pulak cakap jadik lain...pandai mengadu dah tu....so tak jadiklah bawak si syakirah tu...hehehehee, kalau nak sangat ebrkawan suh ayah bawak dia balik peedee ajer..senang citer!

P/s : bawak anak tiri besar dengan anak tiri kecik ni lain pulak ceritanya...yang besar ni makan kena siapkan awal2, yang kecik boleh kow tim makan kat luar ker...dan lagi pakaian 'mak tirinya' ni pun kena jaga juga batas nya...tak bolehler nak sepah2 baju tak berlipat atau baju kotor, semuanya harus di simpan dalam bilik...takut benda2 pelik pulak ternampak nanti...kira kalau angah datang ni saya lebih sopan dan bercakap dengan suami pun adalah perlahan...cover line!

5 cetusan rasa:

Tie berkata...

Hi hi...lucu gak P/s tu....

Anak tiri yang besar..lebih2 lagi lelaki tu memang kena hati2. Ye laa..anak bujang...tentu ada rasa malu gak..hihi..

Hijrah1429 berkata...

Biasalah kak tie...anak tiri besar2 dah...mak tiri kenalah pandai jaga diri...kalau alongnya yang datang lagi pulak..beza 6 tahun jer ngan saya...
dah abih lotih dah???

payarumput21 berkata...

Salam..

Hehehehe.. faham.. faham...

Rumah ni.. kalau tak de orang memang mengalahkan tongkang pecah.. but.. kata je orang nak datang.. sepantas kilat.. clearrr.. but.. ada la bilik yang ditutup rapat.. tempat store yang tak sempat dikemas..

:-)

KV berkata...

keh keh keh..cover beb!

Hijrah1429 berkata...

Payarumput...

hahaha...tergelak saya...ha'ah umah kami ni bilik store memang dah penuh dah...bilik hani plak katil dia jadik mangsa baju tak sempat lipat + mainan dia....cover...siap tutup rapat tu pintu...hehehee


*****************

Kv...

kalau tak cover..pecah lubang nanti...sebab angah ni dok kat uamh kak aza...kang dibanding2 plak 2 mak tiri ni...

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP